Vad rekomenderas i högtalarväg ?

Permalänk
Medlem

Vad rekomenderas i högtalarväg ?

Jag läste just en artikel om Doom3 från senaste numret av Amerikanska Pc Gamer, och blev så peppad att jag bestämde mig för att inhandla 5.1-högtalare!

Jag kollade lite på de billiga alternativen som finns, och Logitech´s Z-640 verkar prisvärd. Även Creative Inspire 5300. Vad kan ni säga om dem ? Något annat märke som är bra, och bör man köpa digitalt månne?

Permalänk
Medlem

http://www4.tomshardware.com/video/02q1/020325/index.html
Där kan du nog få dig en tankeställare...

www.3dsoundsurge.com finns det många tester.

Permalänk
Medlem

hembyggt finns inget bättre

(men du får räkna med ett par veckors tillverkningstid):D

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

öhh.. inget bättre än hembyggt. ok. då säger vi så.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

du lär få bättre ljud me bra hemma bygge... o några feta steg dvs... alla dem dära datorhögtalarna suuuger häst kuk! köp en bra hemma stereo för rung 30k som du kopplar te datorn så blir du inte besviken.

Permalänk
Medlem

mm värsta bra det låter med billiga hemmabyggen o feta steg.. öhh..

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0nny
du lär få bättre ljud me bra hemma bygge... o några feta steg dvs... alla dem dära datorhögtalarna suuuger häst kuk! köp en bra hemma stereo för rung 30k som du kopplar te datorn så blir du inte besviken.

kan du inte läsa?

han ville ha billiga alternativ. inte nåt skit för 30k!!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nepp hemmabygge är bäst, har gjort några själv och har mycket bättre ljud än folk jag känner som köpt sina högtalare. Man tjänar tusenlappar ju och får bättre ljud! Sub eller vanliga högtalare spelar ingen roll. Finns till och med färdiga byggsatser ifall man inte vill göra allt själv:)

Permalänk
Medlem

Hej,

Här är några länkar om man vill bygga något eget:
http://www.hifikit.se
http://www.ljudia.se/se/index.html

Annat:
http://www.jenving.se/
http://www.fyndborsen.se/

/Saint25

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir bara så besviken när jag lyssnar på dessa 4.1/5.1 system för runt 1000-1500:-

Låter bedrövligt, inget jag skulle lägga (så pass _mycket_) pengar.

Sen, att hemmagjorda högtalare skulle låta bättre än "fabriksgjorda" ? Ni kanske inte har lyssnat på riktiga grejjor för går man upp en bit i pris så ska man vara en jäkel på att bygga högtalare för att kunna slå

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Har Logitech Z-560 tillräckligt bra ljud för att man ska vara en jäkel på att bygga högtalare för att kunna få bättre ljud:D?

Permalänk
Medlem

Har själv Creative Inspire 5300 och det låter helt ok. Billigt och smidigt om man inte har så mycket plats runt datorn. Funkar bra till både musik och spel fast ska du främst ha dem till musik så finns det nog bättre val i den prisklassen (eller strax ovan snarare).

Har du inte så mycket plats runt datorn så försök hitta ett par mindre högtalare, mycket handlar också om placering. Bara för att de är stora och tar upp halva skrivbordet så behöver det inte betyda att du få bättre ljud, eller snarare bättre ljudbild, framför datorn.

Sen kan man ju inte jämföra sådana här små högtalarpaket med riktiga högtalare, det är inte rättvist. De här högtalarpaketen som finns till datorer för 1-3k är inte byggda för att konkurera med riktiga högtalare. De är byggda under helt andra förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0nny
du lär få bättre ljud me bra hemma bygge... o några feta steg dvs... alla dem dära datorhögtalarna suuuger häst kuk! köp en bra hemma stereo för rung 30k som du kopplar te datorn så blir du inte besviken.

Jao, det blir såklart bättre. Men tanken var att köpa nånting billigt och hyffsat bra enkomt för spel. Det lutar åt creative 5300, verkar prisvärt.

Permalänk
Medlem

Logitech Z-540 tror jag är bättre.
Du får inte 5.1 men du får bättre ljudkvalitet och fetare bas.

Permalänk
Medlem

Hyffsat irriterad man bli när man läser en sån här tråd.
Här frågar Mandrake efter ett billig alternativ, som han slipper bygga själv. Oh vad får han för svar då? Jo, "hemmabyggt är bättre", "köp detta för 30k", "bra hemmabygge med feta steg", "alla dem dära datorhögtalarna suuuger häst kuk!" osv. Det svarar ju inte direkt på hans fråga och är bara j****t irriterande och allmänt störande.
Jag själv skulle bli sur om jag frågade efter ett par schysta högtalare för en billig summa och fick som svar: "Gör dom själv och köpa feta saker för 30k, mycket bättre ljud då". Jag tror inte att ett hemmabygge för 1500-2000 skulle låta bättre än ett par köpta i samma prisklass.

Åter till topic och frågan som den här tråden faktiskt handlar om.
Logitech Z-640 verkar vara, precis som du säger, ett schysst alternativ... Har själv SoundWorks Megaworks 510D och dom funkar kanon fint.. är grymt nöjd med dom. Kostar visserligen en smula mer så det är nog inte aktuellt.
Om JAG skulle valt mellan Z-640 och 5300 så skulle jag nog valt logitechs högtalare, verkar bättre och "nyare" än creatives

Dititala högtalare kan ju vara bra, men det är nog inte så stor skillnad och man måste ju ha ett ljudkort med digital-ut med samt att det antagligen går upp en prisklass om du väljer digitalt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Logitech Z-540 kostar runt 750:- på itbutikken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Hyffsat irriterad man bli när man läser en sån här tråd.
Här frågar Mandrake efter ett billig alternativ, som han slipper bygga själv. Oh vad får han för svar då? Jo, "hemmabyggt är bättre", "köp detta för 30k", "bra hemmabygge med feta steg", "alla dem dära datorhögtalarna suuuger häst kuk!" osv. Det svarar ju inte direkt på hans fråga och är bara j****t irriterande och allmänt störande.
Jag själv skulle bli sur om jag frågade efter ett par schysta högtalare för en billig summa och fick som svar: "Gör dom själv och köpa feta saker för 30k, mycket bättre ljud då". Jag tror inte att ett hemmabygge för 1500-2000 skulle låta bättre än ett par köpta i samma prisklass.

Åter till topic och frågan som den här tråden faktiskt handlar om.
Logitech Z-640 verkar vara, precis som du säger, ett schysst alternativ... Har själv SoundWorks Megaworks 510D och dom funkar kanon fint.. är grymt nöjd med dom. Kostar visserligen en smula mer så det är nog inte aktuellt.
Om JAG skulle valt mellan Z-640 och 5300 så skulle jag nog valt logitechs högtalare, verkar bättre och "nyare" än creatives

Dititala högtalare kan ju vara bra, men det är nog inte så stor skillnad och man måste ju ha ett ljudkort med digital-ut med samt att det antagligen går upp en prisklass om du väljer digitalt.

Jag måste ändå handla ett nytt ljudkort för mitt sb-live! har inte stöd för 5.1. Tänkte nästan köpa något av Hercules billiga "Fortissimo III" eller "Muse" ljudkort, de kostar inte så mycket och har väl digitala utgångar?

Möjligen har jag varit otydlig i vilken prisklass jag siktar på? Jag tänker inte lägga ut mer än 3000:- för detta, gärna runt 2000:-.

Tack för tipset drbrain, ska kila in té stan å glotta på Z-640, förutsatt att de har den vill säga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Har Logitech Z-560 tillräckligt bra ljud för att man ska vara en jäkel på att bygga högtalare för att kunna få bättre ljud:D?

hmm jag köpte min sterio komplett från en kompis och byggde en extra bas med en 12" i du får knappast bättre ljud för 4000 jamenar vad slår 6 st 10" och en 12"??

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masken85

hmm jag köpte min sterio komplett från en kompis och byggde en extra bas med en 12" i du får knappast bättre ljud för 4000 jamenar vad slår 6 st 10" och en 12"??

Jag skulle nog valt en högtalar-set som hade diskanter framför ditt tror jag..
Vad fasen har antalet basar med ljudkvalitet att göra?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Jag skulle nog valt en högtalar-set som hade diskanter framför ditt tror jag..
Vad fasen har antalet basar med ljudkvalitet att göra?

desto mer bas desto maffigare ljud ; ) nämen klart att man har massa softdomes diskanter mellanregister osv men alltså med data högtalare får man ingen bas och när man drar på lite så låter det bara kasst, värdelöst..

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masken85

desto mer bas desto maffigare ljud ; ) nämen klart att man har massa softdomes diskanter mellanregister osv men alltså med data högtalare får man ingen bas och när man drar på lite så låter det bara kasst, värdelöst..

Vrider jag på över 50% så ringer grannarna i villan över gatan och klagar.. och då är vi fortfarande under 1% THD för basen. Jag tycker det räcker ganska bra för ett par "data högtalare"

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Vrider jag på över 50% så ringer grannarna i villan över gatan och klagar.. och då är vi fortfarande under 1% THD för basen. Jag tycker det räcker ganska bra för ett par "data högtalare"

vad har du för "vanliga" data högtalare då??
en kompis köpte värstingarnas värsting av alla datahögtalare(enligt affären) för typ 3000 men inte fan kan han spela så som du beskriver det, inte en chans att du kan spela så att en granne från andra sidan gatan ringer...
om du inte saknar väggar på ditt hus och grannen lika så..
det du beskriver behöver du ett par PA högtalare för

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masken85

vad har du för "vanliga" data högtalare då??
en kompis köpte värstingarnas värsting av alla datahögtalare(enligt affären) för typ 3000 men inte fan kan han spela så som du beskriver det, inte en chans att du kan spela så att en granne från andra sidan gatan ringer...
om du inte saknar väggar på ditt hus och grannen lika så..
det du beskriver behöver du ett par PA högtalare för

De HAR ringt flertalet gånger, det är inte diskutabelt, det är fakta. Sen har du säkert tjockare väggar/tåligare grannar än vad jag har, men det är inte riktigt trumhinnespräckarkapacitet som är det viktiga här. Jag ville bara påpeka att datorhögtalare kan duga rätt bra om man inte är fullständigt döv eller planerar att öppna ett disco.

Edit: Jag har Videologic Sirocco Crossfire, som tyvärr börjar bli lite svåra att få tag på. kostade c:a 4 laxar när jag köpte dem för nåt år sen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
De HAR ringt flertalet gånger, det är inte diskutabelt, det är fakta. Sen har du säkert tjockare väggar/tåligare grannar än vad jag har, men det är inte riktigt trumhinnespräckarkapacitet som är det viktiga här. Jag ville bara påpeka att datorhögtalare kan duga rätt bra om man inte är fullständigt döv eller planerar att öppna ett disco.

Edit: Jag har Videologic Sirocco Crossfire, som tyvärr börjar bli lite svåra att få tag på. kostade c:a 4 laxar när jag köpte dem för nåt år sen.

är det detta lilla palet du har??
http://www.3dsoundsurge.com/reviews/Crossfire/Crossfire.html
visst såg det extremt bra ut för att vara datahögtalare men jag tror fortfarande att mitt ljud för 4 laxar knäcker, jag får iaf hela huset att få känna på skööna bas vågor ; )

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masken85

är det detta lilla palet du har??
http://www.3dsoundsurge.com/reviews/Crossfire/Crossfire.html
visst såg det extremt bra ut för att vara datahögtalare men jag tror fortfarande att mitt ljud för 4 laxar knäcker, jag får iaf hela huset att få känna på skööna bas vågor ; )

Som jag redan förklarat är det inget mål för mig att sprida musiken utanför mitt rum. allt jag vill ha är ett välbalanserat 4.1 system som låter bra, och spelar tillräckligt högt för mina behov, och jag tror detsamma gäller för trådskaparen.
Sen så är väl den här diskussionen rätt meningslös fram tills dess att din kompis öppnar en ljudbutik som levererar till Umeå?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Creative Inspire 5700 har en polare till mig och han är mycket nöjd. Kanske lite för dyra iofs, men de ska vara mycket bra. Kompisen läste på och läste på och läste på så att vi nästan trodde att det aldrig skulle bli något system, men sen till slut fastnade han för Creative Inspire 5700.
De hade tydligen fått bästa budgetval i nån fet HiFi-tidning oxå, alltså som system till hemmabion.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har extremt svårt att se att någon vanlig hemmapulare skall kunna bygga ett skärmat 5.1 högtalarsystem inkl stärkare för strax över 3000:- (speciellt om det skall låta bra;)
Visst kan man köpa ett begagnat hemmabiosystem, men för 3000:- får man tyvärr inte några kvalitetsgrejer och även om man skulle få det så faller det på (för mig) att det inte finns plats att ställa upp en center, front samt bakhögtalare (och subwoofer) brevid datorn.

För mig är ett högtalarsystem för dator precis vad det låter som, ett ljudsystem som jag använder till datorn primärt för spel samt lätt musiklyssning som mp3. För detta användingsområde passar ett logitech system (som jag har bestämt mig för) eller liknande helt utmärkt.
För annan typ av musiklyssning/film använder jag system som är mer lämpade för dessa användningsområden.

/havoc

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Jag har extremt svårt att se att någon vanlig hemmapulare skall kunna bygga ett skärmat 5.1 högtalarsystem inkl stärkare för strax över 3000:- (speciellt om det skall låta bra;)
Visst kan man köpa ett begagnat hemmabiosystem, men för 3000:- får man tyvärr inte några kvalitetsgrejer och även om man skulle få det så faller det på (för mig) att det inte finns plats att ställa upp en center, front samt bakhögtalare (och subwoofer) brevid datorn.

För mig är ett högtalarsystem för dator precis vad det låter som, ett ljudsystem som jag använder till datorn primärt för spel samt lätt musiklyssning som mp3. För detta användingsområde passar ett logitech system (som jag har bestämt mig för) eller liknande helt utmärkt.
För annan typ av musiklyssning/film använder jag system som är mer lämpade för dessa användningsområden.

/havoc

Amen. Alltså, jag är väl medveten om att ljudkvallitén inte på långa vägar kan jämföras med en riktig stärkare och hifi-högtalare, men datahögtalare fyller alla behov när det gäller spel. Musik får man lyssna på i stereon ifall man söker välljud!

Havoc - Jag läste nyss om Logitech´s nya system, Z-680. Verkar riktigt fett, men kostar säkert lika mycket som Creative 510D.

Permalänk
Medlem

Det kostar ca 3600:- på itbutikken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Det kostar ca 3600:- på itbutikken

Vad kostar 3600kr ?