Behöver hjälp med WEP/WPA PSK kryptering!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med WEP/WPA PSK kryptering!

Hej alla sweclockare!
Jag konfigurerade WPA PSK kryptering för hemmanätverket så att ingen ska kunna använda det utan nyckeln. Efter detta förlorade den gamla datorn anslutningen med det trådlösa nätverket och min teori var att den inte har stöd för WPA PSK krypteringen pga. åldern. Då ändrade jag till WEP istället och jag kunde surfa på den gamla datorn igen, satte mig vid den nya och ingen anslutning (-.-). Tydligen är min nya dator för ny eller något, så den stödjer inte WEP. Det slutade med att ingen kryptering används för att man ska kunna vara inne med både datorerna på internet samtidigt. Finns det en lösning på detta problem?...och i så fall kostar denna lösningen något?
Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din dator lär inte vara för ny men det är nåt annat.

Du bör hålla dig från WEP så gott det går.

Permalänk
Medlem

Ta bort din gamla anslutning och skapa en ny efter att du har ändrat kryptering. Eller gå in och ändra egenskaper på anslutningen från WEP till WPA PSK och slå in den nya nyckeln.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din dator lär inte vara för ny men det är nåt annat.

Du bör hålla dig från WEP så gott det går.

är det inte bättre med WEP än inget?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 24467125:

är det inte bättre med WEP än inget?

Nej egentligen inte. Det tar ca 10 minuter att knäcka WEP.

Permalänk
Medlem

Självklart är det bättre med WEP än inget skydd, så länge man är medveten om bristerna i skyddet. Gemene man sitter nog inte hemma på kvällarna och knäcker nätverk. Helt öppna nätverk är det betydligt större risk att din granne kommer att använda.

/Jonas

Permalänk
Rekordmedlem

jo å sen så finns ju annat än datorer, att knäcka wep med en normal spelkonsoll eller tele lär ju bli jobbigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade tidigare problem på en gammal enhet med WPA krypteringen. Enheten hade stöd för WPA men den klarade bara av tecknena A-Z, a-z och 0-9. Alltså inte alla ASCII tecken. Så när jag bara använde dessa i nyckeln fungerade det.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|