Minecraft - tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

@sskludde:
Det händer för alla lite titt som tätt att Minecraft.net lägger ner ett tag. Beror förmodligen på Minecraft-servrarna och inte på dig. Vänta någon timme eller så, eller om du har fått ner hela spelet redan kan du spela i offline mode så länge.

Men det funkar när jag stänger av viruskyddet?!?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Snälla du, spelet är i beta-stadiet! Kan problemet med instabila servrar kanske bero på det, eller på att servrarna ofta drivs av privatpersoner?

Och visst uppdateras spelet, beta 1.3_1 släpptes ju under v8 eller 9 (kommer inte ihåg exakt)!

Antar att han syftar på minecraft.net-servrarna som går upp och ner som en jojo... Så att man inte kan spela online eftersom att man måste logga in via dom servrarna för att kunna göra det..

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk

Alltså jag har ett efterblivet problem, klockan börjar bli mycket nu och vill in och kolla lite på Xtralarge.se's server. Det står att jag måste regga mig, men hittar inte var man registrerar sig på hemsidan, någon som vill hjälpa mig med detta?

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Vilket jävla gnäll det var här då. Så här står det i fetstil på hemsidan: "Please note that when you buy the game, you're paying for the game as it is right now!". Det står inget om att det ska funka klockrent från start. Skulle det visa sig att det funkar lika illa när Mojang säger att det är klart så håller jag med om att det finns fog för kritiken, men inte förr.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Alltså jag har ett efterblivet problem, klockan börjar bli mycket nu och vill in och kolla lite på Xtralarge.se's server. Det står att jag måste regga mig, men hittar inte var man registrerar sig på hemsidan, någon som vill hjälpa mig med detta?

Registreringen är stängd, http://www.xtralarge.se/viewtopic.php?f=2&t=457

Ni som tycker att notch uppdaterar spelet bra kan inte ha spelat mp alls. Tex krashar monster fortfarande servern, och nether funkar fortfarande inte, efter nästan ett halvår. Dessutom krashar servern ibland, även utan monster. Ska inte ens nämna inloggningsservern

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Ni som tycker att notch uppdaterar spelet bra kan inte ha spelat mp alls. Tex krashar monster fortfarande servern, och nether funkar fortfarande inte, efter nästan ett halvår. Dessutom krashar servern ibland, även utan monster. Ska inte ens nämna inloggningsservern

Förstår inte, jag har inte haft ett ända problem i de tre dagar som jag har haft Minecraft, förutom att mitt virusskydd blockerar mig från att ansluta till minecraft.net så jag måste stänga av det. Förr kunde jag inte förstå hur folk kunde köra detta spel men efter att man själv provat det så förstår man faktiskt, det är skoj! Sen kan jag förstå er som gnäller på den där minecraft.net grejen, som var i förrgår, och som ni kanske vet så är Notch och boysen i USA på någon mässa och hoppas därmed att allt ska funka av sig självt för tillfället. Michaelo det du gnäller på om Notch uppdateringar vet jag knappt inget om då jag endast har kört i 3 dagar, men han kanske prioriterar andra saker, tex spelets stabilitet och inte sidan minecraft.net som drabbas av hög trafik då och då.

Och om ni har svårt för att ansluta till minecraft.net via Minecraft Launchern kan ni kolla om själva sidan är uppe så kan ni logga in på kontot och spela ''In Browser'' funkade för mig en gång när det var strul.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Tro det eller ej, men programmering är inte så enkelt.

Notch har redan förklarat varför Nether inte fungerar. Det beror på att Nether är en egen värld, likt den vanliga världen. Således kräver det en egen server. Problemet är när man måste skicka spelare mellan servrarna utan att fucka upp inventoryn och förhindra fusk. Det är inte så enkelt att implementera helt enkelt men det betyder inte att de inte jobbar på det.

Sedan kan man inte räkna med mycket uppdateringar när Mojang inte ens är i Sverige. De har varit på GDC-mässan i San Francisco då Minecraft nominerades för 6 priser. Jag tror nog de har all rätt att medverka.

Sist men inte minst måste man komma ihåg att det fortfarande är BETA.

Permalänk
Medlem

Jag har spenderat många underhållande timmar fler på detta spel (MP) än många, många fullprisspel. Känns som att jag även har stött på mindre buggar och problem i Minecraft än ett antal av dessa, tex Fallout 3 och New Vegas, Stalker-serien, NHL- och Fifa-serien, ja listan kan göras oändligt lång, eller hur?

Det är ju lite unikt att betala för en beta, och alpaversion såklart. Då förväntar man sig något annat än vad man egentligen godkänner vid köpet, men samma grin uppstår ju när folket spelar betaversioner av andra spel. "Haters gonna hate, and there is nothing you can do about that."

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Spelet är fortfarande i beta-stadiet. Uppdateringar för Mp släpps också men bara för att vissa saker fortfarande inte fungerar som de ska kan fortfarande spelet uppdateras.

Det finns en anledning till att spelet är i beta-stadiet.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Lite måndags humor i Minecraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

0JR_TFFa9xg

I lol´d

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

0JR_TFFa9xg

Made my day!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Dessutom kan de inte bara leva på Minecraft och således kan de inte expandera hur som helst.

Så det du säger är att de inte har råd att leva på Minecraft? Ok. Med de antal kopior de säljer så kan de leva på det UTAN problem. "In the last 24 hours, 36681 people registered, and 10118 people bought the game."
Källa: http://www.minecraft.net/stats.jsp
10118 * 150kr = 1,5 miljon. Det delat på 7 ger 200tusen var per dag, om de inte skulle ha några utgifter. Kan ju du ta och räkna ut att om de tjänar 45mille i månaden, så har de nog inga problem med att LEVA på det. Jävla grottmongo.

+ Att de inte har någon utgivare, så det hamnar direkt i kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zened:

Så det du säger är att de inte har råd att leva på Minecraft? Ok. Med de antal kopior de säljer så kan de leva på det UTAN problem. "In the last 24 hours, 36681 people registered, and 10118 people bought the game."
10118 * 150kr = 1,5 miljon. Det delat på 7 ger 200tusen var per dag, om de inte skulle ha några utgifter. Kan ju du ta och räkna ut att om de tjänar 45mille i månaden, så har de nog inga problem med att LEVA på det. Jävla grottmongo.

Om jag inte missminner mig så flyttade Mojäng ganska nyligen över all serverdrift till en ny extern leverantör. Jag antar att det handlar om utredningar och dylikt innan det avtalet kan brytas om det nu skulle vara aktuellt.

Och jo, pengarna kommer nog väl till pass för framtida projekt, investering i licenser av olika slag, personal och fortbildning av personal.

Tagga ner. Ditt gnäll ger sken av att Minecraft (online) är en ursäkt för att fly undan ditt "riktiga" liv.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga er minecraftspelare om lite hjälp. Nu är det så att jag ska ha en ''Iron Door'' med en hemlig spak/pressure plate. Jag har lagt ner en ''Redstone Torch'' som jag dragit kablar från(Redstone) till en spak för tillfället som ligger under golvet. Men när jag slår på spaken så händer det inget, asså spaken byter håll och Redstonen slocknar/tänds upp när jag slår på spaken men dörren öppnas inte vad har jag gjort för fel? Redstone torchen sitter under golvet som dörren står på. Kan återkomma med ett YouTube-klipp om det skulle behövas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zened:

Du glömde resten av min poäng: "Man måste planera för framtiden..."

Mojang (som ett företag med riktiga lokaler och flera utvecklare) är mindre än ett halvår gammalt. Hur mycket tror du man kan expandera på så kort tid? Tror du han hade haft mer tid till att programmera om han bara fokuserade på att utöka företaget? Tror du han skulle vilja riskera flera miljoner på att överexpandera? Måste man överhuvud taget bli lika stort som Dice bara för att man tjänar bra?

Nu orkar jag inte vara Captain Obvious längre och förklara det solklara. Inför fortsättningen kan jag bara vädja om att du tänker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

det som är svårt i "vanliga" är ju att du måste ha aktiva boosters det du då kan göra är släng dit en platta så du stannar och sen en spak och en knapp, då spaken väljer riktning och sen knappen släpper ut boosters karts som puttar igång dig igen.

Det verkar funka nu. Mitt största problem är att vagnen jag åker i ibland behåller har tillräckligt hög fart för att passera tryckplattan och hinner åka förbi innan påknuffarvagnen anländer.

(Påknuffarvagnen kommer nerifrån i följande "skisser")
Såhär gjorde jag först:
═[]═
╔═╗

Det blev bättre när jag gjorde såhär:
[]══
╔═╗

Finns det kanske något bättre sätt att placera tryckplattan och påknuffarkretsen i förhållande till varandra?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Du glömde resten av min poäng: "Man måste planera för framtiden..."

Mojang (som ett företag med riktiga lokaler och flera utvecklare) är mindre än ett halvår gammalt. Hur mycket tror du man kan expandera på så kort tid? Tror du han hade haft mer tid till att programmera om han bara fokuserade på att utöka företaget? Tror du han skulle vilja riskera flera miljoner på att överexpandera? Måste man överhuvud taget bli lika stort som Dice bara för att man tjänar bra?

Nu orkar jag inte vara Captain Obvious längre och förklara det solklara. Inför fortsättningen kan jag bara vädja om att du tänker till.

Dom anställningar han gjort än så länge är alla vettiga och förnuftiga. Frågan är inte om han expanderat för mycket utan om han expanderat för lite.

Skrivet av Zened:

Mojang AB är nog det sämsta företag som någonsin existerat, de har sålt spel för närmre miljarden, men de klarar inte av att uppdatera spelet eller att fixa stabila servers. Helt otroligt, notch borde fan avrättas.

Din mamma och pappa borde kontrollera ditt internetanvändade lite mer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Det verkar funka nu. Mitt största problem är att vagnen jag åker i ibland behåller har tillräckligt hög fart för att passera tryckplattan och hinner åka förbi innan påknuffarvagnen anländer.

(Påknuffarvagnen kommer nerifrån i följande "skisser")
Såhär gjorde jag först:
═[]═
╔═╗

Det blev bättre när jag gjorde såhär:
[]══
╔═╗

Finns det kanske något bättre sätt att placera tryckplattan och påknuffarkretsen i förhållande till varandra?

det där med för hög fart känner jag igen
lägg bara en platta till ^^
och för att du inte ska bli avknuffad av spåret (vagnen står snett eller något) så bygg mur på andra sidan
så att du inte kan komma någonstans.

Det är förövrigt så här jag har byggt stationer då man med två utsignaler (trä/sten) platta så kan man koppla så hämtar vagnen inte kommer föräns du har stigit av, samma gäller för i-klivarvagnen
och lagerhållning (man ska inte kunna be om en vagn om det redan står en på stationen tillexempel)
detta kräver dock mycket plats. men det ser väldigt proffisgt ut när man får det att fungera

Permalänk
Hedersmedlem

Det är stundtals väldigt dålig stämning i den här tråden. Sluta med personangreppen och otrevligheterna, ingen tjänar på det.

Permalänk
Medlem

Ja, här kommer något roligare:
http://www.youtube.com/watch?v=5UXmuokXRuM&feature=feedu

På den kanalen dyker det upp en del minecraftfilmer, både med och utan kommentarer.

Permalänk

WOW!
För er med en sämre dator som knappt klarar att spela minecraft.
http://forums.multiplay.co.uk/minecraft/78772-tips-increasing...
Steg 2 hjälpte grymt mycket.
Spelar nu i 30 fps nästan utan spikes istället för 15-30fps med 5 sekunders spikes när chunks laddade.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att logga in?

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwarkman:

Någon annan som har problem med att logga in?

Minecraft.net var nere så gick inte att logga in.

Permalänk
Medlem

Det var då ett jävla gnäll på Mojang och Notch i den här tråden. Förstår ni inte att ni har köpt en betaversion av ett spel, och att villkoren är därefter?

Nu när de dessutom är i USA och tar emot priser så kan de helt enkelt inte styra allt som händer på hemmafronten. Jag tycker att Notch har gjort ett skitbra jobb på så kort tid. Jag tror att det finns fåtal exempel på personer som lyckats på så kort tid och kunnat expandera som han gjort.

Som sagt, spelet är fortfarande i betastadiet. Hade ni krävt livet av folk på andra företag om ni kört deras betaversioner? Då tänker jag större företag där man också kan köpa sig tillgång till beta.

Jag har märkt otroligt få buggar i det här spelet i jämförelse med andra titlar som har hundratals personer och mycket större kapital bakom sig. Ta som exempel Fallout 3 och S.T.A.L.K.E.R som någon annan i tråden nämnde, buggiga som fan, men det löste sig med uppdateringar. Är det ok att betala 600kr för ett spel som säljs som färdigt, men som måste fixas under ett halvår med uppdateringar innan det är fullt spelbart?

Jag tycker det är att gå över gränsen när man säger att någon skall dö för en sådan här grej. Hur jävla materialistiska är ni egentligen? Okej om ni hade investerat erat livskapital i spelet, men nu har ni betalat max 15EUR för det. Är ni empatibefriade eller vad handlar det om?

Permalänk
Skrivet av Murer:

Det var då ett jävla gnäll på Mojang och Notch i den här tråden. Förstår ni inte att ni har köpt en betaversion av ett spel, och att villkoren är därefter?

Nu när de dessutom är i USA och tar emot priser så kan de helt enkelt inte styra allt som händer på hemmafronten. Jag tycker att Notch har gjort ett skitbra jobb på så kort tid. Jag tror att det finns fåtal exempel på personer som lyckats på så kort tid och kunnat expandera som han gjort.

Som sagt, spelet är fortfarande i betastadiet. Hade ni krävt livet av folk på andra företag om ni kört deras betaversioner? Då tänker jag större företag där man också kan köpa sig tillgång till beta.

Jag har märkt otroligt få buggar i det här spelet i jämförelse med andra titlar som har hundratals personer och mycket större kapital bakom sig. Ta som exempel Fallout 3 och S.T.A.L.K.E.R som någon annan i tråden nämnde, buggiga som fan, men det löste sig med uppdateringar. Är det ok att betala 600kr för ett spel som säljs som färdigt, men som måste fixas under ett halvår med uppdateringar innan det är fullt spelbart?

Jag tycker det är att gå över gränsen när man säger att någon skall dö för en sådan här grej. Hur jävla materialistiska är ni egentligen? Okej om ni hade investerat erat livskapital i spelet, men nu har ni betalat max 15EUR för det. Är ni empatibefriade eller vad handlar det om?

Det är nog deras månadspeng som gått åt ett spel de inte förstår sig på, de kunde ju fått ett kilo godis och en liter cola för dem pengarna!

Nåja, nog med trams, nu ska vi fortsätta i god anda med att pris Notch för hans prestationer! Och jag är först med att fortsätta!

han är cool.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

NOTCH is back!!!!

ni kan följa hans twitter om ni skulle vilja:
http://notch.tumblr.com/

gå ut där och klicka på "follow me on twitter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

NOTCH is back!!!!

ni kan följa hans twitter om ni skulle vilja:
http://notch.tumblr.com/

gå ut där och klicka på "follow me on twitter"

Intressant läsning det där.

Någon som förresten vet vad lämpliga krav för en Minecraft server är? Har en gammal Ahtlon 64 som står oanvänd med 2 GB ram. Linan är viktig iofs men är mest intresserad av att få någon användning för denna gamla damsamlare.

Permalänk
Medlem

Är servrarna BETA med som hanterar inloggningen? Eftersom dom är nere ganska ofta?

Permalänk
Medlem

Kör en server på en Athlon64 3200+ med 2gb ram och med ungefär 3MB upload (ADSL), där vi kanske är som mest 8-10 pers inne samtidigt. Fungerar riktigt fint faktiskt, konsollen gnäller ibland om tidsproblem och någon varning då och då, men inget som stör. Skall uppgradera servern snart dock.

Jag skulle gärna vilja använda en bukkit-plugin som tillåter gäster (som inte har några byggbehörigheter) under kontrollerade tillfällen och som helst kan styras med ingame-kommando. Några tips?