Defekt DVI på monitor, hur laga?
Hej!
Jag äger två Viewsonic VX2025wm (20,1", upplösning 1680x1050, P-MVA-panel) som jag haft i något år. Dessa har till och från krånglat med DVI-anslutningen då denna är något buggad på denna modell. Alltid tidigare har det gått att göra en Factory Reset som återställer skärmen till ursprungligt skick vilket blandannat återaktiverar DVI.
Tidigare i veckan slutade min primära skärm att fungera. Problemet är lite annorlunda mot innan då skärmen får bild först när windows startats. Under POST och uppstart av Windows får skärmen ingen signal. När jag väl kommer till inloggningsrutan (Windows 7 Home Premium 64-bit) så är upplösningen 640x480. Jag loggar in och kommer in i Windows. Upplösningen går inte att höja och skärmen känns rent allmänt inte igen.
Ominstallation av drivrutiner gör ingen skillnad (problemet uppstår ju redan vid POST dessutom). Jag kör ena skärmen via KVM normalt och jag har även provat att koppla direkt mellan grafikkort och PC. Jag har även provat bytt kabel, och även använt en DVI - HDMI kabel. Ingen skillnad. VGA-kabeln går dock. Factory Reset fungerar inte. DVI Recovery Tool har jag provat köra men det har inte hjälpt heller.
Sedan dess har min andra skärm gått samma öde till mötes. Skärmen uppvisar samma problem. Jag har nu även testat att ansluta skärmen till min Netbook (ION-baserad med HDMI) via HDMI och där fungerar skärmen och jag kan köra skärmen i korrekta inställningar (1680x1050). På mina två vanliga datorer är det fortfarande bara VGA som fungerar.
Datorerna är de i signatur, dels ett Radeon-baserat system samt ett Nvidia-baserat.
Guide jag försökt följa utan resultat: http://highdrawer.wordpress.com/2006/08/20/dvi-recovery-for-v...
Så nu vänder jag mig till er, är det någon som vet hur jag löser problemet?
// Anders
EDIT: Jag har testat koppla in datorn till TV'n. Bilden fungerar som den ska, får ut 1920x1080. Kopplat via DVI - HDMI med samma kabel som fungerade med de krånglande skärmarna och Netbook. Samma kabel fungerar dock inte mellan HD5850 och krånglande skärmar.