Japanska utvecklarna och utgivarna Capcom släppte Resident Evil Village i början av maj i år. Trots höga betyg från de flesta recensenter har lanseringen fått smolk i bägaren på grund av prestandaproblem på specifikt PC, vars orsak uppdagades först när spelets DRM-skydd crackades i början av juli av gruppen Empress.

Spelet använder en kombination av omstridda Denuvo och Capcoms egna kopieringsskydd, som är nästlat i det förstnämnda. Enligt gruppen som crackade spelet aktiverades kopieringsskyddskontroller vid vissa typer av inmatning i spelet vilket drastiskt kunde försämra prestandan.

All in-game shutters like the one from when you kill a zombie are fixed because Capcom DRM's entry points are patched out so most of their functions are never executed anymore. This results in a much smoother game experience.

- Crack-gruppen Empress

Digital Foundry testade spelet med avlägsnat DRM-skydd, och kunde mycket riktigt konstatera att prestandaproblemen är som bortblåsta. Och nu, 72 dagar sedan spelet lanserades, har även Capcom tagit sitt förnuft tillfånga för att fixa problemet med en officiell uppdatering till spelet.

Till synes har uppdateringen samma effekt som den tidigare cracken, men Capcom delar inga detaljer kring om de helt tagit bort sitt eget kopieringsskydd eller vad som egentligen hänt. Någon ursäkt från Capcom erbjuds inte heller trots att majoriteten av spelets köpare redan lär ha spelat igenom spelet redan, prestandaproblemen till trots.

Uppdateringen bjuder trots avsaknad ursäkt på andra mer positiva nyheter. Capcom har i samma vända passat på att lägga till stöd för Fidelity FX Super Resolution (FSR) i den AMD-sponsrade titeln. Detta sätter Digital Foundry på prov och jämför med spelets inbyggda uppskalningsteknik.

FSR bedöms bjuda på förhållandevis små prestandaförbättringar, något Digital Foundrys redaktör härrör till flaskhalsar som potentiellt uppstår på grund av ray tracing. Spelets inbyggda checkerboard-rendering bedöms ge betydligt bättre prestanda och behålla mer detaljrikedom, men lider å sin sida av fler artefakter i den renderade bilden. Detta gör att FSR ändå bedöms vara det bättre alternativet.

Har du spelat Resident Evil Village och märke du i så fall av några prestandaproblem?