Program för att stanna HD?

Permalänk
Medlem

Program för att stanna HD?

Undrar om det finns nåt bra program för att få hårddiskarna att stanna. Dvs sluta snurra, inte leva.
Jag vill alltså kunna ställa in olika inaktivitetstider för olika hårddiskar. "Huvudhårddisken" ska snurra medan de övriga ska stanna efter ett visst antal minuter inaktivitet.
I windows går ju bara att ställa in en inaktivitetstid då hårddiskarna ska stanna.

Har tänkt köpa en Barracuda V där operativsystemet och de viktigaste sakerna ska ligga. Sen ska resten, dvs filmsamlingar och annat som inte används mer än nån gång per dag, ligga på öviga hårddiskar.
Jag vet att det inte är bra för hårddiskar att starta och stanna men det är det värt för att slippa oljudet!

//Jilldris

Permalänk
Medlem

Det kan du ställa in i bios. Men enligt mig är det helt onödigt. Blir bara jobbigt efter som på nåt jävla vänster så startar den upp igen och så går det 25 minuter så spiner den ner igen, sen upp och se ner osv.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Menar du att du kan ställa in olika inaktivitetstider för olika hårddiskar i bios?
Det tror jag inte jag kan iaf.

Permalänk
Medlem

Även om du gör det så sliter det på hdd som fan.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche