Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Du påstår alltså att Apple inte är intresserade av att ta fram och utveckla nya tekniker eller hårdvara av olika slag? Då föreslår jag att du tar och kollar upp Apples historia och vad de har varit först eller tidiga med i ny teknik m.m. eller varit med och utvecklat på ett eller annat sätt av ny teknik. Jag tror du kommer att se att det inte riktigt finns fog för ditt påstående.

Det är en klassisk myt som "Apple folk" odlar. Tvärtom så har Apple bidragit väldigt lite tekniskt genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är en klassisk myt som "Apple folk" odlar. Tvärtom så har Apple bidragit väldigt lite tekniskt genom åren.

Intala dig det du så kanske du mår bättre. Men hur mycket teknologier tar deras konkurrenter som Dell, Acer osv. fram i jämförelse? Eller kanske mer viktigt, vilka teknologier lämnar de bakom sig för att satsa på nyare prylar.

Apple har varit ett ganska litet företag under en väldigt lång tid, och under samma tid har pc-marknaden varit enormt stor med flera bolag som Dell osv. mycket större än apple. Men ändå så utvecklade apple tillsammans med partners allt från cpu-arkitekturer som PPC, ARM6 osv. till små interface som firewire. Men det som är viktigt tycker jag allafall, det är valen av att dumpa gamla tröga portar till förmån för USB. Eller fimpa VGA för DVI, eller nu DVI för displayport osv.

Det är att lämna saker bakom sig som driver utvecklingen framåt. Du kan ju göra som IBM och satsa miljarder på forskning av innovativa häftiga teknologier, men när det kommer till produkterna du ska köpa, får du ändå sitta där med de 20 år gamla teknologierna i allafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

cpu-arkitekturer som PPC, ARM6 osv.

Uh, nej.

ARM utveklas av ARM gruppen, och licenseras till andra. Apple är en av dem. Processorerna blir något individuella - men arbetet kommer från ARM.

PPC är en arkitektur skapad av IBM-Motorola-Apple (AIM). Observera dock at det var IBM och Motorola som drev utveklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Uh, nej.

ARM utveklas av ARM gruppen, och licenseras till andra. Apple är en av dem. Processorerna blir något individuella - men arbetet kommer från ARM.

PPC är en arkitektur skapad av IBM-Motorola-Apple (AIM). Observera dock at det var IBM och Motorola som drev utveklingen.

Som jag skrev, "utvecklade apple tillsammans med partners"
Angående Apples delaktighet i ARM så är det specifikt som jag skrev, ARM6.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/ARM_architectu...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk

Fel tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Beyond:

Fel tråd?

Ja =0)

Skrivet av Oh Qrap:
Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Tony-Avesta;11051360 En MacBook Pro har sedan länge haft chassie helt i Aluminium.[/QUOTE"]

Du är medveten om att PCtillverkarna har magnesiumchassin? Lättare och starkare. Men det klart kopierar man det så kan man ju inte skriva att man är först med nått även om det är sämre. Eftersom du så okritiskt slänger ur dig att dom har alu-chassi så har du helt gått på deras reklam. Du har inte tänkt efter, du har inte kollat vad dom andra har, du köper deras marknadsföring och framstår som en ....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Något som jag funderar på när folk köper apple produkter är hur dom tänker när dom köper en sak som ibland kostar dubbelt så mycket som liknande produkter ( Iphone vs HTC t.ex, eller Imac vs likvärdig PC ) som endast har ett års garanti?

Visst, man kan utöka garantin för en tusenlapp eller så till två år, något jag dock ändå tycker är väldigt klent.

Jag har livstids garanti på vissa av delarna i min PC t.ex.

Tycker även att det är lustigt att Imac profileras som en stationär dator samtidigt som den har laptop komponenter i sig? t.ex grafikkortet är ju ett AMD 6970M som ungefär är hälften så snabbt som ett stationärt AMD 6970.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Något som jag funderar på när folk köper apple produkter är hur dom tänker när dom köper en sak som ibland kostar dubbelt så mycket som liknande produkter ( Iphone vs HTC t.ex, eller Imac vs likvärdig PC ) som endast har ett års garanti?

Visst, man kan utöka garantin för en tusenlapp eller så till två år, något jag dock ändå tycker är väldigt klent.

Jag har livstids garanti på vissa av delarna i min PC t.ex.

Tycker även att det är lustigt att Imac profileras som en stationär dator samtidigt som den har laptop komponenter i sig? t.ex grafikkortet är ju ett AMD 6970M som ungefär är hälften så snabbt som ett stationärt AMD 6970.

Kan inte svara för andra, men när jag köpte min Iphone 3GS fanns det likvärdiga HTC som var dyrare. Jag valde Iphone eftersom jag tycker den uppfyller mina behov, är snygg och har i mitt tycke den bästa pekskärmen. Efter år av strulande telefoner från Nokia, SonyEricsson och HTC så kände jag att jag inte hade något att förlora.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Något som jag funderar på när folk köper apple produkter är hur dom tänker när dom köper en sak som ibland kostar dubbelt så mycket som liknande produkter ( Iphone vs HTC t.ex, eller Imac vs likvärdig PC ) som endast har ett års garanti?

Visst, man kan utöka garantin för en tusenlapp eller så till två år, något jag dock ändå tycker är väldigt klent.

Jag har livstids garanti på vissa av delarna i min PC t.ex.

Tycker även att det är lustigt att Imac profileras som en stationär dator samtidigt som den har laptop komponenter i sig? t.ex grafikkortet är ju ett AMD 6970M som ungefär är hälften så snabbt som ett stationärt AMD 6970.

Angående imac, ta samma komponenter som i en iMac 27" och köp dom löst, glöm inte av en 27" LED skärm med upplösningen 2560x1440, ta med precis allting så ser du att den datorn kommer vara i ungefär samma pris som en iMac, så även om iMac skulle kosta några kr mer, vad tror du dom flesta väljer:

Nu är ju den bilden lite överdriven men tror många vanliga användare hellre tar den nätta lilla iMacen än en separat datorlåda + skärm + krimskrams..

Alla som resonerar som dig verkar inte förstå att alla inte använder datorerna till samma ändamål som du gör, alla tycker inte speccar är det absolut viktigaste, många tycker formfaktorn är 100ggr viktiga, med all rätt då komponenterna i en iMac inte gör den direkt slö.....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Angående imac, ta samma komponenter som i en iMac 27" och köp dom löst, glöm inte av en 27" LED skärm med upplösningen 2560x1440

Asus P8Z68-V Pro (Moderkort)
Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box (Processorer)
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (DDR3-minnen)
Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB (Grafikkort (PCI Express))
Dell UltraSharp U2711 (Bildskärmar)

Corsair CMPSU-750AX 750W (Nätaggregat)
Corsair Graphite 600T (Vit/Svart/Transparent) (Miditower-chassin)
Linksys by Cisco WMP600N (Trådlösa nätverkskort)
Asus USB-BT211 (Bluetooth-adaptrar)
Logitech HD Webcam C510 (Webbkameror)
Samsung SH-S223C (3,5 tums S-ATA)
Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Summa på ~17,000kr. Lägg till 1000kr på kringrustning om du vill. Och därefter 800kr för Windows. Chassit i åvan kostar 1300kr, moderkortet 1500kr, innan du frågar, så det finns optimerings potential.

Samma 27'' iMac kostar 21,500 (20,000 med 4gb RAM) - men med detta får du en lägre kvalitets HDD, en lägre kvalitets skärm, lägre kvalitets Nätaggregat (den komponenten som många anser en av de viktigaste), ingen förmåga att byta ut / upgradera grafik-enheten (Harware Acceleration babeh!), ingen förmåga att kunna lägga till fler lagrings enheter. (För om du ska jobba med mycket RAW-data, behöver du flera terabyte lagring)

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Du är medveten om att PCtillverkarna har magnesiumchassin? Lättare och starkare. Men det klart kopierar man det så kan man ju inte skriva att man är först med nått även om det är sämre. Eftersom du så okritiskt slänger ur dig att dom har alu-chassi så har du helt gått på deras reklam. Du har inte tänkt efter, du har inte kollat vad dom andra har, du köper deras marknadsföring och framstår som en ....

Vilka andra laptop hade chassie HELT i Aluminium, eller Magnesium, före Apples MacBook Pro? MacBook Pro Unibody har det utskuret ur ett enda stycke solid aluminium? Vilka andra 15" laptops var lika tunna och lätta och hade samma prestanda och batteritid när Apple släppte MacBook Pro Unibody?

Att någon annan kan ha varit först med att använda Magnesium eller Aluminium före Apple kan så vara, men har de gjort det på samma sätt? Fräst ur ett enda stycke solid Aluminium så att HELA chassiet är en enda bärande del i Aluminium, och inte ett gäng olika delar i olika material som de flesta andra har än idag?

Kika på denna video och säg mig om någon annan tillverkare hade detta före Apple, och lika tunn lätt bärbar med samma prestanda och batteritid som Apples MacBook Pro hade när de kom.

http://www.apple.com/se/macbookpro/#video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Vilka andra laptop hade chassie HELT i Aluminium, eller Magnesium, före Apples MacBook Pro? MacBook Pro Unibody har det utskuret ur ett enda stycke solid aluminium? Vilka andra 15" laptops var lika tunna och lätta och hade samma prestanda och batteritid när Apple släppte MacBook Pro Unibody?

Så när Apple är först med något är det viktigt, när de ligger efter är det irrelevant?

Personligen anser jag inte att en laptop i ett mjukt, högst böjbart material med en låg smältpunkt I ett system som är känt för att bli tokhett är något att skutta up och ner över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Samma 27'' iMac kostar 21,500 (20,000 med 4gb RAM) - men med detta får du en lägre kvalitets HDD, en lägre kvalitets skärm, lägre kvalitets Nätaggregat (den komponenten som många anser en av de viktigaste), ingen förmåga att byta ut / upgradera grafik-enheten (Harware Acceleration babeh!), ingen förmåga att kunna lägga till fler lagrings enheter. (För om du ska jobba med mycket RAW-data, behöver du flera terabyte lagring)

Ja det är inte många tusenlappar som skiljer, kolla på 2:a handsvärdet på en Mac, man får ganska lätt igen det som skiljer i pris. Lägre kvalitets HDD får man inte, lägre kvalitets nätagg? Nej det är inte lägre kvalité, vad baserar du det på? Resterande saker du nämner är ju irrelevent för dom som vill ha en iMac, dom köper ju inte en iMac och SEN kommer på att det inte går uppgradera grafikenheten, dom som köper iMac gör ju det för att den har det dom behöver, hade dom behövt mer expanderbarhet så hade dom ju inte valt iMac från första början.

Sen när är lagringsenheter ett problem? Finns en uppsjö externa alternativ, allt från budget till enterprise, och dom som är seriösa lagrar antingen på NAS eller något i DROBO stil.

Så ja, det mesta du räknar upp är ju irrelevant för köparna är ju ute efter precis en sån dator som iMac är, för att du kanske behöver expanderbarhet gör ju inte köper sämre för dom som inte behöver det ellerhur?

Är ju som att köpa en Ferrari och sen klagar någon annan på att den inte går att köra offroad över stubb och sten i skogen, var ju lixom inte av den anledningen man köpte den.

Skrivet av eXale:

Personligen anser jag inte att en laptop i ett mjukt, högst böjbart material med en låg smältpunkt I ett system som är känt för att bli tokhett är något att skutta up och ner över.

Uppenbarligen har du inte känt på en Mac någongång, den är allt annat än mjuk, kolla även på Lian Li chassien i aluminium, dom är allt annat än mjuka med. Dessutom varför dra in smältpunkten? Även om systemet skulle bli "tokhett" så är aluminiumet ändå 600grader lägre än dess smälttemperatur, jao, mycket logiska argument du skriver om varför Mac är så dåligt :S Kan man bygga förbränningsmotorer i aluminium så kan man garanterat bygga datorer i samma material utan problem....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av eXale:

Så när Apple är först med något är det viktigt, när de ligger efter är det irrelevant?

Personligen anser jag inte att en laptop i ett mjukt, högst böjbart material med en låg smältpunkt I ett system som är känt för att bli tokhett är något att skutta up och ner över.

Du klarade alltså inte att svara på mina frågor, utan valde att tramsa om helt andra saker som jag över huvud taget inte ens nämnt.

Jag talar om Apples MacBook Pro helt i Aluminium, du svamlar om MacBook i Plast. En rätt relevant skillnad...

De är inte alltid viktigast att vara absolut först med något, utan det viktigaste är att man får till det bra. Skulle man samtidigt råka vara först så är det väl inget att klaga på?

Men svara nu gärna på de frågor jag ställde i mitt förra inlägg, om du kan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Jag talar om Apples MacBook Pro helt i Aluminium, du svamlar om MacBook i Plast. En rätt relevant skillnad...

Nej, jag tallar om MB Pro.

Aluminium är ett mjukt, böjbart material med en låg smältpunkt. Som du bör veta, destå närmre du kommer till ett materials smältpunkt, destå mjukare blir det.

MBP är väl känd för att vara relativt enkel att deformera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

ägre kvalitets HDD får man inte, lägre kvalitets nätagg? Nej det är inte lägre kvalité, vad baserar du det på?

Låg kvalitets nätagg? Det faktum at Nätaggs problem inte är ett ovanligt problem bland Macintosh datorer när de tas in för reparation. Självklart uppenbarar sig andra problem, och det finns många OEM PC system med sämre nätagg (usch, vad de brukar levera). Ett av syfterna med hemmabyggen är dock elmination av komponenter av sämre kvalitet.

Många iMac 2011 levereras med följande HDD:
Seagate ST31000428AS 1TB 7200RPM Barracuda 7200.12

Du bör vara väl bekant med att Seagate inte är kända för kvalitets diskar (faktum är att de anses ofta som 'the lowest tier'). I vissa fall levereras enheten dock med en Western Digital WD1001FALS 1TB Caviar Black, vilket -är- en vettig disk, men jag har sett mycket få system med den.

Oavestt vilken enhet som dock levereras, så är de långsammare en alternativet jag plockade.

Skrivet av JesperA:

Sen när är lagringsenheter ett problem?

Du ville ha det 'i ett'. Att använda sig av en bunt med externa enheter är knappast 'smidigt'; och NAS bidrar ytterligare till kostnaden; samt är inte direkt optimalt för aktivt jobbade med större filer.

Skrivet av JesperA:

Så ja, det mesta du räknar upp är ju irrelevant för köparna

Och det är ochså många av komponenterna jag valde ut.
De flesta använder inte trådlöst till en statoinär dator. De flesta vill inte ha bluetooth. Extremt få behöver ett Z68 moderkort på över 1000 kronor; och du behöver knappast ha det chassit jag valde ut. Att använda sig av en så dyr skärm kan ochså ifrågasättas, speciellt då iMacens ända skrytpunkt med dess skärm är att den är relativt nära Adobe RGB 80% Gamut, medans Dell skärmen är längre bort (straxt över 100%).

Desutom, 2600k processorn har mycket få övertag jämfört med 2500k processorn - som för den genomsnlittlige köparen är exagt lika snabb (till och med snabbare i bland) - men kostar flera hundra mindre.

För att inte heller nämna att smarta köpare kan åter-använda flera komponenter vid nytt dator köp. En 'ny' dator för de flesta behöver inte innbära mer än ett byte av Processorn, Moderkortet, och möjligtvis grafik kortet (RAM ochså om det är DDR2). Då blir upgraderings kostnaden inte mer än 4000kr för ett medel system för att matcha högre iMacs, och uppemot 8000kr för ett modernt 'monster rig'.

Skrivet av JesperA:

Ja det är inte många tusenlappar som skiljer, kolla på 2:a handsvärdet på en Mac

Cirka 40% av byggets värde kommer från skärmen (och blir troligen högre om du skiftar delar), en komponent som inte tappat snabbt i värde. De övriga tappar självklart ochså värde efter att själva komponenterna blir billigare på marknaden, men det är inte en extremt snabb takt, och det är en relativt liten del av total priset.

Permalänk
Sötast
Skrivet av eXale:

Nej, jag tallar om MB Pro.

Aluminium är ett mjukt, böjbart material med en låg smältpunkt. Som du bör veta, destå närmre du kommer till ett materials smältpunkt, destå mjukare blir det.

MBP är väl känd för att vara relativt enkel att deformera.

Ja fyfan vilka idioter. De tillverkar en dator i aluminium *asgarvar* haha sicka idioter!!!!

Fast att vi har Flygplan, Tåg, Bilar, Båtar, Motorer, Stekjärn(mest lol) i almuminium gör ju inget.

Det är ju bara APPLE som är suuuuperdumma EEEEEEEEEEEEEEEK!!!!
(Sjönk jag till en tillräckligt låg nivå för att du ska känna dig hemma nu eller?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja fyfan vilka idioter. De tillverkar en dator i aluminium *asgarvar* haha sicka idioter!!!!

Annan typ av Aluminium, som MBP inte använder sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Nej, jag tallar om MB Pro.

Aluminium är ett mjukt, böjbart material med en låg smältpunkt. Som du bör veta, destå närmre du kommer till ett materials smältpunkt, destå mjukare blir det.

MBP är väl känd för att vara relativt enkel att deformera.

Låg smältpunkt? Aluminium har en smältpunkt på 660,33°C. Magnesium, som någon annan pratade om i tråden, har en smältpunkt på 649°C.

Jag väntar också spänt på att du svarar på frågorna som Tony-Avesta ställde.

Skrivet av eXale:

Annan typ av Aluminium, som MBP inte använder sig av.

Källa på det, tack.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Sötast
Skrivet av eXale:

Annan typ av Aluminium, som MBP inte använder sig av.

En annan typ?

Jag är nämligen i metallbranschen själv.

Eftersom du också är insatt i ämnet så får du _Jättegärna_ förklara närmare herr Alf.

Vilka typer finns det menar du? Jag antar att en sådan insatt person som du själv menar legeringar?

Nåja, vilka legeringar använder Apple då? Utöka gärna med vilken typ du skulle rekommendera och vilka du anser dig veta att man använder i de andra fallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Källa på det, tack.

Flygplan använder sig av:
7075 aluminium
6061 aluminium
6063 aluminium
2024 aluminium
5052 aluminium

Försöker just nu hitta vilken specific aluminum Apple använder sig av.

Permalänk
Sötast

*garv*
han googlar verkligen vilken typ......

Snygg copy paste från

http://www.onlinemetals.com/aluminumguide.cfm för den delen.

Låt detektivarbetet fortsätta...

Du bör kanske dock ta på dig en flytväst.

Permalänk
Medlem

Fel sida, men tydligen samma slutsats - heh.

Skrivet av Allexz:

Du bör kanske dock ta på dig en flytväst.

Visst, jag drar mig ur material argumentet. Men argumentera du gärna de andra punkterna.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Nej, jag tallar om MB Pro.

Aluminium är ett mjukt, böjbart material med en låg smältpunkt. Som du bör veta, destå närmre du kommer till ett materials smältpunkt, destå mjukare blir det.

MBP är väl känd för att vara relativt enkel att deformera.

Hm.... Så du menar att plast, som de flesta andra tillverkare har väldigt gott om i och runt sina har klart högre smältpunkt än Aluminium, och därför är ett bättre material?

Ställ dig då frågan varför t ex billiga kassettbandspelare på sin tid, eller CD-spelare m.m. hade chassi i plast och bockade plåtbitar är och var, medan de dyrare och proffsigare hade chassi i helgjuten Aluminium eller fräst ur Aluminium, och ingen eller minimalt med plast där det inte spelade någon större roll....

Bara för att MBP gjort ur ett stycke Aluminium så tål den givetvis inte allt. Det kan bli bucklor i dom, men de tål mycket. En dator i plast kan lätt skadas den med, spricka, repas, börja gneka och glappa.

Permalänk
Skrivet av Tony-Avesta:

Du påstår alltså att Apple inte är intresserade av att ta fram och utveckla nya tekniker eller hårdvara av olika slag? Då föreslår jag att du tar och kollar upp Apples historia och vad de har varit först eller tidiga med i ny teknik m.m. eller varit med och utvecklat på ett eller annat sätt av ny teknik. Jag tror du kommer att se att det inte riktigt finns fog för ditt påstående.

Att sen påstå att Apple gör dåliga datorer blir ju närmast lite jönsigt, då de bevisligen gör mycket bra datorer. Det är ju inte enbart själva hårdvarukomponenterna som räknas till bra/dåligt eller kvalitet, utan hela datorn. En MacBook Pro har sedan länge haft chassie helt i Aluminium, glasskärm, LED-display av hög kvalitet, mycket bra tangentbord med belysning, och en helt unik stor toucpad med multitouch som ingen annan tillverkare ännu kunnat matcha. Till det kan vi sen lägga smidigt format och vikt samt mycket bra batteritider, som fortfarande ligger helt i toppklass jämfört med de flesta konkurrenter.

I alla fall i min värld så innefattar bra/dålig dator mycket mer än enbart benchmark-resultat och specifikationen på själva datorkomponeterna, utan även resten av hela datorn samt dess totala funktionalitet och användarvänlighet, vilket även då innefattar OS m.m.

Med detta vil jag nu inte påstå att Apple och Mac är bäst, alltid, eller att PC är skit. Båda är bra grejor på sitt sätt och kan tilltala olika personers behov intressen och kassa.

Jag har en macbook 2010 års modell.
2gb ddr2 minne i 800mhz, en core 2 duo processor i 2,2ghz
2010 årsmodell!
kvalitet ska vi inte prata om då den har ett tunt skal av vit plast som det lätt blir sprickor i (särskilt vid skärmen)
skärmen går inte att använda utomhus. Då är den som en spegel, spelar ingen roll vad jag har ljusstyrkan på.
Allt detta är inte för att jag har behandlat den dåligt på något sätt. Alla i skolan har varsin, och 90% av alla har sprickor på exakt samma ställe vid skärmen.
Det vita tangentbordet (utan bakgrundsbelysning) blir nästan snuskigt efter att man har använt det ett tag pga allt smuts.
Och detta kostar då 10k.

Det som är bra är touchpaden och batteritiden, men en mer överprisad dator får man leta efter... Tror inte ens att alienware-datorerna är värre...

edit: Jag vet att apple har gjort många bra grejer genom tiderna, men nu för tiden känns det som att de bara säljer på sitt rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har en macbook 2010 års modell.
2gb ddr2 minne i 800mhz, en core 2 duo processor i 2,2ghz
2010 årsmodell!
kvalitet ska vi inte prata om då den har ett tunt skal av vit plast som det lätt blir sprickor i (särskilt vid skärmen)
skärmen går inte att använda utomhus. Då är den som en spegel, spelar ingen roll vad jag har ljusstyrkan på.
Allt detta är inte för att jag har behandlat den dåligt på något sätt. Alla i skolan har varsin, och 90% av alla har sprickor på exakt samma ställe vid skärmen.
Det vita tangentbordet (utan bakgrundsbelysning) blir nästan snuskigt efter att man har använt det ett tag pga allt smuts.
Och detta kostar då 10k.

Det som är bra är touchpaden och batteritiden, men en mer överprisad dator får man leta efter... Tror inte ens att alienware-datorerna är värre...

edit: Jag vet att apple har gjort många bra grejer genom tiderna, men nu för tiden känns det som att de bara säljer på sitt rykte.

Det går ju dock inte riktigt att jämföra MacBook och MacBook Pro då de har helt olika material i sina chassin. Tangentbordet blir lika smutsigt oavsett färg, men det syns ju såklart mer på ett vitt tangentbord. Det är något man får fundera på när man köper en produkt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Hm.... Så du menar att plast, som de flesta andra tillverkare har väldigt gott om i och runt sina har klart högre smältpunkt än Aluminium, och därför är ett bättre material?

Plast, när det är ordentligt byggt - är ett extremt kapabelt material. Exemplet 'stekpanna' för Aluminium gavs innan. Tänk efter lite på denna punkten varför detta kan vara ett problem i ett system som genererar mycket värme och när du, användaren, ska vara i fysisk kontakt med systemet.

Skrivet av Tony-Avesta:

En dator i plast kan lätt skadas den med, spricka, repas, börja gneka och glappa.

Självklart; det finns en massa saker som kan hända med plast system, specielt när de (som oftast) byggs tunt och billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Hm.... Så du menar att plast, som de flesta andra tillverkare har väldigt gott om i och runt sina har klart högre smältpunkt än Aluminium, och därför är ett bättre material?

Nu svarar jag i Exales ställe, vilket kanske är dumt? Men om man följer diskussionen så framgår det att Apple låter sina unibody-maskiner använda höljet för värmeavledning, något man inte gör på datorer med plasthölje. Så frågan om plast är det bättre eller sämre materialet är ovidkommande. Dessutom finns det en rad olika polymer som tål högre värme.
Det som är intressant är om det ligger någon sanning i att höljen av aluminium deformeras eller inte. Någon smältpunkt behöver man inte uppnå, men hur varmt behöver det bli, och kan det bli så varmt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net