Permalänk
Medlem

Mobilt bredband, något att ha?

Tjena.

Efter många omständiheter, som vi inte ska gå in på, blev jag av med min lägenhet och tvungen att flytta hem till föräldrarna igen. Så numera tvingas jag dela på en sunkig adsl-lina som producerar typ 2 mbit ner och 0.3 med min bandbreddsgirige bror. Då och då tycker jag om att spela lite Quake online, vilket är nästan omöjligt i nuläget. Jag har försökt att förklara att det är omöjligt att spela FPS-spel online med 200 ping, men får som motargument att "jag spelar wow med 300 ping hela tiden, det är inga problem"...

Letar istället för en annan lösning där jag har min egen lina. Tydligen kan man inte ha 2 st adsl-linor i samma hus och då återstår bara mobilt bredaband antar jag? Kan villigt erkänna att min kunskap kring datorer och allt som hör där till inte är vad det en gång varit så därför undrar jag om det går att få en godtagbar och stabil ping i onlinespel med ett mobilt bredband, och isf vilket ska jag satsa på? Om någon har en annan lösning på problemet får du gärna dela med dig av den.

Tack o hej!

Permalänk
Avstängd

Läste här i forumet att någon beskrev att spela onlinespel via mobilt bredband som hopplöst. Spelar inte inte själv spel men teoretiskt sett så kan 3G producera 21 megabit per sekund ner och 5,76 megabit per sekund upp. Detta är dock beroende av vilket modem du har och operatören samt hur bra mottagning du har. Hastigheten sjunker snabbt med försämrad mottagning. Annars får du lägga din förhoppning på 4G om det finns hos dig.

Annars är mitt råd att du fixar dig en ny lägenhet med lan indraget.

Permalänk

Det går att få acceptabel hastighet om du ser till att din dosa når masten korrekt. Ofta kan det betyda att du måste byta rum dock, men annars är det bästa att fixa en USB hubb så att sladden blir längre så att du kan tejpa fast dongeln längst upp vid fönstret för att sedan tejpa dit metall av något slag som ser till så att radiovågorna åker ut genom fönstret och inte in i rummet

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Säg till pärona att du/ni vill ha högre hastighet på nätet då

Jag säger som det är. när jag flytta till en lägenhet efter att ha bott nästan 10 år på landet med ett sunket 2mbit-lina så var det helt otroligt skönt att sitta på 3G under tiden (hade ungefär 6-9 mbit ner på det modemt och pinga ungefär 80-100 på vanliga PCW matcher på CS).

jag skulle ABSOLUT rekommendera 3G-modemet ( eller kanske tillomed 4G modemet) om du känner att du inte kan leva med dig själv med hög ping.

och säg till din bror eller vad det var, att spela wow med 300 ping.. that made my day

Visa signatur

Citera för svar!