Permalänk
Medlem

Future frying unit

Vi bygger ett oljekylt datorchassi som projektarbete i skolan.
Alla komponenter kommer att vara helt dränkta i olja och chassiet kommer att vara helt tät.
Komponenterna är från ett äldre shuttle system.

Materialen vi har använt är: 2mm aluminium, 19mm mdf och 1mm akrylglas.

Future frying unit

Permalänk

Lycka till, detta vill jag följa

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Det där ser ut att kunna bli mycket mycket snyggt! Förstår inte varför folk har satt betyg med genomsnitt 3?
De förväntar sig att alla gallerier ska vara gjorde av proffsmoddare och vara kompletta direkt...

Permalänk
Medlem

Några saker jag inte är helt med på. 1. På en av bilderna testar ni vad ljudnivån blir av att sänka en fläkt i oljan, varför ska ni ha en fläkt i oljan? 2. Hårddisken som sitter monterad på sidan av datorn är en vanlig roterande typ, ni är medvetna om att den inte fungerar i olja?
Annars så ska det bli spännande att se vad det blir av bygget

Permalänk

Nice
Va för olja ska ni använda er av?

Jag och 2 polare har också ett liknande skolprojekt haha

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Några saker jag inte är helt med på. 1. På en av bilderna testar ni vad ljudnivån blir av att sänka en fläkt i oljan, varför ska ni ha en fläkt i oljan?

Precis det jag också undrade, det finns väl ingen anledning till att ha en fläkt i oljan? Vad för nytta gör den där? Eller är det för att få rotation på oljan?
Har aldrig sett en dator som denna så det ska bli spännande se slutresultatet!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

När oljan står stilla leds inte värmen speciellt bra som man skulle kunna tro, därför kommer vi ha ett par fläktar för att oljan ska cirkulera.
Vad jag vet så är en vanlig mekanisk hårddisk helt tät förutom de små "ventilationshål" som finns, vi tänker täppa igen dem, hur länge hårddisken kommer att fungerar återstår att se, i värsta fall får vi köra ett bootbart usb-minne. Lite motvilligt fick det bli mineraloljebaserad motorolja av ekonomiska skäl (25kr/l), förhoppningsvis kommer det att fungera bra.

Roligt att det finns intresse, kommer bli spännande att se hur det slutar

Permalänk
Medlem

Är inte mekaniska hårddiskar helt lufttäta etc? så att de inte ska få in partiklar och därför tål att sänkas i oljan.

Permalänk

Snyggt! men det gäller ju att få det redigt tätt sen ju.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hårddiskar har EJ några lufthål eller så de är helt täta emot att damm ska komma in och förstöra skivorna. så det är lungt att sänka ner allting. elektroniken tar ingen skadar häller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hårddiskar har EJ några lufthål eller så de är helt täta emot att damm ska komma in och förstöra skivorna. så det är lungt att sänka ner allting. elektroniken tar ingen skadar häller.

Där har du delvis fel, som TS skriver så sitter det ventilationshål som är tätade via kolfilter så att inte damm skall komma igenom.

Varför hålen är där är för att tryckutjämna beroende på var hårddisken befinner sig här i världen. Att täcka över hålen går aldeless utmärkt om man inte hade tänkt att flytta datorn till några högre/lägre höjder

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

förbannat snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trance_Nation:

Där har du delvis fel, som TS skriver så sitter det ventilationshål som är tätade via kolfilter så att inte damm skall komma igenom.

Varför hålen är där är för att tryckutjämna beroende på var hårddisken befinner sig här i världen. Att täcka över hålen går aldeless utmärkt om man inte hade tänkt att flytta datorn till några högre/lägre höjder

Perfa, tack!

Permalänk
Medlem

intresant och snyggt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trance_Nation:

Där har du delvis fel, som TS skriver så sitter det ventilationshål som är tätade via kolfilter så att inte damm skall komma igenom.

Varför hålen är där är för att tryckutjämna beroende på var hårddisken befinner sig här i världen. Att täcka över hålen går aldeless utmärkt om man inte hade tänkt att flytta datorn till några högre/lägre höjder

Där lärde man sig något. Alltid undrat varför det står "do not cover any drive holes" på hårdisken. Har fått för mig att det är vakuum för att slippa luftmotståndet.
Ska bli intressant att se hur ni lyckas. Tycker många börjat stoppa datorer i olja.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant projekt, jag ser verkligen fram emot att se mer av det.
Hur skall ni göra för att täta? jag har fått för mig att olja väldigt gärna "kryper".

Visa signatur

When still, be as the mountain;
when in movement be as the dragon riding the wind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamero:

Mycket intressant projekt, jag ser verkligen fram emot att se mer av det.
Hur skall ni göra för att täta? jag har fått för mig att olja väldigt gärna "kryper".

Vi har byggt så att det ska bli breda skarvar överallt, dvs så mycket yta att täta på som möjligt.
Vi har använt en jädra massa silikon och vi får hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

kommer bli coolt och säkerligen väldigt effektiv kylning

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk

Det här var ingen dum ide så länge kylningen fungerar.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Avstängd

Kan utav egen erfarenhet säga att fläktarna inte kommer att flytta runt speciellt mycket olja, beror ju förstås på vilken viskositet oljan kommer att ha. Viss självcirkulation kommer uppstå när oljan blir varm och har man ett bra utformat chassi så kan det räcka. Vi blev i alla fall tvungna att använda en pump tillslut. Efter ca 14 timmars kontinuerlig drift blev dock oljan så pass varm så att datorn överhettade och stängde av sig.

Permalänk
Medlem

Kul att se någon göra detta, har ju sett det diskuteras då och då. Men jag tror inte en sekund på att använda luftfläktar för att flytta olja. Det är alldeles för stort motstånd i oljan.

Permalänk
Medlem

Strunta i oljan, kör med vatten istället.
Jag kan lova att det kommer bli Blixtsnabbt, jämfört med olja

Permalänk
Medlem

Ha skummat igenom bilderna nu och du verkar ha glömt att du kommer behöva kyla oljan på något sätt. Att du har en sida gjord i aluminium kommer knappast räcka, om du inte har den ståendes utomhus i snön eller nått. Har sett tidigare projekt där man insett att man behöver kyla oljan, det har man fixat med hjälp av att ha vattenkylning och två radiatorer, ena radiatorn nere i oljan och den andra radiatorn utanför.

Eller så har du komponenter som inte alstrar så mycket värme istället.

Permalänk
Avstängd

En radiator skulle sitta fint Men kanske pumparna inte mår så bra av det? kanske går köra en radiator inuti som värms och en utan på som kyler ner radiatorn som värms av oljan via ett vanligt vatten system?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Kan utav egen erfarenhet säga att fläktarna inte kommer att flytta runt speciellt mycket olja, beror ju förstås på vilken viskositet oljan kommer att ha. Viss självcirkulation kommer uppstå när oljan blir varm och har man ett bra utformat chassi så kan det räcka. Vi blev i alla fall tvungna att använda en pump tillslut. Efter ca 14 timmars kontinuerlig drift blev dock oljan så pass varm så att datorn överhettade och stängde av sig.

Satt också och lurade på detta. Men mera i banorna om fläktarna "orkar" flytta oljan under en längre tid. Fläktarna är konstruerade för att flytta luft och inte någon trött gammal 15W40. Den enda vägen är nog en pump.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Som andra redan har skrivit så är inte olja automagiskt kyld och fortsätter vara kall. Det är fortfarande ca200 watt som ska kylas vilket det inte kommer göras effektivt av aluminiumsidan. Skulle behövas ordentliga kylflänsar på den också i så fall. Bästa är som någon redan skriviet med pump som driver runt oljan och radiatorkula det med två block från vattenkylning. Då blir det ju såklart svårt att få det helt tyst så det är ett gissel. Låt oljan gå genom ett radiatorelement så kanske det räcker som kylning^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

han ni tänkt på att oljan värms upp med tiden? ni skulle behöva en pump som pumpar runt oljan istället samt en radiator som kyler oljan...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

ska bli kul och se om den läcker men tidigare sagt, oljan blir ju varm sen, ni måste ha typ pump och radiator eller nått annars kommer det bli riktigt varmt där inne

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Har ni fått klippa kablarna för att få igenom de ?

Visa signatur

I am Extrazz.