Kan jag få en ny hårddisk?

Permalänk

Kan jag få en ny hårddisk?

Hej Sweclockers

En av systemdiskarna mår inte vidare bra verkar det som. Disken har en garanti på tre år (enligt prisjakt) och jag tror faktiskt att det återstår en månad på garantin.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/HDD%20Failure.png

Kan jag få en ny hårddisk på garantin för det här? Om inte, vad krävs?

Permalänk
Hedersmedlem

Disken verkar inte riktigt frisk, nej. Något som är lite konstigt är att det bara är pending sectors som visar fel, men reallocated sector count är ok. Därför bör man köra tillverkarens egna program för att vara säker, enligt nedan.

Vad man alltid bör göra för smidig RMA är att köra långa testet (backupa först!) i HD-tillverkarens egna testprogram. Finns att hämta på respektive sida. Den kommer generera en felkod och en logg, som du skriver ut och skickar med disken, så blir aldrig någon diskussion. Eftersom du är utanför butikens normala garantitid (och under tillverkarens förlängda) så kan du behöva skicka disken till tillverkaren och bekosta frakten själv. Allt beror på var du köpt den. Olika butiker har olika policies. Kontakta butiken först.

Edit: Garantitiden hos tillverkaren räknas från tillverkningsdatum, inte när du köpte den. För att inköpsdatum ska gälla måste du maila en kopia på ditt inköpskvitto till tillverkaren som då förlänger garantitiden. Detta gäller WD, men säkert några andra också. Jag registrerar oftast mina diskar vid inköp (hos tillverkaren), så vet man att allt blir rätt. Ibland är garantitiden fel pga olika gråimporter från andra marknader. Speciellt externa diskar har olika garantitider beroende på var de är sålda. Då måste man alltså skicka in kvitto för att tillverkaren ska godkänna rätt längd.

Jag har fått rätta rätt många diskars garantitid, både interna och externa. Tyvärr kollar inte många upp sina köpta diskar och därför upptäcks sådant först när disken går sönder. Alla sparar inte sina kvitton och därför kan de sitta med skägget i brevlådan som det så fint heter.

Jag har även (tyvärr) råkat ut för diskar helt utan garanti pga svartimport från USA (Dustin i det fallet) och då är enda utvägen att byta disken via inköpsstället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hejsan

Vilket program har du använda för att kontrollera disken? Jag skulle behöva göra något liknande på min externa Elements disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zoorex:

Hejsan

Vilket program har du använda för att kontrollera disken? Jag skulle behöva göra något liknande på min externa Elements disk.

Läs mitt inlägg.

Alltså tillverkarens program. Det är alltid bäst och säkrast.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Start/stop count : 1337

Hmmm

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Citat:

Hejsan

Vilket program har du använda för att kontrollera disken? Jag skulle behöva göra något liknande på min externa Elements disk.

Om frågan var riktad till mig så är programmet i skärmdumpen "Disk Utility", version 2.30.1, skapad av David Zeuthen. Det kommer med på linuxdisten jag vanligtvis använder.

Permalänk
Skrivet av Parallels:

Om frågan var riktad till mig så är programmet i skärmdumpen "Disk Utility", version 2.30.1, skapad av David Zeuthen. Det kommer med på linuxdisten jag vanligtvis använder.

För att vara säker ska man köra tillverkarens diagnostikprogram, för Western Digitals produkter är det DLGDiag (Data LifeGuard Diagnostics) som gäller. Den finns både för Windows- och DOS-miljö. I samband med din RMA-ansökan skriver du med den felkod du får av programmet i samband med testresultatet.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk

Hejsan

Jag skriver här för att berätta hur allt gick.

Jag kollade upp om garantin var giltig på WD:s hemsida, den var giltig ända fram till 2013.

Jag valde att göra en "advance replacement", alltså att de skickar ersättningsdisken i förväg och du skickar in den returnerade hårddisken senare. I efterhand så skulle jag ha valt att göra en "standard replacement" då man skickar in disken först och får garantidisken senare, när de har checkat den inlämnade.

Iochmed att jag valde advanced så behövde jag uppge ett kreditkortnummer, vilket innebär att man måste ha ett kreditkort. Får de inte in disken inom en viss tid (två månader eller något sånt) så drar de 200$ (Och det är för en 500GB hårddisk) från kreditkortet.

Man står själv för frakten av sin hårddisk till WD:s lokaler (som var nere i Tyskland). De har som krav att varje individuell hårddisk ska vara omgiven av två tum bubbelplast eller liknande. Emballaget kostade ett par hundralappar för mig.

Sen att skicka ett paket till ett företag i Tyskland, något jag aldrig gjort tidigare. Det var lite svårt att hitta den bästa tjänsten, men det visade sig att Posten hade det billigaste.

Den tjänsten jag tog kallades "(Inlämning) 1:a-klassbrev utrikes", med tilläggstjänst "Express" och kostade 250 kr.

Det var väl allt om hur jag skickade hårddisken till Tyskland. Leveransen av garantidisken blev inte helt felfri då jag inte fick den vid första försöket, disken returnerades hela vägen ner till Tyskland igen men jag kontaktade WD:s kundtjänst och efter lite förklarande så förstod dom att de behövde skicka den igen.

Bor du i en bostad som kräver någon portkod eller likande så försök få med det på något sätt, kontakta också frakttjänsten (som var UPS i det här fallet) och följ paketet via webben.

Har ni några frågor så är det bara att komma med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parallels:

Hejsan

Jag skriver här för att berätta hur allt gick.

Jag kollade upp om garantin var giltig på WD:s hemsida, den var giltig ända fram till 2013.

Jag valde att göra en "advance replacement", alltså att de skickar ersättningsdisken i förväg och du skickar in den returnerade hårddisken senare. I efterhand så skulle jag ha valt att göra en "standard replacement" då man skickar in disken först och får garantidisken senare, när de har checkat den inlämnade.

Iochmed att jag valde advanced så behövde jag uppge ett kreditkortnummer, vilket innebär att man måste ha ett kreditkort. Får de inte in disken inom en viss tid (två månader eller något sånt) så drar de 200$ (Och det är för en 500GB hårddisk) från kreditkortet.

Man står själv för frakten av sin hårddisk till WD:s lokaler (som var nere i Tyskland). De har som krav att varje individuell hårddisk ska vara omgiven av två tum bubbelplast eller liknande. Emballaget kostade ett par hundralappar för mig.

Sen att skicka ett paket till ett företag i Tyskland, något jag aldrig gjort tidigare. Det var lite svårt att hitta den bästa tjänsten, men det visade sig att Posten hade det billigaste.

Den tjänsten jag tog kallades "(Inlämning) 1:a-klassbrev utrikes", med tilläggstjänst "Express" och kostade 250 kr.

Det var väl allt om hur jag skickade hårddisken till Tyskland. Leveransen av garantidisken blev inte helt felfri då jag inte fick den vid första försöket, disken returnerades hela vägen ner till Tyskland igen men jag kontaktade WD:s kundtjänst och efter lite förklarande så förstod dom att de behövde skicka den igen.

Bor du i en bostad som kräver någon portkod eller likande så försök få med det på något sätt, kontakta också frakttjänsten (som var UPS i det här fallet) och följ paketet via webben.

Har ni några frågor så är det bara att komma med dom.

Ett par hundralappar för lite bubbelplast?

Kunde du inte fått disken utbytt av säljaren om denna finns kvar?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga. Varför gjorde du det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=408338

Den disken kunde du fått för samma pengar men mycket mindre krångel.

Permalänk
Citat:

Ett par hundralappar för lite bubbelplast?

Kunde du inte fått disken utbytt av säljaren om denna finns kvar?

Bubbelplast + kartong, jag kommer inte ihåg den exakta summan men runt 100 - 200,

Jag vet inte om man kan vända sig till säljaren man köpte disken av.

Citat:

Jag har en fråga. Varför gjorde du det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=408338

Den disken kunde du fått för samma pengar men mycket mindre krångel.

Varför? Det är alltid bra att skaffa sig nya erfarenheter. Men med facit i hand så skulle jag inte ha gjord en reklamation av en enda hårddisk, det kanske är lite mer prisvärt att skicka in flera hårddiskar åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parallels:

Bubbelplast + kartong, jag kommer inte ihåg den exakta summan men runt 100 - 200,

Jag vet inte om man kan vända sig till säljaren man köpte disken av.

Varför? Det är alltid bra att skaffa sig nya erfarenheter. Men med facit i hand så skulle jag inte ha gjord en reklamation av en enda hårddisk, det kanske är lite mer prisvärt att skicka in flera hårddiskar åt gången.

Mig veterligen tar inet, dustin, komplett, och säkert många flera,
hand om diskar under garantitiden.
De blir i sin tur krediterade av leverantören.

Permalänk
Rekordmedlem

Säljaren är enligt lag skyldig att ta hand om reklamationer, man ska vända sig dit, inte till tillverkare eller grossister.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Råkade själv ut för en trasig WD disk under våren och körde med "advance replacement", tog det paket som jag fick den nya disken i och använde när jag packade min disk och skickade den sedan ner till Tyskland för 60 kronor med posten, billigaste Europa paketet. Fungerade utmärkt det också, och kanske lite billigare.

/Viktor

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick nyligen en WD-disk utbytt av Dustin, efter 4 år. Frakten stod Dustin för. Handlar man av de seriösa är det inga problem. Nu hade jag dessutom kvar originalkartongen från Dustin, med serienummer och allt, så där tillkom inga emballagekostnader.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro