Ständiga rapporter om ljumma försäljningssiffror och omfattande piratkopiering kastar en skugga över den traditionella datorspelsindustrin, samtidigt som spelföretagen satsar allt större resurser på konkurrerande plattformar – allt ifrån spelkonsoler till mobiltelefoner och sociala nätverk.

Spelhuset Blizzard med storsäljande titlar som World of Warcraft, Starcraft och Diablo i bagaget instämmer dock inte i den analysen. Chefsdesignern Rob Pardo är istället lätt road över domedags- profetiorna och menar att pc-spelen är långt ifrån hotade – tvärtom handlar det om en ständigt växande bransch.

I always laugh because as long as I've been in the games industry, every year I'm asked 'is PC gaming dead?' But it keeps on growing despite the fact it's been pronounced dead 20 times

Pardo menar att bilden av en bransch i kris kan förklaras av att analysföretag som NPD presenterar missvisande siffror. Digital distribution via tjänster som Steam utgör en allt större andel av intäkterna och dessa ignoreras ofta i rapporterna. Samtidigt samlas försäljningssiffror in endast från ett fåtal återförsäljare – resten är rena gissningar.

It's always been tough to do metrics in any industry and especially once you start having a lot of digital distribution it's hard to capture the real metrics of the health of the industry. Even if you look at something like NPD there's still an estimation involved there, they don't really have real-time data from every retail chain. By necessity they're guessing.

Att Blizzard hör till spelutvecklarna som lyckats allra bäst på pc-marknaden är ingen nyhet. Starcraft II har redan sålt i 3 miljoner exemplar och World of Warcraft är uppe i över 12 miljoner abonnenter, trots att spelet har närmare 6 år på nacken.

Källa: Bit-tech.