Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem

Tittar man på den listan så ser Canon vassast ut.
Sen står det att FS5 har elektronisk ND vilket är missvisande. Den har både vanliga mekaniska ND plus ett elektroniskt variabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tittar man på den listan så ser Canon vassast ut.
Sen står det att FS5 har elektronisk ND vilket är missvisande. Den har både vanliga mekaniska ND plus ett elektroniskt variabelt.

Som jag fattat det har den elektroniskt variabelt filter med traditionella fasta steg och steglös justering.

Men, 8bit 4:2:0 UHD för 60k och framförallt XAVC-L!! Det blir inte roligt i resolve på kvällen sen =/

240 fps förefaller vara grymt.

De enda två positiva sidorna jag kan se är 1) vikt. 2) e-mount för adaptrar.
Annars nä... Detta är en nyhetskamera.

Nu verkar det dock som om en till spelare kommer in i detta prissegment, RED...

En kamera med fast mount och så. Intressant!
Fast även om RED släpper en kamera för 35k så kommer med alla KRAV på tillbehör
sluta på 70k minst... Såvida de inte gjort en specialare för denna...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

BMCC 2.5K börjar dra ner mot 8k nu. Hoppas 4K varianten faller också. Men nu när de visade a7sII så borde a7s ramla ner mot 10k. Det vore fint. Inväntar lite recensioner på a7sII o känn o kläm innan jag hittar vilken man vill ha. November blir nog månaden då jag slår till. Vad ska ni sikta på för kameror?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligen köpa min tredje BMPC4K i höst.
A7SII är inget jag vill lägga pengar på.

Permalänk
Medlem

Min önskelista ser ut enligt följande:

1) BMD Ursa mini 4.6K PL
1,5) BMD Ursa mini 4.6K EF * Eventuellt skippar jag PL-varianten och kör denna istället då jag kan till viss del adaptera PL och dessutom slänga på M42-gluggar vilket jag har några.
2) Red's oannonserade lågpriskamera misstänker jag hamnar här.
3) Sony FS7
4) Kinfinity Kinemini 4K
5) Kinfinity Kinemax 6K
6) Red Scarlet
7) Sony FS3
8) Sony FS5
9) JVC's 35mm MFT-4K kamera.

Har inga sug efter DSLR-formade kameror.

Objektiv skulle jag vilja ha <20mm, 24, 35, 50, 85 Canon CN-E PL/EF.
Däremot ligger siktet just nu på Samyang XEEN av dito brännvidder eller motsv.

Jag har i EF-utförande:
11-16 f/2.8 Tokina II
17-40 f/4 Canon L
24-70 f/2.8 Canon L
16-35 f/2.8 Canon L II såld
70-200 f/2.8 Canon L II såld
70-200 f/4 Canon L
50 f/1.4 Canon
16mm T2.2 Samyang
35mm T1.6 Samyang

Borde stå mig långt på dessa men är sugen på att skaffa cinemaprimes

Edit:
Detta är en önskelista, ej en inköpslista.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag kommer troligen köpa min tredje BMPC4K i höst.
A7SII är inget jag vill lägga pengar på.

Jag ska vara ärlig att så fort du har en BMD-kamera ser alltid ditt content bättre ut
XC10 är kanske ett undantag men det känns som om du trivs bäst med BMD.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag ska vara ärlig att så fort du har en BMD-kamera ser alltid ditt content bättre ut
XC10 är kanske ett undantag men det känns som om du trivs bäst med BMD.

Dom är ju rätt tacksamma att få till.
Lite sega att använda bara.

Permalänk
Medlem

Men Bolex är också trevlig

Permalänk

Ingen dålig önskelista du hade Holck. Men den såg grymt bra ut Jag tror du lockar över mig mot Blackmagic igen också Mattias. Gillar när man sitter i after effects o bara justerar bilden hejvilt och allt ser kanonbra ut. Jag kollar eBay en del men även bmcuser, var brukar du köpa mattias?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Ingen dålig önskelista du hade Holck. Men den såg grymt bra ut Jag tror du lockar över mig mot Blackmagic igen också Mattias. Gillar när man sitter i after effects o bara justerar bilden hejvilt och allt ser kanonbra ut. Jag kollar eBay en del men även bmcuser, var brukar du köpa mattias?

Skickades från m.sweclockers.com

Blocket och filmprylar.se brukar bli billigt efter mycket prut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Ingen dålig önskelista du hade Holck. Men den såg grymt bra ut Jag tror du lockar över mig mot Blackmagic igen också Mattias. Gillar när man sitter i after effects o bara justerar bilden hejvilt och allt ser kanonbra ut. Jag kollar eBay en del men även bmcuser, var brukar du köpa mattias?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, nej, den är fin. Men jag håller mig lite lågt atm. Håller på med ett megaprojekt så jag undviker utgifter atm vilket gynnar mig att se hur bra de olika presterar istället för att märka det själv senare

Är det något jag aldrig kommer sälja är det min BMPCC. Ser ingen vits med att kränga den. Den är svinbra
OK om jag inte har en vagnslass med kameror som är bättre men som B-kamera till t.ex URSA mini kommre den bli.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Nu är jag igång o budar på Blackmagic kameror igen. 13 000 max för en 4K variant tänkte jag sätta som mål. Hoppas nån går hem inom kort

Det här med SSD-diskar är ju som o studera ett vitkålshuvud, finns inget slut.
Sandisk Extreme Pro eller Extreme II?

Finns ju båda två för ganska vettiga priser på ebay. Bara jag lyckas buda hem en kamera tänkte jag börja köpa tillbehören. 480gb diskar finns ju för 1500-2000kr på ebay. Sen tänkte jag kika lite närmare på ditt batteritips.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Nu är jag igång o budar på Blackmagic kameror igen. 13 000 max för en 4K variant tänkte jag sätta som mål. Hoppas nån går hem inom kort

Det här med SSD-diskar är ju som o studera ett vitkålshuvud, finns inget slut.
Sandisk Extreme Pro eller Extreme II?

Finns ju båda två för ganska vettiga priser på ebay. Bara jag lyckas buda hem en kamera tänkte jag börja köpa tillbehören. 480gb diskar finns ju för 1500-2000kr på ebay. Sen tänkte jag kika lite närmare på ditt batteritips.

Extreme 2, såvida de inte uppdaterat listan
Dvs, köp absolut inte någon som inte är på listan. Även om det är en som är nyare och 1000% snabbare. Svaret är endå nej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så sprang den upp till 14 papp. Jag lägger mig o inväntar nya objekt fram emot Nov-Dec. De måste tokdyka i pris snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Så sprang den upp till 14 papp. Jag lägger mig o inväntar nya objekt fram emot Nov-Dec. De måste tokdyka i pris snart

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta tills ursa mini 4.6k finns i butik. Då kommer det bli ras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vänta tills ursa mini 4.6k finns i butik. Då kommer det bli ras.

Jag inväntar först och främst BMD's prissänkning med $1000 som de av tradition av förseningar tvingas göra. Alla kameror hittills har blivit prissänkta..

Och det gör att gapet minskar == sänker priset ytterligare på beggade 4K-burkar.

Så, som Nisse-Tuta säger, har du inte brådis så avvakta och lek med din nuvarande kamera. Den duger säkert att träna framing på

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jäklar vad liten och smutt FS5 är.

Permalänk
Medlem

Vikten uppges vara 500gram naken. Det är inte mycket.

Jag vill klara mig på max 5kg (8kg absolut max) fullt utkittad.
Detta för att fungera med min kran (5kg) och 8kg (steadicam).
Överskrider jag 5kg på kranen blir det vobbligt och steadicamen måste kittas om
med mer motvikter. Blir jobbigt.

3-4kg är perfekt vikt för min steadicam. Ursa mini med 11-16 tokina samt litet vlock tror jag
precis klarar min viktgräns.

Med FS5 hade det varit riktigt lätt att matcha in perfekt lätt vikt.
Men, jag har svårt för 4:2:0 i denna prisnivå och framförallt
XAVC-L vilket jag tror är en mycket svårgradad codec.

Jag kan ha fel. Hade gärna köpt en sådan kamera.

Minin kommer kräva 2 x CFAST (2x2000:- för Wise 128GB har jag hittat. Bra pris).
Handtag - 3000:-
Vlock montering, 1000:-
Batteri + laddare (3000-10000 beroende på märke och så)

Drar iväg...

Sonyn behöver ett minneskort som klarar dess krav (dessvärre inte 95MB/s Sandisk =/)...
Sen är den redo (Ja, jag förutsätter att vi har objektiv).

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Interna funderingar i mitt huvud..

Jag vet inte riktigt om jag är ute och cyklar men tittar man på många av medium-high end-kameror så..

Arri Alexa förefaller hålla 10-12 år. Den är redan gammal, refreshats men har features för att förbli minst 5 år till.
Red förefaller ha 3-4 års-liv då pga. priset inte är lika fulländade som Alexa.

Men..
Nu har vi hamnat i en sits där för featurefilmer (bio etc) behövs inte längre särskilt mycket högre upplösningar.

Till synes är bildkvalitén på en biofilm i HD mindre skarp än t.ex ett sänt program på TV.
TV tror jag är 8K's framtid.
Bio stannar på 4K / 35mm film. Generellt.
För skarp bild förstör biokänslan. Det blir TV av det. Småsensorer (2/3") ger också tvlook.
Hög framerate ger tv-look. Blanda inte slowmotion med hög framerate och uppspelad i samma fart.

Det gör att om man tittar på dagens kameror för under 100k så håller de länge.
Menar, vad finns mer att göra? Högre framerate, kanske komma upp emot 16-17 f/stop DR.
Men mer verkar inte riktigt ligga i agendan.

Tittar man på några aktuella populära filmkameror (video):

1) Sony FS7
2) Sony FS5
3) BMPCC/BMCC
4) BMP4K
5) URSA/ursa mini 4.6K
6) GH4
7) Canon C100

1) Sony FS7. Denna kamera närmar sig ett fulländande för reportrar, news, tvprogram osv.
Till viss del funkar den som cinemakamera men tycker inte om dess color science (ganska delad med många andra). Bra kamera. Jag tror den håller i 3-4 år till. Kanske 5.

2) Reporterkameran för den icke intresserade som bara vill kunna fånga bra material med bra kvalité.
Känns som om detta är en kortlivad kamera. Trevlig, bra och är en Sony. Men.. tror inte på att denna håller i längden. Ersatt om 2 år.

3) BMPCC/BMCC piskar många andra kameror i sin look. Vad är de? 2 år gamla?
Ger dem 2-3 år till på marknaden. Svårslagna i sin prisklass och ger cinemalook för biljettpriset... i princip.. Har skapat hysteri för 0-budgetfolk att leverera hög kvalité.. Lite som DSLR-boomen var.
2-3 år till på marknaden.

4) BMP4K - Mellanlandning. Känns det som. Snabbt ut på marknaden. Bra kamera - en del defekter men oftast bra. Tror denna är borta om 1-2 år. För riktig lågbudget är denna skjutklar för småpengar extra. Fördelar att åka 4K high-DR billigt dock..

5) URSA / Ursa mini, 4.6K. Denna känns som en kamera som kommer stanna på marknaden i 5-7 år till. Inte inom broadcast men inom bio eller featurefilmer på tv. Varför ska man ta denna istället för Alexa eller Red? Well.. istället för att hyra kameranisse + kamera kan man hyra DP med kamera. Kameranissen kan sin kamera och söker man denna look tar man denne. Jag tror på denna.

6) GH4. GH4 är som FS5.. en mellanlandning. Är kompromissad för att inte bråka med övriga produkter från Panasonic. Inge fel på den.. men känns broadcast i looken. Skarp. Tror på en total livslängd på 1-2 år. Ingen vill ha en GH4 om 3 år. Däremot vill man ha en gammal F35:a som är .. 10 år?

7) C100. 2-3 år. Kameran för vad de flesta TV är. TV är idag HD. När tv är 4K är denna 4K. Hybrid mellan news/event och cinema.
Canons color science gör denna kamera till en bröllopskamera samt bra för att filma mässor och liknande. 2-3 års livslängd till på C100 mk2.

Vad vill jag ha sagt med allt ovan? Jag är ingen fanboy men sensorstorlek, färgupplösning och möjligheter gör att olika kameror har olika livslängd på marknaden. Jag känner att FS5 är grym och söt samt bra för dess pris men så fort lite krävande jobb kommer är den inte aktuell. Då tar man FS7.
Därför hamnar FS5 mer bland avancerad hemmaanvändare, steget ovan FDR-AX100.
Skulle säga att FS7 och Ursa mini konkurrerar medan FS5 och BMP4K konkurrerar..
FS5 vinner på enkelhet och BMP4K vinner på möjligheter.
Gh4 känns som en dussinvara.

C100 är en såndär "safe bet".. Blir aldrig fel. Aldrig bäst. Men jävla bra!
Ursa kommer bli aktuell inom bio tror jag. Fast pga. priset är den mycket bra för avancerade hemmaskruvare som vill göra nåt kul. Men, vad mer behövs än 4.6K och 15 stop?...
Alexa har lägre upplösning men ger fantastisk bild.
BMPCC är bara.. cool. För $995 finns varken bu eller bä att säga.. Kanske mest bä att i IQ finns det inget som slår den. Finns INGET för samma pengar som ger samma typ av bild.

Anledningen till att jag inte tar med RED är pga. deras typiska amerikanska inlåsningmodell..
Lägger du inte 100k / vartannat år på sensoruppgradering så får du ingen support eller garanti.
Och att allt är egen standard. Lite äcklig Applestrategi över det hela.
Kamerorna är fantastiska dock!

Shit vad jag yrar...

Vad tror ni om mina funderingar och syn på vad som händer?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Låter klokt det mesta. Tror dock gh4 är borta redan till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Låter klokt det mesta. Tror dock gh4 är borta redan till våren

Då stämmer det nog rätt bra med att den håller i 1-2 år som jag skrev.

Köper man GH4 och sen GH5 med XLR-adapter.. så hade man haft kameran 1 år tidigare men
betalt mer än vad Ursa mini 4.6K kostar under en period av 5-7 år. (baspaket)

Jag är helt övertygad om att Ursa Mini 4.6K blir fattigmans-Alexan.

Fast den 25:e (Fredag) ska bli spännande för då står RED Raven på agendan.
Vad man vet är:

* Wifi
* 120 fps (troligtvis i 4K)
* Fast mount (troligtvis EF)
* Plastchassie
* #4K4ALL

En del erfar att den kommer bli dyr - andra tror den hamnar under Ursa Mini i pris för att styra
upp sin situation lite.

Andra menar att hashtaggen betyder att allt ska kunna köra 4K (Raven = fågel) == flygfilmning.

Om kameran skulle vara 4K, 120 fps, RED-Raw r3d, dragonsensor och runt $5000 skulle kameran
konkurrera ut Scarlet och samtidigt pissa på dem som äger Scarlet.

Klurig sits har de hamnat i..
Ska man vara svindyr kan man inte bli billig och konkurrera med t.ex BMD och Sony.

Hur Sony kan sälja F5 och F55 samtidigt som de kränger FS5 och FS7 är en gåta för mig.
Visst, finns features i F5/F55 (GS i F55) men.. ja, små skillnader, stora pengar..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fråga..

Jag har sett dessa förr på framförallt filmkameror när jag fått köra sådana så sitter det en detalj ovanför matteboxen som ser ut som en kikare..

Vad är dessa för?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Följer Red Raven med spänning.
Lanseras imorgon!

Vad man vet (som Jarred Land har sagt):

* Fixed mount (EF vet man hittils)
* 4K @ 120fps
* Dragon sensor - slightly less than Academy S35 (typ crop 1.87) - 20.48mm bred
* Recode (minst 5:1)
* Lätt
* Ny produktlinje
* Wifi

Under $6000 för "brain only" och lite otydligt förefaller även en Redmag på 120GB ingå.

Blir spännande imorgon.

Pga. sensorstorleken förefaller min Ursa mini 4.6K ligga i toppen än..
Men, vi får se vad denna erbjuder imorgon. Ser allt nice ut.. så kanske jag ändrar mig.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Pga. sensorstorleken förefaller min Ursa mini 4.6K ligga i toppen än..
Men, vi får se vad denna erbjuder imorgon. Ser allt nice ut.. så kanske jag ändrar mig.

Kommer bli sjukt förvånad om den kostar under $10k med display, batteri och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kommer bli sjukt förvånad om den kostar under $10k med display, batteri och minne.

De säger #4K4ALL ... så således ska den kosta normala pengar..

Inte en chans om du frågar mig

$10k är fortfarande billigare än scarlet.. men nej, tror INTE att red kommer låta den sjunka i pris..
Såvida de inte har displayer och bricks av billigare typ.

Hamnar den i slutpris skjutklar som Ursa mini 4.6K kanske jag tittar på den.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Appropå inget, XC10 vs GH5/G7 i 4K.

Panasonic

Canon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

De säger #4K4ALL ... så således ska den kosta normala pengar..

Inte en chans om du frågar mig

$10k är fortfarande billigare än scarlet.. men nej, tror INTE att red kommer låta den sjunka i pris..
Såvida de inte har displayer och bricks av billigare typ.

Hamnar den i slutpris skjutklar som Ursa mini 4.6K kanske jag tittar på den.

// A

Oavsett kanske du kan slänga på denna.
https://instagram.com/p/79TTwXN7_Y/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Oavsett kanske du kan slänga på denna.
https://instagram.com/p/79TTwXN7_Y/

Jasså.. konverteringar på G.

Fan, du handlar så mycket kameror och jag handlar inget.. Dags att biffa på samligen lite snart!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ha! Jag hade fel med $50

Raven_package_names-06Versatile enough for documentaries, online, and television—the RED RAVEN Base I/O Package gives you everything you need to take your vision to the next level of image quality.
$9,950 / DEPOSIT $1000