Vad kan störa det trådlösa nätverket?

Permalänk
Medlem

Vad kan störa det trådlösa nätverket?

Tjena tjena.

Jag håller på och uppgraderar mitt hemnätverk. och det har väl funkat ganska bra hittills.

Hur man placerar trådade enheter kan väl kvitta, men var mår routern bäst av att stå? Kan den stå nära t.ex en skrivare utan att bli störd, ska den stå ner eller uppe osv osv. Kan man få lite konkreta tips?

Anledningen till att jag frågar är att mitt 5ghz-nät kan hoppa mellan 230-300mbps trots att datorn och routern står 1,5m från varandra. Det ska ju vad jag vet inte finnas så mycket störningar i 5ghz-nätet väl?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Kör någon en micro i närheten kan du ju få störningar.

Permalänk
Medlem

Är det typ det enda som tjurar? Det finns ingen micro inom iaf 20 meter, på nästa våning.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Prova att ställ routern ytterligare en meter ifrån datorn.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

micro, webkameror. Sen beror det också på vad det är för trafik iom att det är halv duplex.

men antennerna är inte sfäriskt strålande trots att de kallas rundstrålande, så testa att flytta bort en meter som föreslagits

Permalänk

Testa att byta kanal, när det gäller micro så är det väl 2,4Ghz bandet som de stör på. Sen kan du testa att flytta runt grejjorna lite för i vissa fall kan signalen studsa och fasvändas så att den stör ut kommunikationen.
Nu har du inte sagt vad du har för router, men utifall den kan köra båda banden samtidigt (2,4 och 5) så kan det vara en bra ide att ställa in den så att den bara kör på 5Ghz.

Permalänk
Medlem

Frågan gäller ju framför allt 5ghz-bandet. Jag har inget av de saker ni räknar upp som kan störa. Dock kan jag försöka flytta lite på routern. Det är inga problem att förlänga sladden mellan modemet och routern?

Spelar kanalen på 5ghz-bandet någon roll? Isf vilken kanal bör man köra?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Du har inga kabelhärvor, upplindande kablar och liknande som kan bilda egna magnetfält i närheten?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Nä, det kan inte påstå. Det är ganska rent överallt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

230-300mbps <-- du menar att det är enda "problmet"???

Det är ju yberbra hastigheter! Du vet att vi snckar wlan här...?

Permalänk
Medlem

Jaja ok... jag vet att det är ett lyxproblem. Tänkte mest optimera fullt ut.

Ene teletekniker kommer hit på fredag och ska se över samtliga telejack i lägenheten och se till att allt är bra. Man ska inte lämna något åt slumpen.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Haha! Själv hade jag ett lysande kylsystem för Dir-655:an. Jag ställde den vid ett fönster där det fanns ett element som det strömmade kalluft ifrån rakt upp mot routern. Den blev sällan varm. Kanske är detta något du ska tänka på också för att optimera din router och dess hastighet. Ett bra kylsystem

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Fick reda på nåt idag. Kanske långsökt...
Det i princip enda som krockar på 5 GHz-bandet är radar. Radar har alltid laglig prio över wifi och därför finns det i Wifi-utrustningen en funktion som känner av radar och i så fall byter frekvens. Nu finns det ju iofs flera kanaler att byta till, men det kan kanske vara så att den av nån anledning i samband med kanalbytet sänker hastigheten tillfälligt för att sen förhandla den gradvis uppåt ( inte helt logiskt iofs eftersom det normalt sett funkar så att den testar med högsta hastighet och sen sänker om den får för många omsändningar) Om du har flygfält i närheten så skulle det kunna vara en anledning iaf. Men som sagt, din hastighet är inte dålig ens som lägst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Ene teletekniker kommer hit på fredag och ska se över samtliga telejack i lägenheten och se till att allt är bra. Man ska inte lämna något åt slumpen.

har man pengar över som man bara vill bli av med så go ahead. Eller har du lurat någon isp-support att göra det åt dig gratis?

Permalänk
Medlem

Nej, det bekostas faktiskt av hyresvärden. När jag flyttade in var alla telejack omkopplade och tjuvkopplade och felkopplade till förbannelse. Jag kollade typ bort allt och drog en förlängningssladd till datorn, sen har det fått vara så för att jag inte orkade ta tag i det. Nu håller vi på och gör iordning hemma, så nu ska det göras rätt en gång för alla.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan vara värt att kika på rundstrålande 5 GHz-antenner som ersättare? De som följer med brukar inte vara sådär jättebra direkt. På äldre routrar låg de ofta på 2-3 dBi. Kollade snabbt på davido.se men de verkar bara ha riktade antenner, men kan tänka mig att det finns leverantören som har rundstrålande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+