2TB Samsung Ecogreen F4EG vs 2TB Western Digital Caviar Green, SATA II

Permalänk
Medlem

2TB Samsung Ecogreen F4EG vs 2TB Western Digital Caviar Green, SATA II

Hej ska köpa en lagringshårddisk och det står mellan dessa :).

http://www.inet.se/artikel/4303756/2tb-western-digital-caviar...

http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg

Skulle uppskatta all hjälp, vilken är hållbarast, kommar inte ha på datorn dygnet runt året om, utan bara dygnet runt ibland och det viktigaste är hållbarheten ha läst lite reviews på amazon och andra sajter och vissa WD diskar verkar dö efter 1 vecka eller 2 månader =/.

Så vilken skulle ni välja?

All hjälp uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

Jag stog nyss i det här valet, behövde nån form av lagring och jag kollade på både interna och externa hårddiskar. Tillslut snävades det ned till green-serien 2TB intern hdd, så jag sökte i timmar på nätet efter omdömen osv. Jag var inne på WD för jag har en caviar black som fungerar riktigt bra och jag har aldrig haft problem med den. Men så läste jag StorageReviews recensioner och läste de "personliga" omdömen som deras admins hade i deras forum och då kom det fram att Seagaten är bättre

Jag har tyvärr inga länkar men min rekommendation är
http://www.inet.se/artikel/4303946/2tb-seagate-barracuda-gree...

I jämförelse med WD Green var den bättre i 9 av 10 jämförelser (t.ex. hastighet och strömförbrukning)

Permalänk
Medlem

Svårt val att göra, men köp den disk/tillverkare som du själv föredrar. personligen har jag testat både samsungs olika diskar och WD, för mig är WD det självklara valet då de enligt mina erfarenheter håller längre. Men är ju en smaksak.

Skickar med en gammal printscreen från en gammal WD disk då den egentligen skulle avlida, den kämpa på ett par extra veckor iof innan den till slut gav upp helt.
http://imgdrop.se/UPL/1300048474ren.jpg

Permalänk

I den prisklassen är det skitsamma vilken du väljer, ingen av dem är bättra än den andra när det gäller hållbarhet. Är hållbarheten extremt viktig för dig så är det en modell anpassad för serverbruk som du skall kika efter typ WD:s RE-modeller.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Hedersmedlem

Planerar du att köra RAID - välj Samsungen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

WD raporterar inte sin 4K advanced format korrekt. Det är rekommenderat att slå av intellipark så att man inte får väldigt höga LCC värden och att disken dör i förtid. De har också problem med TLER om du ska köra RAID.

Samsung har harft problem med dåliga firmwares men det verkar åtgärdat nu, det finns en viss risk att du blir tvungen att uppdatera den dock. Deras CCTL-inställningar sparas inte och måste ställas in varje gång, detta påverkar dig dock mest om du ska köra RAID

Seagates CCTL-inställningar sparas inte heller och måste ställas in varje gång, samma som Samsungen

Hitachi verkar vara de mest vettiga just nu om man vill köra RAID och i övrigt också, dock 7200RPM och lite dyrare. Syftar då på deras 7k3000.

Permalänk
Hedersmedlem

Färsk jämförelse mellan alla som diskuteras i tråden: http://www.storagereview.com/samsung_spinpoint_f4eg_review_hd...

Edit: Tveksamt dock om WD-siffrorna avser senaste modellen ute. Jag fick några nya i veckan och de är märkbart snabbare än diskarna för 6-8 månader sedan, troligen pga högre packningstäthet hos skivorna.

Edit2: "Conclusion

When being run through synthetic testing, Samsung's Spinpoint F4EG put in a strong showing if not the strongest. At that point we're really looking at two classes of drives: the older four-platter drives (the Western Digital Caviar Green and the Spinpoint F3EG) and the newer three-platter drives (the Seagate Barracuda Green and the Spinpoint F4EG)"

EARS 2TB har haft 3 skivor senaste halvåret iaf, så deras test måste alltså vara gammalt. Alla deras 4-skivors HD har förstärkt lock och därmed dubbla lager, nyare 2TB EARS saknar det.
Jag har diskar från alla Green-generationer, inklusive de första med 4 skivor och 1TB. Det är stor skillnad mellan generationerna, även mellan 4 --> 3 för EARS. Synd att de använder gamla siffror som inte gäller längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_moggo:

WD raporterar inte sin 4K advanced format korrekt. Det är rekommenderat att slå av intellipark så att man inte får väldigt höga LCC värden och att disken dör i förtid. De har också problem med TLER om du ska köra RAID.

På vilket sätt "rapporterar" inte diskarna 4K korrekt? Alla OS jag använt (NTFS/Windows) ser att det är 4K-sektorer och beroende på OS behöver man ibland aligna (smärtfritt och enkelt).

Hur kan det vara problem med TLER? Den funktionen finns öht inte hos de vanliga green, utan endast på RE-versionerna. Inga vanliga konsumentdiskar har TLER aktiverat som standard oavsett märke. I vanliga system är det bra att disken försöker rädda så många defekta sektorer som möjligt, även om det tar tid.
Om vanliga Green är sämre i RAID än andra beror det inte på avsaknaden av TLER (eftersom ingen annan har det heller) utan andra orsaker.

Presentera underlaget för att höga loadcounts på WD orsakar förtida död, eller sluta sprida rykten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du kan även tänka på denna, extremt prisvärd i mina ögon iaf.
http://www.dustinhome.se/pd_5010544312.aspx

Permalänk
Medlem

Jag har ett knippe äldre EARS på vilka jag ändrat TLER. Denna serie heter numera RE och man höjde priset med 50%. Om disken upptäcker oegentligheter (skakiga sektorer) försöker den själv korrigera detta, det tar en viss tid, om disken ingår i en array är risken att RAID-kontrollern upplever att disken försvunnit och arrayen får status FAILED som kräver ombyggnad, om ytterligare en disk i arrayen FAILar så är arrayen körd.

På nyare EARS togs denna möjlighet bort. Jag "forskade" på EARS för ett år sedan och i många forum rapporterar användare höga LCC-värden beroende på att huvudena parkeras efter 8s inaktivitet. Många ansåg detta störande och potentiellt ohälsosamt och rekommenderade att använda progget WDIDLE3 för att öka tiden och fick därmed ner LCC-värdena dramatiskt.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt "rapporterar" inte diskarna 4K korrekt? Alla OS jag använt (NTFS/Windows) ser att det är 4K-sektorer och beroende på OS behöver man ibland aligna (smärtfritt och enkelt).

Hur kan det vara problem med TLER? Den funktionen finns öht inte hos de vanliga green, utan endast på RE-versionerna. Inga vanliga konsumentdiskar har TLER aktiverat som standard oavsett märke. I vanliga system är det bra att disken försöker rädda så många defekta sektorer som möjligt, även om det tar tid.
Om vanliga Green är sämre i RAID än andra beror det inte på avsaknaden av TLER (eftersom ingen annan har det heller) utan andra orsaker.

Presentera underlaget för att höga loadcounts på WD orsakar förtida död, eller sluta sprida rykten.

ALLA andra liknande diskar har TLER, även om det går under andra namn. CCTL och ERC är Seagates och Samsungs respektive Hitachis. De kan ändra sina, det kan inte längre WD då de låst funktionen. Samsung och Seagate måste dock ställa in ett script som ställer in dessa värden vid uppstart då de inte finns kvar efter att strömmen brutits. Get your facts straight.

Höga loadcounts gör att garantin upphör att gälla då disken inte är gjord för 24/7 drift så det är ganska allvarligt. Gränsen för detta är enligt WD 300000 vilket uppnås ganska snabbt om den gör det ett par ggr per minut. Konservativt räknat med en gång per minut ger:
300000 / (60*24) = 208 dagar

Skrivet av jookeer:

Jag har ett knippe äldre EARS på vilka jag ändrat TLER. Denna serie heter numera RE och man höjde priset med 50%. Om disken upptäcker oegentligheter (skakiga sektorer) försöker den själv korrigera detta, det tar en viss tid, om disken ingår i en array är risken att RAID-kontrollern upplever att disken försvunnit och arrayen får status FAILED som kräver ombyggnad, om ytterligare en disk i arrayen FAILar så är arrayen körd.

På nyare EARS togs denna möjlighet bort. Jag "forskade" på EARS för ett år sedan och i många forum rapporterar användare höga LCC-värden beroende på att huvudena parkeras efter 8s inaktivitet. Många ansåg detta störande och potentiellt ohälsosamt och rekommenderade att använda progget WDIDLE3 för att öka tiden och fick därmed ner LCC-värdena dramatiskt.

Jag har en sådan EARS, skulle dock inte köpa en likadan idag. RE diskarna är för övrigt 150% dyrare vad jag kan hitta. De kostar 2,5ggr så mycket och de har slagit av funktionen att försöka åtgärda fel. 2,5ggr priset för frånvaron av en funktion... Arrrrgh. För övrigt är det värt att poängtera att LCC värdena inte sjunker, bara slutar att öka i samma dramatiska takt.

Edit: Till OP, vill du ha TLER/CCTL/ERC så skaffa Hitachi, dock kan detta komma att förändras snart då WD köpt dem, de har ändrat sina tidigare diskar utan att göra det tillkänna och att det inte ens syns i serienummret. Har du möjlighet att köra script vid uppstart är också Seagate och Samsung alternativ. Sedan återstår de andra sakerna jag nämnde. LCC kan du åtgärda med wdidle3.exe men du slipper detta med de andra diskarna. Då slår du av intellipower på WD's disk och strömförbrukningen går upp så det får du ta i beaktning om du jämför strömförbrukningen dem emellan.

Edit2: Googla "wd ears 4k report" lr dyl. så får du fram en del om hur WD fuskar och att disken inte tillkännager sig som en 4k advanced format-disk utan låtsas vara en vanlig gammal disk. Detta orsakar problem i en del OS och program som har funktioner som automatisk formaterar dessa diskar korrekt men som inte gör detta automatiskt med dessa diskar mao. Då måste du fixa detta manuellt, PÅ ALLA LAGER. Partitioner, raidarrayer, filsystem ,chunksize/stripesize etc. Allt måste 'alignas' manuellt vilket beroende på hur många lager du har blir ganska drygt.

Edit3: Och ja, det är andra skillnader mellan RE-diskarna och de vanliga men WD har aktivt försämrat deras vanliga diskar genom att reservera funktioner för RE-versionerna vilket de andra tillverkarna inte har gjort. De andra har i sin tur haft problem med firmwares och det andra jag nämnde vilket numera är åtgärdat så jag rekommenderar dem istället.

Permalänk
Medlem

LCC reggas av SMART och kan bara ÖKA eftersom det är SUMMAN av alla historiska LCC. Man kan med WDIDLE3 sätta om tiden från 8s till 300s, dvs parkering först efter 5 min inaktivitet vilket är fullt acceptabelt.
Mina äldre EARS rullar på i en femma utan problem. Vill minnas jag partitionerade i Win7 vilket sägs aligna på 4K-gränsen automagiskt.
Sen har ja en drös me nyare EARS som ja kör i single mode men satt upp tiden till 300s.
WD användare i forumtrådar där ute i cyberrymnden e besvikna/förbannade på WD's brist på information. Finns exempel på hur WD ändrar i serierna utan att säga nåt om varför eller hur. Dom e som en hal slemmig slingrande ål.

Min F4 femma rullar oxå OK, givet så patchade jag, vilket va en baggis för en gammal räv med diskettenhet i alla datorer. Trots patchen behålls den tidigare patchlevelversionen, svagt. Sen e Samsungs service/support i Sverige helkass.

Hitachi har ett historiskt brokigt rykte. Enligt användarna på newegg.com levereras oroväckande många diskar som DoD. Hitachi har bra service/support, nåt man lärde sig efter "DeathStar"-epoken.

Sen har vi Seagates nya gröning, avvakta nån månad så vi får se om den håller måttet. Dock är vi många som av historiska skäl undviker Seagate sedan vissa diskar i 7200.11 serien drabbades av total härdsmälta och Seagates otroligt skamliga beteende mot sina kunder. En bojkott skall kännas i många år.

Ingen e perfekt, men det minst dåliga valet just nu e väl F4, behåll kvittot och reklamera till återförsäljaren.

Permalänk

Bra summering jooker
Samsungs firmwareproblem är vad jag vet borta nu då alla de ouppdaterade diskarna bör ha flrsvunnit från hyllorna, dock värt att kolla version bara utifall att.

Jag poängterade bara att LCC-värdena inte faktiskt minskar, bara slutar öka. Du skrev "och fick därmed ner LCC-värdena dramatiskt." vilket kan missuppfattas av OP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_moggo:

ALLA andra liknande diskar har TLER, även om det går under andra namn. CCTL och ERC är Seagates och Samsungs respektive Hitachis. De kan ändra sina, det kan inte längre WD då de låst funktionen. Samsung och Seagate måste dock ställa in ett script som ställer in dessa värden vid uppstart då de inte finns kvar efter att strömmen brutits. Get your facts straight.

Inga "vanliga" diskar har TLER eller motsvarande aktiverat vid leverans, vilket var vad jag menade. Du bekräftar ju detta själv. Det är bara en firmware/mjukvaru-lösning, så i princip kan ju alla diskar få detta om tillverkaren vill, även i efterhand. TLER har inte någon egentlig fördel vid icke-RAIDbruk, snarare nackdel, så att de levereras utan är inte så konstigt.
Har jag missuppfattat något blir jag gärna rättad. Vilka andra märken levererar isf med TLER (eller motsvarande) aktiverat för sina standarddiskar?
Att WD numera låst möjligen att kunna aktivera tycker jag, precis som många andra, är olyckligt. De har sina RE-diskar istället, med längre garanti, fler funktioner (t ex RAFF) och betydligt högre pris.

Citat:

Höga loadcounts gör att garantin upphör att gälla då disken inte är gjord för 24/7 drift så det är ganska allvarligt. Gränsen för detta är enligt WD 300000 vilket uppnås ganska snabbt om den gör det ett par ggr per minut. Konservativt räknat med en gång per minut ger:
300000 / (60*24) = 208 dagar

Dina egna beräkningar har knappast något med driftsäkerheten att göra, vilket var vad jag frågade om. RE-diskarna har för övrigt 600 000 som gräns.
Visa alla trasiga diskar pga höga loadcounts, istället för skrämselpropaganda.
Mina äldsta green (3+ år) har fortfarande inte kommit upp i 100 000, trots 24/7-drift.

Citat:

Jag har en sådan EARS, skulle dock inte köpa en likadan idag. RE diskarna är för övrigt 150% dyrare vad jag kan hitta. De kostar 2,5ggr så mycket och de har slagit av funktionen att försöka åtgärda fel. 2,5ggr priset för frånvaron av en funktion... Arrrrgh. För övrigt är det värt att poängtera att LCC värdena inte sjunker, bara slutar att öka i samma dramatiska takt.

Som sagt, det skiljer betydligt mer än en saknad funktion. 5 års garanti och flera andra funktioner, som RAFF.

Citat:

Edit2: Googla "wd ears 4k report" lr dyl. så får du fram en del om hur WD fuskar och att disken inte tillkännager sig som en 4k advanced format-disk utan låtsas vara en vanlig gammal disk. Detta orsakar problem i en del OS och program som har funktioner som automatisk formaterar dessa diskar korrekt men som inte gör detta automatiskt med dessa diskar mao. Då måste du fixa detta manuellt, PÅ ALLA LAGER. Partitioner, raidarrayer, filsystem ,chunksize/stripesize etc. Allt måste 'alignas' manuellt vilket beroende på hur många lager du har blir ganska drygt.

WD-diskarna kan byglas för att emulera 512-sektorsdiskar. Är du säker på att de du påstår har problem med WDs "fusk"(!) inte gjort detta i okunskap eller satt bygeln och sedan glömt det? Att du öht använder ord som fusk i sammanhanget är rätt talande. Fusk är inget värdeneutralt ord utan känslomässigt laddat. Varför blanda in känslor i teknik och fakta?

Citat:

Edit3: Och ja, det är andra skillnader mellan RE-diskarna och de vanliga men WD har aktivt försämrat deras vanliga diskar genom att reservera funktioner för RE-versionerna vilket de andra tillverkarna inte har gjort. De andra har i sin tur haft problem med firmwares och det andra jag nämnde vilket numera är åtgärdat så jag rekommenderar dem istället.

De har differentierat sina diskar i olika segment. Precis som när de först av alla insåg värdet av Green-diskar för ren lagring, Raptors för OS, Black, Blue osv. Alla andra har tvingats följa efter samtidigt som WD blivit världens största på några få år. Allt för att de andra sov vid ratten, för att använda ett engelskt uttryck.

Jag har diskar från alla tillverkare utom Hitachi: WD, Samsung, Seagate och Toshiba (laptop-diskar). Seagate har jag använt sedan början på 80-talet: http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_ProFile . Efter det har det varit en mängd blandade inkluderat flera usla Conner, Quantum och andra som passerat revy. Jag försöker handla utifrån mina egna erfarenhet om vad som fungerat bra. I dagsläget Samsung och WD. Seagate är under köpbojkott efter sina försök att moderera bort problemen med 7200.11-serien på deras supportforum. Annars gör de bra diskar, men jag vill dra mitt strå till stacken genom att rösta med plånboken, ett tag till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Precis som multiman köper jag också diskar av erfarenhet. Har alltid kört samsung men bestämde mig för att testa green diskar efter sett multiman skriva gott om dem. Har 8 st samsung f1 och f3-f4. Och 3 st green och en gammal ide är väldigt nöjd och kommer nog nästan bara köra wd green som lagring nu. Tyvär råkade jag ut för 17 trasiga sektorer på min externa elements men blev en rma direkt då.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

De som snabbt fått sjukt höga LCC-värden på kort tid i sina 24/7 burkar sägs få detta pga någon programvara/OS som pollar diskarna flera ggr/min för att se om de finns där. Har då disken parkerat huvudena så åker de ut och LCC räknas upp. Det blir ett evigt jojande.

Sen finns det de som kör 24/7 där diskarna accessas endast ett fåtal ggr/dygn vilket ger låga värden på LCC. I dessa fall gör Intellipark nytta.

Någon statistik som bevisar att höga LCC-värden alltid leder till kraschad disk finns naturligtvis inte publicerad från WD. Så här får var och en spekulera/bedöma risken. WD har angett ett LCC värde man inte bör överskrida. Anser man att en disk skall funka i 3+ år och LCC-värdena innan dess kommer över gränsen bör man ta sig en funderare.

Det har gått mode i branschen, det har blivit "inne" med gröna diskar, alla tillverkare konkurerar med några futtiga watt och kronor hitan å ditan, kosta va de kosta vill. Visst kan det va bra att en disk som används sällan automatiskt går ner på sparlåga men det vi lärt är att det inte finns några gratisluncher. Känner man till nackdelarna kan man ofta hantera dessa, åtminstone om man bryr sig och är påläst.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Inga "vanliga" diskar har TLER eller motsvarande aktiverat vid leverans, vilket var vad jag menade. Du bekräftar ju detta själv. Det är bara en firmware/mjukvaru-lösning, så i princip kan ju alla diskar få detta om tillverkaren vill, även i efterhand. TLER har inte någon egentlig fördel vid icke-RAIDbruk, snarare nackdel, så att de levereras utan är inte så konstigt.
Har jag missuppfattat något blir jag gärna rättad. Vilka andra märken levererar isf med TLER (eller motsvarande) aktiverat för sina standarddiskar?

Vad spelar det för roll vad som är standardvärdet på funktionen? Funktionen 'TLER' är möjligheten till att ställa in tiden vilket alla andra tillverkare har aktiverat från start. Samsung har exempelvis CCTL från start då den har funktionen att kunna ställa in denna time-limit från start. Återigen, alla andra har TLER eller motsvarighet från start.

Skrivet av MultiMan:

Dina egna beräkningar har knappast något med driftsäkerheten att göra, vilket var vad jag frågade om. RE-diskarna har för övrigt 600 000 som gräns.
Visa alla trasiga diskar pga höga loadcounts, istället för skrämselpropaganda.
Mina äldsta green (3+ år) har fortfarande inte kommit upp i 100 000, trots 24/7-drift.

Som sagt, det skiljer betydligt mer än en saknad funktion. 5 års garanti och flera andra funktioner, som RAFF.

På tal om att min använding av ordet "fusk" var laddat, är inte "Skrämselpropaganda" ett ganska laddat ord i jämförelse?
Jag har gjort min åsikt klar i saken. Jag tror det finns en anledning bakom WD's beslut ang. en gräns för LCC på 300000. Jag säger INTE att de automatiskt dör då men de lär inte ha satt en gräns om de inte trodde att de faktiskt påverkade livstiden. Och jag vill gärna ha en ny disk om min disk skulle dö inom 3år.

Skrivet av MultiMan:

WD-diskarna kan byglas för att emulera 512-sektorsdiskar. Är du säker på att de du påstår har problem med WDs "fusk"(!) inte gjort detta i okunskap eller satt bygeln och sedan glömt det? Att du öht använder ord som fusk i sammanhanget är rätt talande. Fusk är inget värdeneutralt ord utan känslomässigt laddat. Varför blanda in känslor i teknik och fakta?

Jag har inte använt deras bygellösning alls. Den emulerar INTE 512-sektorer så det påståendet är rakt av fel. De emulerar alltid 512K vilket är problemet med dem. Läs till exempel nedan eftersom du inte verkar tro mig.
http://community.wdc.com/t5/ideas/v1/ideapage/blog-id/interna...

Nu har vi iaf informerat OP så att han/hon kan göra ett eget beslut så jag tänker droppa detta ämne, vill multiman veta mer kan du PMa mig så vi inte skitar ner tråden med onödig argumentation.

LCC går att åtgärda om det behövs, TLER/CCTL/ERC går att åtgärda om det behövs på VISSA diskar och 4K går att åtgärda men är tidsödande beroende på setup och diskar.

Permalänk
Medlem

Ni är medvetna om att denna tråden har spårat ur helt och TS inte har fått någon hjälp alls förutom massa tekniskt mambojambo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ni är medvetna om att denna tråden har spårat ur helt och TS inte har fått någon hjälp alls förutom massa tekniskt mambojambo.

Om du läser tråden ser du att jag rekat F4 redan igår.

Permalänk
Medlem

alltså jag ska inte köra 24/7 bara ksk max 1 dygn i sträck ibland!

Så vilken är bäst kommar ha xbmc på den vilken skulle ni du valt ? WD,Samsung eller Seagate?

Permalänk
Medlem

Du kommer få olika svar hela tiden eftersom det är lite av en smaksak även om det finns mindre skillnader. Själv har jag 10st WD green i olika modeller och alla har fungerat utan problem. Däremot har jag haft problem med den enda Seagate disken jag haft, samma med de 2 samsung jag haft. Men om 10 minuter kommer en skriva som haft problem med WD och haft Samsung som funkat perfekt = Du kommer aldrig få något svar på vilken som är bäst utan köp bara nån du känner för.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

okej men om de står sata III funkar de då på en vanlig sata port hehe?? lite noob på sånt ha ett gammalt moderkort...

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

okej men om de står sata III funkar de då på en vanlig sata port hehe?? lite noob på sånt ha ett gammalt moderkort...

Ja det kommer att funka. Men kör du en sata III på en sata II port får du givetvis hastigheten från sata II porten. Lika om du kör en sata II på en sata III port så får du bara ut hastigheten för sata II för det är vad disken stödjer. Så "den sidan" med lägsta hastigheten avgör hastigheten.

Permalänk
Medlem

okej men behöver ingen monster hastighet kommar givetvis ta ett tag ö föra över ett antal gb hehe... men allt är filmer satt det gör inget för mig om det går en aning segt då min hårddisk på 225gb har en sata 1 port med, eller vänta... en sata port är svart och en är vit.. är nån sata II då?

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

okej men behöver ingen monster hastighet kommar givetvis ta ett tag ö föra över ett antal gb hehe... men allt är filmer satt det gör inget för mig om det går en aning segt då min hårddisk på 225gb har en sata 1 port med, eller vänta... en sata port är svart och en är vit.. är nån sata II då?

Vad har du för moderkort? Bör inte vara så svårt att se vad det är för portar på tillverkarens hemsida. Ofta står det bredvid kontakten på moderkortet också.

Permalänk
Medlem

ska kolla brb

Permalänk
Medlem

det står ati ixp 450 på den

Permalänk
Medlem

ska beställa samsungen, de ja läst en massa reviews och den verkar bra, nu verkar de som om de nya de skickar ut behöves inte uppdateras. en fråga bara om men har en gammlare version hur uppdaterar man då hårddisken alltså http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg ?

Permalänk
Medlem

Måste kolla lite med er 2 tb för 650kr extern är ju sjukt billigt tror ni det kan gå ner mer innan copyswede tar avgifter på dem eller ska man slå till på 2 st direkt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

någon som vet måste beställa snart isåfall?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d