Prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga speltitlar vägs in för resultatet, och referensmodellen Radeon HD 7970 GHz Edition står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig via separat artikel.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

index.png

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellen är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Med båda lägrens laguppställningar klara för hösten står det klart att det är Nvidias Geforce GTX 780 Ti som är herren på täppan med i snitt 8 procent högre prestanda än AMD:s Radeon R9 290X i SweClockers testsvit. Längre ner i tabellen syns även de billigare Radeon R9 290 samt Geforce GTX 780, där kombattanterna presterar i princip likadant med en mikroskopisk fördel till det röda laget.

I den högre upplösningen ser vi återigen Nvidias flaggskepp Geforce GTX 780 Ti i topp, dock med en mindre marginal ner till AMD:s Radeon R9 290X där det gröna laget här endast har ett försprång på knappa 6 procent i SweClockers testsvit. Med blicken lite längre ned i tabellen har det även hänt en del när Radeon R9 290 jämförs med Geforce GTX 780.

AMD har under de senaste veckorna släppt en ny drivrutin som justerar upp fläkthastigheten på just Radeon R9 290. Detta resulterar i något högre prestanda då kortet nu kan hålla en generellt högre klockfrekvens än tidigare. Detta gör att kortet numera kan prestera dryga 3 procent bättre än Geforce GTX 780. Givetvis innebär detta även högre ljudnivåer och därför bör intresserade även kika på de färska ljudmätningarna på nästa sida.

Flera grafikprocessorer i SLI eller Crossfire

Med blicken mot Crossfire och SLI-konfigurationerna står det klart att dessa får det svårt att sträcka på benen i den lägre upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. I topp syns de SLI-kopplade Geforce GTX 780 Ti-korten, dock endast 4 procent ovanför Radeon R9 290X i Crossfire. Längre ned ligger AMD:s Radeon R9 290 i Crossfire ungefär 4 procent ovanför Geforce GTX 780. Någon "vinnande" konfiguration per se är dock omöjlig att utse, pixlarna att jobba med är helt enkelt för få

Det är tyvärr svårt att dra några benfasta slutsatser kring prestandaskalningen när ett grafikkort läggs till, då kortens dynamiska klockfrekvenser och processorns begränsning rör till resultaten. Enligt redaktionens mätningar plockas dock ungefär 56 procent högre prestanda ut när ett till Geforce GTX 780 Ti adderas. För det röda laget är siffran istället 62 procent ytterligare prestanda när ett till Radeon R9 290X monteras in i Crossfire. Kort och gott, inga lysande siffror med toppkort och låg upplösning.

I den högre upplösningen flyttas flaskhalsen i många fall över från processorn till grafikkorten och Crossfire/SLI-systemen kan därför ta ut svängarna ordentligt. I topp syns åter de dubbla Geforce GTX 780 Ti-korten, dock med en i princip negligerbar prestandafördel på 4 procent över Radeon R9 290X i Crossfire. De Crossfire-kopplade Radeon R9 290-korten tar ett kliv upp i tabellen och landar ovanför Geforce GTX Titan i SLI samt nästan 16 procent över SLI-kopplade Geforce GTX 780.

En närmare titt på prestandaskalningen när ett grafikkort läggs till i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar visar betydligt mer positiva siffror än tidigare. Geforce GTX 780 Ti uppvisar ungefär 80 procent högre prestanda än ett enskilt kort medan två Crossfire-kopplade Radeon R9 290X erbjuder i snitt 81 procent bättre prestanda än ett ensamt kort.

Återigen är det viktigt att trycka på att prestandasiffrorna från Crossfire och SLI-konfigurationerna kan skilja enormt mellan olika uppsättningar av system samt varierande speltitlar. De färska grafikkortens dynamiska klockfrekvenser visar sig ofta ta en enorm smäll då korten monteras tätt och värmen stiger dramatiskt, och att replikera exakta förhållanden i olika miljöer är mer eller mindre omöjligt.