För länge sedan, långt innan Techreport upptäckt och problematiserat frame times, var det vanligt att samköra två eller fler grafikkort i SLI och Crossfire. Det var även här slaget om prestandatronen härjade mellan AMD och Nvidia, vilka kämpade med att tygla värmeutvecklingen från två kretsar på ett grafikkort.

"Där Radeon HD 4870X2 använder ett enkelt kretskort för bägge grafikkretsarna fortsätter Nvidia att använda separata kretskort som monteras ihop till vad som närmast kan liknas vid en dubbelmacka" – Jonas Thörnqvist i SweClockers test av Geforce GTX 295.

Den 8 januari 2009 lanserade Nvidia Geforce GTX 295 med dubbla GT200 som byggde på arkitekturen Tesla. Bland svenska entusiaster beskrevs modellen ofta som en "dubbelmacka", en inte helt obefogad beskrivning då varje grafikkrets satt på varsitt kretskort som monterades ihop.

Grafikkretsarna som användes var andra generationen av GT200, även kallad GT200B, och tillverkades på 55 nanometer istället för 65 nanometer som var fallet med GT200(A). Detta var en förutsättning för att möjliggöra en modell som GTX 295. Trots den mer effektiva tillverkningstekniken hade Geforce GTX 295 ett specificerat TDP-värde på för sin tid höga 289 W.

Grafikkretsarna kom med samtliga 240 CUDA-kärnor påslagna och dessa gick i 576 MHz med en shaderfrekvens på 1 242 MHz. Detta kan jämföras med 648 respektive 1 476 MHz för GTX 285 som bestyckades med en ensam GT200B och släpptes en vecka senare, vilket sedermera gjorde att GTX 280 med GT200A på 65 nanometer förpassades till historien.

Däremot fick minnesbussarna på kretsarna stryka på foten, från 512 till 448 bitar, vilket också resulterade i att båda kretsar endast fick 896 MB GDDR3-minne att tillgå istället för 1 GB. Med en minnesfrekvens på närmare 2 000 MHz uppgick bandbredden till 112 GB/s per grafikkrets.

När grafikkortet ställdes på prov i SweClockers testlabb stod det snabbt klart att det utpresterade AMD:s flaggskepp ATI Radeon HD 4870 X2. I Far Cry 2 och upplösningen 1 920 × 1 200 pixlar landade Nvidias dubbelmacka på 76 FPS i snitt med ett minimivärde på 63 FPS. Med god marginal över Radeon HD 4870 X2 som landade på 65 respektive 45 FPS.

Den som ville ha ännu mer prestanda kunde köpa två Geforce GTX 295 och köra dessa i Quad-SLI, med ett varningens finger om att det kräver stöd från såväl spelutvecklare som Nvidia i dess drivrutiner. Detsamma gällde så klart AMD, som på den tiden var den största påhejaren om att samköra flera grafikkretsar.

Läs SweClockers test av Nvidia Geforce GTX 295

Även för tio år sedan var priset viktigt när SweClockers satte betyg. Trots dess höga pris blev det en rekommendation, med förbehållet att Radeon HD 4870 X2 var ett mer prisvärt alternativ. Hård konkurrens och ett par år av prisfall till trots – Nvidias Geforce GTX 295 kostade trots allt hela 5 300 kronor.

SweClockers firar 20 år, 1999–2019

Sedan 1999 har SweClockers varit samlingsplatsen för datornördar från hela landet. Det ska givetvis firas! Under året väntar retroosande tester, artiklar och forumsnack – givetvis tillsammans med er!

Häng med när vi blickar bakåt och siar om framtiden!

Följ SweClockers 20 år via vår specialsida