Inlägg

Inlägg som Holck har skrivit i forumet
Av Holck

Nisse-Tuta gjorde i vanlig ordning en utmärkt video med några Sonykameror mellan.
Han påvisade att mellan två av dem var det en snabbknapp för att göra en justering på den ena medan den andra fick man fumla runt ett tag i menyerna för att hitta optionen.

Exakt samma sak är det mellan en stor och en liten kamera. En stor kamera har ALLT på sin plats fysiskt och menyerna är för andra typer av justeringar man kanske inte gör så ofta så som t.ex formattering av kort eller ställa upplösningen på utgående SDI-port.

Så är inte en A7 byggd då det är en konsumentkamera.

Av Holck
Skrivet av jookeer:

Ni låter som Kenne: Sony A7 är leksaker för glada amatörer, inget vi proffs håller på med...

Inte alls.
Det är en konsumentkamera som konsumenter kan göra enastående saker med.
Främst en stillbildskamera med videofunktioner och därav optimerad med konsumentfunktioner
för just den prioriteringsföljden.
Jag tittar gärna på den kameran och skulle troligtvis ha köpt en sådan om jag sökte den typen.
Men för den sakens skulle så har den inget att göra varken som alternativ eller som primär kamera
i en tråd ämnad för just STORA kameror, oavsett hur bra eller dålig den är.

Av Holck
Skrivet av jookeer:

Aaaaaah, det är heffaklumpsstorleken som avgör, inte innehållet, IQ räknas inte, stort och tungt skall det va.

Medaljens baksida med småkameror (i regel):

* Överhettningsproblem
* Kompromisser
* Ostadiga i riggar. En jib/steadicam med en 10kg kamera åker stabilare än en med 1kg
* Menyoptioner istället för knappar och reglage
* XLR får inte plats

Om nu småkamerorna är så bra kanske nästa Games of Thrones skjuts på A7rII ?

Min lilla FDR-AX100 är mycket trevlig på semester osv. Bra bild.
Däremot, för alla videos jag skjuter har jag inte använt den till ett enda betaljobb.

// Anders

Av Holck
Skrivet av jookeer:

Ni tar aldrig upp A7SII som ett alternativ - vaffödådå?

I denna tråd?

Ser du skillnad på:

http://pce-atlanta.com/wp-content/uploads/2012/12/SonyF65A513-68...

http://www.eberlefilm.com/files/alexa_internet.jpg

http://www.cinegearpro.com/media/catalog/product/cache/1/image/6...

http://pbblogassets.s3.amazonaws.com/uploads/2015/06/URSA-mini-c...

Mot:

http://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2015/06/realA7...

Jag klassar den ena som liten och de andra som stora - lite som tråden lyder.
För DSLR och småkameror som A7rII finns det en utmärkt DSLR-tråd.

Så, alternativet för mig från en stor Sony F65 till en lite mindre blir väl en Ursa mini eller Red Epic.

Inte en kompaktkamera.

// A

Av Holck

http://www.redsharknews.com/distribution/item/2927-sony-launc...

Sony har lanserat en 4K-kanal på tuben för Sonyfolk. Intressant!

Av Holck
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo det gör det. Sen har du också Uncompressed 8-bit 422 och 10-bit 422.

Fett!

Tack!

Av Holck

Ser bra ut.

Btw, du som kör på PC för Davinci Resolve - hur ser stödet ut för att outputta en vettig codec efter grading?
Finns det stöd för att göra cineform med hög chroma subsampling?

Av Holck

Här är ju en traditionell Red-funktion - får man ens med detta på en Raven?

Av Holck

Jag ska erkänna att jag blev sugen på Raven.

Men, när jag mer och mer ser paralleller mellan ett Appleevent och ett REDevent
och förnimmer samma syn användarna av företagen bakom börjar jag dra åt mig öronen...

När Apple går från 8 till 9 MP på sin kamera är det det bästa som hänt sedan skivat bröd.
Från 3,5" till 4". Ja, allt som händer som om det inte finns en konkurrent som redan gjort detta...

Lite av detta ser jag på Reds forum... "But it's a dragon sensor".. jaha?! Det är ett varunamn.
Jag är helt övertygad om att andra sensorer är minst lika bra.

När man sitter och tittar lite på ekosystemet är det sjuka priser för tillbehör.
$10k för skjutklar.. OK pris tycker jag.. om de vore helt komplett.
Ska jag dra i XLR-kontakter eller så mycket som en HDMI-ut.. så är det $3000 till..

Är det någon som fattar RED's system vad som är så jäkla grymt?
Eller är folk lyriska för att Raven kostar $6k mot Weapon som kostar $75k?
Vad är resonerbart med $75k?

120 fps gäller förresten RAW compression 13:1.. Kommer ju se ut som ett lass bice.

Jag måste förstå hela systemet.

Jag vill betala max $11k.
Jag vill ha XLR, skärm, media, batteri för 2h konstant, brain etc.

Får jag allt?

Känns som om den där Ursa mini 4.6K kommer åka 8or runt Raven... Men det kommer aldrig
en Apple - oj, jag menar en Redfantast att erkänna..

Av Holck

Fick en M42 till EF-konverter med focus commit. Riktigt nice.
Blev lite sugen på stillbildsfoto igen. Kanske dags att ta gammelobjektiven
på 5Dn och plåta lite?
Hösten är på G == fina färger.

Av Holck
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ha! Jag hade fel med $50

Raven_package_names-06Versatile enough for documentaries, online, and television—the RED RAVEN Base I/O Package gives you everything you need to take your vision to the next level of image quality.
$9,950 / DEPOSIT $1000

Fett!

Men..

Förutom 120 fps så ser jag ingen vits med denna mot URSA mini 4.6K under förutsättning att minin levererar enligt vad vi tror.

$4995 - Ursa mini 4.6K EF
$95 - Vlock
$395 - Shoulder mount
$199 för Wise 128GB CFast
$99 för litet vlockbatteri

== $5783 för skjutklar Ursa mini 4.6K
alt.
== $5194 för skjutklar Ursa mini 4.6K med strömsladd i väggen och på tripod. Ungefär som dyraste paketet för Raven

Det är ungefär halva priset för en större sensor.

Sen vet jag inte riktigt.. Dragonsensorn vs. Ursa 4.6K-sensor.. det är ju där frågan ligger vad som ger bäst bild..

// A

Av Holck
Av Holck
Skrivet av Nisse-Tuta:

Oavsett kanske du kan slänga på denna.
https://instagram.com/p/79TTwXN7_Y/

Jasså.. konverteringar på G.

Fan, du handlar så mycket kameror och jag handlar inget.. Dags att biffa på samligen lite snart!

// A

Av Holck
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kommer bli sjukt förvånad om den kostar under $10k med display, batteri och minne.

De säger #4K4ALL ... så således ska den kosta normala pengar..

Inte en chans om du frågar mig

$10k är fortfarande billigare än scarlet.. men nej, tror INTE att red kommer låta den sjunka i pris..
Såvida de inte har displayer och bricks av billigare typ.

Hamnar den i slutpris skjutklar som Ursa mini 4.6K kanske jag tittar på den.

// A

Av Holck

Följer Red Raven med spänning.
Lanseras imorgon!

Vad man vet (som Jarred Land har sagt):

* Fixed mount (EF vet man hittils)
* 4K @ 120fps
* Dragon sensor - slightly less than Academy S35 (typ crop 1.87) - 20.48mm bred
* Recode (minst 5:1)
* Lätt
* Ny produktlinje
* Wifi

Under $6000 för "brain only" och lite otydligt förefaller även en Redmag på 120GB ingå.

Blir spännande imorgon.

Pga. sensorstorleken förefaller min Ursa mini 4.6K ligga i toppen än..
Men, vi får se vad denna erbjuder imorgon. Ser allt nice ut.. så kanske jag ändrar mig.

Av Holck

Fota med större bländare, typ runt 5-6.
Anledningen till större bländare är att om du har skit på bakre elementen samt
på sensorn kommer dessa synas mycket tydligt vid såpass långa exponeringar.
På en fullformat kan man dra f/14 men på en APS-C kan det börja bli lite suddigare.
Lite som om du nått en slags gräns.

Ta bort filter osv på kameran så du inte får reflexer.

Jag har med mig en laserpenna modell stark ut. Kan jag se
strålen i luften är det hög luftfuktighet. Då brukar jag få bort lite med polfilter
eller så tar jag en annan dag, dvs, om jag vill ha klara bilder.

Av Holck

Fråga..

http://static1.squarespace.com/static/54dc1c24e4b085335dd8da02/t...

Jag har sett dessa förr på framförallt filmkameror när jag fått köra sådana så sitter det en detalj ovanför matteboxen som ser ut som en kikare..

Vad är dessa för?

Av Holck
Skrivet av Nisse-Tuta:

Låter klokt det mesta. Tror dock gh4 är borta redan till våren

Då stämmer det nog rätt bra med att den håller i 1-2 år som jag skrev.

Köper man GH4 och sen GH5 med XLR-adapter.. så hade man haft kameran 1 år tidigare men
betalt mer än vad Ursa mini 4.6K kostar under en period av 5-7 år. (baspaket)

Jag är helt övertygad om att Ursa Mini 4.6K blir fattigmans-Alexan.

Fast den 25:e (Fredag) ska bli spännande för då står RED Raven på agendan.
Vad man vet är:

* Wifi
* 120 fps (troligtvis i 4K)
* Fast mount (troligtvis EF)
* Plastchassie
* #4K4ALL

En del erfar att den kommer bli dyr - andra tror den hamnar under Ursa Mini i pris för att styra
upp sin situation lite.

Andra menar att hashtaggen betyder att allt ska kunna köra 4K (Raven = fågel) == flygfilmning.

Om kameran skulle vara 4K, 120 fps, RED-Raw r3d, dragonsensor och runt $5000 skulle kameran
konkurrera ut Scarlet och samtidigt pissa på dem som äger Scarlet.

Klurig sits har de hamnat i..
Ska man vara svindyr kan man inte bli billig och konkurrera med t.ex BMD och Sony.

Hur Sony kan sälja F5 och F55 samtidigt som de kränger FS5 och FS7 är en gåta för mig.
Visst, finns features i F5/F55 (GS i F55) men.. ja, små skillnader, stora pengar..

// A

Av Holck

Ironin gick inte hem.

Du har inte berättat hur du installerar det. Drar du hem en mjukvara du installerar eller gör det via "add/remove windows features" ?

Du kan ju ladda ned Blackmagic Designs Resolve, vilket är gratis (upp till HD) och innehåller en editor.
Funkar fint och har en av världens bästa gradingstudios inkluderade.

// A

Av Holck
Skrivet av jookeer:

Min och många andras åsikt är att INTE köpa glugg från andra tillverkare än de som tillverkar huset. En av orsakerna är att ev. optiska fel rättas av firmware (FW). Tex. Sony FE 28/2 har FW som fixar felen givet att den används på Sonys hus. Något du går miste om med "främmande" gluggar.

En annan anledning att vara märkestrogen är att AF ofta inte är lika snabb på "främmande" hus med smart adapter (Metabones IV) som originalet.

MEN...

Har man redan en samling fina moderna dyra CaNikongluggar och vill använda dessa på A7 så rekar jag starkt köp av Metabones IV. Visserligen kostar den runt 4 papp men det räknar du snart hem genom att kunna återanvända dina CaNikongluggar.

Detta gäller endast vid fotografering i JPEG. Inte i RAW.
I RAW fixas dessa saker i debayern på datorn (Lightroom t.ex, Adobe Camera Raw).
Du kan välja en rad objektiv du vill "laga" CA etc i efterhand.
Däremot så står ju objektivet i exifdatat vilket programvaran kan läsa in och automatiskt korrigera.

RAW = sensoravläsning => fil. Om något förändras på vägen i själva bilden är det inte RAW längre.
Jag hade aldrig köpt en kamera som lagar optiska fel utan att jag får besluta över det i RAW.

// A