Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Avstängd

Tycker själv inte det var något jättelyft från 8.0 till DP 8.1 så funderar på att göra samma på min Hong Kong modell av 1520..

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Tycker själv inte det var något jättelyft från 8.0 till DP 8.1 så funderar på att göra samma på min Hong Kong modell av 1520..

DP 8.1 har ju asmycket förbättringar, inte minst Notification Center, separata volykontroller + en massa annat smått och gott. Tycker det känns jobbigt att vara tillbaka till 8.0 nu efter ett par månader med 8.1.

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Nedgraderade från Developer Preview till 8.0 på min 920 men ingen Cyan än... Äsch då, undrar hur länge man måste vänta.

Kan nog säkert bli en vecka. Det är bättre att vänta tills den kommer, WP 8.0 är ju skräp i jämförelse utan notificationscenter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPhilicorda:

DP 8.1 har ju asmycket förbättringar, inte minst Notification Center, separata volykontroller + en massa annat smått och gott. Tycker det känns jobbigt att vara tillbaka till 8.0 nu efter ett par månader med 8.1.

Inget jag reflekterat över. Men man kanske reagerar om man går tillbaka?

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Inget jag reflekterat över. Men man kanske reagerar om man går tillbaka?

Märkte att jag instinktivt försökte dra ner Notification Center men sen kom jag ihåg att 8.0 inte har den. Well well, nu håller jag på och installerar DP 8.1 igen.

Vet inte om denna har blivit postad tidigare, men på följande länk kan man se statusen för sin specifika telefonmodell gällande utrullningen av Cyan (testing/available). Önskar bara att jag kikat på den innan jag gick igenom trubblet med att gå tillbaka till 8.0 och sedan till DP 8.1 igen... Suck.

http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Märkte att jag instinktivt försökte dra ner Notification Center men sen kom jag ihåg att 8.0 inte har den. Well well, nu håller jag på och installerar DP 8.1 igen.

Vet inte om denna har blivit postad tidigare, men på följande länk kan man se statusen för sin specifika telefonmodell gällande utrullningen av Cyan (testing/available). Önskar bara att jag kikat på den innan jag gick igenom trubblet med att gå tillbaka till 8.0 och sedan till DP 8.1 igen... Suck.

http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...

Jo, den länken finns i tråden, och iom att de stoppat rullningen så händer inget på den länken än på ett tag, tyvärr.

MS funderar på att sätta in WP i X-serien, jaså de vill inte köra Android-varianten?

Som ngn a så var ju det den största updaten sedan starten, att gå från 8 till 8.1, så det lär bli märkbart.

Edit: hyggligt av MS att ge bort en TB i Onedrive. Inte för att man lär behöva det, men alltid gott att ha.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Jo, den länken finns i tråden, och iom att de stoppat rullningen så händer inget på den länken än på ett tag, tyvärr.

Enligt denna artikel förstår jag det som att utrullningen av Cyan är endast stoppad för dem med Preview for Developers eftersom vissa telefoner med just den programvaran blivit brickade under uppdateringen. För övriga, som kör med den officiella 8.0 versionen, rullas Cyan ut i vanlig takt. Dvs. när den är färdigtestad så släpps den.

http://www.wpcentral.com/microsoft-users-windows-phone-81-pre...

(det var många som feltolkat artikeln och trodde att Cyan är stoppat helt och hållet tills vidare, men jag har läst artikeln 3 gånger och tror jag har rätt... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Enligt denna artikel förstår jag det som att utrullningen av Cyan är endast stoppad för dem med Preview for Developers eftersom vissa telefoner med just den programvaran blivit brickade under uppdateringen. För övriga, som kör med den officiella 8.0 versionen, rullas Cyan ut i vanlig takt. Dvs. när den är färdigtestad så släpps den.

http://www.wpcentral.com/microsoft-users-windows-phone-81-pre...

(det var många som feltolkat artikeln och trodde att Cyan är stoppat helt och hållet tills vidare, men jag har läst artikeln 3 gånger och tror jag har rätt... )

Du lär ju inte få den med 8, och tror jag du förstår, och MS har ju tagit fram en fix som jag läst att en del adderar.

Så du måste ju få 8.1, sedan Cyan. Kul att du trodde Cyan kunde komma till WP8.

"Microsoft har tillfälligt pausat Lumia Cyan utbyggnaden till dem med Windows Phone 8.1 Preview för utvecklare tills en fix är på plats."

Vem har fått Cyan till WP8, de kom ju med 630 och 930 för de hänger samman med 8.1.

http://www.nokia.com/global/windows-phone-cyan-update/

Står där att den är anpassad till 8.1.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Du lär ju inte få den med 8, och tror jag du förstår, och MS har ju tagit fram en fix som jag läst att en del adderar.

Så du måste ju få 8.1, sedan Cyan. Kul att du trodde Cyan kunde komma till WP8.

"Microsoft har tillfälligt pausat Lumia Cyan utbyggnaden till dem med Windows Phone 8.1 Preview för utvecklare tills en fix är på plats."

Vem har fått Cyan till WP8, de kom ju med 630 och 930 för de hänger samman med 8.1.

http://www.nokia.com/global/windows-phone-cyan-update/

Står där att den är anpassad till 8.1.

Jag tror inget, utan Microsofts citat i artikeln säger att man ska gå tillbaka till 8.0 för att få Cyan om man kör Preview.

Cyan = 8.1

Cyan är alltså Nokias version av 8.1 som innehåller lite extra godbitar jämfört med Preview. Alla vanliga konsumenter kör fortfarande med 8.0 Black och när de väl får Cyan så har också 8.1 per automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Jag tror inget, utan Microsofts citat i artikeln säger att man ska gå tillbaka till 8.0 för att få Cyan om man kör Preview.

Cyan = 8.1

Cyan är alltså Nokias version av 8.1 som innehåller lite extra godbitar jämfört med Preview. Alla vanliga konsumenter kör fortfarande med 8.0 Black och när de väl får Cyan så har också 8.1 per automatik.

Att gå tillbaka till 8 menas inte att det är då du kan få Cyan, utan att man ska göra sig av med 8.1 prev, då man inte kan få det, och ha en ren 8, som bäst kan adderas till 8.1 och Cyan.

Annars hade ju de kunnat skicka ut den nu för det är ju långtifrån alla som har prev, inte ens alla nördar på forumet. Tror knappast Indien å mellan östern har prev, men de har inte fått den förutom på de som fått 8.1. Varför tror du?

men tror du att du med WP8 kan få det så tro det. Han menar inte att 8 är bra val för Cyan, utan 8 är bättre då den är officiell å den vet de var de har, mot prev-8.1 som orsakat problem. Så de vill helst lägga sin 8.1 på en 8,. så som det hade varit om inte vi varit otåliga.

http://www.gsmarena.com/wp81based_nokia_cyan_update_rollout_b...
http://wmpoweruser.com/wp8-1lumia-cyan-update-roll-out-schedu...
Där står det klart å tydligt att Cyan och WP 8.1 går hand i hand. De släpps sam tidigt, vilket de inte borde gjort om en 8 kan ta Cyan?

Visa EN WP8 som har Cyan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Cyan är alltså Nokias version av 8.1 som innehåller lite extra godbitar jämfört med Preview. Alla vanliga konsumenter kör fortfarande med 8.0 Black och när de väl får Cyan så har också 8.1 per automatik.

Nej, Nokia släpper sina nummerlösa men nummeranpassade uppdateringar. Amber och Black hade inga nummer. Det är MS som står för 8.1. För 8.0. Nokia står för Cyan, och kan inte med Cyan göra en 8 till 8.1. Det kan MS göra, å vi kunde med prev, men Cyan ändrar inte där.

Du kan ha 8.1 utan Cyan, som vi har nu, men inte Cyan utan 8.1.

Andra WP-lurar får väl 8.1, eller de har det nu, men de får inte Cyan. Så det om ngt borde väl få dig att inse att om alla WP8 kommer bli 8.1 , men bara Lumia få Cyan, så kan inte Cyan vara det som legat bakom 8.1. Enkel logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Enligt denna artikel förstår jag det som att utrullningen av Cyan är endast stoppad för dem med Preview for Developers eftersom vissa telefoner med just den programvaran blivit brickade under uppdateringen. För övriga, som kör med den officiella 8.0 versionen, rullas Cyan ut i vanlig takt. Dvs. när den är färdigtestad så släpps den.

http://www.wpcentral.com/microsoft-users-windows-phone-81-pre...

(det var många som feltolkat artikeln och trodde att Cyan är stoppat helt och hållet tills vidare, men jag har läst artikeln 3 gånger och tror jag har rätt... )

Det är korrekt, vet inte hur folk lyckas förtså fel.
Läget nu är:
* Nyaste uppdateringen för DP är stoppad. Prolemet med den ör att versionsnummret på den är högre än cyan (hela paktet, alltså 8.1 + Nokias mjukvara som heter Cyan) vilket gör att efter den uppdateringen tror telefonen att den inte behöver installera cyan.
* Cyan är stoppad för alla med DP. Men fortsätter rulla ut för alla med 8.0.
Detta för att MS inte kan se om telefonen har bitlocker aktiverat eller inte när den kollar efter och uppdateringar. Problemen med DP och Cyan finns bara för de med bitlocker. Verkar bero på bootloadern/secure boot. De utan DP, aldrig fixat eller gått tillbaka till 8.0, kan fortfarande, som i att den aldrig stoppades för dom, ladda ned Cyan.

Att cyan endast finns till 925 och 625 har inget att göra med att den är stoppat för DP utan, precis som med black, kommer till olika modeller allt eftersom. Inte heller för att 925/625 av någon anledning inte skulle fungera med DP.

DP = developer preview.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Visa EN WP8 som har Cyan

Jag skriver "Cyan = 8.1" och du svarar ovanstående... Ok, jag ger upp.

Skrivet av betan:

Det är korrekt, vet inte hur folk lyckas förtså fel.
Läget nu är:
* Nyaste uppdateringen för DP är stoppad. Prolemet med den ör att versionsnummret på den är högre än cyan (hela paktet, alltså 8.1 + Nokias mjukvara som heter Cyan) vilket gör att efter den uppdateringen tror telefonen att den inte behöver installera cyan.
* Cyan är stoppad för alla med DP. Men fortsätter rulla ut för alla med 8.0.
Detta för att MS inte kan se om telefonen har bitlocker aktiverat eller inte när den kollar efter och uppdateringar. Problemen med DP och Cyan finns bara för de med bitlocker. Verkar bero på bootloadern/secure boot.

Att cyan endast finns till 925 och 625 har inget att göra med att den är stoppat för DP utan, precis som med black, kommer till olika modeller allt eftersom. Inte heller för att 925/625 av någon anledning inte skulle fungera med DP.

DP = developer preview.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, tack. Äntligen någon som förstår.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det så ?
Om man har lumia black och uppgraderar till lumia cyan då den finns tillgänglig får man ju både WP 8.1 o Cyan uppdateringarna i ett paket
Frågan är ju enligt mej om DP WP 8.1 är anpassad till just din modell
Hårdvaran är ju lite annorlunda mm
Men vad vet jag detta kanske inte är nåt problem...

Permalänk
Skrivet av Hakangbg:

Varför krångla till det så ?
Om man har lumia black och uppgraderar till lumia cyan då den finns tillgänglig får man ju både WP 8.1 o Cyan uppdateringarna i ett paket
Frågan är ju enligt mej om DP WP 8.1 är anpassad till just din modell
Hårdvaran är ju lite annorlunda mm
Men vad vet jag detta kanske inte är nåt problem...

Helt rätt, det är precis som du säger men alla verkar inte fatta det.

Cyan för dem med Preview 8.1 är som sagt stoppad, men förstod artikeln på WPC som att det bara är tillfälligt och de jobbar på en fix. Det betyder alltså i bästa fall att vi med Preview inte behöver downgradea till Lumia Black för att få Cyan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Jag skriver "Cyan = 8.1" och du svarar ovanstående... Ok, jag ger upp.

Haha, tack. Äntligen någon som förstår.

8.0, 8.1 är OS-versioner, Amber, Black, Cyan är firmwares-uppdateringar.

Ja, Cyan är lika med 8.1, men 8.1 är inte =Cyan.

Men sitt du med din 8 å var glad

Permalänk
Skrivet av Telepati:

8.0, 8.1 är OS-versioner, Amber, Black, Cyan är firmwares-uppdateringar.

Ja, Cyan är lika med 8.1, men 8.1 är inte =Cyan.

Men sitt du med din 8 å var glad

Bra, du verkar fatta det nu. För övrigt så är jag tibax till Preview 8.1 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Bra, du verkar fatta det nu. För övrigt så är jag tibax till Preview 8.1 nu.

Grym kille, från 8 till prev, från prev till 8, å från 8 till prev.

Du har ju dunderkoll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

8.0, 8.1 är OS-versioner, Amber, Black, Cyan är firmwares-uppdateringar.

Ja, Cyan är lika med 8.1, men 8.1 är inte =Cyan.

Men sitt du med din 8 å var glad

Men varför misstolka så grovt? Hur läser du på för vis?

Förövrigt så får man inte 1TB gratis av microsoft. Det är 365-subscribers som får det.
Vi andra får dock 15GB istället för 7GB som var standard sedan tidigare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Förövrigt så får man inte 1TB gratis av microsoft. Det är 365-subscribers som får det.
.

Jag sa att jag fått det, och givetvis är det gratis om jag inte behöver betala något för det.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Men varför misstolka så grovt? Hur läser du på för vis?

Förövrigt så får man inte 1TB gratis av microsoft. Det är 365-subscribers som får det.
Vi andra får dock 15GB istället för 7GB som var standard sedan tidigare.

Alltså man skriver en sak, sen tolkar Telepati det helt omvänt och "läxar upp" en och säger att det är på ett annat vis, men det han gör är att i princip upprepa det man ursprungligen skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Alltså man skriver en sak, sen tolkar Telepati det helt omvänt och "läxar upp" en och säger att det är på ett annat vis, men det han gör är att i princip upprepa det man ursprungligen skrev.

Precis, å du vet exakt hur det ligger till, bara två omformateringar på luren trots dunderkoll.

På detta en länk som var postad och som du inte ens hade läst så du gjorde en omväg iaf.

Du är liksom den ende som hoppat mellan versionerna på en och samma dag, du ger verkligen sken av att vara på det klara med vad som gäller

Jag måste läsa länken igen nu, börjar känna tvivel. Sablar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Nedgraderade från Developer Preview till 8.0 på min 920 men ingen Cyan än... Äsch då, undrar hur länge man måste vänta.

Jaså, ja men du behöver säkert inte vänta så länge.

Skrivet av MrPhilicorda:

DP 8.1 har ju asmycket förbättringar, inte minst Notification Center, separata volykontroller + en massa annat smått och gott. Tycker det känns jobbigt att vara tillbaka till 8.0 nu efter ett par månader med 8.1 .

Du tycker det, ja men man får bita i det sura äpplet om man vill ha Cyan.

Skrivet av MrPhilicorda:

Märkte att jag instinktivt försökte dra ner Notification Center men sen kom jag ihåg att 8.0 inte har den. Well well, nu håller jag på och installerar DP 8.1 igen.

Din spjuver, så du är tillbaka igen. det trodde man inte

Citat:

Vet inte om denna har blivit postad tidigare, men på följande länk kan man se statusen för sin specifika telefonmodell gällande utrullningen av Cyan http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...(testing/available).

Jo, den har som sagt postats tidigare.

Citat:

Önskar bara att jag kikat på den innan jag gick igenom trubblet med att gå tillbaka till 8.0 och sedan till DP 8.1 igen... Suck.

Äsch, häng inte läpp nu, det är inte så lätt med alla dessa begrepp å uppdateringar å allt.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Precis, å du vet exakt hur det ligger till, bara två omformateringar på luren trots dunderkoll.

Jag har aldrig sagt att jag har dunderkoll och läst allt, men det jag läst har jag i alla fall förstått.

Permalänk
Medlem

Skönt att man kan ligga kvar med prev, för alla som fått de nya har inte upplevt strul, de som fastnat, de måste flasha om den för att det ska fungera.

Men sedan verkar det som att de ska fortsätta släppa den till de med 8.1 prev för det är så många som inte har haft problem, så det låter ju troligt.

"Kort sagt, om du har problem, fortsätt att vänta på uppdateringsmeddelandet".

Vi som inte har det, vi väntar på annat. Så det lär återgå till samma lunk nu, de med BL lär vara uppmärksammade på det nu, kan man hoppas.

Permalänk
Avstängd

Försöker komma på vad jag skulle sakna och som hindrar mig att nergradera. Är det inte så att man inte kan installera appar utanför MS store med ej DP? Tänker på bla Maxthon Browser?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Försöker komma på vad jag skulle sakna och som hindrar mig att nergradera. Är det inte så att man inte kan installera appar utanför MS store med ej DP? Tänker på bla Maxthon Browser?

För att installera appar som inte finns på marknaden ska telefonen vara upplåst för det, "developer unlocked". Sen om telefonen tar uppdateringar via DP-kanalen eller inte spelar ingen som helst roll.

http://msdn.microsoft.com/library/windows/apps/ff769508(v=vs.105).aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Försöker komma på vad jag skulle sakna och som hindrar mig att nergradera. Är det inte så att man inte kan installera appar utanför MS store med ej DP? Tänker på bla Maxthon Browser?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt din signatur har du en 1520. Cyan är inte tillgänglig för den i Sverige så det är ingen idé att nedgradera än iaf. Jag tror att Microsoft jobbar på en fix så att även dom med DP får Cyan utan att nedgradera.

Edit: Nu vet jag inte varför du skulle vilja nedgradera men antar att det är för att få Cyan...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Försöker komma på vad jag skulle sakna och som hindrar mig att nergradera. Är det inte så att man inte kan installera appar utanför MS store med ej DP? Tänker på bla Maxthon Browser?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska du nedgradera när de sagt att den kommer till oss DP, då det är mer som inte haft problem än vice versa.

Dessutom, det fanns nog en anledning till varför du uppgraderade när möjligheten kom, men det har du glömt nu, men tro mig att du kommer inse varför du bytte upp dig, när du graderat ner dig.

Sedan får du inte glömma att en nedgradering inte behöver vara evig, utan du kan ju göra om det igen, om du skulle vilja.

Men jag minns så väl steget från 8 till 8.1, det var som att äntligen ha fått ett riktigt OS.

Hade det inte varit ngn direkt skillnad så hade inte så många hakat på prev.

Valet är ditt.

Permalänk
Medlem

MS tog över 30.000 pers från Nokia i April, men ska sparka 12000 av dem snart. 18000 totalt.

De verkar ha fått fnatt. De ska ta bort Asha, som är otroligt inarbetad i Indien och däromkring, de ska ta bort X-serien, eller göra om den till WP, men det var väntat då jag hela tiden sagt att Nokia inte skapade X för att göra MS glada. Och nu ser vi hur glada de var över den.

De verkar ha ändrat strategi, då Asha som märke köptes förmodligen för att utnyttja det namnet på en för MS okänd marknad. Nu verkar man nästan bara inrikta sig på mid å high end-lurar. Inget fel i de, de har väl koll på vad de gör, men lite konstigt ändå.

Hoppas någon anställer dessa 12.000 då dessa kan vara en tillgång.

Kul att de skapar ett högre pris för sig själva, MS, genom att köpa varumärken och ta med folk, som de sedan gör sig av med.

Hamnar hälften av de 12000 hos Nokia igen så har vi en topp-lur av Nokia igen 2016. Med ett modifierat och stilrent Android, som vi redan sett att Nokia kan, deras X var mer än ett retsamt tilltag.