The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Trodde inte att det skulle bli ett problem med folk som hade spindelfobi.
Jag menar, sååå verkliga är de inte?

Jag har inte spindelfobi, men fan vad skraj man blir när de helt tyst glider ner i utsidan av ens synfält...

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Någon som vet om "kill" i console ger exp eller det bara är ett löjligt sätt att få dragonsouls?

Köpte spelet igår så är inte helt insatt än, har heller inte spelat de andra spelen. Men fy fan vilken skön atmosfär det är i spelet, blev förälskad efter några minuter bara och då hade jag inte ens fattat att man gick ur menyer med tab så jag fick ringa en polare på Skype i panik när jag lootade någon soldat i Helgar eller vad stället heter^^

"Kill" ger ingen exp, helt enkelt för att man aldrig (någonsin) får exp av att döda någonting.
Det är ökningen av dina skills som gör att du går upp i lvl, och de ökas bara när du använder dom (i en relevant situation).

Så (till exempel) om du är en krigare med en stor tvåhandad yxa; Varje slag du träffar med din yxa ger dig lite (dold) exp i din "Two Handed" lite. När den nått det som krävs för din nuvarande nivå på "Two Handed" ökar den skillen med 1, och du ser meddelandet: "Your Two Handed skill has increased to X".

När en skill ökar så får du exp till din Character Level (syns i mätaren Level Progress som syns på lite olika ställen), och när når en viss nivå så går du upp en level och får välja stat och en perk.

Notera att det inte spelar någon roll om du dödar fienden i fråga eller inte.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Jag har inte spindelfobi, men fan vad skraj man blir när de helt tyst glider ner i utsidan av ens synfält...

Har en polare som vänder och går ut ur grottor direkt han ser spindelnät, så... Han låter alltid Hadvar/Ralof döda spindlarna i början

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

"Fixed occasional issue where a guest would arrive to the player’s wedding dead"
Haha! Tråkigt att de tar bort den xD

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Har en polare som vänder och går ut ur grottor direkt han ser spindelnät, så... Han låter alltid Hadvar/Ralof döda spindlarna i början

Jupp stormcloak-snubben fick döda alla åt mig med

Enda jag faktiskt dödat är en giant frostbite i en grotta men den såg mig aldrig, strök väggen när jag skulle gå förbi.

Jo det är ju det som jag stör mig på, jag håller mig från skog å vägar där jag vet att dom finns vilket sabbar spelet, jag vill ju utforska å se allt. Helst gå alla väger å alla skogar å grottor men nu kan jag inte det. Kommer definitivt inte gå till den där staden längst ner till vänster......no freaking way......

Kommer spela så länge jag håller mig runt riverwood och whiterun bara för att jag älskar spelet men sen lutar det åt hyllan eller sälja

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vänta, är det där verkligen hela changeloggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jupp stormcloak-snubben fick döda alla åt mig med

Enda jag faktiskt dödat är en giant frostbite i en grotta men den såg mig aldrig, strök väggen när jag skulle gå förbi.

Jo det är ju det som jag stör mig på, jag håller mig från skog å vägar där jag vet att dom finns vilket sabbar spelet, jag vill ju utforska å se allt. Helst gå alla väger å alla skogar å grottor men nu kan jag inte det. Kommer definitivt inte gå till den där staden längst ner till vänster......no freaking way......

Kommer spela så länge jag håller mig runt riverwood och whiterun bara för att jag älskar spelet men sen lutar det åt hyllan eller sälja

Speca sneak så du vet att du inte blir överraskad av någon, sen fixar du en follower som kan döda dom när du är på säkert avstånd.

Eller så modar du dom så att dom ser ut som mudcrabs istället (eller när Creation Kit släpps så kommer säkert någon att kunna ta bort allt spindelrelaterat i hela spelet)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bla_Ze85:

Vänta, är det där verkligen hela changeloggen?

Undrar samma sak, lite väl....

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd

Har nån hittat nån Mech mod som gör Kvinnorna Sexigare? Tycker de har potential

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Men vad fan då... Ska dom inte fixa så att man kan fortsätta med Mage College? Eller fixa Esborns röst? Eller fixa så att vissa quest försvinner ur loggen när man klarat dem?

Har lämnat flera bug-reports där jag nämner vilket quest som buggar, vilken tid/dag/månad det är i spelet när det händer, min dxdiag o.s.v o.s.v.

Dåligt av Bethesda.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Speca sneak så du vet att du inte blir överraskad av någon, sen fixar du en follower som kan döda dom när du är på säkert avstånd.

Eller så modar du dom så att dom ser ut som mudcrabs istället (eller när Creation Kit släpps så kommer säkert någon att kunna ta bort allt spindelrelaterat i hela spelet)

Jo jag är lvl 68 i sneak men ändå, dom som droppar ner från tak mm å såg även att nån skrev att en hoppar fram ur snön(man ser den aldrig) så jag håller mig undan från där jag vet att dom finns.

Kör tyvärr på Xbox så moddning är inte aktuellt. Köpte det till konsol då jag inte är en stor fan av dåliga protningar. Har fortfarande inte fått GTA IV att flyta på min dator å jag orkar inte hålla på med en massa fix å trix i timtal för att sen kunna spela 30min innan det krashar. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jupp stormcloak-snubben fick döda alla åt mig med

Enda jag faktiskt dödat är en giant frostbite i en grotta men den såg mig aldrig, strök väggen när jag skulle gå förbi.

Jo det är ju det som jag stör mig på, jag håller mig från skog å vägar där jag vet att dom finns vilket sabbar spelet, jag vill ju utforska å se allt. Helst gå alla väger å alla skogar å grottor men nu kan jag inte det. Kommer definitivt inte gå till den där staden längst ner till vänster......no freaking way......

Kommer spela så länge jag håller mig runt riverwood och whiterun bara för att jag älskar spelet men sen lutar det åt hyllan eller sälja

Där uppe i nordost verkar det förresten vara rätt spindelfritt. Mest massa snö och is.
Tror att vägen upp dit är rätt safe också.

I nordväst verkar finnas en del snöspindlar i skogen.
Därnere i sydväst har jag just traskat runt och där finns en del otrevliga spindelnästen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Där uppe i nordost verkar det förresten vara rätt spindelfritt. Mest massa snö och is.
Tror att vägen upp dit är rätt safe också.

I nordväst verkar finnas en del snöspindlar i skogen.
Därnere i sydväst har jag just traskat runt och där finns en del otrevliga spindelnästen.

Tack får se hur det går, just nu vilar skyrim i hyllan å det är väl inte helt fel då får man njuta av FM4 igen

Finns inga spindlar där inte

Visa signatur
Permalänk

Om det där är hela changeloggen är den lite av en besvikelse

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Lirar en "battlemage" nu och gillar det skarp, bound sword och summonar flame nånting som skjuter och har sig åt mig samt någon fireball då och då har räckt bra fram till nu. Dock tryter magickan väldigt snabbt, någon som har något bra tips på delar med magicka regen jag kan skaffa utan större problem?

Är level 10 och har precis gått in i Labyrinthia för att fixa staff of Magnus åt mage college

Dold text
Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jo jag är lvl 68 i sneak men ändå, dom som droppar ner från tak mm å såg även att nån skrev att en hoppar fram ur snön(man ser den aldrig) så jag håller mig undan från där jag vet att dom finns.

Kör tyvärr på Xbox så moddning är inte aktuellt. Köpte det till konsol då jag inte är en stor fan av dåliga protningar. Har fortfarande inte fått GTA IV att flyta på min dator å jag orkar inte hålla på med en massa fix å trix i timtal för att sen kunna spela 30min innan det krashar. :/

En del har ju haft problem men för många av oss är Skyrim ett bättre spel på PC än vad det är på någon av konsolerna (inte minst då de också har de flesta av buggarna som korrigeras) så det är nog inte nödvändigt att helt avskriva den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

En del har ju haft problem men för många av oss är Skyrim ett bättre spel på PC än vad det är på någon av konsolerna (inte minst då de också har de flesta av buggarna som korrigeras) så det är nog inte nödvändigt att helt avskriva den möjligheten.

Visst men samma med GTA IV väldigt många som det flyter på felfritt för(vad dom säger i alla fall). Sen så har det funkar kanon hittills på Xbox, inga krasher inga buggar eller nåt. Visst jag kör från skivan så jag har inte råkat ut för texturgrejset men ändå, jag har inte behövt vara irriterad för 15-20FPS å CTD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Visst men samma med GTA IV väldigt många som det flyter på felfritt för(vad dom säger i alla fall). Sen så har det funkar kanon hittills på Xbox, inga krasher inga buggar eller nåt. Visst jag kör från skivan så jag har inte råkat ut för texturgrejset men ändå, jag har inte behövt vara irriterad för 15-20FPS å CTD

Men nu var min poäng inte att du skulle byta till PC för att det kan vara bättre överlag. Poängen var att det finns så pass god chans att PC-versionen är minst lika bra som konsolversionen att det kan vara ett alternativ att överväga eftersom du behöver bli av med spindlarna för att kunna njuta av spelet. Med konsolversionen är det ju, utifrån din berättelse, nästan garanterat att spelet till stora delar blir ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Men nu var min poäng inte att du skulle byta till PC för att det kan vara bättre överlag. Poängen var att det finns så pass god chans att PC-versionen är minst lika bra som konsolversionen att det kan vara ett alternativ att överväga eftersom du behöver bli av med spindlarna för att kunna njuta av spelet. Med konsolversionen är det ju, utifrån din berättelse, nästan garanterat att spelet till stora delar blir ospelbart.

Allt krångel med konsolportningar väger inte upp moddarna. Kommer förmodligen bli så jag får skippa spela.
Visst jag ångrar att jag inte köpte PC-versionen just för spindlarna men sen allt krångel jag brukar råka ut för med dåliga portningar känns inte värt det, är säkert jag som sitter med "tummen mitt i handen" men att fixa å trixa i flera timmar för att kanske kunna spela 1timme är tyvärr inte nåt jag ids är för lat för det.

Den bästa lösningen hade varit en enkel mod till konsol(som i sig garanterat är enkelt att fixa i alla fall till Xbox), men som det är nu även om det fanns törs man ju inte använda den ändå med microsofts fina regler, bra mot fuskare men dåligt mot singelplayerspel som kräver moddning för att bli spelbart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Allt krångel med konsolportningar väger inte upp moddarna. Kommer förmodligen bli så jag får skippa spela.
Visst jag ångrar att jag inte köpte PC-versionen just för spindlarna men sen allt krångel jag brukar råka ut för med dåliga portningar känns inte värt det, är säkert jag som sitter med "tummen mitt i handen" men att fixa å trixa i flera timmar för att kanske kunna spela 1timme är tyvärr inte nåt jag ids är för lat för det.

Den bästa lösningen hade varit en enkel mod till konsol(som i sig garanterat är enkelt att fixa i alla fall till Xbox), men som det är nu även om det fanns törs man ju inte använda den ändå med microsofts fina regler, bra mot fuskare men dåligt mot singelplayerspel som kräver moddning för att bli spelbart

Det behöver ju inte bero på någon tumme mitt i handen. Ibland blir det ju bara strul pga den mångfald som finns hos PC-plattformen. Jag förstår ditt resonemang, även om jag själv väljer annorlunda (vilket säkerligen beror på att jag fått spel som Skyrim och GTAIV att fungera bra direkt).

Och visst hade moddar till konsol varit en bra lösning. Bethesda har ju beklagat sig över att det inte går att genomföra på konsol så både spelare och utvecklare skulle vilja se någon bra lösning där.

Permalänk
Medlem

ni som har spindelfobi så ni inte kan spela spelet bör söka hjälp, det verkar ju påverka ert liv rejält så ni bör kunna få terapi via remiss

att kräva att spindlar och sånt ska tas bort är lite väl rejält. Då finns det massor i olika spel som ska tas bort. I skyrim finns ju bland annat hundar, gigantiska råttor, ödlemän, spöken m.m. som säkert är minst lika skrämmande för andra personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

På så vis, vart köper man kistorna?

Av samma snubbe som huset, han/hon har alla husuppgraderingar, tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Allt krångel med konsolportningar väger inte upp moddarna. Kommer förmodligen bli så jag får skippa spela.
Visst jag ångrar att jag inte köpte PC-versionen just för spindlarna men sen allt krångel jag brukar råka ut för med dåliga portningar känns inte värt det, är säkert jag som sitter med "tummen mitt i handen" men att fixa å trixa i flera timmar för att kanske kunna spela 1timme är tyvärr inte nåt jag ids är för lat för det.

Den bästa lösningen hade varit en enkel mod till konsol(som i sig garanterat är enkelt att fixa i alla fall till Xbox), men som det är nu även om det fanns törs man ju inte använda den ändå med microsofts fina regler, bra mot fuskare men dåligt mot singelplayerspel som kräver moddning för att bli spelbart

Jag har också spindelfobi, dock inte via datorskärm - eftersom det inte är _spindlar_ då.

Om Skyrim utgör en så stor utmaning för dig, föreslår jag att du spelar det.
Själv köpte jag mig en Tarantel när jag äntligen flyttat hemifrån. Face it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

ni som har spindelfobi så ni inte kan spela spelet bör söka hjälp, det verkar ju påverka ert liv rejält så ni bör kunna få terapi via remiss

att kräva att spindlar och sånt ska tas bort är lite väl rejält. Då finns det massor i olika spel som ska tas bort. I skyrim finns ju bland annat hundar, gigantiska råttor, ödlemän, spöken m.m. som säkert är minst lika skrämmande för andra personer.

Jo, någon sorts behandling för fobi vore nog faktiskt att rekommendera om fobin är så svår.
Kanske inte just i syfta att kunna spela Skyrim bara, men det finns ju många ställen i verkligheten det kan tänkas dyka upp spindlar och det måste vara rätt jobbigt att hela tiden behöva undvika dessa ställen.
Sättet att behandla fobi är ofta att gradvis utsättas för det man är rädd för. Där tror jag faktiskt att skyrim skulle kunna vara bra. Tänj dina gränser för vad du vågar där så kan du räkna med att spindelfobin successivt kommer att avta i verkligheten också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, någon sorts behandling för fobi vore nog faktiskt att rekommendera om fobin är så svår.
Kanske inte just i syfta att kunna spela Skyrim bara, men det finns ju många ställen i verkligheten det kan tänkas dyka upp spindlar och det måste vara rätt jobbigt att hela tiden behöva undvika dessa ställen.
Sättet att behandla fobi är ofta att gradvis utsättas för det man är rädd för. Där tror jag faktiskt att skyrim skulle kunna vara bra. Tänj dina gränser för vad du vågar där så kan du räkna med att spindelfobin successivt kommer att avta i verkligheten också.

Minns när jag var typ 8 år och var seriöst livrädd för zombies i Zelda: Ocarina of Time.

Men till slut slog jag på Man-Mode (fast kallade det inte för det då) och dödade dom i staden gång på gång i en timme. Problem fixed!

(Iofs ingen fobi i sig, men ändå!)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Av samma snubbe som huset, han/hon har alla husuppgraderingar, tråkigt nog.

Och sista frågan, det finns en sådan gubbe i varje stad?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Och sista frågan, det finns en sådan gubbe i varje stad?

Mjaa, säger jag då. "Gubben" är ju alltså Jarl:ens steward i respektive stad.
Du måste iofs vara "på god fot" med Jarl:en också, gjort någon tjänst eller så,
annars får du inte köpa något hus. You´ll see.

Permalänk

Tror Skyrim4GB beslutade sig för att börja fungera nu. Hade två långa spelpass under gårdagen och inte en enda krasch. Underbart.

Permalänk

Araknofobi i ett spel. Som vi säger i hälsingland, djäfla joll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Tack får se hur det går, just nu vilar skyrim i hyllan å det är väl inte helt fel då får man njuta av FM4 igen

Finns inga spindlar där inte

Fungerar inte modden som ersätter spindlarna med björnar?