Hårddiskkrash, data förlorad! HJÄLP!

Permalänk

Hårddiskkrash, data förlorad! HJÄLP!

Jag brukar vara rätt säkerhetsmedveten om mina filer, och använder därför en Western Digital Caviar WD6400AACS som utöver vanliga datorn har en kompia på alla viktiga filer och ligger undangömd i skåpet. Idag installerade jag om datorn (formaterade), och när jag hämtade säkerhetskopiadisken, så råkade jag koppla in kabeln lite snett så det gnistra till, och jag har nu bränt kretskortet på hårddisken.

Vad är mina alternativ för att få tillbaka förlorad data?
- Jag funderar på att försöka leta reda på en identisk disk och flytta över kretskortet, tror ni det funkar?

Permalänk
Medlem

Billigare än att låta ett företag göra det i alla fall. Gäller bara hitta en.

Förutom identisk så måste kretskortet vara av samma version (firmware?) verkar det som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag brukar vara rätt säkerhetsmedveten om mina filer, och använder därför en Western Digital Caviar WD6400AACS som utöver vanliga datorn har en kompia på alla viktiga filer och ligger undangömd i skåpet. Idag installerade jag om datorn (formaterade), och när jag hämtade säkerhetskopiadisken, så råkade jag koppla in kabeln lite snett så det gnistra till, och jag har nu bränt kretskortet på hårddisken.

Vad är mina alternativ för att få tillbaka förlorad data?
- Jag funderar på att försöka leta reda på en identisk disk och flytta över kretskortet, tror ni det funkar?

låter som den bästa och billigaste idén

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag fixade en identisk disk men fick det inte att fungera iallfall. Nu fungerar ingen av diskarna istället...

Permalänk
Medlem

Finns företag som reparerar förstörda hårddiskar.
Det kommer att kosta en del men om dat som ligger där är viktigt går det att prova.

Prova att söka på recovery o hårddisk i google så bör det dyka upp några företag eller så söker du här på swe så hittar du nog en del också.

Permalänk
Medlem

abki:
Tror nog att han är medveten om företagen. De är dyra.
Det är nog den billiga lösningen som just nu intresserar.

Hur vet du att de är identiska?
Kollade du verkligen så noga som jag sa?

"Funkar inte" säger inte oss vad som gick snett.

Detaljerad berättelse, Tack.

Permalänk

Hårddisken jag bytte kretskort med var exakt identisk, men det verkar som att själva motorn inte var speciellt sugen på att gå igång heller, så kanske är mer är kretskortet som blev skadat.

Permalänk
Avstängd

Kan vara så att du brända motorn oxå! jag hade en disk som var död förut och jag skaffade bara en exakt likadan disk och tog kretskortet från den och stoppa på och det funkade direkt, så det verkar ju som att mer än kretskortet i din disk gick sönder!

MVH

Permalänk
Medlem

Om du gjort en form av snabbformatering så är det enbart själva katalogen som raderas. Själva filerna liger kvar på din vanliga disk, åtminstone de flesta.
Det finns programvara för att söka upp okatalogiserade filer också.
Försök att söka på "recover deleted files" i google så hittar du ett antal olika varianter.