Mono = en kanal, bägge öronen hör samma sak
Stereo = två kanaler, öronen hör olika saker och kan baserat på skillnader i ljudstyrka och fördröjning avgöra varifrån ett ljud kommer.
Men! Det finns ytterligare ett sätt att avgöra riktning. Baserat på i första hand ytterörats form kommer ljud ur olika riktningar att påverkas olika i olika frekvenser - ljud som faller in rakt mot hörselgången uppfattas som diskantrikare, medan ljud som kommer bakifrån uppfattas som diskantfattigare. Skillnaderna mellan olika människors hörsel är tillräckligt små för att det ska gå att bygga en generell så kallad Head-Related Transfer Function. Den här mekanismen är säkert redan implementerad i DirectX. EDIT: Jo, stöd för HRTF finns bårde i DirectSound och Valves Source-motor.
Återstår att kompensera för att upplevd ljudskillnad mellan ljud från höger respektive vänster blir så stor. Den snyggaste lösningen borde vara en ställbar överhörningsfunktion som "blandar ut" ljudet i vänster öra med lite av ljudet som var avsett för höger öra -- givet att klangförändringen som HRTFen bidrar med borde det vara möjligt att skilja ett avlägset/svagare ljud från vänster från ett närmre/starkare ljud från höger.