Många verkar glömma att vi redan har spel som ser riktigt bra ut. Crysis 3. DeusEx med vacker ljussättning samt reflektioner och Alien Isolation med gott om skuggor överallt. Nya Doom osv...
Vissa bilspel har också haft snygga skuggor och reflektioner i många år nu. Det utan ray tracing.
Visst är ray tracing intressant och kan höja upplevelsen i vissa spel men till vilket pris (lägre prestanda)? Vi har inte fått se några prestandatester med och utan ray tracing. I spel som Battlefield är det förmodligen bättre att ha högre fps än att se snygga reflektioner i glasrutor eller blankt polerade bilar.
Dessutom är jag lite förvånad att spel som Cyberpunk 2077 och Star Citizen inte fanns med på listan över spel som kommer att använda den nya teknologin. För min del så fanns det bara ett enda spel där som var intressant och det är Metro Exodus.
På sikt när tekniken har mognat så är detta ett stort steg frammåt mot fotorealistiska miljöer i spel men just nu känns det bara som ett försälningsknepp för att få ut Nvidias Turing chipset till den stora massan och till ett pris som inte alls är befogad ur konsumentens synpunkt dock perfekt ur tillverkarens synpunkt så dessa kan sälja både nya och gamla GPU:s till löjliga priser.
Som jag förstod det så sparar utvecklarna tid nu, då utvecklarna inte ängre behöver förfalska saker för att se ut som Ray-Tracing. Ray-Tracing tar också en egen plats på chippet, så frågan är om det tar någon extra prestanda alls med Ray-Tracing ON? Någon teknisk kunnig som kan svara på detta? Det är väl det som är hela grejen med RTX kort.