Inlägg

Inlägg som Molotov har skrivit i forumet
Av Molotov
Skrivet av Roger W:

Ja absolut, men själva panelen måste ju ändå ha upplösningen så att det kan bli skarpt där man faktiskt tittar

...

Man kan försöka optimera optiken/panelen så det är lite pixeltätare mot mitten (Varjo mfl gör det redan nu tror jag), vilken kan vara en bra kompromiss givet att edge to edge clarity sällan är perfekt iallafall... Och det behöver ju inte vara perfekt över hela synfältet: sällan man läser text i ögonvrån
Men personligen hoppas jag trenden inte blir att pushar detta för hårt: jag vi kunna se skarpt och detaljerat även när man tittar snett åt sidan i headsetet.

Det tycker jag det mångt och mycket är redan. Men jag sitter å andra sidan inte och läser text.
Edge to edge clarity är med dagens pancake linser ett icke problem också tycker jag.

Av Molotov
Skrivet av Kampis:

Ang router, har telias f1 technicolor router, duger den för virtual desktop och spel utan lagg eller är det dyrare 6E router som gäller?

Det är en skitrouter allmänt enligt mina erfarenheter men om den funkar bra eller dåligt för virtual desktop om du är nära vet jag inte.
Bäst är att ha en dedikerad router för VR så gott der går.

Av Molotov
Skrivet av 0cool:

Så sant, men om jag förstått det rätt så är ögonspårningen i VP väldigt bra och de använder en rendrering som maximerar upplösningen just på det man fokuserar på även om man inte rör huvudet.

I teorin skulle det alltså kunna ge samma upplevelse som att ha en faktisk 6k-skärm (man ser ju inte alla 6k samtidigt i praktiken där heller) men om det faktiskt fungerar har jag ingen aning om. Väldigt nyfiken på just det så jag ser fram emot embargosläppet.

Skrivet av trudelutt:

De kanske ändrar renderingen beroende på var man tittar, men de ändrar nog inte optiken (dvs ingen motor inblandad) och därmed inte pixeltätheten.

Det är precis en funktion eyetracking används till, att rendera maximalt just där man tittar.
Det används tom i en del spel på bla PSVR2 och andra eyetracking utrustade VR headsets

Av Molotov
Skrivet av 0cool:

Hoppas VP är ännu en av de sakerna där gamla försök från andra bolag som inte riktigt nådde hela vägen plötsligt "klickar" när Apple gör det, som med ipod, iphone/ipad och watch.

Allt fanns egentligen innan om man bara kollade ytligt på specs men den faktiska upplevelsen var radikalt annolunda och den stora massan nappade först när Apple gjort sitt försök. Apple har inte riktigt övertygande visat att de faktiskt har samma känsla för vad nästa stora grej blir sen de förlorade Jobs men det kan ju hända.

Jag vill ersätta mina skärmar med ett headset (och känna att det är en markant uppgradering) snarast, så jag hoppas Apple lyckas. (Och att typ Motorola kopierar 90% av upplevelsen för 10% av priset nästa år...)

Det handlar inte bara om att ersätta sina skärmar hemma utan ga möjlighet til flera skärmar mm när du inte är just hemma
Läst om en hel del som använt tom Quest 2 för det ändamålet.

Av Molotov
Skrivet av helgonet:

Iofs så kanske denna version jag har nu fungerar för övrigt. Har ju inte testat det men ska se vad som händer om jag loggar in på gmail, banken osv. Det går inte att komma ut på nätet med explorer som ju är den webbläsaren som kommer med win 7, det är ju också märkligt. Ska kolla imorgon angående Vivaldi.

Köp en ny dator.
Gmail, bank osv med ett retro-os nja 🤔
Eller så gör du dina ärenden på mobilen/"padda" ist.

Av Molotov
Skrivet av ipac:

Fördelar AVP har över Hololens, bara för att nämna några:
Field of view
Grafisk kvalitet
Användargränssnitt
Användningsområden
Och att produkten som sådan inte är döende - med allt vad det innebär.

Hololens är knappast döende.
Hololens är inte passthrough. Hololens är nått jag sett på tv kirurger använt i träning, tror inte det är nått man tex vill använda ett passthrough heatset till.
Det är helt enkelt olika produkter avsett för olika områden. Tror ibte VS är nått som ersätter Hololens helt.
MS försöker ju tom få Hololens till amerikanska armen men har inte klarar field test än tror jag, om inte projektet är nerlagt men förmodligen en hel del hemligheter vad gäller det.
VS ser ut att vara "spatial computing" för kontorsfolk.

Men annars stämmer det du skrivit.

Av Molotov
Skrivet av talonmas:

Har kollat runt nu samt läst massa holo vs Vision sidor. De är ju samma sak fast till olika ekosystem?

Så, vad är det Du tycker som gör Apples så oerhört mycket bättre? Genuin fråga, jag är sen på bollen o har säkert missat många scenarion som har behandlats om man följt nyheten. Vilket jag inte har

Hololens och vision pro är inte samma sak.

Av Molotov
Skrivet av MyRus:

Hej!

Är inne på en Quest 3. Förmodligen köps det imorgon om ingen avråder mig.

Tanken är att köra det kopplat till datorn, behöver jag köpa till extra sladd eller annat? Ser att det medföljer en sladd men är den bara för laddning? Tänker då man kan köpa en för att koppla det till sin PC.

Någon som testat och kan bekräfta att det fungerar bra till Dirt Rally / Asseto Corsa?

E: Detta är mitt första VR isåfall därav har jag noll koll på allt

Skrivet av Salcin74:

Jag har kört Assetto Corsa och det funkar utmärkt även med trådlös streaming.
Virtual desktop är vad jag föredrar för att koppla mitt Quest 3 trådlöst till datorn men har du spelet i Steam så kan du köra steam link som är gratis.
Har själv inte testat med sladden som följer med då den är ganska kort men det ska funka att använda den för oculus link om du har type-c USB 3 uttag på datorn. (eller en adapter)

Går även köpa 3e parts kablar från tex amazon.
Bara söka på oculus link cable.
Själv kör jag trådlöst

Av Molotov

Vision pro en milstolpe ja men detta symboliserar lite vad jag trodde skulle hände nu när Apple släpper sitt headset.
Geoff är impad

Av Molotov
Skrivet av Zachtionman:

Ni som har 128 Gb varianten, hur tycker ni utrymmet räcker till? Jag har inte använt min Quest 2 på över ett år och tänker mig att spelen vuxit en del sedan dess? Kommer använda en blandning av PCVR och inbyggda spel. Viss mått av att ta bort spel jag inte aktivt spelar kan jag leva med.

Inga problem
Använder mest.PCVR men har npgra stand alone spel installerade också bla Asgards Wrath 2

Av Molotov
Skrivet av Durkadur:

Oj är versioner 3 och 4 redan i pipline? MSI satsar hårt. Kul att kategorin växer. Själv är jag nöjd med min gamla Steam Deck LCD tills vidare

Japp känner inte heller nått behov att uppgradera. Det skulle vara en Steam Deck oled så fall men jag höll mig från frestelsen och väntar på nån Steam Deck 2 eller liknande.

Av Molotov
Skrivet av Hulle:

Varje gång jag läser om folk som använt en VP, känner jag att det låter exakt, verkligen exakt, som en Quest. Jag har bara en Quest 2 själv, men jag tror att en VP kanske är som en Quest 4 typ?

Du kan göra nästan exakt samma saker med en Q2 fast sämre, med en Q3 (antar jag) fast lite sämre, och gissningsvis exakt likadant som en, kommande, Q4.

Det i sig är ju inget negativt, men det får ju priset att kännas lite löjligt... 50 000 kr mot 7 000 kr.

/hulle.

Ja det låter som en Quest men mycket mer high end och fungerar bättre vad gäller eyetracking, handtracking etc.
Men då nackdelen att dom inte alls bryr sig om spel, som är det som är populärast inom VR.
Inga kontroller och högprislapp kommer inte locka gamers iaf.

Sen som sagt att flumma runt hemma med headsetet på går som sagt att göra med Quest 3, det är väll mycket bättre kvalitet på Apple men frågan är om det är nästan 10x priset värt 😅

Nåja man får veta när headsetet är ute i det vilda, nu är det ju typ inga från "VR-scenen" som fått testa detta ordentligt känns det som utan det är Mainstream och Apple fanbasens media

Av Molotov

Den ser verkligen obekväm ut, som Quest användare ryser man lite över designen.
undra om det kommer komma bättre 3e parts headstraps.

Av Molotov

Några spel i veckan som släpps.
inte skrivit nån lista på ett tag då det mest varit "shadowdrops" på PSVR2 och inte mycket annat att nämna.

Vertigo 2 - 15 Januari - PSVR2
efter många förseningar släpps spelet till slut till PSVR2
https://youtu.be/zz_Yrw0Zang?si=X6MnE7Q4Uq9floBv
______

Toy Trains - 16 Januari - PSVR2 / PCVR / Quest
https://youtu.be/SPeVFUBEC-k
_____

Bulletstorm VR - 18 Januari - PSVR2 / PCVR / Quest
https://youtu.be/034cg1W0thQ?si=n-W_H66lP_XDt7CK
_____

Av Molotov

Såg att jag länkade fel nyhet tidigare från FZ men det är 2 fel på Xbox med BG3, men avstängningarna hävs.

Av Molotov
Skrivet av evil penguin:

Det står ju dock inte något om det där?

Det står att Microsoft ska släppa en xbox-uppdatering som fixar en bugg med sparfiler? Sparfiler är ju inte samma sak som den här artikeln handlar om...

Blandade ihop lite. Det är en av 2 stora fel med BG3 på xbox just nu. men det är på g att fixas det som nyheten handlar om.

Av Molotov
Skrivet av Spawnbadboy:

Ja tycker det är riktigt dåligt från swec att de i alla fall inte tog med att det fixas.
Visst ta upp gamla nyheter men ta med all information då tills nu

Ja speciellt när detta finns med i nyheten dit swec länkar

Av Molotov
Av Molotov
Nytt bud: 1 200 kr +frakt för allt
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Av Molotov
Skrivet av EntropyQ3:

Som sagt, flera variabler. Jag har ingen anledning att ifrågasätta dig! Men kompression, latens, bandbredd, konkurrens/störningar på tillgängliga band, och naturligtvis vilka titlar man spelar, och personlig känslighet spelar in, och det är lite av en personlig irritation att vi faktiskt har en trådlös standard som skulle vara perfekt för ändamålet - som inte används.

På Quest 3 känns det inte som det är själva wifit som står för "begränsningarna" utan komprimeringen och decodingen av signalen. Iaf är det intrycket man får när man kör med performance overlay i virtual desktop.
Men det är klart, wifi7 lär ju inte göra det sämre precis.