Permalänk
Medlem

Är det väldigt buggigt spelet eller? Är lite sugen på att skaffa det men då jag sitter på en laptop är det väl heeeelt uteslutet. Det känns lite när man läser vilken prestanda folk har på sina datorer och att fps:en är så kass att det är helt fel scriptat spelet. Jag väntar helt enkelt och ser om folks problem upphör om ett par patcher och kanske skaffar det då. Jag fick 3400 i benchen och om 7000 resulterar i 30 fps max så är det ju noll mening i dagens läge att köpa det. Sitter själv på en i7 740qm med ett 5850 och ssd och kan köra allt på fullt i mw2 utan att gå under 60 fps som vertikal syncen låser det till.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Är det väldigt buggigt spelet eller? Är lite sugen på att skaffa det men då jag sitter på en laptop är det väl heeeelt uteslutet. Det känns lite när man läser vilken prestanda folk har på sina datorer och att fps:en är så kass att det är helt fel scriptat spelet. Jag väntar helt enkelt och ser om folks problem upphör om ett par patcher och kanske skaffar det då. Jag fick 3400 i benchen och om 7000 resulterar i 30 fps max så är det ju noll mening i dagens läge att köpa det. Sitter själv på en i7 740qm med ett 5850 och ssd och kan köra allt på fullt i mw2 utan att gå under 60 fps som vertikal syncen låser det till.

Stor skillnad på fps och mmo.

Men som du själv säger din laptop kommer nog få det rätt jobbigt om du skulle testa FFXIV på den.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Att du sitter med en laptop ska ju inte vara en faktor, och du fick ju 300 mer i poäng än vad jag fick så det ska ju gå bra.
Jag har verkligen inga problem när jag lirar och jag sitter med ett lite äldre system.
Sitter oftast inte och räknar mina fps i mmorpg, utan känns det bra för ögat och handen så anser jag att det är godkänt.
Som folk verkar ha märkt så är poängen från benchmark:en bara en guideline och säger väldigt lite om hur spelet egentligen körs IRL.

[EDIT]
En liten fråga också:
Har en polare som undrar om man måste köpa spelet efter de 30 dagarna är förbrukade med en Buddy key?

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

håller på & ska skaffa lite crafting nu:) mine,black, fast försöker hitta armorsmith ska va samma hus men^^... använder jag mine sakerna till Black&Armor?

jes box, mining supportar främst armour, blacksmithing & goldsmithing.
armour smederna är väl de som är precis utanför smedjan i limsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrisius:

Att du sitter med en laptop ska ju inte vara en faktor, och du fick ju 300 mer i poäng än vad jag fick så det ska ju gå bra.
Jag har verkligen inga problem när jag lirar och jag sitter med ett lite äldre system.
Sitter oftast inte och räknar mina fps i mmorpg, utan känns det bra för ögat och handen så anser jag att det är godkänt.
Som folk verkar ha märkt så är poängen från benchmark:en bara en guideline och säger väldigt lite om hur spelet egentligen körs IRL.

[EDIT]
En liten fråga också:
Har en polare som undrar om man måste köpa spelet efter de 30 dagarna är förbrukade med en Buddy key?

skulle tro det

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Med problem att spela på laptop menade jag att prestandan inte lika lätt kommer upp i den nivån en stationär dator gör för det mesta iaf ^^

Skrivet av Lyrisius:

[EDIT]
En liten fråga också:

Jo jag vet att det är storskillnad på fps och mmo=) satt och nörda wow till och från i fem år så är mycket väl medveten om att det är skillnad. Men om fps:en är allt för krattig i mmo så blir det lite jobbigt att spela med då man inte kan uppfatta saker lika fort i brist på uppdatering av det visuella.

Skrivet av Gascogne:

Stor skillnad på fps och mmo.

Men som du själv säger din laptop kommer nog få det rätt jobbigt om du skulle testa FFXIV på den.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Med problem att spela på laptop menade jag att prestandan inte lika lätt kommer upp i den nivån en stationär dator gör för det mesta iaf ^^

Jo jag vet att det är storskillnad på fps och mmo=) satt och nörda wow till och från i fem år så är mycket väl medveten om att det är skillnad. Men om fps:en är allt för krattig i mmo så blir det lite jobbigt att spela med då man inte kan uppfatta saker lika fort i brist på uppdatering av det visuella.

Jag är helt med på vad du säger, men en gamerlaptop har hårdvara som kan matcha stationära. Har själv kunnat glänsa många gånger med min nu föråldrade XPS 1710 (det var inte många laptops som hade en GTX 7950 för 4 år sedan).

Om det är fördröjningar i det visuella så hade jag aldrig kunnat påstå att det var godkänt. Lägger som sagt större värde på vad ögonen och händerna uppfattar som bekvämt.
Att kunna reagera snabbt i FFXIV genom att man har 45 fps istället för 35 är ju lite sådär i tänket då jag aldrig spelat ett segare stridssytem... vilket inte är en dålig grej, men det krävs ingen twitch kontroll precis.
Segheten i menyerna verkar ju trots allt bero på kodningen och inte datorstyrkan.

Tar ett exempel som SWG förr i tiden, då man kunde köra PvP mot folk i USA, när man själv hade en ping på 300 och fps:en var hårdvarucappad till 30 :). Det var verkligen ingen faktor ändå.
Det flöt på och vann gjorde man.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att man kan ta hem ett sånt där 10 day trial liknande demo eller som det finns till wow det hade ju helt klart underlättat valet hur man ska ställa sig till det . Cpu´n lär ju inte krabba det skulle väl vara graffekortet möjligtvis har provat (inte samma genre vet) men resident evil 5 benchmarken med och där låg jag på average med allt på utom anti aliasing och vertikal sync. I modern warfare 2 med allt på utan aa och vs så ligger jag på konstant 90 fps. I 3dmark06 gör datorn sisdär 14000 poäng och har windows prestanda 7 som lägst och det är cpu´n efter att jag stängt av turbo som krascha i samband med ssd inföskaffningen .

Skrivet av Lyrisius:

Jag är helt med på vad du säger, men en gamerlaptop har hårdvara som kan matcha stationära. Har själv kunnat glänsa många gånger med min nu föråldrade XPS 1710 (det var inte många laptops som hade en GTX 7950 för 4 år sedan).

Om det är fördröjningar i det visuella så hade jag aldrig kunnat påstå att det var godkänt. Lägger som sagt större värde på vad ögonen och händerna uppfattar som bekvämt.
Att kunna reagera snabbt i FFXIV genom att man har 45 fps istället för 35 är ju lite sådär i tänket då jag aldrig spelat ett segare stridssytem... vilket inte är en dålig grej, men det krävs ingen twitch kontroll precis.
Segheten i menyerna verkar ju trots allt bero på kodningen och inte datorstyrkan.

Tar ett exempel som SWG förr i tiden, då man kunde köra PvP mot folk i USA, när man själv hade en ping på 300 och fps:en var hårdvarucappad till 30 :). Det var verkligen ingen faktor ändå.
Det flöt på och vann gjorde man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Det är inte så att man kan ta hem ett sånt där 10 day trial liknande demo... .

Tyvärr är det sällans så att nya MMORPG ger ut demo/trial så här tidigt efter släpp , och det enda som finns just nu är en 30-dagars buddynyckel som följer med Collectors Ed.

[EDIT]
Hade jag bara inte varit så osäker på mitt egna köp så hade jag köpt Collectors Edition själv, och då hade du lätt fått min nyckel

Permalänk
Medlem

tackar för omtanken ändå. Pratade precis med en vän som tror sig ha just en sån här buddy nyckel eventuellt. Så får väl vänta och se hur det artar sig.

Skrivet av Lyrisius:

Tyvärr är det sällans så att nya MMORPG ger ut demo/trial så här tidigt efter släpp , och det enda som finns just nu är en 30-dagars buddynyckel som följer med Collectors Ed.

[EDIT]
Hade jag bara inte varit så osäker på mitt egna köp så hade jag köpt Collectors Edition själv, och då hade du lätt fått min nyckel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick en buddy trial av en bekant nu enda problemet är går det att ladda ner spelet online ?? Han bor nämligen i belgien och kan bli lite svårt att få hit skivor ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag fick en buddy trial av en bekant nu enda problemet är går det att ladda ner spelet online ?? Han bor nämligen i belgien och kan bli lite svårt att få hit skivor ^^

finns på div. torrent siter. googla ffxiv iso

ja drog hem det o patcha innan release.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

skummt , min bror har ati 4870 & 3 kärnig flyter hur bra som hellst på hans>_<

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

skummt , min bror har ati 4870 & 3 kärnig flyter hur bra som hellst på hans>_<

Upplösning och grafikinställningar?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

ska caster va så värdelöst gjord?min bror har en gubbe selectad trycker fire. select a target? han e ju ffs selectad redan grymmt klumpigt system

edit-

sett sjukt många klaga på detta. men enda lönsingen atm verkar vara att göra macro i spelet för varje magi om den ska va aoe eller inte... så han gör ny gubbe ist för o spela klump klassen. borde va om de är många targets nära gör den aoe annars single , eller att man byter om det ska vara aoe eller single på en knapp som är samma tills man byter

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

ska caster va så värdelöst gjord?min bror har en gubbe selectad trycker fire. select a target? han e ju ffs selectad redan grymmt klumpigt system

edit-

sett sjukt många klaga på detta. men enda lönsingen atm verkar vara att göra macro i spelet för varje magi om den ska va aoe eller inte... så han gör ny gubbe ist för o spela klump klassen. borde va om de är många targets nära gör den aoe annars single , eller att man byter om det ska vara aoe eller single på en knapp som är samma tills man byter

Nä ska inte vara så lätt, lite får man själv ha koll på.
Marauder har en light och en heavy attack. Upptäckte att heavy gjorde area effect så jag fick aggro från 3 mobs haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mjjo men du måste trycka typ 5 ggr för o kasta en magi. rätt dåligt få släppa musen hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

mjjo men du måste trycka typ 5 ggr för o kasta en magi. rätt dåligt få släppa musen hela tiden

sluta använd mus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va riktigt sugen på att beställa det här spelet och testa det, men efter lite reviews så kom jag fram till att det inte va värt det. Droppen kom då gamespot gav det 4.0 i betyg idag.

Eller va säger ni ? det kan ju inte va bra som det är nu, eller är det helt enkelt dom som testar det som inte vet va dom sysslar med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

Va riktigt sugen på att beställa det här spelet och testa det, men efter lite reviews så kom jag fram till att det inte va värt det. Droppen kom då gamespot gav det 4.0 i betyg idag.

Eller va säger ni ? det kan ju inte va bra som det är nu, eller är det helt enkelt dom som testar det som inte vet va dom sysslar med ?

4 av 5 då eller?

svårt att ge betyg på ett mmo som precis kommit ut. det är grymt underhållande enligt mig.
att en nyhets sida ger ett sånt betyg bara dagar efter release säger inte så mycket. ingen har ens hunnit upp i rank ännu, inget kan säga hur spelet är än. iom den höga newbie kurvan så kan ja förstå varför nån sätter ett sånt betyg.

detta spel behöver prövas. se vad du själv tycker. finns ju en anledning till att deras tidigare mmo levt i 8 år. har aldrig heller varit med om en start av ett mmo med så lite problem. o då har man ju varit med om de flesta mmo starter senaste 2-3 åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

Tenton hammer gav spelet B, dvs ett helt okay mmo spel.

Tror inte folket på Gamespot gav spelet nån större chans när de gav det en fyra.
Visst spelet är inte så lätt att komma in i med princip noll turtorials men lite får man kämpa.

Kommer ihåg när jag spelade i betan, förstod inte mycket i början men allt eftersom man spelade så kom man på hur saker och ting fungerade.
Man måste ge spelet lite tid och ha lite tålamod i början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelet är inte så extremt krväande som många får det att se ut.

Jag maxxar det med burken i sign, fick ca 5400 i testet.

Det som är viktigt är att inte ändra "frame buffer size" utan att låta det stå på "same as resulution" (tror det var så det stog).

Så Don_W du lär inte ha några problem alls på din laptop att köra det.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Nu har även jag köpt spelet, har precis börjat o valde Lindblum som server. Min gubbe heter Cris Leball om nån vill adda Nu ska jag hoppa in i spelet o försöka lära mig ngt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoiZoN:

Nu har även jag köpt spelet, har precis börjat o valde Lindblum som server. Min gubbe heter Cris Leball om nån vill adda Nu ska jag hoppa in i spelet o försöka lära mig ngt

Ah en Linköpingsbo.

Nån som har koll på hur man gör macros i FFXIV?
Vill göra macros för kunna byta mellan vapen och crafting/gathering verktyg.

*Edit*
Samt kan man göra ett fönster för bara chat och ett för combat?

*Edit igen :p*
Vart hittar man repair npc i Ul'dah?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni får diskutera hur mkt ni vill men jag kommer verkligen inte köpa ett spel som största delen av folk ratar. Har för många exempel på fanboys som talar för ett spel än hur mkt skiten suger.

Säg emot mig om ett år om jag nu har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

Ni får diskutera hur mkt ni vill men jag kommer verkligen inte köpa ett spel som största delen av folk ratar. Har för många exempel på fanboys som talar för ett spel än hur mkt skiten suger.

Säg emot mig om ett år om jag nu har fel.

Vi ska nog inte gå in på hur litet värde det här med vad majoriteten av människor tycker och hur det reflekterar hur bra ett MMO egentligen är, i alla fall när det gäller personlig smak av spel.
Man kan börja prata om att; oj 12 miljoner spelare kan väl inte ha fel... nej kanske inte fel, men tack och lov att jag inte behöver tycka om samma saker som en så kallad majoritet.

Det är INTE majoriteten som uppmuntrar till utveckling, utan det är dessa fåtal avstickare som vågar gå en annan väg.

FFXIV är långt ifrån ett fulländat spel men det bidrar till mångfald, och det köper jag vilken dag i veckan som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Ah en Linköpingsbo.

Nån som har koll på hur man gör macros i FFXIV?
Vill göra macros för kunna byta mellan vapen och crafting/gathering verktyg.

*Edit*
Samt kan man göra ett fönster för bara chat och ett för combat?

*Edit igen :p*
Vart hittar man repair npc i Ul'dah?

FFXIV Macros :: Wiki :: Final Fantasy XIV (FFXIV, FF14) :: ZAM
Repair Guide (FFXIV) :: Wiki :: Final Fantasy XIV (FFXIV, FF14) :: ZAM

Angående chat så kanske det går att slå på filters inne i options i spelet. Det borde gå att filtrera allt som har med battle att göra, och sedan får du använda fliken "battle" (som redan finns?) i spelet för just battle, och "general" för resten. Att skapa egna flikar går inte nu vad jag vet. Jag skulle själv gärna sett det men jag hoppas att det kanske går att göra senare.

Permalänk
Medlem

Ett MMO som man inte ska spela, om man är förnuftig, annars lär man tillhöra dom där som sitter med uppspärrade ögon och fragda om munnen varje gång som ett nytt Final Fantasy släpps och då spelar det ingen roll längre.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Infinity är en svensk linkshell på Lindblum som söker medlemmar, vi är just nu 16 personer och växer dagligen.

Ni är väkommna att besöka vårt forum på Infinity Linkshell & Eternity Gaming eller skicka ett ingame message till mig så kan jag försöka arrangera så du får en invite.

Jag heter Liot Yuopi ingame.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av munktell:

Infinity är en svensk linkshell på Lindblum som söker medlemmar, vi är just nu 16 personer och växer dagligen.

Ni är väkommna att besöka vårt forum på Infinity Linkshell & Eternity Gaming eller skicka ett ingame message till mig så kan jag försöka arrangera så du får en invite.

Jag heter Liot Yuopi ingame.

bara svenskar?

Visa signatur