Varför skulle Sony välja x86 när PS3 med Cell redan är snabbare än t ex en i7 2600k idag? (150vs130gflops)
Låter konstigt att man väljer en sämre CPU än den man redan har i PS3. Speciellt när man investerat fem hundra miljoner dollar per styck i de fabriker man byggt för Cell och den är byggt för att kunna byggas ut i stora kluster utan problem.
Troligare då att man sätter i en fyrkärnig Cell med 32 spu:er, där man höjt klockfrekvensen till 3,8ghz, dubblat minnet från 256kb till 512kb på spu:erna, fixat bandbredden med *10, fyrdubblat minnet och dubblat klockfrekvensen på dem.
Det däremot skulle ge en utvecklare som Naugty Dog ungefär 40 gånger(2D/720p) prestandan(när man kan skriva kod som skrapar mot metallen) och de vanliga idioterna närmare 10 gånger(2d/720p) prestandan utan problem. Beroende på val av GPU, men Sony behöver inte nått monster till GPU med dem siffrorna...
Jag blir mycket förvånad om detta rykte har ens en gnutta sanning i sig, det verkar ju absurt. Bara namnet är galet, med tanke på betydelsen... och varför skulle de inte låta nvidia göra RSXII?
Jag tar denna "nyhet" med en rejäl skopa salt.
I övrigt kommer det dröja många år innan det blir värt att satsa på högre upplösning än 1080p när man pratar TV-spel. Prestandan kommer finnas där och det kommer gå, men när 99,9% av konsumenterna sitter på 1080p så kommer det bara vara på demo-nivå på mässor osv. Fullt blås med riktig 3D i 1080p däremot, där finns det mycket mera att hämta.