Defekt DVI på monitor, hur laga?

Permalänk
Inaktiv

Defekt DVI på monitor, hur laga?

Hej!

Jag äger två Viewsonic VX2025wm (20,1", upplösning 1680x1050, P-MVA-panel) som jag haft i något år. Dessa har till och från krånglat med DVI-anslutningen då denna är något buggad på denna modell. Alltid tidigare har det gått att göra en Factory Reset som återställer skärmen till ursprungligt skick vilket blandannat återaktiverar DVI.

Tidigare i veckan slutade min primära skärm att fungera. Problemet är lite annorlunda mot innan då skärmen får bild först när windows startats. Under POST och uppstart av Windows får skärmen ingen signal. När jag väl kommer till inloggningsrutan (Windows 7 Home Premium 64-bit) så är upplösningen 640x480. Jag loggar in och kommer in i Windows. Upplösningen går inte att höja och skärmen känns rent allmänt inte igen.

Ominstallation av drivrutiner gör ingen skillnad (problemet uppstår ju redan vid POST dessutom). Jag kör ena skärmen via KVM normalt och jag har även provat att koppla direkt mellan grafikkort och PC. Jag har även provat bytt kabel, och även använt en DVI - HDMI kabel. Ingen skillnad. VGA-kabeln går dock. Factory Reset fungerar inte. DVI Recovery Tool har jag provat köra men det har inte hjälpt heller.

Sedan dess har min andra skärm gått samma öde till mötes. Skärmen uppvisar samma problem. Jag har nu även testat att ansluta skärmen till min Netbook (ION-baserad med HDMI) via HDMI och där fungerar skärmen och jag kan köra skärmen i korrekta inställningar (1680x1050). På mina två vanliga datorer är det fortfarande bara VGA som fungerar.

Datorerna är de i signatur, dels ett Radeon-baserat system samt ett Nvidia-baserat.

Guide jag försökt följa utan resultat: http://highdrawer.wordpress.com/2006/08/20/dvi-recovery-for-v...

Så nu vänder jag mig till er, är det någon som vet hur jag löser problemet?

// Anders

EDIT: Jag har testat koppla in datorn till TV'n. Bilden fungerar som den ska, får ut 1920x1080. Kopplat via DVI - HDMI med samma kabel som fungerade med de krånglande skärmarna och Netbook. Samma kabel fungerar dock inte mellan HD5850 och krånglande skärmar.

Permalänk
Medlem

Vilken slump

Det är nämligen så att min BenQ 24" gjorde någon form av kill-command på sin DVI-port igår, den var stendöd.

Tidigare har jag då och då haft problem med att monitorn inte startar när datorn gör det, utan jag måste stänga av och på, alternativt välja input manuellt, och då hittar den signalen från datorn.

Dock tvärdog den igår; gick inte att få någon bild från DVI'n hur jag än bar mig åt. Blev skraj att det var grafikkortet, ett 4870x2 med vattenkylning, som vikit hädan (ett har redan pajjat för mig lol), eller kanske rent av skärmen som dött, men jag lyckades leta reda på en dvi-vga kabel som faktiskt fungerade i D-SUB-porten.

Drog då slutsatsen att det var själva DVI-kabeln som kanske pajjat. Inhandlade en ny för närmare 200 pesetas, men blev aningen besviken då inte den gav bild heller. Lösningen för mig i nuläget är att använda en DVI-HDMI-kabel som jag faktiskt hittade i gömmorna då denna skärm även begåvats med HDMI-port.

Jag fick precis nyligen nys om DVI Recovery Tool då jag snokade runt på nätet angående död DVI-port, och nu trillade jag in här

Jag trodde att hela DVI-porten i skärmen är död, men nu tror jag att det nog inte är så; den känner nämligen av att det sitter en kabel där iaf, men inte någon signal från den. Hade den inte känt kabeln alls hade den nog varit död.

Ska ge mig på att prova DVI Recovery Tool, ska bara leta fram något USB-minne från gömmorna här... Gav väl inte mycket svar till dig kanske, men var ju lite kul att det skedde ganska tätt inpå varandra Min skärm har ändå 2-3 år på nacken nu tror jag.

Permalänk
Inaktiv

Det låter som att vi har och har haft liknande erfarenheter av våra skärmar.

Du får alltså inte ens någon signal när systemet kommit in i heller?

Lycka till med verktyget, jag har kört den flera gånger utan att få den att fungera själv så det är något annat här verkar det som. =/

Mina är tillverkade 2006, ena köptes 2007 från butik samt den andra är köpt privat så även mina är ju gamla. Det knepiga är dock att bägge la av med bara någon dags mellanrum och har körts i timmar varje dag under åren jag haft dessa. Inget speciellt har hänt senaste tiden som skulle ha fått de att ge upp heller vad jag vet.

Jag hittade ett till tips nyss då jag letade runt lite. Ansluta både DVI och VGA samtidigt mellan skärm och PC. Får se om det gör någon skillnad: http://www.munky.net/hardware/viewsonic-dvi/

EDIT: Testat det i länken ovan utan resultat. Har även anslutit en av de krånglande skärmarna till mitt Xbox 360 och även där fungerar bilden med DVI. Kan till och med ställa in korrekt upplösning och allt.

Jag begriper mig inte på detta. =/

Permalänk
Medlem

Det låter ju onekligen märkligt i ditt fall, om du kan ansluta till andra apparater. Jag har visserligen inte provat med andra datorer eller apparater då jag saknar dvi-ut på dem, men i och med att jag inte får någon bild ens ute i POST/BIOS så utesluter jag att det har med drivrutiner att göra. Hade det varit problemet skulle jag fått bild där, kan man tycka.

Jag har för den delen inte installerat drivrutiner på ett par veckor heller.

Om nu skärmen fungerar med andra källor kan det kanske vara något strul med ditt grafikkort? Provat att byta det, eller andra drivare? Jag funderar på att flasha mitt grafikkort med något annat BIOS, kanske nollar det där EDID som har låst sig i skärmen.

Nu sitter jag visserligen inte i sjön då jag har en dvi-hdmi-kabel som jag anslutit och borde väl få en likvärdig signal där som med en dvi-kabel, men man vill ju gärna ha ordning på eländet.

Man kanske vill sälja den för några hundringar i framtiden, då är det inte direkt mervärde att man inte kan använda DVI

Kan tillägga att det där DVI/VGA-trixet inte fungerade för mig heller, kan heller inte boota DVI Recoverygrejen heller.

Ska nog prova att flasha graffet nu. Brb

Permalänk
Inaktiv

Grafikkorten fungerar med andra skärmar. Skärmarna fungerar med netbook och Xbox 360. De fungerar inte ihop. Har provat installera om drivrutiner både på GTX 260 och HD5850 utan resultat.

Jäkla krångel...

Lycka till med flashningen!

Permalänk
Medlem

Jaha då lade man in annat BIOS i GPU'erna, dock blev det inget bättre med skärmen DVI-mässigt.

Mitt DVI-fix program krånglar mest med, den vill inte gå igång ute i DOS-miljön. Drar jag över det på ett USB som är preparerat med Win98 startdiskett-filer, får jag bara något skumt "error in exe-file" när den körs. Har en känsla av att det skulle kunna fungera annars. Nåväl, BenQ har en support i Sverige man kan plinga imorgon

Permalänk
Medlem

Lol - kan tillägga för skojs skull att med Asus BIOS, som lägger klockhastigheten och minnesfrekvensen 50 eller 100MHz över standardvarianten jag hade först, och ökar på spänningar till jag-vet-inte-riktigt, hoppade grafikvärdena på Windows Experience Index upp från 6.8 till 7.6

Permalänk
Inaktiv

Lycka till med supporten. Jag ska försöka göra ett försök med Viewsonic själv. Letat efter lösningar hela dagen och provat saker säkert 50ggr. Inget har fått liv i skiten. Fattar verkligen inte vad det är som krånglar.

Jag ska se över ekonomin imorrn och har jag råd köper jag något nytt. Nuvarande skärmar får isåfall användas till något annat då de uppenbarligen fungerar med allt de inte ska användas till..

Permalänk
Inaktiv

Jag har felsökt lite till, en till dator med både VGA och DVI. VGA fungerar men DVI går inte alls.

Jag har även snackat med Viewsonic och kommer få lite instruktioner från de skickade till mig så får se om detta hjälper.

EDIT: Att DVI Recover inte verkar fungera kan ha att göra med att image-filen som finns ute på nätet är korrupt. Jag ska se om jag kan laga filen, annars försöker jag med Dell imorrn.

EDIT2: Jag har fått ut ett par filer ur diskett imagefilen. Jag kommer testa dessa imorrn och återkommer med eventuellt resultat.

Permalänk
Medlem

Ah kalle kanon. Jag har ingen floppy här att tillgå så att köra med "diskett-skapar-programmet" är ingen möjlighet för mig. Prova gärna med de filerna, skulle det funka så tar jag tacksamt emot dem ^^

Själv har jag haft fulla muggar här hemma så har inte varit i kontakt med BenQ. Inväntar dock dina resultat med spänning, tror att det med största sannolikhet är EDID'en som fuckat ihop i våra fall.

Permalänk
Inaktiv

Jag har provat filerna och de fungerar, gjorde dock ingen skillnad på mina skärmar. =/

Även fått svar igen från Viewsonic och de vet inte/säger sig inte veta vad som kan göras åt problemet. Blir till att köpa ny skärm inom kort, har några jag klurar på.

Vill du ha filerna så skicka ett PM. Annars kan du få ur dom genom det sätt jag använde exempelvis. Jag skapade en Virtual Machine i VMware Player 3.0 och monterade en virtualiserad diskettenhet som jag i Dells imagefil till. Sedan var det bara att kopiera filerna från min Virtual Machine till min vanliga maskin.

Permalänk
Medlem

Provade med återställnings-filen, men det var ett no-go för min del också. Tyvärr. Skulle nog behöva pilla i en EDID från en identisk skärm med min och tvinga in den i min skärm och på så vis återställa den, förutsatt att det är ett mjukvarufel som uppstått.

Ringde BenQ's support nu idag iaf, mest för att höra om de hade någon EDID att sända mig, men resultatet blev istället som så att de skulle skicka en "ny" (renoverad) skärm till mig och hämta min skärm. Skulle sedan inte få tillbaka min, utan bytt är bytt så att säga.

Det jag är lite orolig för är att det här felet jag har med min DVI-port är relaterat till just min dator, att det blivit knas dem sinsemellan. Vore högst sugigt att åka på någon avgift eller liknande då de "inte hittar något fel" på skiten xD Nåväl, det ger sig väl. Tänkte bara lämna rapport

Permalänk
Inaktiv

Tips jag sett för min skärm var att hämta detta från VGA-porten och sedan ändra med en EDID-editor för att fungera med DVI.

Innan du skickar iväg skärmen kan det ju vara värt att testa på något till system ifall det bara är något med grafikkortet. Men då du inte hade någon mer dator med DVI så kan det ju bli svårt. =/

Hoppas det ordnar sig med din skärm!

Permalänk
Medlem

Ah jo, skulle kunna vara en möjlighet, men jag tror inte jag ger mig in på det. Får bli som det blir nu helt enkelt, får en "refurbished" skärm och skickar tillbaka min "härk". Tror nog inte att det ska bli något bekymmer, ska nog mycket till. Dock vet jag ju med mig vilken nivå min tur ligger på, men men.

Permalänk
Inaktiv

Jag håller tummarna för dig. Återkom gärna med hur det går.