Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Har ett problem som jag inte blir klok på.
Har kopplat htpc:n via hdmi till tv:n och med optisk kabel till förstärkaren (Denon AVR-1907). I windows (windows 8) är allt frid och fröjd, allt låter som det ska med andra ord.
Värre blir det i xbmc. Tror jag gått igenom varenda inställningskombination man kan tänka sig i audio output-menyn utan att få något ljud varken i film eller i menyerna.

Vettigast känns ju optical/coaxial som output och wasapi sdpif som output och passthrough device. Är medveten om att jag inte kan få äkta sorround med optisk kabel, men jag får inte ljud i 2.0-inställning heller.

Vad göra? Väldigt tacksam för svar!

*Edit*

Fixat! hade två spdif-utgångar att välja på i windows. Hjälpte visst inte att bara ha rätt utgång vald och aktiv, var tvungen att disabla den andra helt.

Permalänk
Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Huruvida fungerar SVT play med XBMC nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

Kör den sedan ett par dar på min htpc, fungerar utmärkt.
Kör även Raspbmc Gotham Alpha 11 på båda mina Pi sedan 22 dec, bästa hittills.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har inte använt Xbmc sen innan sommaren, då funkde allt kanon,
men har nu märkt att det inte går att få svenskt sub, detta pga att
De olika sidorna har lagts ner. Nån som vet nån repo eller liknande
gör att man man få swesub igen?

Permalänk
Medlem

undertexter fungerar fortfarande. Swesub är stängd.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Huruvida fungerar SVT play med XBMC nu för tiden?

SVT Play fungerar på alla enheter jag kör med XBMC på: HTPC, laptop, 2 st Raspberry Pi. Kör iofs Gotham på alla, vet inte hur det är med Frodo.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

SVT Play fungerar på alla enheter jag kör med XBMC på: HTPC, laptop, 2 st Raspberry Pi. Kör iofs Gotham på alla, vet inte hur det är med Frodo.

Det fungerar fint i Frodo 12.2 i alla fall.

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Kör man Frodo på Pi funkar det inte, det hackar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Kanske borde precisera mig lite, SVT Play på OpenELEC Frodo 12.2 fungerar bra, åtminstone för mig!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Håller på att testa på datorn om jag ska köra på detta på min Boxee Box.

Går det att spela till en WiFi enhet (TV) eller måste man koppla sladd till datorn?

ToddeSwe

Hittade en faq som upplyste mig om ovan fråga!

Har läst på lite nu och vågar nog inte köra xbmc på min Boxee ännu.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag sökt svar på en problem jag har med xbmc utan någon framgång. Tänkte kolla ifall det är någon vänlig själ som kam förklara lösningen för mig.

Jag har installerat xbmcbuntu på min htpc, lämpligt och bra tyckte jag. Lätt installation med hjälp av guiden här på forumet. Utöver htpc sångare jag en NAS som jag tar filer ifrån. Funkar prima, då det gäller serier. Jag har alltså fått till det så att det funkar med serier, men filmer har jag aldrig fått till, har haft det såhär i snart ett år och känner det är dags att krypa till korset och inse att felet inte löser sig självt. Pillade lite idag med att ta bort gamla källor för filmer och sätta dit ny. Ingenting hände. Den hittar alltså filmerna man ser namnen när den söker efter dem, men sen när man går in i fliken filmer är där tomt. Lika så om man går in på videor->filer och kollar så är där tomt. Enda sättet att se film idag är att klicka på dem från senast tillagda.
Säkert något litet skit fel jag gjort, men enligt mig har jag följt guiden till punkt och pricka. Fick ju till det utmärkt med serier men som sagt filmerna får jag inte till.

Snälla hjälp mig!

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag kört denna guiden, men är ditt problem att du inte kan får in filmerna i XBMC library? Eller ser du inte alls filmerna när du navigerar Videos->Filer->Källa ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Nej jag ser dem varken i biblioteket eller bland filer. Kan enbart komma åt dem från senast tillagda.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickford:

Nej jag ser dem varken i biblioteket eller bland filer. Kan enbart komma åt dem från senast tillagda.

Hur har du lagt till NAS'en då? Vilket protokoll? Du får väl något fel om XBMC inte kan ansluta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Ja, den hittar ju mappen med serier och visar det som sig bör. Bara filmer som inte fungerar. Både serier och filmer ligger på samma nas. Den hittar ju uppenbarligen filmerna IOM, att jag kan december från "senast tillagda" men inte om jag går in på filmer, eller videos->filer->film mappen

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra lite snabbt med folk insatta i XBMC.

Har dom fixat ett alternativ till hur programmet syncar in serier så man inte ska behöva ha exakt allt PERFEKT organiserat under en och samma mapp. (ex: Serie\Game of Thrones\Season x\Episode 1.mkv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tänkte bara höra lite snabbt med folk insatta i XBMC.

Har dom fixat ett alternativ till hur programmet syncar in serier så man inte ska behöva ha exakt allt PERFEKT organiserat under en och samma mapp. (ex: Serie\Game of Thrones\Season x\Episode 1.mkv)

Jag har aldrig förstått varför man ska sortera dem, jag har alla mina TV-episoder i en katalog.

tv-x264\TV.Serie.A.S01E01-XYZ\<rar-files>
tv-x264\TV.Serie.A.S01E02-XYZ\<rar-files>
...
tv-x264\TV.Serie.B.S01E01-XYZ\<rar-files>
tv-x264\TV.Serie.B.S01E02-XYZ\<rar-files>
tv-x264\TV.Serie.B.S02E01-XYZ\<rar-files>
...

Samma sätt har fungerat så länge jag kan minnas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag har aldrig förstått varför man ska sortera dem, jag har alla mina TV-episoder i en katalog.

tv-x264\TV.Serie.A.S01E01-XYZ\<rar-files>
tv-x264\TV.Serie.A.S01E02-XYZ\<rar-files>
...
tv-x264\TV.Serie.B.S01E01-XYZ\<rar-files>
tv-x264\TV.Serie.B.S01E02-XYZ\<rar-files>
tv-x264\TV.Serie.B.S02E01-XYZ\<rar-files>
...

Samma sätt har fungerat så länge jag kan minnas.

Okej för när jag provade i somras så ville den inte hitta mina serier pga att jag inte hade det sorterat, frågade på XBMC forumet där dom sa åt mig att organisera allt.
Främst så var det säsong packs som den hatade.
South Park S09
South Park S10
South Park S11
South Park S12
Så ville den bara sync in en mapp automatiskt och skippade dom andra helt men får ta och prova igen och se om det blivit bättre.

Permalänk

Fördelen med att ha filerna någorlunda sorterat är ju också att det blir lättare att själv se mönster i vad som strular utan att gräva i loggar osv. (samt att slippa sammanblandningar och strul med fanart och sånt, algoritmerna är snabba men oflexibla). Följer namngivningen riktlinjerna ska det mesta funka även om det är lite rörigt i mapparna, det borde inte vara säsongspacken i sig som är problemet utan t ex numreringen (s0Xe0X) vilket de lär ha gemensamt. Det och för djupa eller röriga mappstrukturer (för många steg mellan huvudmapp och videofil, ev komprimering inkluderad) kan ställa till det.

Kan vara värt det i början att lägga till saker stegvis och lösa problemen allt eftersom de dyker upp. Tar måhända lite längre tid i början men sen behöver det aldrig göras om och det märks direkt (eller åtminstone betydligt snabbare) att se precis var det går snett.

Tillägg
Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Jag kör xbmc frodo 12.3 på min windows 8.1 datorn. Allt funkar bra med uppspelning och ljud. Men jag har massa disney-filmer som jag skulle vilja ha i en mapp. De har ju egentligen inget med varandra att göra så xbmc sätter inte ihop dem. Men jag undrar om jag manuellt kan skapa en mapp och välja vilka filmer som ska vara i den?
Vet att innan fanns det en web-plugin, hette något med x tror jag, och där kunde man göra sånt. Men den verkar inte finnas längre..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Vill tipsa er om trakt.tv, det har underlättat mitt liv fruktansvärt mycket.

På trakt.tv kan man checka i alla filmer/serier man kikat sedan synkas detta automatiskt med XBMC om man laddar hem appel trakt.tv

I XBMC sedan så kommer alla filmer/serier du tittar på att synkas direkt till trakt.tv automatiskt när du kollat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag kör xbmc frodo 12.3 på min windows 8.1 datorn. Allt funkar bra med uppspelning och ljud. Men jag har massa disney-filmer som jag skulle vilja ha i en mapp. De har ju egentligen inget med varandra att göra så xbmc sätter inte ihop dem. Men jag undrar om jag manuellt kan skapa en mapp och välja vilka filmer som ska vara i den?
Vet att innan fanns det en web-plugin, hette något med x tror jag, och där kunde man göra sånt. Men den verkar inte finnas längre..

Du får nog göra ett eget SET av filmerna, se http://wiki.xbmc.org/?title=Movie_sets och http://wiki.xbmc.org/index.php?title=NFO_files/movies#Movie_s... . Ska komma GUI för det i nästa version, har inte testat någon alfa-version av Gotham så kan ej svara på hur bra det funkar. Men det funkar bra att knacka sin egna NFO-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Du får nog göra ett eget SET av filmerna, se http://wiki.xbmc.org/?title=Movie_sets och http://wiki.xbmc.org/index.php?title=NFO_files/movies#Movie_s... . Ska komma GUI för det i nästa version, har inte testat någon alfa-version av Gotham så kan ej svara på hur bra det funkar. Men det funkar bra att knacka sin egna NFO-filer.

Movie sets är jag bekant med, hoppades på att det skulle finnas något annat sätt :/ det är lite över 100 filmer.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Smart playlists kanske skulle kunna vara en lösning?

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkenzieher:

Tack! inte helt optimalt, men absolut bättre än att skapa .nfo filer till 128 filmer..

Smart playlist funkar bra. men den skrapar inte alla filmer.. filmerna heter:
"årtal - namn på filmen.avi"
det är la en ganska bra namngivning? Borde de inte hittas ganska lätt?
ung 35 av 128 hittas.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Nej, helt omeckigt är det inte, biblioteksfunktionen är jäkligt smidig men det saknas onekligen en del lättanvända verktyg för finliret, speciellt med stora samlingar. Vet att det är något det jobbas på men det är en bit kvar. Vill minnats att egenkomponerade set samt förbättrade smart playlists är på G för kommande version.

Skrapas inte alls eller dyker inte upp i den nya playlisten?

Huruvida det är bra eller inte beror ju på skrapan (eller ytterst om det fungerar öht förstås ). Testade att söka på ett par Disney-titlar (även innehållande å, ä, ö) på TMDb och det verkade fungera. Verkar det filmer som hittas (eller inte hittas) ha något gemensamt (nyare/äldre, filtyp eller namnkonvention/innehållande specialtecken t ex)? Värt att jämföra mot wikin hur som helst.

Är det playlisten som bråkar får du nog posta inställningarna om vi ska bli klokare.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkenzieher:

Nej, helt omeckigt är det inte, biblioteksfunktionen är jäkligt smidig men det saknas onekligen en del lättanvända verktyg för finliret, speciellt med stora samlingar. Vet att det är något det jobbas på men det är en bit kvar. Vill minnats att egenkomponerade set samt förbättrade smart playlists är på G för kommande version.

Skrapas inte alls eller dyker inte upp i den nya playlisten?

Huruvida det är bra eller inte beror ju på skrapan (eller ytterst om det fungerar öht förstås ). Testade att söka på ett par Disney-titlar (även innehållande å, ä, ö) på TMDb och det verkade fungera. Verkar det filmer som hittas (eller inte hittas) ha något gemensamt (nyare/äldre, filtyp eller namnkonvention/innehållande specialtecken t ex)? Värt att jämföra mot wikin hur som helst.

Är det playlisten som bråkar får du nog posta inställningarna om vi ska bli klokare.

Inte kollat så noga när jag uppdaterat biblioteket så vet inte om de inte skrapas, men de dyker då iaf inte upp.
Ja, jag testade med söka på några filmer på den sedan, och hittar filmer utan problem. Även många som inte hittas av xbmc.
Jag har inte hittat något gemensamt, den hittar gamla filmer från 50-talet och nya från sent 2000-tal. Sökte efter snövit, som är från 37 på The movie database och den hittas. Så gamla filmer verkar finnas.
Alla filmer är av samma former, de har exakt samma upplägg på namnet, dvs årtal bindestreck namnet. Namnet är på engelska.
Alla filmer ligger I en och samma mapp, fall det kan ha med något att göra?
Det som förvirrar mig mest är att den hittar vissa men inte andra, skulle den inte hittat någon skulle det ju varit en annan femma.

Filmerna dyker inte upp i movies eller i playlisten, så tvivlar på att det är den det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Nån som haft problem med att nya filmer/serier inte dyker upp på hemskärmen? Polaren har inga alls i den lilla rutan som visar nya videor, detta började efter uppdatering till v12.3.

Permalänk

@Sweex: Låter onekligen som det är skrapandet som inte vill sig. Hittas de på hemsidan borde de rimligen skrapas korrekt också (förutsatt att söksträngen och databasen är densamma). Att de ligger i samma mapp kan ställa till det - finns en inställning gällande det precis under där man väljer innehållstyp (de två understa alternativen bör av förklarliga skäl inte heller vara "på") men oavsett så låter det som att det skulle underlätta att börja på ny kula, dvs välja Change content->No content och sen skrapa om, själva sökningen är ju inte det som tar tid (eller åtminstone inte någon vidare tankekraft).

Fungerar det inte då finns ju alltid alternativet att testa en annan skrapa och/eller göra det i mindre steg (ett par stycken mappar kanske?)/individuellt - drygt men en engångsgrej trots allt. Att få allt inscannat rätt första gången kan visserligen vara lite klurigt men samtidigt är det ju den grunden som det mesta andra bygger på.

@Mr_Flash: Testade precis med både film och serieavsnitt på en nyuppdaterad installation (W7, 64bit) och det fungerar precis som tidigare här åtminstone.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"