Snabbtest: Wolfenstein II: The New Colossus

Senaste upplagan av Wolfenstein-serien lanserades skarpt i slutet av förra veckan. Redaktionen gräver fram SweClockers Vinterdator 2016 för att se vad som krävs för att driva spelet.

Uppföljaren till Wolfenstein: The New Order lanserades skarpt för bara någon dag sedan och drivs med hjälp av grafikmotorn Id Tech 6 tillsammans med gränssnittet Vulkan. Samma kombination har även använts i senaste Doom, vilket innebar gott om grafikdetaljer utan att straffa bildfrekvensen allt för mycket.

Läs recensionen av Wolfenstein 2: The New Colossus på FZ

wolfenstein-ii_2.jpg

Med förkunskapen om att spelet är relativt lättdrivet laddar redaktionen upp ett par kort ur senaste generation från Nvidia och AMD, för att se vad som krävs för att hålla en behaglig bildfrekvens i olika upplösningar.

Som testsystem använder redaktionen återigen SweClockers Vinterdator 2016, där enbart grafikkortet byts ut mot fyra olika kort från både AMD och Nvidia.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

16 GB Corsair Vengeance, 3 000 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 570 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 500 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 CU Professional 64-bit

Något mastodonttest handlar det inte om här, utan mest nyfikenheten om vad som krävs för att driva runt spelet i högsta detaljnivån i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar. Detaljnivån går under det tyska namnet "Mein Leben", vilket översatt betyder "Mitt Liv" men refererar till "Herregud".

wolfenstein-ii_4.jpg

Drivrutinerna som används är de senaste vid testtillfället, vilket i AMDs fall handlar om Radeon Software Crimson Relive 17.10.3. För Nvidia handlar det om Geforce 388.00. I helgen publicerade Nvidia en ny drivrutin som löser bekymmer för Kepler-baserade kort, och ger ingen prestandaskillnad för de Pascal-baserade grafikkorten i testet.

I lägsta upplösningen är det inte ont om bildrutor för toppkorten, där Nvidia Geforce GTX 1080 Ti hamnar på ett medelvärde på 166 bilder per sekund. Bakom denna återfinns AMD Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080, där den förstnämnda tar en ledning runt åtta procent. AMD-kort har tidigare presterat väldigt bra i gränssnittet Vulkan och fortsätter med det i Wolfenstein II.

I mitten av tabellen hittas Radeon RX Vega 56 som hamnar runt 15 procent ovanför rivalen Geforce GTX 1070. Det röda laget fortsätter att visa bra form ihop med Vulkan.

Med upplösningen ställt i 2 560 x 1 440 pixlar är ställningen oberörd från tidigare tabell. Radeon RX Vega 64 ökar ledningen med en procent till totala nio procent jämfört med Geforce GTX 1080. Prestandaskillnaden är liknande mellan RX Vega 56 och GTX 1070, där den förstnämnda tar hem segern.

Sist men inte minst är det högsta läget på upplösningen där endast Geforce GTX 1080 Ti lyckas hålla sig på rätt sida av önskvärda 60 FPS. Bakom den hamnar både Geforce GTX 1080 och Radeon RX Vega 64 runt 55 bilder per sekund i snitt, där den sistnämnda har något sämre lägsta värde och därmed hamnar under sin konkurrent.

Test av alla kvalitetsinställningar

För att se skillnaderna mellan grafikinställningarna körde redaktionen igenom Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080 i alla förinställda detaljnivåer i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar.

AMD Radeon RX Vega 64

Nvidia Geforce GTX 1080

Low

171/139

145/115

Medium

149/122

125/101

High

125/101

107/87

Ultra

112/85

102/82

Über

106/68

97/77

Mein Leben

99/68

91/73

Som tidigare visat har Radeon RX Vega 64 ett litet övertag ställt mot Geforce GTX 1080, vilket gäller i spelets alla förinställda detaljnivåer. I takt med att grafikinställningarna ökar, sjunker även ledningen för Radeon RX Vega 64.

Processorbelastning

Redaktionen passar även på att kika på belastningen för processorn med ett kort från vardera lag. För AMD handlar det om Radeon RX Vega 64 som ställs mot rivalen Geforce GTX 1080, med spelet inställt i förinställda "Mein Leben" med upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar.

Wolf_CPU.png

Belastning för processorn är något mer ojämn för Radeon RX Vega 64 som får en kortare spik i mitten av rundan. För Geforce GTX 1080 ser det betydligt jämnare och framförallt mer konsekvent ut. Gemensamma nämnaren för båda korten är att processorbelastningen inte är allt för tung, trots högsta detaljnivån i spelet.

Sammanfattande tankar

Andra delen i Bethesdas Wolfenstein-serie är även den andra speltiteln att använda sig av Id:s grafikmotor Tech 6, vilken använder sig av Kronos Group-utvecklade gränssnittet Vulkan. Kombinationen av dessa två innebär ett spel som ser väldigt grafiskt tilltalande utan att kräva hårdvara i toppklassen.

wolfenstein-ii.jpg

Undertecknads egen åsikt är att spelet fortfarande ser överraskande bra ut även i lägsta grafikinställningen, som ofta brukar innebära gråa och platta texturer. Skulle datorkomponenterna vara av den äldre sorten är det fortfarande fullt möjligt att driva spelet med behaglig bildfrekvens.

Som en spelare själv uppskattas det att utvecklarna Machinegames lyckas skapa ett sådant väloptimerat spel utan att direkt tumma på bildkvaliteten. Stor del av det beror självklart på grafikmotorn Tech 6 tillsammans med Vulkan, där det sistnämnda inte har tillämpats i allt för många spel i dagsläget. Bevisligen fungerar det bra ihop med spel och ska bli spännande att se hur det blir i framtiden.

Kommentarer till artikeln

44 debattinlägg

Skicka en rättelse
61

Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Frågan om slopande av TV-avgiften har nu tagits upp i riksdagen, vilka röstat igenom förslaget. Detta innebär att avgiften ersätts med en skatt från och med 1 januari 2019. Läs mer

1

MSI Geforce RTX 2070 Aero ITX hittar ut på webben – Geforce RTX 2070 i krympt format

Under förra året släppte MSI flera modeller ur Geforce GTX 1000-serien i Mini ITX-format, och nu hittar ett Geforce RTX 2070 i samma utförande ut på webben. Läs mer

I samarbete med Komplett
5

Intervju: Johan "C4B12" Nyman bygger små datorer till Dreamhack

En liten dator kan vara minst lika intressant som en stor. Vi fångade datormoddaren och forumprofilen Johan Nyman för en pratstund om Dreamhack och byggandet av små datorer. Läs mer

31

AMD Radeon RX 590 får specifikationer – lanseras den 15 november

Lång tid av stiltje i mellansegmentet är på väg att brytas med Radeon RX 590, vars specifikationer hittar ut på webben. Samtidigt framgår att modellen släpps med ett stort spelpaket. Läs mer

57

Xiaomi lanserar officiellt i Sverige

Världens fjärde största telefontillverkare Xiaomi har under året lanserat sig självt i flera europeiska länder. Nu har turen kommit till Sverige, där fokus ligger på pressade priser. Läs mer

77

DICE uppdaterar Battlefield V med stöd för ray tracing

I samband med lanseringen av Battlefield V Deluxe Edition får nu spelet en ny uppdatering, vilken bland annat lägger till stöd för ray tracing. Läs mer

34

Microsoft återlanserar höstens stora uppdatering för Windows 10

Efter att Microsoft pausat höstuppdateringen för Windows 10 på grund av tekniska problem släpps den nu återigen. Samtidigt utlovar företaget ökad kvalitetssäkring inför framtida uppdateringar. Läs mer

31

Nvidia rullar ut Geforce 416.94 WHQL för Battlefield V, Fallout 76 och Hitman 2

Med tre storspel på lanseringschemat tar Nvidia tillfället i akt att uppdatera mjukvaran. Den nya drivrutinen lovar optimal upplevelse för Battlefield V, Fallout 76 och Hitman 2. Läs mer

109

Snabbtest: Battlefield V i DirectX 11 och DirectX 12 med tio grafikkort

För någon dag sedan lanserades Battlefield V skarpt och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort för att se vad som krävs att driva runt spelet. Läs mer

9

AMD Radeon RX 590 från HIS och Asrock hittar ut på webben

Uppgifterna kring Radeon RX 590 duggar tätt och nu dyker ytterligare två modeller upp på webben, som denna gång är signerade tillverkarna HIS och Asrock. Läs mer

71

Youtube kan tvingas blockera videoklipp på grund av EU:s nya upphovsrättslagar

Youtubes VD Susan Wojcicki riktar kritik mot EU:s nya upphovsrättslagar, och menar att det kan leda till att de tvingas blockera stora mängder videoklipp på plattformen. Läs mer

120

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Med anor från år 1997 är spelmotorn Creation Engine uråldrig ställt mot andra. I en intervju berättar Bethesdas Todd Howard att den lever vidare i framtida Starfield och The Elder Scrolls VI. Läs mer