"Överklocka" 1600mhz minnen så de går i rätt hastighet fråga!

Permalänk
Medlem

"Överklocka" 1600mhz minnen så de går i rätt hastighet fråga!

Sitter på datorn i signaturen nu och mina minnen är 1600mhz minnen men det verkar som att minnena ställs in på 1333mhz som default i mitt moderkort.

Om jag nu ska ändra det till 1600mhz är det bara att ändra först Memory Clock Mode till Manual och efter det ändra Memclock Value till 800mhz ?

Tänkte att de kanske var stabila i 800mhz på Memclock på 800mhz eftersom minnen är gjorde för 1600mhz ? Är det så lätt ?

Eller kommer CPU:n påverkas på något sätt eller något annat att påverkas ?
Är ny till överklockning

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk

Har för mig att man typ måste ändra FSBn. Är inte helt säker, men CPU och minnen hör ju typ ihop. Dom måste ju snacka samma språk. Så jag tror du måste ändra FSBn till din CPU för att kunna ändra hastigheten på dina minnen. Om du ändrar den till 160 istället för 133 så blir det rätt hastighet tror jag. Men samtidigt så överklockas ju din CPU då. Men har iaf för mig att det är något sånt där.

Men det är nog bättre att någon med bättre koll svarar på din fråga så du inte gör något fel >.<

Permalänk
Medlem

Man kan nog göra som du säger toast, bara ändra till 800 mhz så körs dom i 1600 mhz. dock kräver typ 2ghz minnen riktig överklockning av cpu också.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skall gå att göra som du skriver, dock kan en liten höjning av spänningen behövas också, detta också i bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok tack, men om jag nu ändrar till 800mhz utan att ändra spänningen först någon som har något program som jag kan köra för att kolla så att det går stabilt ?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Ok ändrade till 800mhz igår kväll. Jag kollade i CPU-Z där det står 800mhz som det borde men såg även att CL m.m har fått andra värden hm ...
Vad kan jag göra åt det ?

CPU-Z bild :

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1