Permalänk
Medlem

Jag förstår att ni inte tror lösningen kommer att fungera speciellt bra någon längre tid. Men hela projektet gå inte ut på att bygga ett supereffektivt kylningssystem för någon ny spelburk. Syftet är att bygga en enkel, billig och liten dator. En massa slangar orkar vi inte med nuläget, dessutom skulle vi vara tvungna att tänka om helt och hållet. Ni får också komma ihåg att det är en gammal dator (som inte ens klarar 720p) och ingen av oss är speciellt sugna på att lägga ut mer än ett par hundralappar totalt. Om det hade varit mitt helt egna projekt och sett hur bra resultatet så här lång har blivit skulle jag nog kunna tänka mig lägga ner mer tid och pengar, tyvärr måste allting vara klart om ett par dagar. Enligt vad vi har räknat ut kommer man att kunna ha igång datorn ett par timmar i sträck, och det är vi nöjda med.

Vad det gäller fläktarna så kommer de visst ha stor betydelse för värmespridningen. Sätter du en termometer någon decimeter ifrån ett värmeelement i olja dröjer det ett bra tag innan värmen sprider sig till termometern, sätter man en fläkt i, ja då cirkulerar oljan.

För övrigt så kan jag säga att det är dags för påfyllning imorgon, det ska bli grymt spännande! Jag lägger nog upp ett filmklipp imorgon
Set sail for fail!

Edit: @Fulmoon
Strömkabeln fick vi skarva om, alla de andra gick med nöd och näppe igenom efter en omgång med Mr.Stanley.

Permalänk
Entusiast

Cirkulation är nästan ett måste då fri konvektion är väldigt långsamt. Däremot är fläktar inte rätt lösning då de inte är designade för det stora motståndet. Läser man igenom andras byggen så är fläktarna det första som stryker med. Motorn klarar inte påfrestningarna någon längre tid och stendör. Ska man köra den en längre tid räcker det med en liten pump som får lite fart på grejerna. Det behöver inte vara mycket cirkulation eftersom det är en så liten volym. Kanske inte så relevant för ert bygge men kan vara bra att veta ändå.

Jag gillar bygget då det är mer än ett akvarium och ett par liter olja. Kul att se folk som faktiskt bygger något från grunden. Ser fram emot bilder med olja sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Cirkulation är nästan ett måste då fri konvektion är väldigt långsamt. Däremot är fläktar inte rätt lösning då de inte är designade för det stora motståndet. Läser man igenom andras byggen så är fläktarna det första som stryker med. Motorn klarar inte påfrestningarna någon längre tid och stendör. Ska man köra den en längre tid räcker det med en liten pump som får lite fart på grejerna. Det behöver inte vara mycket cirkulation eftersom det är en så liten volym. Kanske inte så relevant för ert bygge men kan vara bra att veta ändå.

Jag gillar bygget då det är mer än ett akvarium och ett par liter olja. Kul att se folk som faktiskt bygger något från grunden. Ser fram emot bilder med olja sen.

Jaha okej, det ska bli spännande att se när de lägger av. Tack för schysst respons.

Permalänk
Medlem

Är nyfiken om du får detta att funka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Antar att ni redan har koll på detta, men har ni mätt upp hur pass bra ledningsförmåga den där oljan har? Är ledningsförmågan för bra kommer det inte bli ett långvarigt experiment Antar att ni redan har koll på detta

Permalänk
Medlem

vad fick ni för temp?? kan inte ni typ kyla oljan som i vattenkylning?(alltså chassiet som tanken och så har ni pump och kylare)

Permalänk
Medlem

och var ligger hårddisken? O.o enda saken som inte skall stoppas i vätskan har jag för mig.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Skrivet av Pexx:

och var ligger hårddisken? O.o enda saken som inte skall stoppas i vätskan har jag för mig.

Läs tidigare inlägg i tråden...