Krav för virtuallisering? (HTPC/ROUTER)

Permalänk
Medlem

Krav för virtuallisering? (HTPC/ROUTER)

Okej ska testa att omformulera mig lite

Till att börja med är frågan om det ens är möjligt att genomföra detta med bra prestanda etc. eftersom jag behöver ha möjligheten att få ut en videosignal till TVn eftersom jag kommer använda halva burken som HTPC.

Den hårdvara jag kommer använda är följande;

Intel Core 2 Duo 4400 2.0GHz (notera då att denna inte har stöd för hårdvaruvirtualisering)
2GB DDR2
1x inbyggt Gbit kort, säkerligen realtek/atheros
2x intel pro 1000gt
Och ett grafikkort som klarar av att avkoda video för att avlasta CPUn lite.

Jag kommer inte köra speciellt krävande tjänster mer än FTP och webserver för hemmabruk samt en bra mängd torrents. Så det blir ju ett par anslutningar. Utöver det så skall jag såklart spela upp film också.

För att klargöra så är jag helt nybörjare med allt vad virtualisering innebär förutom att leka runt i virtualbox. Men jag är inte helt tappad utan kommer få igång grejerna på egen hand förhoppningsvis problemet är bara att jag inte har någon aning om vad för typ av virtualisering som är bäst lämpad, vmware(och vilken typ?), xen, kvm, VB osv. Ingen som helst aning.

Då jag har 100Mbit ner och 10Mbit upp från bredbandsbolaget innebär det att jag har 10Mbit upp per IP och jag får 5 stycken. Vill då såklart köra någon form av multiwan med pfSense och då är frågan om jag kan sätta upp 5st virtuella nätverkskort och plocka alla ipadresser genom ett fysiskt kort? tanken var ju då att använda de två Intel-korten en för WAN och en för LAN och det inbyggda till filservern/HTPCn som förresten kommer köra Windows.

Så, finns det någon bra lösning för detta? I så fall vad är det som gäller och länka gärna

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Vila i frid

Ponera att värddatorn som kör Linux drar 512 MB, allokera 512 MB för pfsense så är det 1 GB över till servern men du lär nog göra praktiska tester. Processorhastigheten räcker och blir över. Virtuell maskin? Vad som får det att snurra... det finns ju ett par att välja mellan.

Permalänk

Själv virtualiserar jag med KVM.

Din CPU har dock inte stöd för hårdvaruvirtuallisering:
Intel® Core?2 Duo Processor E4400 (2M Cache, 2.00 GHz, 800 MHz FSB) with SPEC Code(s) SLA3F, SLA98

Vet inte hur stor skillnaden är mot en CPU med VT stöd, nån som har datorer med båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Själv virtualiserar jag med KVM.

Din CPU har dock inte stöd för hårdvaruvirtuallisering:
Intel® Core?2 Duo Processor E4400 (2M Cache, 2.00 GHz, 800 MHz FSB) with SPEC Code(s) SLA3F, SLA98

Vet inte hur stor skillnaden är mot en CPU med VT stöd, nån som har datorer med båda?

Hm, okej, vad innebär det då?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Vila i frid

En Celeron E3300 (som har VT-X) för 450 spänn funkar... om ditt BIOS har stöd för så pass nya cpuer. Iofs bara 1MB cache men hastigheten är 25% högre än E4400'an med 2 MB cache.

Permalänk
Medlem

Jag kör esxi med en q6600 och pfsense, med en kärna klarar den runt 600mbit.

Permalänk
Medlem

Jag är inte jättehemma på vmware utan kör mest win 2008 med hyper-V. I min server hemma körde jag förut med en core 2 duo, E6600 kanske den hette. Jag körde en host med 3 virtuella maskiner, en DC, en filserver och en mail/webserver och försökte köra det på 4 GB ram men det gick inte så nu sitter det 8 GB i den servern. Vad jag inte vet är hur det funkar att få ut något vettigt ur grafikkortet eftersom det inte är så hög prestanda när man jobbar lokalt på hosten. Jag kör 99,99% RDP till mina servrar. tänk på att disk IO kan bli en flaskhals så kör inte alla os på samma disk

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /