Ethernet splitter - bortkastade pengar ??????

Permalänk
Medlem

Ethernet splitter - bortkastade pengar ??????

Hej,

Jag var nyfiken på vad en ethernet splitter kan vara till för nytta.

Ja, jo jag vet att man bara utnyttjar hälften av trådarna i en 100 mbit kabel. Genom att koppla samman signalerna ifrån två st kablar t ex från två datorer så kan man samla alla i en kabel, I andra ändan så splittar man signalerna i kabeln till de två kablarna som ska då till var och en dator. - Rörigt !!!!

Man behöver 2 st splitters och en himla många nätverkskablar för att ska kunna testa det. Ja, de säger att det ska fungera.

Konstigt ??? Nej, de vill ju tjäna pengar.

Vad kan de då göra för nytta för användaren. Kan två datorer dela på en internetuppkoppling samtidigt, förutsett att man har en router. Det kostade ju bara 30 kr för två st , så jag blir ju fattig av att ha köpt dem i onödan.

Jag misstänker att man inte kan det, men är det någon som kan bekräfta det !!

Permalänk
Medlem

Ja, det kan du. En splitter gör en kabel till två. Du kopplar
Två datorer -> Splitter -> Kabel -> Splitter -> Router

Men man kan ju använda en switch istället om man vill
1-4 datorer -> Switch -> Kabel -> Router

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle det inte fungera? Man använder bara de två oanvända paren i en sladd till att överföra en till signal, det är inte ens några aktiva komponenter, bara lite Y-adaptrar och kabel.
5 sladdar är väl inte "himla många"? Det blir två korta i varje ände och en lång i mitten istället för två långa som det skulle bli annars så man sparar lite kabel.

Det man tjänar på det är att man bara behöver dra en lång sladd, istället för två. Lite osäker om det blir mer störningar när man kör så.
Du behöver fortfarande två portar på switchen eller routern, och du kan inte heller köra gigabit på kabeln, men annars borde det funka.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag har en nätverksdelare vid modemet i källaren, har en sladd genom golvet (bara ett borrhål istället för två) och delar upp det i två kablar i en ytterliggare nätverksdelare.

Clas Ohlson - Kabeldelare, nätverk

Men se verkligen till att du köper denna produkt eller en produkt med samma funktionalitet. Exempelvis denna fungerar inte då den dubblerar signalen snarare än att dela upp den: MODULARSKARVDON TREVÄGS RJ45 8P/8C - Specifikationer

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tänk på att detta funkar bara upp till 100Mbps ska Du köra 1000Mbps behövs alla 8 trådarna !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqania:

Tänk på att detta funkar bara upp till 100Mbps ska Du köra 1000Mbps behövs alla 8 trådarna !!

Det är en avvägning man får göra själv, men om man exempelvis har en kabel borrad genom ett golv eller en lång förlängssladd och inte vill ha en switch (som ju kräver ström) så är detta i många fall ett gott alternativ. Vad behöver man egentligen 1000mbit/s till?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag har själv mycket glädje/nytta av en splitter i mitt eget nätverk där 100 räcker mer än väl.
I stort sett alla nya datorer levereras väl med Gb-nätverkskort så det är ju lite att strypa prestandan
Min kommentar var inte för att försöka påskina ett behov av 1000Mbps utan mer att visa att jag kunde det där med att alla trådarna behövs för 1000Mbps
@heande: Du missuppfattade mina Besserwisser syften
Tänkte bara att alla skulle veta "om-i-fall-att"

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Det är en avvägning man får göra själv, men om man exempelvis har en kabel borrad genom ett golv eller en lång förlängssladd och inte vill ha en switch (som ju kräver ström) så är detta i många fall ett gott alternativ. Vad behöver man egentligen 1000mbit/s till?

Snabbar på rätt bra om man överför mycket inom det interna nätverket. Annars begränsar inte 100mbit.

Permalänk

Lånar en 4 år gammal tråd;

Har precis kopplat loss min nätverkssplitter som är som dem beskrev. 2 kablar från routern -> 1 kabel genom väggen -> 2 kablar ut. Nu när jag kopplar bort splittern och kör rakt hela vägen igenom som funkar inte mitt internet som det ska? Den är begränsad på 10 mbps och har försökt med alla restarts och resets och drivrutiner som finns. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan och det fungerar utmärkt. PÅ en kabel kan du köra två stycken 100mbit/s kopplingar (dvs du kan inte köra dubbla 1000mbit/s utan begränsas till 100).

Jag har telia digital TV och den kräver en separat kabel direkt från ett särskilt uttag i modemet. Vidare har jag även en mediaspelare som är ansluten trådat till nätverket. Båda finns under tv bänken och där har jag bara ett nätverksuttag. Lösning? Kör med denna koppling och kan köra två separata ethernet kablar på 100mbit/s var till routern som står i ett annat rum.

Permalänk
Skrivet av guos89:

Jag har en sådan och det fungerar utmärkt. PÅ en kabel kan du köra två stycken 100mbit/s kopplingar (dvs du kan inte köra dubbla 1000mbit/s utan begränsas till 100).

Jag har telia digital TV och den kräver en separat kabel direkt från ett särskilt uttag i modemet. Vidare har jag även en mediaspelare som är ansluten trådat till nätverket. Båda finns under tv bänken och där har jag bara ett nätverksuttag. Lösning? Kör med denna koppling och kan köra två separata ethernet kablar på 100mbit/s var till routern som står i ett annat rum.

Du vet att du nyss svarade på en 4 år gammal tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burmeister:

Lånar en 4 år gammal tråd;

Har precis kopplat loss min nätverkssplitter som är som dem beskrev. 2 kablar från routern -> 1 kabel genom väggen -> 2 kablar ut. Nu när jag kopplar bort splittern och kör rakt hela vägen igenom som funkar inte mitt internet som det ska? Den är begränsad på 10 mbps och har försökt med alla restarts och resets och drivrutiner som finns. Hjälp!

Det är inte så att din router och ditt nätverkskort inte kan enas om vilken hastighet de skall köra och går ner till det lägsta, den finns en setting på nätverkskortet där det säkerligen står Auto negotiate nu där du kan prova att sätta 100mbit full duplex eller vad nu din router och nätverkskort stödjer.

Permalänk
Skrivet av Striff:

Det är inte så att din router och ditt nätverkskort inte kan enas om vilken hastighet de skall köra och går ner till det lägsta, den finns en setting på nätverkskortet där det säkerligen står Auto negotiate nu där du kan prova att sätta 100mbit full duplex eller vad nu din router och nätverkskort stödjer.

Hej Striff! Vänligen se min nya tråd. Fick bakläxa av moderatorer att inte korsposta och vill inte fastna där igen så jag tror att jag väljer att inte svara här så får du hemskt gärna läsa http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1....

ps. har gjort det.

Permalänk
Medlem

Jag återupplivar denna tråd igen.
Jag har 2st av dessa splitters.
2 kablar från routern >--------< 2 kablar
Inte fungerar detta.
Ingen länk någonstans.
Men tar jag en sladd från router till splitter så får man länk på bägge. (en i taget fungerar bara naturligtvis). Router -----< 2 kablar
Mäter jag så är alla paren bara parallellkopplade.
Ska det vara så? Eller vad är det för skit jag fått tag i?

EDIT:
Det jag menar är att dessa splitters jag har inte delar upp 8 trådar i varje uttag utan de ger alla 8 in till alla 8x2 ut.
Som jag förstår det ska det vara 8 in, 2x4 ut så att säga.

EDIT:
Fail!
Dessa var nog inga riktiga splitters.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirMacke:

Jag återupplivar denna tråd igen.
Jag har 2st av dessa splitters.
2 kablar från routern >--------< 2 kablar
Inte fungerar detta.
Ingen länk någonstans.
Men tar jag en sladd från router till splitter så får man länk på bägge. (en i taget fungerar bara naturligtvis). Router -----< 2 kablar
Mäter jag så är alla paren bara parallellkopplade.
Ska det vara så? Eller vad är det för skit jag fått tag i?

EDIT:
Det jag menar är att dessa splitters jag har inte delar upp 8 trådar i varje uttag utan de ger alla 8 in till alla 8x2 ut.
Som jag förstår det ska det vara 8 in, 2x4 ut så att säga.

http://i.imgur.com/wJVkk3e.jpg

EDIT:
Fail!
Dessa var nog inga riktiga splitters.

http://i.imgur.com/Am4U2Mc.jpg

Det kanske är nått för att parallellkoppla telefonuttag ?
hursomhelst så skippa sån där skit om det inte verkligen behövs, en switch gör det bättre i de flesta fall och en 100Mbit modell är dessutom troligen billigare än att köpa ett par splitters, 100Mbitare kostar från 59 kr enligt prisjakt men är man inte dumsnål så kör man Gbit för en hundring till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är nått för att parallellkoppla telefonuttag ?
hursomhelst så skippa sån där skit om det inte verkligen behövs, en switch gör det bättre i de flesta fall och en 100Mbit modell är dessutom troligen billigare än att köpa ett par splitters, 100Mbitare kostar från 59 kr enligt prisjakt men är man inte dumsnål så kör man Gbit för en hundring till.

Passar inte så bra med en switch på detta ställe dock. De 2 enheterna har enbart 100Mbit.

EDIT:
Har en gammal Netgear-switch 100Mbit som jag kanske kan ta istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burmeister:

Du vet att du nyss svarade på en 4 år gammal tråd?

Du vet att han skrev "Lånar en 4 år gammal tråd"?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du vet att han skrev "Lånar en 4 år gammal tråd"?

du vet att ditt svar är ungefär 7 månader för sent va?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM