DX10: 3DMark Vantage

3DMarkVantage 2010-11-08 19-29-25-46.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark Vantage

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

10.0

Lanseringsdatum

2008-04-28

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 10-stöd

  • Processor med SSE2-stöd

  • 1 GB RAM

När man talar om syntetiska testprogram för spel är det onekligen svårt att inte ta upp långköraren 3DMark. I den nu något föråldrade upplagan Vantage är det DirectX 10 som gäller, där shadertunga speltester varvas med processorintensiva fysiktester. Här används inställningen "Extreme" vilket innebär att programmet körs i upplösningen 1920 x 1200 pixlar med 4x kantutjämning och 16x filtrering.

För att inte ge Nvidia en missvisade fördel avaktiveras stödet för hårdvaruaccelererad PhysX. Det är dessutom värt att notera att det rör sig om ett statiskt testprogram som inte nödvändigtvis representerar verklig spelprestanda.

Efter en körning av Futuremarks testsvit 3DMark Vantage får vi de första resultaten från Nvidias nykomling. Geforce GTX 560 Ti klarar inte riktigt av att hänga med konkurrenten AMD:s Radeon HD 6950 och landar istället på samma nivå som den gamla trotjänaren Radeon HD 5870. Asus överklockade modell klarar sig desto bättre och landar strax över Geforce GTX 480.

När det kommer till skalningen i SLI är det fina siffror som uppvisas av Geforce GTX 560 Ti. Det har dock fortfarande en bit kvar för att nå upp till de dubbla Radeon HD 6950-korten.