Hjälp med val av ny skärm. Upplösning vs responstid för spel?!

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av ny skärm. Upplösning vs responstid för spel?!

Är det mer värt att köpa en Samsung 2233RZ (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776) som har 120HZ och stöd för 3d men bara 1680x1050 16:10 i upplösning än till exempel Samsung 2443BW (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=382782#extra) som har betydligt högre upplösning 1920x1200 också 16:10 ratio men inte alls samma responstid, bara 5ms i jämförelse. Vad vore bäst och snyggast för spel? Högre upplösning eller snabbare responstid? Jag vet inte om jag prioriterar 3d så värst mycket men det vore kanske coolt ändå... Vad tycker ni?

Jag sitter med min skärm i sign som har maxupplösning 1680x1050 och vet inte vilken skärm jag ska köpa härnäst. Det vore ju fint att få lite högre upplösning på min nästa skärm men jag vet inte vad som väger tyngst om man ska spela mycket spel.

Dessa skärmar är bara exempel jag skulle kunna tänka mig andra skärmar bara dom är i utgångspunkt är 16:10 ratio eftersom jag föredrar det i spel. Helst inom prisklassen 2000 till 4000:-

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut välja den med högre upplösning!

Skillnaden i responstid tror jag inte du märker av alls och är stödet för 3D verkligen viktigt? En annan fördel är ju att du kan spela upp full HD på den större upplösningen.

Jag har själv just en Samsung 2443BW och är nöjd med den. Kan inte se någon eftersläpning alls varkens i spel eller film. Man får dock se till att ändra ljusstyrka och kontrast för originalinställningarna är helt åt fanders!

Ett annat problem med alla Samsung-skärmar är deras felaktiga ICM-färgprofil som installeras. Du kan läsa om hur man enkelt fixar det i Windows här: http://bengansblogg.wordpress.com/2010/10/30/fixa-felaktig-fa...

Samsung gör bra skärmar men det är ju lite märkligt att man inte kan fixa till sin icm-fil, den har varit felaktig under ett antal år nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaped:

Är det mer värt att köpa en Samsung 2233RZ (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776) som har 120HZ och stöd för 3d men bara 1680x1050 16:10 i upplösning än till exempel Samsung 2443BW (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=382782#extra) som har betydligt högre upplösning 1920x1200 också 16:10 ratio men inte alls samma responstid, bara 5ms i jämförelse. Vad vore bäst och snyggast för spel? Högre upplösning eller snabbare responstid? Jag vet inte om jag prioriterar 3d så värst mycket men det vore kanske coolt ändå... Vad tycker ni?

Jag sitter med min skärm i sign som har maxupplösning 1680x1050 och vet inte vilken skärm jag ska köpa härnäst. Det vore ju fint att få lite högre upplösning på min nästa skärm men jag vet inte vad som väger tyngst om man ska spela mycket spel.

Dessa skärmar är bara exempel jag skulle kunna tänka mig andra skärmar bara dom är i utgångspunkt är 16:10 ratio eftersom jag föredrar det i spel. Helst inom prisklassen 2000 till 4000:-

120hz 23 dagar i veckan.. Speciellt om de är FPS-spel du spelar. Många seriösa gamers föredrar t.o.m lägre upplösning då det gör pixlarna större vilket medför att allt på skärmen blir större. Om du spelar mycket, kör på en 120hz skärm. Hade dock inte köpt 2233rz, kör på LG W2363D, den har full hd. Om du nu ville ha det

Vad du än gör, köp för *** inte en TN-panel från samsung, lika bra att slänga pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smartis:

120hz 23 dagar i veckan.. Speciellt om de är FPS-spel du spelar. Många seriösa gamers föredrar t.o.m lägre upplösning då det gör pixlarna större vilket medför att allt på skärmen blir större. Om du spelar mycket, kör på en 120hz skärm. Hade dock inte köpt 2233rz, kör på LG W2363D, den har full hd. Om du nu ville ha det

Vad du än gör, köp för *** inte en TN-panel från samsung, lika bra att slänga pengarna i sjön.

Jädrar vad bra jag måste vara då som klarar av att spela och till o med få skapliga poäng ibland på min värdelösa 60Hz Samsung skärm! Vsync off?

Ja, ni "seriösa gamers" är för roliga. Hur klarade ni av att spela innan 120Hz?

PS: han vill ha en 16:10 skärm...

I slutändan är det ju bara Escaped som kan väga vad som är viktigast. Är han en "seriös gamer" och gör inget annat på datorn så kanske 120Hz är viktigare än att ha mera utrymme i allt övrigt man använder burken till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såvida du inte låst dej vid 120Hz och vill ha en kvalitets skärm så ta en titt på Dell's IPS skärmar den här är 16:10 men lite dyrare än din budget , som alternativ finns då lillebror som dock är 16:9.

Sedan har vi det här med responstid , ta och glöm det som argument för att välja skärm såvida siffrorna inte drar iväg rejält.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Ja precis 16:10 är väldigt viktigt. Jag har 2ms på den skärm jag kör nu, så om jag väljer skärmen med högre upplösning med 5ms, kommer det vara en märkbar sämre skillnad i respons då? Även fast det bara skiljer 3ms?

Kan tillägga att jag inte är en "SERIÖS" gamer hur man nu definerar det. Jag är inte med i klaner och tävlar i turneringar där man behöver absolut responstid men jag spelar mycket Battlefield och CoD med några kompisar. Men jag står t.ex. inte ut med delay som t.ex. trådlösa musar ger samt att lagg är det värsta jag vet. Så därför undrar undrar jag om 120HZ vs 5ms på ALLVAR är värt att ha i lägre upplösning? Men jag tror fan jag kör på 1920x1200 även fast det är 5ms eftersom jag vill ha högre upplösning denna gång... Tror jag skippar 3d tills man inte behöver glasögon. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Jädrar vad bra jag måste vara då som klarar av att spela och till o med få skapliga poäng ibland på min värdelösa 60Hz Samsung skärm! Vsync off?

Ja, ni "seriösa gamers" är för roliga. Hur klarade ni av att spela innan 120Hz?

PS: han vill ha en 16:10 skärm...

I slutändan är det ju bara Escaped som kan väga vad som är viktigast. Är han en "seriös gamer" och gör inget annat på datorn så kanske 120Hz är viktigare än att ha mera utrymme i allt övrigt man använder burken till.

Vill inte använda ord som inte för hemma på ett allmänt forum, men de står ju klart att du inte har alla hästar i stallet. Självklart går det att spela, du får gärna leta upp vart jag antydde något annat. Sen att 120hz ger ett HELT annat flyt är en annan sak. Du har uppenbarligen aldrig testat en 120hz skärm.
Kör på deras tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av smartis:

Vill inte använda ord som inte för hemma på ett allmänt forum, men de står ju klart att du inte har alla hästar i stallet. Självklart går det att spela, du får gärna leta upp vart jag antydde något annat. Sen att 120hz ger ett HELT annat flyt är en annan sak. Du har uppenbarligen aldrig testat en 120hz skärm.
Kör på deras tips

Haha, ja jösses!

Nej, jag har inte några hästar alls faktiskt. Inget stall heller. Fast man kunde kanske få in ett par i garaget. Men jag tror inte de gillar metallspån och svetsblänk.

Däremot så har jag tillgång till både 120Hz och 60Hz skärmar, flera stycken till o med. Har man en viss budget för en skärm som skall användas som datormonitor så lägger jag ju deffinitivt hellre den på upplösningen än på 120Hz den saken är klar. För det var väl det som valet gällde?

mr_sQuintys tips håller jag med om, Dells IPS skärm är helt klart bra om man har budget för det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Upplösning it is! Tack för hjälpen

Edit: Ja den där dellskärmen var nåt att dregla över... Får nog spara till en sån!

Permalänk
Medlem

120hz alla dagar före något annat för spel.

Även i detta fallet hade jag hellre kört på 1680 och 120hz, så jävla mycket skönare i spel så de finns inte.
Sen hade jag aldrig lagt 2800 på en sketen TN skärm utan 120hz, struntar i att den har 16:10. Lägga till några hundralappar och köpa en HP24" med IPS istället.

Permalänk
Medlem

Det blev en begagnad Samsung T240, den är 24" har 1920*1200 upplösning och 5ms respons. Fick den för 1700:-
Jag planerade att köpa Samsung 2443BW med ungefär samma specs, men utseendet är ju som dag och natt mellan dom två. Sen har jag redan T220 versionen själv. Ser riktigt najs ut med storebror och lillebrorskärmarna bredvid varandra. Men tack för tips alla!