Inlägg

Inlägg som Molotov har skrivit i forumet
Av Molotov

Måste vara fejknews. VR borde vara dött vid det här laget. Det är iaf uppfattningen av Swecs rapportering.

Av Molotov
Skrivet av ipac:

Runt hörnet? Den har redan rundat hörnet.
Klart att de hade kunnat få med M3, det är inte så att de fick nys om den i oktober direkt.

Eller så är anledningen till 256GB att de vill att folk ska betala mer. Nog det troligaste.

Det har ju ryktats om att Vision Pro ska "ersättas" rätt snabbt efter första, och att en med snällare prislapp också ska komma i samma veva.

Av Molotov
Skrivet av JoOngle:

Pc var först med att ha kamera + spel vart du kunde "leka" med leksaker som flöt runt på skärmen, det var lågupplöst och krävde ENORMT med ljus för att bara fungera.

Sen kom Eyetoy till playstation, flera Nintendo modeller hade kamera inbyggd, och det släpptes några konceptspel, som inte blev till nåt. Samma med Eyetoy 1 och 2 till PS serien.

Xbox Kinect skulle ju vara det helt stora, och man skulle kunna interagera med "Milo" som på demo-filmen, fakta var att filmen var fejkat och "Milo" existerade inte. Den enda som fick lite popularitet var Dans spel vart ungarna kunde dansa foran kameran med lite special effekter då det inte kräver perfekt "body tracking". Dom flesta spelen laggade fruktansvärt och det blev inte många spel.

Alla VR med "passthrough" har haft några liknande demos, Quest har den bästa än så länge (vart små söta rymdvarelser invaderar ditt hem, men det är ett kortlivat spel och efter nån timme spelar du det aldrig igen, bortsett från när nån familjemedlem eller kompis kommer på besök och du ska visa dom "hur" kul och "hur" många möjligheter ditt nya VR har.

Dessa konceptspel har dom senaste 25 åren bara varit just detta, konceptspel som inte riktig blir nån stor hit.

1) Tekniken är fortfarande inte mogen.
2) Overlay (alltså grafik över och under objekten) kräver hiskligt mycket datorkraft nåt som även inte Quest 3 kan klara idag, det går - men blir suddigt och långsamt. Kommer aldrig komma några vettiga spel eftersom vi redan ser svagheten.
3) Passthrough är kornigt pga. för små kameror och linser och funkar bara någorlunda i extremt ljus.

Visst - Apple's VR skimask har extremt bra upplösning, kristallklart i förhållande till Quest 2, 3, index etc. Men problemet kvarstår med datorkraft. tänk på att Pimax lancerade super VR glasögon med extrem FOV och likaså extrem upplösning, men än så länge (även idag) finns inte riktig datorkraft även stationärt att utnyttja det till fullo.

Så Apple's första stand-alone kommer att floppa snabbare än den hype kring det.

3D VR film (typ 180vr) med äkta stereoskopisk film kommer att hitta, det är fantastisk att uppleva. Men det är samma problem som 4K teve hade för 8 år sen, det fanns inte nåt annat än demo-filmarna Jacob och Katie Schwarz filmade med extremt dyr utrustning, sen tog det 6 år innan vi hade nåt vettig 4K och det började att bli normalt, fast det tar så mkt. bandbredd att Youtube gick ut med att bara vilja erbjuda 4K för premium medlemmar, och dom arbetar ständig på att hålla bandbredden nere.

Hur mycket 8K tror du det finns? Jag fann kanske 10 x 180vr filmer, filmat av pron producenter, eller folk med dyra hemma 3D kameror som har gjord 2-3 filmar i 5.6-8k av sin familj, sen såg vi inte mera till dom.

Finns 1 styck 16K (tror det är Youtube som testar) VR film av en badstrand just nu, och för att filma VR i bra nog upplösning till att täcka 2 x 4K skärmar ska du ha minst 96K (sammanlagd) pixel i 360 för att det ska ses kristallklart. 16K är absolut minimum t.ex. för Quest 3. 4K och 5.6K ser kornigt ut och lite "suddigt", men effekten finns och det är verkligen häpnadsväckande coolt, men alldeles för lite material att titta på (Källa: Har quest 3 med Youtube VR, och älskar det, men har sett allt nu, och det tog bara några dagar några timmar).

Youtube måste förbereda sig 16K minimum i VR, och dom kamerorna finns knappas, och dom 8-12K som finns är svindyra, och ofta 30 max 60fps (i lägre upplösning).

Vi har en LÅNG väg kvar, rejält lång väg.

Jag vet inte varför du citerar mig men jag menar inte passtrough spel utan VR-spel kan man köra med händerna. Om det var det du tänkte.
jag ser flera spelbara spel som skulle funka utan kontroller. har inget med passthrough demos att göra.

Skrivet av oqvist:

Jo det går ju alldeles utmärkt det har quest 3 bevisat men det är jättetråkigt att aldrig få känna något.

Vi älskar att känna saker.

Jag skulle inte ens vilja spela schack utan att få fysisk feedback

Men ska man arbeta effektivt och hålla på så absolut men för underhållning hoppas jag det möter samma öde som touchpads som inga vill använda vad det verkar

Ja men det enda jag menar att det finns massa spel som skulle gå att spela med händerna utan kontroller, med det sagt betyder inte det att kontrollstödet ska försvinna utan man kan spela med händer, kanske hålla vad som helst i handen för att "simulera" eller med rörelse-kontroller

Av Molotov

konstig fråga svepgester har alltid funnits och använts.

Av Molotov
Skrivet av oqvist:

Bara händerna ger ju noll tactile liksom men visst kan ju va praktiskt användbart. Handtrackingen i quest 3 fungerar ju rätt bra redan men att köra luftgitarrjoysticks är lika spännande som det låter

Ja men det är ju det enda kontrollerna gör, att det känns som man håller i nått. Är handtrackingen bra så finns det massvis med spel (inte alla) som skulle gå att spela med bara händerna även fast spelen i sig inte är designade så just nu.

Av Molotov
Skrivet av johanandersson:

Synd att Apple har ett sånt förakt för spel. Denna hade säkert kunnat driva Half Life Alyx om det bara ville.

Om handtrackingen är så bra som den verkar vara. Så kan jag tänka mig en hel del spel som finns som skulle fungera med bara händerna även fast det på Quest inte fungerar med händerna.
Det kanske inte skulle kännas samma men skulle funka.
Skulle man det dessutom fungera att man höll i en pinne bara när man spelar golf och händerna ändå trackades perfekt skulle det ju vara riktigt nice

Av Molotov

Spännande tider när Apple kliver in på VR marknaden

Av Molotov

Apple Vision Pro Launches In The US On February 2, Preorders Begin Next Friday

https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-launch-date-preorde...

"Apple previously said Vision Pro will come to other countries "later" in 2024, but hasn't yet confirmed which countries this will include."

Av Molotov
Nytt bud: 1 600 kr +frakt. Cpu, mb, ram
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Av Molotov
Nytt bud: 1 700 kr +frakt allt utom chassi
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Av Molotov
Skrivet av maweric:

Jag använder inte X, behöver det inte heller. Kanske därför jag inte vet vad "woke" betyder.
Vad betyder det?

Det går att googla men vad jag förstått var det ett slagord som blev ett skällsord.

Av Molotov

Nu är jag ingen som surfar X eller då det hette Twitter på allt som skrivs men jag tänker man hittar och läser väll det man vill läsa om?
Har då inget problem hur det var eller hur det är nu.
Stolpskott finns det överallt åt alla hållen som inte kan acceptera att nån annan tycker annorlunda.

Av Molotov
Skrivet av Ragin Pig:

Min Quest visade sig vara en riktig glädjemätare, behövde byta batterierna i kontrollerna fast dom indikerade 90 procent.. har inte någon batterimätare men kanske skulle skaffa en så man kan kolla om dom verkligen är slut.

Var det på originalbatterierna som följde med?
Upplevde exakt samma men när jag sen har bytt har jag uppöevt det normalt. Har bytt batterier en gång efter dom medföljande.
Var säkert skitbatterier som följde med bara. Vill minnas att dom kändes lätta

Av Molotov
Skrivet av oqvist:

nock och richies plank experience månadens quest+ spel. Undvek en mina helt klart med richies plank experience. Så fruktansvärt dåligt

Nock har jag inte testat än.

Lite utbränd på fallout 4 undrar vad är oddsen för att få igång lone echo II via virtual desktop streaming till quest 3? Är det helt dödfött behöver jag damma av min Rift S? Eller om man är vågad och tror sig kunna rädda usb kabeln fungerar det bättre köra med kabel och direkt via oculus store om det nu är möjligt för den att identifiera quest 3n?

Körde både 1an och 2an via virtual desktop, inga problem 👍

Av Molotov
Skrivet av oqvist:

Matta är bra så länge den inte gör du halkar runt. Jag är lat jag brukar ha en pall. Borde måhända uppgradera till rullpall. Funderar på en modell där man typ halvstår för att jobba ergonomiskt men det känns onödigt med ännu en möbel i huset.

Så klart en matta som inte glider på underlaget.
Finns ju faktiska "VR Mattor" att köpa

Av Molotov

Ja SweC nyheter är aftonbladet klass många ggr och med det menar jag inte positivt.
Som sagt när det gäller VR så är det nästan bara negativa saker som rapporteras och man hämtar aldrig nyheter från sitet son rapporterar om VR. Men det kan ju vara mera ämnen som behandlas på detta sätt också jag vet inte.

Av Molotov

Hoppas han får nån obotlig sjukdom omnallt det skrivs om honom stämmer.
God för miljarder men måste göra öivet surt för många och bete sig som skit.

Av Molotov
Skrivet av Fearnox:

Och OLED samt högre field of view.

Hur som helst så har man en PSVR2 och den skulle fungera också på PC så lär den duga riktigt bra även rätt många år framöver. Den är också delvis framtidsäker ifall Quest 4/PCVR får rumble och eyetracking framöver.

Om du skippar trådlöshet, ser du fortfarande hårdvaran i Quest3 som många gånger bättre?
Kvalitén i vissa PSVR2 beror ju också på bland annat reprojection, vilket inte PC koppling skulle lida av.

Ja om vi nu tänker att PSVR2 skulle funka på PC och tar bort att Quest 3 kan köra trådlöst så blir det ju så klart mer jämnt.
Båda headseten har fördelar och nackdelar.
PSVR2 har oled ja, men bildkvaliten är sämre overall än vad Quest 3 presterar. PSVR2 har bättre svärta men en sorts grynighet av mura som Quest 3 och även 2 saknar. På Q3 är bilden helt klar.
Bilden på PSVR2 känns "gammal" om man kört oled headsets tidigare men som sagt när det gäller svärta är det riktigt bra och det kan vara vad många föredrar det är skillnad och det kan man inte sticka under stolen.
Q3 har också mycket bättre linser än PSVR2 (vilket är det som gör en klar och bättre bild) och FoV mellan headseten är samma.
PSVR2 är bekvämare än Quest 3 direkt ur lådan men Quest 3 är bekvämare med nytt headstrap och utbytt eller ett skydd över original face interfacet.

Tillägger att jag har inget emot PSVR2 jag spelar med det jag menar bara att en som jag skulle inte använda det på PC eftersom där anser jag Quest framförallt Quest 3 vara bättre lämpad för jobbet.

Av Molotov
Skrivet av Fearnox:

Finns flera features som PSVR2 har som inte Quest har, ända som talar för Quest är väl att den är trådlös?

PSVR2 har eyetracking och headset rumble.
Som headset tycker jag en Quest 3 är många ggr bättre än PSVR2 och skulle det handla om att använda headseten på PC skulle jag ta Quest 3 helt klart.

Av Molotov
Skrivet av Fearnox:

Finns väl inget som är i närheten av samma kvalité och pris?

Allt beror ju på.
Själva PSVR2 headsetet skriker ju inte kvalite om man säger så.
Om man ska köpa och använda till dator är ju Quest både bättre kvalitet (efter upgrades) och pris.