Installation av Win2000 Pro

Permalänk
Medlem

Installation av Win2000 Pro

Hejsan alla glada

Jag har stött på ett litet problem, eller ska vi säga min polare har en fundering över ett problem som skall komma inom några dar

Jo det är så att min polares HP börjar krångla igen och vi har beslutat att ta och formatera hårddisken och sedan installera om Windows 2000.
Men så är han skeptisk och vill veta om det fungerar att bara stoppa in windows 2000 cd:n och sen installera om windows när hårddisken är formaterad. Går det ?
Vi vill helst inte gå till en datorbutik och betala 1100 kr för det där lilla problemet.

Tacksam för svar.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

boota från cd:n o installera.. thats it..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

En liten varning bara! Eftersom det är en OEM dator så har ni säkert en återställningsskiva från HP också. Om ni skall köra från den så skulle jag vara lite försiktig om ni har fler än en part. Dom kan nämligen återställa en hel image över hela disken rakt av!!! O skiter således i hur partitionerna såg ut innan. OBS! Jag säger inte att det är så på HP, men det är en fundering. Säkrast är ju att använda en CD direkt från MS.

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem

Glöm inte att aktivera att cdrom skall bootas först i bios bara så skall det funka.
och skulle det vara som Blacksnake säger så kolla om ni kan hitta en i386 mapp på cdn och gå in i den ifrån dos och skriv winnt.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för alla svaren som kommit. OCh jag tänker använda en Windows 200 Pro skiva, men inte återställningskivan, vi blev varnade från datorbutiken att inte använda återställningskivan. Så det blir en cd direkt från MS, så som Blacksnake skrev

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Hej det är jag som är den där polaren. det gick inte att formatera om hårddisken den säger bara så här när man väljer att formatera om

C:\>format C:
Filsystemet är av typen FAT32.
Ange aktuell volymetikett för enhet C: HP_PAVILION

VARNING: ALL INFORMATION PÅ
ENHET C: KOMMER ATT FÖRLORAS!
Vill du formatera disken ändå? (J/N) j
Verifierar 38161 MB

Kommandot FORMAT kan inte köras eftersom volymen används av en annan
process. Kommandot FORMAT kan köras om volymen demonteras först.
ALLA ÖPPNA REFERENSER TILL DEN HÄR VOLYMEN BLIR OGILTIGA.
Vill du tvinga fram en demontering av den här volymen? (J/N) j
Det går inte att låsa enheten. Volymen används fortfarande.

så säger den jag är tacksam för svar.

Visa signatur

Dator Privat: GPU 970, CPU i7-4770K, 16GB Ram
Dator Arbete: Macbook pro 14" M2, 2023
Telefon: Sony Xperia 5V

Permalänk
Medlem

Startade du upp på en win98 startdiskett och formaterade?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Ni behöver bara boota med win2000 cd'n. Ni kan fixa partitionering och formatering ifrån installationsprogrammet

Använd inte startdiskett och format.com
Det är bara en massa onödigt extrajobb

Permalänk
Medlem

svar till snausman. Nej vi öppnade bara komandotolken och skrev det där format C:
och försökte formatera om som inte gick.

Visa signatur

Dator Privat: GPU 970, CPU i7-4770K, 16GB Ram
Dator Arbete: Macbook pro 14" M2, 2023
Telefon: Sony Xperia 5V

Permalänk

Gör istället som BigMomma säger,stoppa bara i 2000 cd'n o kör direkt därifrån. Den fixar allt direkt istället för att hålla på o hatta med gamla disketter o skit.

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simlazer
svar till snausman. Nej vi öppnade bara komandotolken och skrev det där format C:
och försökte formatera om som inte gick.

hmm, såga av grenen som man sitter på det går ju inte

Men vad jag har hört så lyckades ni till slut

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

jag har ett litet problem, la det här i istället för att skapa en ny tråd :> min win2k skiva vägrar boota, har en win98 startdiskett, frågan är bara hur jag får igång win2k installationen i från dosprompten?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av latyrx
jag har ett litet problem, la det här i istället för att skapa en ny tråd :> min win2k skiva vägrar boota, har en win98 startdiskett, frågan är bara hur jag får igång win2k installationen i från dosprompten?

in med en win98 startdiskett när drivrutinerna laddat fördigt skriver du tex
e: (om e: är din cdrom sen)
cd i386
sen winnt
så startar installationen.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

funkade fint, men.. det står.. 'kunde inte hitta verifieringsnyckel' sen rebootar datorn =/ mysko, har funkat perfekt när jag installerade förra gången.

Visa signatur

kosmonist javisst