Permalänk

Vga/Dvi - Hdmi?

God afton alla som surfar på forat denna vackra natt. Idag köpte jag en datorskärm ( 24", 1920 x 1080, Full HD, LCD ) som har Vga, Dvi och hdmi inputs. Jag är inte så haj på datorer och sådant ( ergo använder jag forumet ) och Jag antar att Hdmi ger bäst bildkvalité. Men om jag har en vga input i datorn och en dvi med adapter. (Vga - Dvi ) och de ovanstående 3 inputsen i skärmen. Vad ska jag köpa för kabel/adapter eller liknande för att få bäst bildkvalité? Förlåt om jag formulerar mig dåligt :/

Permalänk
Medlem

Hdmi har samma kvalitet som Dvi fast kan även överföra ljud om jag minns rätt... så kör efter vad du vill ha av de två.

Permalänk
Medlem

Om du bara har VGA i grafikkortet så kan du bara få VGA kvalitet oavsett om du har adapter till HDMI eller DVI då HDMI & DVI är digitala signaler medans VGA är analoga. Vill du ha bästa bild så skaffa ett grafikkort med HDMI eller DVI

Permalänk

Grafikkortet har Dvi, just nu kör jag med en adapter i datorn ( vga - Dvi ) och sedan Vga i skärmen. Så för bästa bild borde jag alltså skaffa Dvi - Dvi?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Okej skitbra, men är det någon skillnad på Dvi inputs? Det står Dvi-D på många som jag tittar på.

Permalänk
Medlem

Det finns skillnad på Dvi i och Dvi D. Fick lära mig den hårda vägen om det^^
Skall ta fram om det

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tackar hjärtligt för det

Permalänk
Medlem

En sak du kan tänka på även är att på ena sorten av DVI så är det istället för ett + så är det ett - och massa pins. Det finns två sorter av dem också. På ena sorten är - mycket bredare än den andra sorten. Hoppas di förstår

Permalänk

Jag märkte det när jag tog mig en titt på skärmens DVI input. Dock uptäckte jag att jag faktiskt hade Hdmi input i datorn. Efter noga undersökning så visar det sig att det var sant. Är det värt att skaffa Hdmi istället för DVI? Har ett ATI Radeon HD 4550 Grafikkort. Jag förstår att bilden är den samma, men är det ingen annan större skillnad? Överföringshastigheter osv.

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden är att HDMI skickar även ljud. Så annars nej ingen skillnad.
Så skaffa en hdmi kabel. Mycket lättare så man inte behöver bry sig om det där med dvi

Permalänk

Okej, då blir det en Hdmi tack för hjälpen!