F8 och del rebootar istället för att gå in i BIOS (ASUS Sabertooth X58)

Permalänk
Medlem

F8 och del rebootar istället för att gå in i BIOS (ASUS Sabertooth X58)

Hej,

Jag skulle bli jätteglad om nån kunde tipsa mig lite angående detta problem.

Tre veckor gammalt bygge. Har inte haft några problem förutom CPU temp uppåt 60 i idle så imorgon ska jag installera en Megahalems-kylare.

Men, nu när jag ska klona systemet till en annan disk så vill jag boota från Acronis recovery CD för att skapa imagen, men plötsligt låter F8 mig inte få upp bootmenyn längre utan funkar som en reset-knapp istället. Det har funkat förut, senast idag två gånger för några timmar sedan.

Jag gick in i BIOS bara för att se om det gick och det gjorde det. Sen bootade jag om igen och prövade F8 igen men det gick inte. Och nu kommer jag inte in i BIOS längre heller. Den bara bootar om när jag trycker Del knappen också nu.

Om jag bara låter datorn ticka på så bootar systemet som vanligt.
Men BIOS och boot-meny via F8 är oåtkomligt.

Jag har ett trådlöst USB tangentbord+mus kombo från Logitech, och det enda som hänt under eftermiddagen innan jag märkte det här är att jag formatterat om en sekundär hårddisk D: som aldrig varit inblandad i bootningar.

Vad 17 är det som händer?
Är moderkortet trasigt plötsligt?
Både F8 och Del har funkat som de ska tidigare, men ibland med en 'glitch' dvs de har då resettat men gången därpå så funkade de utan problem så jag tänkte att jag hade tryckt dåligt eller nåt.

Tack så mycket !
/g