Icke tjutande nätagg. Finns det idag ?

Permalänk
Medlem

Icke tjutande nätagg. Finns det idag ?

Hejsan.

Har pysslat en hel del med burken på senare tid och även ett försök att uppgradera burken en del med Crosshair IV, Phenom II X6 1090T och lite andra gosiga saker.

MEN mitt nätagg vill liksom tjuta lite högfrekvent(ta inte ordagrant på Tjut där nu men ni förstår säkert) och jag misstänkte direkt att jaha nu är nätagget slut eller räcker inte till längre. Har ett Coolermaster Real power 520W(inte det häftigaste på marknaden men ändå). Jag testade då helt enkelt ett Corsair AX850w agg eftersom alla tester säger att de är så tysta under 50% användning. Ja, fläkten hörs ju inte såklart men ehh det låter högfrekvent om det oxå, det växlar lite i frekvens beroende på vad man gör.

Jag stog inte ut med detta utan agget, moderkortet och processorn åkte tillbaks tills jag kunde reda ut va fasen är det för SKIT som byggs idag. Nån nätaggs tillverkare bara måste ju ha detta ljud i åtanke och även sett till att det inte finns.

Hur som helst, sitter med gamla systemet nu igen, en Phenom II X3 720 samt ett Gigabyte 790xt kort(AM3) med 8g corsair minne och ett 9800gtx+. Visst det låter lite lite om agget med detta också, har troligen inte tänkt på det innan jag fick det högre tjutet med de nya sakerna.

Men jag vill ha information på tänkbara orsaker om det finns några. Enda orsaken jag kommer fram till är den att när agget får ge ut mera ström så blir det mera "Coil Whine" om det nu är "coil whine". Har till och med testat att limma spolarna i agget utan resultat. Främst vill jag ha info från folk på agg som inte skapar dessa ljud utan som är skottsäkra oavsett vad om man får uttrycka sig så

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Mitt AX750 är knäpptyst, men visst är coil whine vanligt idag, både på bra och sämre produkter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kör faktiskt själv ett 850AX och kan inte säga att jag har noterat något coilwhine alls. Så det kanske bara är en fråga om att du haft otur och fått ett dåligt ex?

En teori jag har, är att det inte alls är Nätagget som är boven. När jag kikade på olika moderkort för ett tag sen så såg jag en review av Crosshair 4 extreme; och... Det är att åtminstone det kortet och något till kör med aktiv kylning på nordbryggan.. A'la retro mini-fläkt på extremt högt varv.

Kika på det här klippet, du kan hoppa upp till 6:20 om du vill.
http://www.youtube.com/watch?v=VwLxVDI4a4Q&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem

Lägg..

Testa lägg örat mot era agg, typ baksidan av aggen. Ok nu sitter man inte med datorn i örat men detta är bara för att kolla av tendenserna.

Det va för övrigt ett Crosshair IV Forumla jag körde med. Alltså ingen fläkt på det.

Det är garanterat från psu det låter, Corsair agget hade jag liggandes utanför burken när jag testa det och det va helt nytt, det lät faktiskt hela tiden men mera vid belastning. Jämfört med mitt Coolermaster agg.

Jag har läst och läst och tyvärr verkar det som om oljud från corsair agg är vanligare än man tror. Ojämn kvalitet gillar vi inte

Men det sjuka är ju att det blir samma tendenser i samma system med 2 olika psu. Som jag sa, det låter väldigt mycket mindre knappt hörbart med mitt gamla moderkort och cpu iaf.

Om det nu är nån komponent i min burk som skapar detta i agget så undrar jag vad faktiskt. Har svårt att tro att det ligger till så iaf. Enda jag vet är att det är bara psu som låter o ingen annan komponent, har gått över systemet med en slang för att utesluta ställen.

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk

Jag måste också ta och göra lite reklam för Corsairs AX serie.
http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold

Helt underbar. Coilwhine? Fläkt? No thanks. Ligger du inte på mycket hög strömförbrukning står nätaggets fläkt still. Hur ofta peakar man i strömförbrukning även vid aktivt spelande? Inte ofta. Min nätaggsfläkt är av ca 70% av tiden när jag lirar SC2 och andra spel. Även de flesta nya titlar är det helt ljudlöst.

Sen är det inget coilwhine. Coilwhine kanske är olika beroende på exemplar, men på min 850 variant var det ingen fara.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Intressant, hade inte orkat dra i det än .. men mitt 1200 agg (Corsair ax 1200) har ett högfrekvent kvittrande ljud. Antar att det är coil whine då?
Visst, datorn överröstar det men det är ju ytterligare en bullerkälla.

Permalänk
Medlem

Har också ett AX850 och sitter på mitt andra nu som även det lider utav coil whine, har alltså redan skickat tillbaka ett pga coil whine men nu orkar jag inte skicka tillbaka det igen. Corsair själva säger att de ska ha löst problemet med en uppdatering utav nätaggen, så jag startade en tråd här i Corsairs egna forumdel och frågade vad den senaste rev. versionen heter, så ifall man skickar in nätagget igen är man 100% säker på att man får den senaste versionen.

Och precis som någon sa här i tråden så tjuter mitt nätagg extra mycket i just Stalkers menyer, även när man connectar till Minecraft och Amnesia. Det är de spelen jag märkt det mest utav, annars så tjuter det lite hela tiden men inte lika starkt och högt.

Permalänk
Medlem

Mitt låter när jag kör min burk icke klockad :/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas740:

Hejsan.

Har pysslat en hel del med burken på senare tid och även ett försök att uppgradera burken en del med Crosshair IV, Phenom II X6 1090T och lite andra gosiga saker.

MEN mitt nätagg vill liksom tjuta lite högfrekvent(ta inte ordagrant på Tjut där nu men ni förstår säkert) och jag misstänkte direkt att jaha nu är nätagget slut eller räcker inte till längre. Har ett Coolermaster Real power 520W(inte det häftigaste på marknaden men ändå). Jag testade då helt enkelt ett Corsair AX850w agg eftersom alla tester säger att de är så tysta under 50% användning. Ja, fläkten hörs ju inte såklart men ehh det låter högfrekvent om det oxå, det växlar lite i frekvens beroende på vad man gör.

Jag stog inte ut med detta utan agget, moderkortet och processorn åkte tillbaks tills jag kunde reda ut va fasen är det för SKIT som byggs idag. Nån nätaggs tillverkare bara måste ju ha detta ljud i åtanke och även sett till att det inte finns.

Hur som helst, sitter med gamla systemet nu igen, en Phenom II X3 720 samt ett Gigabyte 790xt kort(AM3) med 8g corsair minne och ett 9800gtx+. Visst det låter lite lite om agget med detta också, har troligen inte tänkt på det innan jag fick det högre tjutet med de nya sakerna.

Men jag vill ha information på tänkbara orsaker om det finns några. Enda orsaken jag kommer fram till är den att när agget får ge ut mera ström så blir det mera "Coil Whine" om det nu är "coil whine". Har till och med testat att limma spolarna i agget utan resultat. Främst vill jag ha info från folk på agg som inte skapar dessa ljud utan som är skottsäkra oavsett vad om man får uttrycka sig så

/Jonas

Jag hade ett CoolerMaster modular 520w, men bytte till ett Corsair (nånting) 650w.
Detta aggregatet hade oljud för sig, så jag köpte ett ännu starkare XFX-aggregat på
850 watt och nu slipper jag högfrekventa ljud.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har ett Fractal Designs Newton R2 och jag har inget coilwhine från mitt. Låter absolut ingenting förutom lite, lite från fläkten.

Visa signatur

Asus Prime B450 Plus, Ryzen 1700X, Asus Gtx Dual 1070, 2x8gb G.Skill Aegis 3000MhZ, 2xOCZ 240gb SSD, 6tb Lagring, CorsairHX 1050W

Permalänk

dålig ström från väggen kan ge störande ljud i psu.. blir ungefär samma ljud i min mobil laddare.. finns ström renare, blir betydligt bättre ljud då=) sedan beror de på var man bor, vi på i ett tidigt 1900-tals hus utan jordning eller sladd byten.. den kommer ljud ur tv oxå ibland, ström rening så försvinner detta. men visst det beror på en jäkla massa grejjer... men har hört många nätagg tjuta.. mitt nuvarande är tyst, (couger) valde mellan det och crosair, och crosair hade lite ojämn kvalitet så det blev couger och jag är nöjd sedan länge, blir nog ett till om de nya kommer sen=) men ibland har man bara otur..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Bump ej tillåtet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Precis.

Vad det verkar som så har Corsair lite ojämn kvalitet på sina agg, känns rätt trist att köpa, lämna tillbaks o sen hoppas att nästa är bättre. Så dyra agg ska helt enkelt inte ha fel så som detta.

Dessa ström renare som folk pratar om, det är alltså gren uttag som jag förstår det men vad heter de och vart får man tag på dem ? För inte är det väl de vanliga gren uttagen med överspänningsskydd du menar ?

Ja jag är lite kluven om jag ska prova ett Fractal design agg. Gillar inte hur de styr sina fläktar iom att jag tycker de kan ge ifrån sig ett störande ljud oxå

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Jo jag sitter också på ojordade uttag här hemma, då vet man ju inte om det är nätagget det är fel på eller om det är de ojordade uttagens fel. Fast tydligen så kunde även Inet höra coil whinet eftersom jag fick det utbytt en gång, men frågan är om de kan höra det en andra gång. Tråkigt om det är "husets" fel.

Permalänk
Medlem

Mitt Fractal Design Integra 500W gör inte ett ljud ifrån sig. Dock så gör mitt moderkort det om jag aktiverar energisparfunktioner i Gigabytesprogram i Windows.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Samma här, jag sitter på mitt TREDJE corsair AX 750w nu och lider av coil whine.

Det första var helt trasigt, det andra tjöt riktigt mycket. Särskilt vid belsatning. Fick ett tredje av webhallen som också kunde höra ljudet vid sina egna tester.. ..med det låter det också.. Inte lika mycket men tillräckligt för att göra mig irriterad. Riktigt dåligt när man köper sådana här dyra agg..

Ska nog skicka ner till Corsair direkt och få det fixat en gång för alla, men då måste jag ha ett agg under tiden eftersom jag jobbar på datorn varje dag.

Tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deodot:

Samma här, jag sitter på mitt TREDJE corsair AX 750w nu och lider av coil whine.

Det första var helt trasigt, det andra tjöt riktigt mycket. Särskilt vid belsatning. Fick ett tredje av webhallen som också kunde höra ljudet vid sina egna tester.. ..med det låter det också.. Inte lika mycket men tillräckligt för att göra mig irriterad. Riktigt dåligt när man köper sådana här dyra agg..

Ska nog skicka ner till Corsair direkt och få det fixat en gång för alla, men då måste jag ha ett agg under tiden eftersom jag jobbar på datorn varje dag.

Tråkigt

Mm samma här, har ju visserligen bara bytt en gång men känns ändå snopet när man betalar för ett riktigt kvalitetsagg. Sen nu när folk har snackat om att ojordade uttag kan förtydliga coil whinet vet jag inte om det kommer bli någon skillnad hur mycket jag byter ändå, så vet inte om jag orkar skicka in det ännu en gång. :-s
Men som jag skrev tidigare, Corsair själva säger att de ska ha fixat coil whinet med den senaste versionen, så du kan ju fråga Corsair vad den senaste versionen heter och sedan fråga Webhallen om de sitter inne på just den, då borde du ju vara säker på att få ett utan några problem.
Men om du inte har något reservagg så blir det ju svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Mm samma här, har ju visserligen bara bytt en gång men känns ändå snopet när man betalar för ett riktigt kvalitetsagg. Sen nu när folk har snackat om att ojordade uttag kan förtydliga coil whinet vet jag inte om det kommer bli någon skillnad hur mycket jag byter ändå, så vet inte om jag orkar skicka in det ännu en gång. :-s
Men som jag skrev tidigare, Corsair själva säger att de ska ha fixat coil whinet med den senaste versionen, så du kan ju fråga Corsair vad den senaste versionen heter och sedan fråga Webhallen om de sitter inne på just den, då borde du ju vara säker på att få ett utan några problem.
Men om du inte har något reservagg så blir det ju svårt.

Jag har jordade uttag iaf och det har tyvärr inte hjälpt mig.

Om du får något svar ang den senaste versionen och vad den heter får du gärna citera mig. Jag gör såklart detsamma

Jag köper nog ett begagnat reservagg som jag kan sälja vidare, så jag får det här löst. Nätagget är ju en sån del som man verkligen kan sitta med i många år. riktigt störigt om man ska sitta och irritera sig på en sån sak så länge :/

Permalänk
Medlem

Ja okej, men det känns "bättre" när man inte är ensam om problemet ändå för då vet man att det är Corsair som har gjort fel. Haha det där lät lite som skadeglädje men ändå, nu vet man ju att det finns en orsak till problemet. Får se hur lång tid det tar innan Corsair kollar i tråden, hittade ingen direkt e-post som jag kunde skicka ett mejl till på deras sida, får leta igen.

Permalänk
Medlem

Somliga har otur helt enkelt, jag är inne på mitt fjärde Corsairagg på lika många år och har inte haft tillstymmelse till coil whine på ett enda av dem. Tack vare tråden testade jag även att sätta örat till och belasta lite olika, bla körde jag Prime95 men inget tjutande. Har ett AX1200 nu (ska orka ändra i sign. också) och har satt mitt gamla AX850 i sambons dator men båda är befriade tack och lov. Mitt tips är iaf att om man får coil whine så skicka agget direkt till Corsair.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Somliga har otur helt enkelt, jag är inne på mitt fjärde Corsairagg på lika många år och har inte haft tillstymmelse till coil whine på ett enda av dem. Tack vare tråden testade jag även att sätta örat till och belasta lite olika, bla körde jag Prime95 men inget tjutande. Har ett AX1200 nu (ska orka ändra i sign. också) och har satt mitt gamla AX850 i sambons dator men båda är befriade tack och lov. Mitt tips är iaf att om man får coil whine så skicka agget direkt till Corsair.

Ja kanske det vore bäst att vända mig till Corsair personligen, men jag tycker Inet har så enkel och användarvänlig felanmälan så jag har blivit bortskämd på den fronten.

Permalänk
Medlem

Mitt Fractal Design Integra 500W gör då inte ett ljud av sig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Ja kanske det vore bäst att vända mig till Corsair personligen, men jag tycker Inet har så enkel och användarvänlig felanmälan så jag har blivit bortskämd på den fronten.

Inet är överlag grymt bra att ha och göra med faktiskt.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Det enda som låter i min burk är fläktarna och min mekaniska HDD som jag surt får leva med ett tag till på studiebidrag
Du har nog bara haft världens otur med nätagget. tycker det verkar som inget av de två ska tjuta vid idlebelastning.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

dålig ström från väggen kan ge störande ljud i psu.. blir ungefär samma ljud i min mobil laddare.. finns ström renare, blir betydligt bättre ljud då=) sedan beror de på var man bor, vi på i ett tidigt 1900-tals hus utan jordning eller sladd byten.. den kommer ljud ur tv oxå ibland, ström rening så försvinner detta. men visst det beror på en jäkla massa grejjer... men har hört många nätagg tjuta.. mitt nuvarande är tyst, (couger) valde mellan det och crosair, och crosair hade lite ojämn kvalitet så det blev couger och jag är nöjd sedan länge, blir nog ett till om de nya kommer sen=) men ibland har man bara otur..

Tänkte precis samma sak. Vid normal användning ( allt där inget går sönder) ska inte gjordning äns behövas.

Tror bibliotek brukar ha en sorts elmätare man pluggar in i kontakten och ser om man faktiskt har 50Hz och så vidare

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Fått förklarat.

Fått förklarat lite detta med "renare ström".

Det finns så kallade nätfilter, men detta är dyrt. Det är främst audifiler(hifi) människor som använder detta för det tycker sig märka en skillnad i ljudet på sin anläggning. Visst det kanske avhjälper något men ändå, en del tillverkare lyckas få tysta agg och andra inte.

När man som tex corsair går ut med att aggen är knäpptysta upp till en viss belastning så har de endast tänkt på fläkten då eller ? Knäpptyst innebär ju att även missljud ska vara eliminerade.

Mitt Cooler master agg låter ju oxå fast mindre än va det nya Corsair agget gjorde.

Folk verkar ju säga att Fractal designs agg är fria från detta Coil Whine, kanske är det värt att testa ett sådan. Men hur är ljudnivån på fläkten i de aggen ? Mitt agg sitter ju dessutom topp monterat så det får ju dra med sig lite mera värme oxå.

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Hedersmedlem

Corsair HX750 samt HX850 har jag använt i rätt många system och de har alla varit befriade helt från coilwhine i alla fall vad jag kunnat höra, OBS dessa är inte samma OEM som HX1000 eller HX650.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas740:

Folk verkar ju säga att Fractal designs agg är fria från detta Coil Whine, kanske är det värt att testa ett sådan. Men hur är ljudnivån på fläkten i de aggen ? Mitt agg sitter ju dessutom topp monterat så det får ju dra med sig lite mera värme oxå.

/Jonas

Lämnade in mitt VX550 för 2 veckor sen då fläkten hade börjat kvittra som en fågel. Fick pengarna tillbaka och köpte FD Newton 650w, knäpptyst, dock har jag inte satt örat mot det eller något, men inge coil whine eller liknande hörbart när datorn står under skrivbordet

Mitt VX550 va också knäpptyst fram tills det med fågelkvittrandet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja.

Ja jag funderar ju på det lite kraftigare agget Fractal Design Newton R2, 800W modulär.

Du får gärna testa belasta datorn lite o sen lägga örat mot agget o se vad det går för så att säga.

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

ja har corsair hx620 tx650 tx750 och ett oem 300watt nätdel som körs här nu och inget av dom låter särskilt högt och inget coilwine det som ni beskriver har ja inte hört sen sent 90tal då dom flesta datorerna var utrustade med 40mm fläktar som kylning. Tips köp en nätdel begnat och provlyssna hos säljaren så kanske du kommer få tag i en utan ljud.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro