Test: The Witcher 3: Wild Hunt

Egenskap

Värde

Titel

The Witcher 3: Wild Hunt

Utvecklare

CD Projekt Red

Genre

RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-05-19

Systemkrav

  • Intel Core i5-2500K, AMD Phenom II X4 940 eller motsv.

  • AMD Radeon R9 290, Nvidia Geforce GTX 770

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "High", utan Hairworks (upplösning varierar)

Geralt av Rivia är ute på ett tredje äventyr. Den här gången är uppgiften att finna adoptivdottern Cirilla, och skådeplatsen är de norra kungadömena mitt under brinnande krig. Extra krydda levereras genom grafikmotorn Red Engine 3 med stöd för en mängd smaskiga effekter.

Förra årets stortitel The Witcher 3 i 1080p placerar Radeon RX 480 i mitten av fältet mellan Radeon R9 390X och Radeon R9 390. Modellen presterar här cirka 7 procent bättre än Nvidias Geforce GTX 970 samt 38 procent bättre än föregående års likvärdigt prissatta modell Radeon R9 380X.

Radeon RX 480 halkar ner något när upplösningen vrids upp till 2 560 x 1 440 pixlar och landar strax bakom Radeon R9 390. Nykomlingen presterar här 6 procent bättre än Geforce GTX 970 och presenterar drygt 38 procent högre resultat än Radeon R9 380X.

Med upplösningsreglaget i taket glider Radeon RX 480 ner ytterligare men bibehåller marginalen mot Geforce GTX 970, där prestandavinsten uppmäts till 8 procent. Vidare landar nykomlingen 30 procent ovanför föregångaren Radeon R9 380X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna från The Witcher 3 uppvisar en ganska skakig graf för Radeon RX 480. Dessvärre reflekteras detta även i vår subjektiva bedömning av sekvensen, där denna inte flyter helt hundra, med mindre hack här och var.