Permalänk
Medlem

Göra en htpc av en pc =)?

Hej har tänkt göra en htpc ett tag nu och e helt pank så tänkte göra ett htpc chassi (ganska stort) och ha mina pc delar i. Mitt pc chassi är litet för att vara ett pc chassi H:38cm och B:18cm så tänkte göra den så kompakt som möjligt eftersom det inte är nåt mini atx agg mm. Är det något jag bör tänka på ? (mitt första chassi bygge).

Annars tänkte ja börja med chassit den här veckan och göra ett galleri på swec

tacksam för hjälp

EDIT: menar ett liggande chassi (desktop)

Permalänk

Vad hade du taänkt göra? Förstår inte riktigt.. Vad har du för grejer nu och vilket mediaprogram tänkte du använda?

Ska du göraa egen låda?

Fyll på med info då jag gillar hembyggen

mvh Christer K

Permalänk
Medlem

jaha tänkte göra som en låda av trä som ska målas vit och ha under tvn. Ha ju redan delarna bara det att jag tänkte köpa till en 2tb hårddisk och 1gb ram till eftersom jag bara har 1 gb ram nu. Grafft är ett ati 4650 1gb och moderkortet är nåt MSI sen är psut på 300 watt och cpun på 2ghz dual core. Det är ju gammla delar eftersom datorn är från 05 och det ända ja uppgraderat är graffet =).

tänkte använda den som htpc till tvn men också till surfande och lättare spel som ja klarar på den som tf2 css m.m Tänkte använda xp eftersom gammla spel inte funkar bra med win 7. satt tänkte dualboota med xp och xbmc.

Men eftersom jag inte gjort ett chassi förrut så vet jag inte riktigt vart alla delar ska vara i chassit så att det blir så bra som möjligt med luftflöde m.m...

Ska börja med en ritning fast är inte så bra på men vill att den ska vara så låg som möjligt sen spelar den ingen roll hur bred den är de den ska vara på golvet under tvn
Hoppas jag inte missat nåt.

EDIT: Kom på att jag har 1 dvd rom på den med som jag tänkt använda och hårddisken på den nu är på 230gb som jag tänkt ha som system disk och ha 2tbarn som lagringsdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

jaha tänkte göra som en låda av trä som ska målas vit och ha under tvn. Ha ju redan delarna bara det att jag tänkte köpa till en 2tb hårddisk och 1gb ram till eftersom jag bara har 1 gb ram nu. Grafft är ett ati 4650 1gb och moderkortet är nåt MSI sen är psut på 300 watt och cpun på 2ghz dual core. Det är ju gammla delar eftersom datorn är från 05 och det ända ja uppgraderat är graffet =).

tänkte använda den som htpc till tvn men också till surfande och lättare spel som ja klarar på den som tf2 css m.m Tänkte använda xp eftersom gammla spel inte funkar bra med win 7. satt tänkte dualboota med xp och xbmc.

Men eftersom jag inte gjort ett chassi förrut så vet jag inte riktigt vart alla delar ska vara i chassit så att det blir så bra som möjligt med luftflöde m.m...

Ska börja med en ritning fast är inte så bra på men vill att den ska vara så låg som möjligt sen spelar den ingen roll hur bred den är de den ska vara på golvet under tvn
Hoppas jag inte missat nåt.

EDIT: Kom på att jag har 1 dvd rom på den med som jag tänkt använda och hårddisken på den nu är på 230gb som jag tänkt ha som system disk och ha 2tbarn som lagringsdisk

nämn 1 spel som funkar sämre på 7an än xp?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Varför dualboota xp och xbmc? Lägg in xbmc för windows istället (och då kan du dessutom nyttja ditt grafikkort för att avkoda filmer).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

nämn 1 spel som funkar sämre på 7an än xp?

kan många med oke 1 spel call of duty 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför dualboota xp och xbmc? Lägg in xbmc för windows istället (och då kan du dessutom nyttja ditt grafikkort för att avkoda filmer).

vill dualboota för då när det ska ses på film starta ja xbmc direkt så ja slipper starta upp windows som tar längre tid och när ja ska spela/skösurfa starta ja xp super enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför dualboota xp och xbmc? Lägg in xbmc för windows istället (och då kan du dessutom nyttja ditt grafikkort för att avkoda filmer).

Man kan utnyttja grafikkort från nvidia med videoacceleration via VDPAU om man kör XBMC på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan utnyttja grafikkort från nvidia med videoacceleration via VDPAU om man kör XBMC på Linux.

Inte ATI som trådskaparen har dock.

Permalänk
Medlem

yupp har ati 4650 1gb...

Ska snart köpa till 1gb ram till och ett 3,5 till 5,25 adapter och köpa en 2tb WD green disk till den så e den klar så ska ja göra en ominstallation av xp och installera xbmc live som man kan installera som ett OS och dualboota mellan xp och xbmc den 2 ghz dualcore cpun är ingen highend men den klara 720p och jag vill inte ha några 1080p filmer satt den duger gott och väl för mig =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Inte ATI som trådskaparen har dock.

Precis.
Jag lyckades iaf inte hitta något sätt att få igång det när jag funderade på att gå över till linuxvarianten på min htpc. Lade ner det tillsvidare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

men tänkte inte installera xbmc med linux som sagt utan tänkte installera det via xbmc live så det inte behöver något os för att fungera ...

Permalänk
Medlem

XBMC live kör ubuntu Linux i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

jaha... men det blir nog bra