Telia Kundtjänst! Är det ett skämt?

Permalänk
Medlem

Telia Kundtjänst! Är det ett skämt?

Hejsan!

Har sedan Torsdagen den 27 Maj inte haft någon fungerande hemtelefon.

Jag ringde Telia vid 3 tillfällen den torsdagen (2 av gångerna var det för lång kö för att jag öht skulle bli placerad i kö) och sista samtalet satt jag i kö 30 min innan jag fick tala med någon.

När jag efter all denna tiden äntligen kommer fram så förklarar kvinnan i luren att det måste göras en felanmälan och vill koppla mig dit, (Problemet här är att jag har knappat/och förklarat för autofunktionen att det är en felanmälan jag vill göra) men väljer dock snällt att gå med på att bli kopplad och får spendera 10 min till i kö.

När jag nästa gång kommer fram och förklarar vad det gäller blir jag ÅTERIGEN informerade om att jag har hamnat hos kundtjänst och inte felanmälan och att en ny koppling måste göras. (I detta läge börjar jag tappa tålamod och undrar vad det är för jävla kundtjänst dom har men låter mig åter kopplas.)

Ännu 15 min i kö innan nästa person svarar som faktiskt råkar vara felanmälan.
Personen jag talar med gör en felanmälan och ber mig att avvakta klarrapport på den.

Igår den 31 maj får jag ett sms om att min felanmälan är fixad och om problem kvarstår skall jag återkomma. Provar att lyfta på luren men den är fortfarande död så vad gör man?

Sätter mig återigen för att ringa till felanmälan. 20 min i kö och jag kommer fram, dock till till kundtjänst där personen informerar mig om att avdelningen för felanmälan är stängd för dagen.YIPPI!

Idag har jag suttit över 60 Min i kö och även denna gång hamnar jag hos kundtjänst och skall bli kopplad trots att jag följer instruktionerna i luren som skall ta mig till felanmälan! När jag nu äntligen kom fram var det en trevlig kvinna som var snäll och gjorde en reklamation på den på felanmälan som blivit klarrappoterad och bad mig avvakta. Där står jag idag!

Är detta verkligen rimligt??? Kan ett företag med så många kunder ha en kundtjänst som fungerar som denna gör? Den 16 Juni byter jag bredbandsoperatör och den 16 Augusti är min fasta telefoni avslutad och jag behöver förhoppningsviss aldrig någonsin ha med Telia att göra.

Problem som kan uppstå i samband med byte av leverantör är dock att när min nya adsl leverantör kopplar in mig så finns en väldigt stor risk att telia koppla dom den 16 Augusti i samband med att telefonin skall kopplas ut. Ska bli väldigt spännande och se.

Någon som har några åsikter om detta?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga upp abbonemanget på direkten eller kräva saftig kompenation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min erfarenhet utav telias kundtjänst är också under all kritik, oändliga telefonköer och näst intill omöjligt att navigera rätt i telefonsystemet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Du skulle bett om ett direktnummer... A och O när man ska använda någon typ av kundtjänst...........

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Säg upp skiten omgående och säg åt andra att göra likadant.

Sådär ska man ju inte behandlas..

Permalänk
Medlem

Hade aldrig accepterat de,, bytte från felia till BBB och de har bara varit possitivt, aldrig suttit mer än 5 min i kö där.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av Tuttfia:

Hejsan!

Har sedan Torsdagen den 27 Maj inte haft någon fungerande hemtelefon.

Jag ringde Telia vid 3 tillfällen den torsdagen (2 av gångerna var det för lång kö för att jag öht skulle bli placerad i kö) och sista samtalet satt jag i kö 30 min innan jag fick tala med någon.

När jag efter all denna tiden äntligen kommer fram så förklarar kvinnan i luren att det måste göras en felanmälan och vill koppla mig dit, (Problemet här är att jag har knappat/och förklarat för autofunktionen att det är en felanmälan jag vill göra) men väljer dock snällt att gå med på att bli kopplad och får spendera 10 min till i kö.

När jag nästa gång kommer fram och förklarar vad det gäller blir jag ÅTERIGEN informerade om att jag har hamnat hos kundtjänst och inte felanmälan och att en ny koppling måste göras. (I detta läge börjar jag tappa tålamod och undrar vad det är för jävla kundtjänst dom har men låter mig åter kopplas.)

Ännu 15 min i kö innan nästa person svarar som faktiskt råkar vara felanmälan.
Personen jag talar med gör en felanmälan och ber mig att avvakta klarrapport på den.

Igår den 31 maj får jag ett sms om att min felanmälan är fixad och om problem kvarstår skall jag återkomma. Provar att lyfta på luren men den är fortfarande död så vad gör man?

Sätter mig återigen för att ringa till felanmälan. 20 min i kö och jag kommer fram, dock till till kundtjänst där personen informerar mig om att avdelningen för felanmälan är stängd för dagen.YIPPI!

Idag har jag suttit över 60 Min i kö och även denna gång hamnar jag hos kundtjänst och skall bli kopplad trots att jag följer instruktionerna i luren som skall ta mig till felanmälan! När jag nu äntligen kom fram var det en trevlig kvinna som var snäll och gjorde en reklamation på den på felanmälan som blivit klarrappoterad och bad mig avvakta. Där står jag idag!

Är detta verkligen rimligt??? Kan ett företag med så många kunder ha en kundtjänst som fungerar som denna gör? Den 16 Juni byter jag bredbandsoperatör och den 16 Augusti är min fasta telefoni avslutad och jag behöver förhoppningsviss aldrig någonsin ha med Telia att göra.

Problem som kan uppstå i samband med byte av leverantör är dock att när min nya adsl leverantör kopplar in mig så finns en väldigt stor risk att telia koppla dom den 16 Augusti i samband med att telefonin skall kopplas ut. Ska bli väldigt spännande och se.

Någon som har några åsikter om detta?

Hej!

Jag vill börja med att be om ursäkt för den minst sagt bristfälliga framstyrningen som du fått erfara via vårt talsvar. Naturligtvis skall du kopplas till en handläggare på felanmälan när du ber om detta! Jag skall undersöka varför det har blivit på detta vis och således försöka undvika att det berör fler utav våra kunder.

Det är för närvarande långa köer till vår kundtjänst. Detta beror på att vi via brev informerat alla våra kunder som innehar ett fast telefonabonnemang, via brev, om förändringar i abonnemangen. Således är det fler än vanligt som ringer och vi gör vårt yttersta för att hålla nere kötiderna.

Jag hoppas att den reklamation du gjorde resulterade i att din telefon nu är fungerade. Om så inte är fallet, eller om du har några andra frågor eller funderingar, får du gärna kontakta mig via länken nedan.

Avslutningsvis vill jag bara skriva att jag tycker det är tråkigt att läsa att du på grund av detta har valt att ansluta ditt abonnemang till en annan operatör. Jag har naturligtvis förståelse för att du inte är nöjd med Telia som företag för närvarande.

Med vänlig hälsning

Anton Agermark, Telia Kundservice

.: PROOF :.

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

Det är ju så med telia, därför man gör bäst i att köra någon annan operatör. Jag la oräkneliga timmar i support köer för att försöka få allt att funka bra. Nu många månader senare tappar jag ändå kontakten några få sekunder en gång i timman, precis lagom för att alla program ska hinna tappa kontakt, kunde tro att 100mbit fiber skulle vara stabilare än mitt adsl från BBB jag körde -00. Bara för att jag satte mig och skrev detta hände det nu igen...

Ingen mening med att ringa heller eftersom man kommer bollas runt i supporten för att tillslut anklagas för att ha fel på min "data"... Hade bostadsrättsföreningen haft ett avtal med telia där alla fått skriva på att enbart köra telia för att sänka priset hade jag aldrig kört deras värdelösa tjänst. Betalar lätt 50kr extra i månaden för att få köra Bahnhof eller annat kompetent företag.

Inget illa menat till den supprt nissen som skriver här på swec dock.

Edit: två gånger under tiden jag skrev detta har det hänt nu... -.-

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Har en granne som inte haft fungerande fast telefoni sen den 25:e maj. Inget fel på hans utrustning, men de säger att han ska avvakta och kunddtjänst sa att de kunde mäta ända fram till jacket o det såg bra ut men ändå ingen ton när man kopplar in en fungerande telefon och hans telefon fungerar i andras jack.

helsjukt att de inte kan lägga en felanmälan så teknikerna kollar på det. Bara lägger en felanmälan o ber kunden vänta. Mycket dåligt av Telia då han är helt beroende av sin telefon pga sjukdom mm.

Skärpning Telia!

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Det är väl samma extraknäckande nittonåringar utan större engagemang eller expertis som utgör supportens första ring oavsett operatör... Har precis lika dåliga erfarenheter av Tele2, där får man t.ex. först lyssna på en halv minuts irrelevant babbel innan man kan göra något val alls, "är du företagskund ska du ringa blah blah", de där företagskunderna får lära sig rätt nummer någon jädra gång.

Permalänk
Avstängd

Har avslutat mitt telia abbonemnag efter 4 år som kund pga liknande situation. Abbonemanget går ut om 4 dagar och det blir ingen telia för mig igen.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Det är väl samma extraknäckande nittonåringar utan större engagemang eller expertis som utgör supportens första ring oavsett operatör... Har precis lika dåliga erfarenheter av Tele2, där får man t.ex. först lyssna på en halv minuts irrelevant babbel innan man kan göra något val alls, "är du företagskund ska du ringa blah blah", de där företagskunderna får lära sig rätt nummer någon jädra gång.

kan säga att när man ringer kundtjänst för företagskunder från man EXAKT samma information dock tvärt om "är du privatkund? då skall du..."

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Avstängd

Haha, det är typ samma som med TRE. Dom är skitsnabba på att svara men är inkompetenta när det gäller service xD ''Dom har tummen mitt i handen''

Har ringt flera gånger efter en kopia på min laptop som är skriven hos dom men har inte fått papperet ännu på 2 månader :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl bara att citera Ernst Rolfs gamla dänga från 1923:

"Nu för tiden var person håller på med suggestion
och själv man avgör nu sitt väl och ve.
När den stora skrällen kom köpte jag en bok därom,
hatten av för gamle herr Couée.
Jag lärt att hur åt helsike den hela än må gå
ska man bara hålla huvu't upp och säga så:

Bättre och bättre dag för dag,
bättre och bättre dag för dag.
Bara glädje hjärtat rymmer,
strunt i sorgerna och alla bekymmer!
Om än ställningen är svag, så säg med välbehag:
Ah-ah-ah-ah-ah-ah-ah!
Det går bättre och bättre dag för dag.

Jämt och ständigt man oss glatt med krascher, skoj och extraskatt,
humöret rent utav jag skulle mist,
om jag inte, som ni sett, kunde ta det hela lätt,
gudskelov att man är optimist.
När banker går kaputt och bringar andra med på fall
och själv jag följer med, så säger jag i alla fall:

Bättre och bättre dag för dag,
Bättre och bättre dag för dag.
Alla får vi våra slängar,
lyckan hänger inte bara på pengar!
Vid vart grundligt nederlag så hoppfullt säger jag:
Ah-ah-ah-ah-ah-ah-ah!
Det går bättre och bättre dag för dag..."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har aldrig suttit mindre än en timme i kö när jag ringt till Telias kundtjänst. Och då menar jag aldrig.
Att en felanmälan sen blir "fixad" utan att det egentligen skett någonting är jag inte heller förvånad över. Det har vi ju allas vårt kära Skanova att tacka för. De har en hel bunt med tydligen godtyckliga åtaganden, så som att faktiskt utföra reparationer och annat som de tar emot ordrar på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att Telias kundservice är värdelös.
Det tog en hel dag för mig att få tag i någon för att ändra ett beställt abonnemang, inte nöjd.
Men förhoppningsvis behöver jag aldrig kontakta dom igen.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Sist så hade Telia tagit betalt för SMS-biljetter som inte skulle betalas, ringde och pratade med SL och de hade tagit betalt för 2/3 men skickade tillbaka de 2/3 de tagit betalt för, den 3e verkar Telia velat behålla själv. Satt dessutom i kö 40 minuter som nummer ett i kön hela tiden, det var mitt på dagen. Fick även prata med någon idiot som inte verkade förstå enkel logik.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Helt klart ett skämt.
Under mer än 6 månader så var hastigheten på mitt knappt fungerande 24/2 bredband 1-6/0.02
Dom skickade teckiniker på teckniker och undersökte både min utrustning och ledningarna under denna tiden. Jag fick även 4 sms om att nu skall det fungera, Fungera de? Nej men när dom väl fick det att fungera (genom ett profilbyte på deras sida) så begärde jag ersättning som dom sa var en självklarhet MEN dom hade ett tak på 800kr i ersätning som jag skulle få i stället för dom ca 2100kr som det verkliga värdet var trött på dom som jag var så tog jag emot erbjudandet om 800kr och fick hem en ersättning på 426kr. jag ringer upp dom och frågar va 17 mina pengar var men dom sa att enligt deras system och kvitto så hade jag fått mina 800kr. Så jag skickar in min ersättning som bevis på att inga 800kr hade kommit till mig. Men visar sig att dom inget kan göra för enligt systemet så hade jag fått min 800 och kunde inte få mer.

Detta har upprepats 2ggr fast andra gången så felanmälde jag och bad om att få ersättning direkt, det gick ca 3veckor och jag ringde dom igen för att kolla hur det gick med mitt bredband men då visar det sig att den jag pratade med inte hade skrivit någon felanmälan så jag fick göra en ny och sa att dom skall göra ett profilbyte då detta har visat sig fungera förr dock ville dom inte så jag tjatar på den jag pratar med i knappt en timme och får denne till slut att gå med på mitt önskemål och visst funka det. gick mycket snabbare än dom 3 dagar för att en teckniker skall ta sig an det för att sen gå minst 2 dagar för undersökning av lina. Och ersättningen? Fick jag ingen, dom sa att dom gick med på mitt profilbyte och då skulle jag inte få ersättning för den månad som det inte fukade. (antal registrerade nerkopplingar per dygn i deras system var 48 och med en hastighet på knappt 5/0.5.

Jo telia är en stort skämt
tyvärr är dom dom enda som jag kan få här ute (ok ephone också nu men måste stå ut med telia i ett år till pga abonemang.
Förlåt om det blev lång och dåligt skrivet men min styrka är inte i text XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Far min har bredband och tele hos Telia, jag har försökt få honom att byta upp sig men tyvärr kan han bara byta till det lokala bredbandsföretaget isåfall.

Åter till frågan, ja jag har samma erfarenhet att Telias support, kundtjänst eller vad de nu väljer att kalla det är riktiga klåpare. De har några manualer de följer och oavsett hur många gånger man ringer och förklarar att vi har redan gått igenom denna procedur så ger de sig inte förrän man gjort det ytterligare en 11:e gång.

Jag ringde och sa rent ut att jag hade bättre avtal, pris, service, och annat hos Bredbandsbolaget (också ADSL vid tillfället) men detta verkade inte påverka kossan på andra änden. Nu måste Far min "Hyra" ett modem för att han ska veta att det ska funka. Visst 29:- /månad är ingen större summa men jag själv har ALDRIG upplevt att man måste "Hyra" ett modem... I alla avtal med bredbandsbolag jag haft har det ingått att man fått låna grejer så det funkar!

Jag kommer efter allt strul som far haft i flera år av och till själv aldrig använda mig av Telia. ALDRIG. Att betala för en produkt som man inte får grejer till och sedan ett otrevligt och okunnigt bemötande av supporten när man söker hjälp, ne... Då tar jag ett företag som tar hand om sina kunder.

Tack för ordet

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tycker de har blivit ett "glocalnet" med den skillnaden att de inte är billiga.

Permalänk
Medlem

Att dissa det som är störst är alltid trendigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Att dissa det som är störst är alltid trendigt...

Fast Telia har blivit dissat för sin kundtjänst sedan 15 år tillbaka, så så mycket till trend vet jag inte om det kan kallas.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast Telia har blivit dissat för sin kundtjänst sedan 15 år tillbaka, så så mycket till trend vet jag inte om det kan kallas.

Televerket har vad jag vet alltid varit störst

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Att dissa det som är störst är alltid trendigt...

Har du inte haft några problem så är det väl bra för dig..
Men när det har gått över 2månader o 2 normala arbetsveckor i telefon(kö) o ändå inte fått sitt enkla ärende/problem fixat så har det inget med "trender" att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Televerket har vad jag vet alltid varit störst

Javisst, men inte för att de förtjänat den positionen.
Att vara störst brukar i vanlig ordning innebära att man först är bättre än motståndet så att fler och fler blir kunder. Först efter att detta skett så börjar dekadensen och förfallet ända till någon ny uppstickare tvingar fram ett tempobyte.

I dessa fall så är det ju "trendigt" att dissa det hela så som med Apple, Microsoft med mera. Telia har dock aldrig följt denna utveckling utan fick det hela packeterat när man gjorde sig av med televerket. Sen användes det fint presentförpackade monopolet för att nå den position de har idag. Att de är störst har alltså ingenting att göra med det vanliga läget när folk ska "trend-dissa" saker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina föräldrar har precis samma erfarenheter med Telia. De har fast telefon i sin sommarstuga, men blev övertalade av Telia att byta till mobil för det skulle bli billigare. Problemet var att Telias mobilnät hade för dålig täckning. Man fick gå ut och ställa sig mitt på gräsmattan för att kunna prata. Telia gick med på att sätta tillbaka den fasta telefonen utan kostnad.
Till saken hör att detta är ett sommarstugeområde där alla fastigheter heter samma. Vad gör då Telia när de ska koppla in telefonen och alla terminaler heter samma? Jo, de kopplar första bästa, som naturligtvis inte är rätt. Detta tog en månad att reda ut. Återkommande 1h i telefonkö, felanmälan och två dagar senare ett SMS att de åtgärdat problemet utan att det gjort ett skit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!