Battlefield Bad Company 2. En minut Loading Screen

Permalänk
Medlem

Battlefield Bad Company 2. En minut Loading Screen

Hej!

Ytterligare ett nytt problem!

Mitt problem är att jag har nästan en minut loading screen varje gång servern bytar bana och varje gång lagen bytar sida. Jag började få längre loading screen efter att har installerat nya drivrutiner till mitt AMD Radeon 5870.

Nyligen hade jag en konstig lagg/frys bugg som gjorde att jag frös till 4 gånger på 4 sekunder. Det löste jag genom att installera om ljud drivrutinen. Jag passade på att uppdatera drivrutinerna till grafik kortet också.

När jag hade installerat klart allt så tänkte jag inte så mycket på loading screen, men blev väldigt glad över att lagg problemet försvunnit. Men jag insåg efter nästa loading screen att den var väldigt lång, så jag har nu testat loading screen ca 20 gånger med 6 olika versioner av drivrutiner till mitt grafik kort.
Loading screen brukade vara ca 5-10 sekunder innan jag installerade nya drivrutinen till grafik kortet, nu är det nästan en minut loadingscreen.
Jag kommer inte ihåg vilken version som jag hade innan jag installera nya.

Jag är ganska trött att få problem efter problem. Jag får ju aldrig spela i frid utan problem.

Jag tänkte såhär att det kanske inte är drivrutinen som är felet, eftersom jag ändrade massa andra saker i datorn när jag försökte fixa lagg/ljud problemet.

Jag ändrade inställningar på detta:

* Öppna egenskaper på game.exe filen och ändrade att använda windows XP pack 3.
* Öppna egenskaper på game.exe filen och ändrade att använda windows Vista pack 2.
* Öppnade portar i min router: 18390 TCP, 18395 TCP, 18395 UDP, 13505 TCP, 80 TCP Outgoing.
* Avinstallerade Punkbuster
* Installerade nyaste version av Punkbuster manuellt
* Avinstallerade ljud och grafik drivrutiner och använde Driver Sweeper (rensar alla spår av drivrutinerna)
* Installerade nya drivrutiner till ljud och grafik.
* Lade till texten "+fullproc" på BFBC2 genvägens egenskaper i rutan "Mål" brevid själva målet.
* I ljud egenskaperna bytade jag från: 24 bit, 44100 Hz (Studio) to: 16 bit, 44100 Hz (CD).
*Öppnade regedit.exe och ända en decimal från 10 till 50, Testade också att skriva FFFFFFFF. (läs under)

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Multimedia\SystemProfile
-There will be an entry for network performance throttling, default value is 10; set it to 50 Decimal (will
look like 0x00000032 (50) to the right of the entry)
-Reboot"

Här är BFBC2 settings.ini som jag använder:

[WindowSettings]
Width=1680
Height=1050
Fullscreen=true
RefreshRate=60
VSync=false
[Sound]
Quality=low
VoipEnable=true
SpeakerCount=0
[Graphics]
Effects=medium
Soldiers=medium
Vehicles=medium
Overgrowth=low
Undergrowth=low
StaticObjects=medium
Terrain=medium
Shadows=low
Bloom=false
HSAO=false
MSAA=0
Water=low
MainQuality=custom
Texture=high
DxVersion=9
Aniso=8
Detail=high
RenderAheadLimit=0
Fov=65

Om någon vet eller haft samma problem, hjälp mig lösa det tack.

Tack i förväg.

Permalänk

Tjenare!

Kan nästan direkt säga att det är din Dx Version. Om du kör Windows 7 så ser jag helst att du kör Direct X 11/10. Tror man torskade något i grafiken om man körde Dx 10. Men det vart / blir mer flow i spelet såattsäga.

Har du några dator spec du kan posta?

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar

Det kan stämma med DX versionen. för jag kommer ihåg att när jag installerade nya drivrutinerna, så ändra jag till DX 9 direk, jag ska testa ändra till 10.. grafiken i dx 9 är hyfsad, den duger för mig. Det är så mkt FPS som möjligt jag är ute efter hehe. Men vill såklart slippa loading screen på en minut.
Jag ska bara käka mina hemmalagade köttbullar och potatis först!

Räcker dessa?

Videocard: Radeon HD 5870
Processor: Intel(R) Core(TM) i5
Mainboard: Asus p7p55d
Memory: Crosair 2x 2gb DDR3
Soundcard: High Defenition Audio Device
PSU: 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

Tack för snabbt svar

Det kan stämma med DX versionen. för jag kommer ihåg att när jag installerade nya drivrutinerna, så ändra jag till DX 9 direk, jag ska testa ändra till 10.. grafiken i dx 9 är hyfsad, den duger för mig. Det är så mkt FPS som möjligt jag är ute efter hehe. Men vill såklart slippa loading screen på en minut.
Jag ska bara käka mina hemmalagade köttbullar och potatis först!

Räcker dessa?

Videocard: Radeon HD 5870
Processor: Intel(R) Core(TM) i5
Mainboard: Asus p7p55d
Memory: Crosair 2x 2gb DDR3
Soundcard: High Defenition Audio Device
PSU: 650w

...ju nyare direct X version ju mer prestanda och bildkvalite får du, iallafall vad jag har uppfattat. Skulle uppgradera till DX11 direkt ! vilken i5 är det du har ? 750 ? borde ju nt ha så lång laddnings tid tycker jag.
Kör med dom nyaste 11.2 drivers också om du redan inte gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

...ju nyare direct X version ju mer prestanda och bildkvalite får du, iallafall vad jag har uppfattat. Skulle uppgradera till DX11 direkt ! vilken i5 är det du har ? 750 ? borde ju nt ha så lång laddnings tid tycker jag.
Kör med dom nyaste 11.2 drivers också om du redan inte gör det

Japp jag har i5 750.
Japp jag kör windows 7 64bit

Jag vet att jag får bättre grafik när jag kör dx11, men då får jag också sämre prestanda in game, dvs det "laggar" mer, jag får mycket mindre FPS när jag kör dx11 än vad jag har med dx9. Men med dx9 verkar jag få jätte lång loadingscreen, så det känns som att jag måste välja (vilker jag tycker är dumt) mellan bra grafik, dålig fps och snabb loading screen ELLER lite sämmre grafik, jätte bra fps och jätte lång loadingscreen.

Jag vill ju ha Bra fps, Lagom grafik, snabb loadingscreen så är jag nöjd. som jag sa tidigare, grafiken med dx9 är helt ok för mig. När jag kör med dx11 så hänger musen inte med riktigt pga den dåliga Fps jag får.

Jag har testat att köra dx10 och dx11 nu. Fortfarande lång loading screen.
Jag har testat alla DX nu, såhär har det sett ut på loading screen:
DX9 = 45 sekunder loading screen
DX10 = 60 sekunder loading screen
DX11 = 72 sekunder loading screen

Så jag antar att det inte är DX som är problemet. Jag har googlat som en galning senaste dagarna, många har sagt att DX kan fixa problemet men inte alltid. Många säger också att det är något med drivrutinerna. Men jag har provat så många saker så jag är helt lost nu, vet inte vad man mer kan ändra för att testa vad som är felet.

Uppskattar verkligen alla svar och om fler har samma problem så bumpa gärna.

Permalänk

Jag kanske ger ett helt meningslöst råd... men en ordentlig defragmentering kanske kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Jag har defragmanterat datorn manuellt 2 gånger denna veckan, även om datorn gör det automatiskt varje onsdag

Jag har även testat gamebooster för att se om det hjälper, men det gör det inte

Permalänk

Det verkar sjukt dedär..

Är du 100 på att du har senaste drivrutinerna?

Vet att ATI-korten måste ha senaste drivrutinerna för att få ner laddnings-tiden. Vet dock inte hur det är med Nvidia.

Och det är egentligen en självklarhet med dina FPS. Då du nämner samtidigt att det är mer krävande på Dx11 = mindre FPS.

Jag ställde ner min gamla till Dx9 för att få mer flow. Inga startlagg etc, men fick leva med 1 minut laddningstid.

Och specsen såg ok ut. Här kommer en länk till senaste ATI drivisarna.

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Tanka MED Catalyst, jefligt effektivt.

Hoppas det löser sig,

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Japp jag är säker på att jag har de senaste drivrutinerna.
När jag använder DX9 har jag ca 45 sekunder loadingscreen, men jag har mer FPS, men flow i spelet, dock lite sämre grafik vilket inte stör mig.
Med DX11 får jag 72 sekunder loadingscreen, mindre FPS (laggar lite), Snyggare grafik.

Jag tycker det verkar väldigt konstigt.
Just nu ska jag försöka installera om spelet, men jag tror inte det är felet, men jag är villig att testa allt just nu. Tycker det är skit grymt spel, känns som slöseri med pengar och tid när det inte funkar som det ska..

Permalänk
Medlem

jag har en i5 760 , 5850 XXX, 4gb ram, för mig laggar det inte. har ändå bra "flow" med maxade settings. Så de måste vara något annat som stryper din prestanda. skumt.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

Japp jag är säker på att jag har de senaste drivrutinerna.
När jag använder DX9 har jag ca 45 sekunder loadingscreen, men jag har mer FPS, men flow i spelet, dock lite sämre grafik vilket inte stör mig.
Med DX11 får jag 72 sekunder loadingscreen, mindre FPS (laggar lite), Snyggare grafik.

Jag tycker det verkar väldigt konstigt.
Just nu ska jag försöka installera om spelet, men jag tror inte det är felet, men jag är villig att testa allt just nu. Tycker det är skit grymt spel, känns som slöseri med pengar och tid när det inte funkar som det ska..

blir det verkligen så mycket sämre flow om du endast ändrar till dx 11?
tycker att ett 5870 bör klara nästan allt på low som du har det inställt nu.

personligen så laddas banorna på några enstaka sekunder. och har gjort det i en jävla massa drivers nu
du skulle kunna prova avinstallera
nuvarande drivrutin
radera C:\ATI , C:\Program Files (x86)\ATI Technologies ,
C:\Program Files\ATI och C:\Program Files\ATI Technologies.

för att sedan starta om datorn och installera den färskaste drivrutinen

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det blir inte mycket sämre flow, men jag känner ändån skillnaden att musen inte hänger med riktigt dvs då får jag dåligt aim.
Hursomhelst, med DX11 så har jag ändån längst loadingscreen.
Jag har installerat om drivrutinen flera gånger och rensat allt som jag skrev tidigare. Ett program som heter Driver Sweeper tar bort alla spår av drivrutinen.

Det verkar som att det inte är drivrutinen som är problemet eftersom jag har installerat den nya minst 3 gånger och använt driversweeper varje gång i felsäkert läge.

Jag vaknade precis och ska installera om spelet, skriver igen om det löser sig

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat om spelet och kör såklart med nyaste drivrutinerna 11.2.
Har testat alla tre DX versionerna och har ändrat upplösningen till 1400x900

Så här såg det ut på loading screens nu.
Dx9 = 23
Dx10 = 12
Dx11= 10

Kör med dessa inställningarna i settings.ini

[WindowSettings]
Width=1440
Height=900
Fullscreen=true
RefreshRate=60
VSync=false
[Sound]
Quality=low
VoipEnable=true
SpeakerCount=0
[Graphics]
Effects=medium
Soldiers=medium
Vehicles=medium
Overgrowth=low
Undergrowth=low
StaticObjects=medium
Terrain=medium
Shadows=low
Bloom=false
HSAO=false
MSAA=1
Water=low
MainQuality=custom
Texture=high
DxVersion=11
Aniso=2
Detail=medium
RenderAheadLimit=0
Fov=65

Så en ominstallation av spelet verkade lösa problemet.

Tack för alla svaren

Permalänk
Medlem

Testa med 10.4 istället, det är den drivrutinen de lade till fixen som minskar tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har testat 10.4, Men om man tänker logiskt så borde loading screen fixen följa med i alla nyare versioner av drivrutinerna, annars verkar det helt puckat