Khronos Group: "Vulkan 1.0 är färdigställt"

Khronos Group: "Vulkan 1.0 är färdigställt"

Möjligheten att arbeta nära hårdvaran och på så sätt få ut mer prestanda är den stora nyheten i DirectX 12, som inom en inte allt för avlägsen framtid får sällskap av öppna Vulkan.

Att ge spelutvecklare närmare tillgång till hårdvaran, close to metal, och minimera den overhead drivrutiner för med sig var den stora nyheten när AMD introducerade applikationsgränssnittet Mantle hösten 2013. Syftet var att ge möjlighet till bättre prestanda, än vad exempelvis DirectX 11 och OpenGL mäktade med.

Våren därefter kontrade Microsoft med DirectX 12, som sommaren 2015 släpptes i skarp upplaga tillsammans med Windows 10. Under tiden har Mantle på sätt och vis gått i graven, och lever istället vidare i vad som kallas Vulkan – efterträdaren till det öppna gränssnittet OpenGL.

We have some good news and some bad news. The year-end target release date for Vulkan will not be met. However, we are in the home stretch and the release of Vulkan 1.0 is imminent!

Nu meddelar Khronos Group att arbetet med Vulkan fortskrider, men i en kompott av bra och dåliga nyheter. Det dåliga är att konsortiet inte släpper Vulkan innan årsskiftet som först utlovat. Ljuspunkten är att specifikationen nu är färdigställd och genomgår såväl finputsning som juridisk granskning, samt att partner förbereder sina drivrutiner för lanseringen som uppges vara "nära förestående".

Vidare framgår att arbetet fortskrider med att utvecklarverktyg (SDK) för Windows, Linux och Android. Relaterat till det sistnämnda är också att Googles numera är en Promoter av Khronos Group, vilket innebär att de ingår i den beslutsfattande styrelsen tillsammans med AMD, Apple, ARM, Epic Games, Huawei, Imagination, Intel, Nokia, Nvidia, Qualcomm, Samsung, Sony och Vivante.

Bland aktörerna som har stora förhoppningar på Vulkan är Valve, som bland annat lyfter fram att gränssnittet till skillnad från Windows-exklusiva DirectX 12 också kommer fungera över en mängd andra plattformar, hela vägen från persondatorer till spelkonsoler, mobiltelefoner och inbyggda system.

Kommentarer till artikeln

69 debattinlägg

Skicka en rättelse
35

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

75

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

74

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

106

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

25

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

1

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer