Topp 10 lista på mänsklighetens största hot

Permalänk
Hedersmedlem

överpopulation är lätt det största problemet. Virus, överexploatering och omfattande miljöförstöring är endast bieffekter från detta problem.

Med en väldigt stor befolkning finns exempelvis större potential för elaka virus/bakteriemutationer som drabbar oss människor. Enkel sannolikhetslära. Ett viktigt tillägg här är att människan slutat med darwins utsorteringssystem. De som lättare får infektioner eller föds med genetiska fel (stora som små) får fortsätta föra sina gener vidare. Jag förespråkar inget annat, men det ger ju människan som art ett sämre skydd mot nya virus/bakterier och parasiter.
Att vi är så många på jorden gör ju smittspridningen av virus ännu mer effektiv.

Att vi ens lyckas förstöra så mycket på jorden med skogsskövling, förorenande av vatten, utsläpp av gifter i stora mängder med mera beror ju på att efterfrågan v material är så stor för att vi är så tokmånga. Hade vi varit 30 miljoner på jorden så hade en sådan omfattande miljöförstöring inte varit möjlig. Men miljöförstöring är kanske inte ett hot mot människans existens.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

överpopulation är lätt det största problemet. Virus, överexploatering och omfattande miljöförstöring är endast bieffekter från detta problem.

Med en väldigt stor befolkning finns exempelvis större potential för elaka virus/bakteriemutationer som drabbar oss människor. Enkel sannolikhetslära. Ett viktigt tillägg här är att människan slutat med darwins utsorteringssystem. De som lättare får infektioner eller föds med genetiska fel (stora som små) får fortsätta föra sina gener vidare. Jag förespråkar inget annat, men det ger ju människan som art ett sämre skydd mot nya virus/bakterier och parasiter.
Att vi är så många på jorden gör ju smittspridningen av virus ännu mer effektiv.

Att vi ens lyckas förstöra så mycket på jorden med skogsskövling, förorenande av vatten, utsläpp av gifter i stora mängder med mera beror ju på att efterfrågan v material är så stor för att vi är så tokmånga. Hade vi varit 30 miljoner på jorden så hade en sådan omfattande miljöförstöring inte varit möjlig. Men miljöförstöring är kanske inte ett hot mot människans existens.

Bra skrivet men jag tror att miljöförstöring är ett stort hot då vi lever i miljön. Visst, vi kanske kan fixa till det lite så att det inte försvinner men mycket är borta för alltid.

Man kanske skulle göra som i kina; Max 2 barn per familj.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

ja, näe jag tänkte mest att miljöförstöring kanske inte kommer döda alla människor. Men det är bannemej inge bra.

Jag är ju mer för att behandla problem än symptom, så att fundera över hur vi inte ska bli så många fler tycker jag är intressant.
De flesta idag pratar om hur man tar hand om individuella hot, som växthuseffekten eller likande men det kommer ju såklart komma andra hot när vi väl fått något annat under kontroll OM vi nu får någon av de större hoten under kontroll. Känns som att politiker försöker bota cancersmärta endsat med värktabletter istället för att angripa själva sjukdomen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av PenPusher:

På vilket sätt leder traditionalism och konservatism till krig och terrorism?

Ser möjligen ett scenario där ett extremt konservativt och repressivt samhälle skulle kunna ge upphov till en motreaktion som skulle kunna följas av inbördeskrig med inslag av terrorism. "Sammetsrevolutioner" (som i Tjeckoslovakien och Östtyskland) eller att "den stora ledaren" avlider (som i Spanien under Franco) verkar dock vara den normal upplösningen av repressiva stater men det finns säkert undantag.

När jag skrev traditionalism och konservatism så tänkte jag mig inte att de separat skulle leda till detta. Snarare menade jag att de är tillsammans med fanatism, extremism, fundamentalism bygger en grund för oro (de olika termerna går ju faktiskt ganska mycket in i varandra).

Inbördeskrig känns dock inte så aktuellt som hot mot mänskligheten då jag inte tror att två parter inom ett land skulle ha resurser nog för att få fram vapen som är farliga nog för att hota mänskligheten och dessutom använda det emot "sitt eget land". Möjligtvis ifall parterna i inbördeskrig har allianser så att vi får någonting som liknar första världskriget men i så fall kan det väl inte klassas som inbördeskrig längre.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Kemisk/biologisk krigsföring, så länge det är smittsamt/dödligt nog kommer det säkert finnas gott om personer/grupper som offrar sej själva så länge fienden stryker med 100%, eller nån religös grupp som gör det i all välmening i guds namn^^
Fast ändå tror jag på naturens/livets kraft att överleva och eliminera faror på nått sätt, isf ligger nog mänskligheten nr1 i listan.
Definitionen på parasiter är en organism som lever på eller i en annan levande organism och samtidigt orsakar den bärande organismen skada, känner vi igen oss? se jorden som en levande organism..

Permalänk
Medlem

vi kommer nog ta kol på oss själva men det är säkert det bästa för planeten då vi praktiskt taget våldtar den, vi måste vara evolutionens största miss haha!

så jag tror att det största hotet mot oss är oss själva, mkt möjligt genom att vi lägger en bomb matta över hela planeten när 3dje världskriget kommer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.