Den breda utrullningen av de dedikerade grafikkorten i Intels Arc "Alchemist"-serie står för dörren och strömmen av rykten avlöses därför av mer officiell information. Instegsgrafikkorten Arc A380 är redan lanserat i Kina och testat på flera håll, där de flesta är eniga om att drivrutiner och andra delar på mjukvarusidan är den främsta svagheten. Nu framkommer att Intel anpassar prissättningen enligt prestandanivån som syns i de sämst optimerade fallen.

Being self-aware, that there are going to be some Arc compromises – and that there are some silicon surplus-issues to work around – they have a bold plan, and the actual real buckets of money to turn that plan into a reality. You guys ready? Intel is going to be basing their pricing off of their internal testing of third tier games. Now, they still won't tell us how much the A770 is going to cost. But what we do have, is some datapoints that lead us to believe there are going to be some pretty happy gamers. – Linus Sebastian

Det är Linus Tech Tips-kanalens frontfigur Linus Sebastian som presenterar informationen. I en färsk video där kanalen gästas av Intels Tom Petersen, Ryan Shrout samt bolagets vassaste grafikkort Arc A770, meddelas att Intel är väl medvetna om att allt inte kommer att fungera perfekt från start. Därför ska bolaget sätta priserna efter hur väl grafikkorten fungerar som sämst, en prisnivå som rimligtvis baseras på vad produkter från Nvidia och AMD kostar i samma prestandasegment.

För att göra Arc-prestandan tydligare delar Intel in spel i tre kategorier, där "Tier 1" är titlar som fungerar bra med den nya arkitekturen och tillhörande mjukvara. I den här kategorin menar Petersen att Intel sopar banan med motståndet när det gäller pris i förhållande till prestanda. Intel har presenterat interna testresultat för sådana spel och kortet Arc A750, som i bästa fall slår Geforce RTX 3060 med 17 procent.

Arc-grafikkorten fungerar sämre med spel med "Tier 2"- respektive "Tier 3"-stämplar, där den förstnämnda kategorin är icke-optimerade titlar med moderna grafikgränssnitt som Vulkan eller DirectX 12. Kategorin "Tier 3" är äldre spel som använder grafikgränssnitt i stil med DirectX 11, vilket av tester att döma kan leda till oförutsägbar och kraftigt försämrad prestanda. I videon visas exempelvis Shadow of the Tomb Raider, som presterar dubbelt så bra med ett byte från DirectX 11 till DirectX 12.

Det är just "Tier 3"-gruppen som ska ligga till grund för priserna, vilket i teorin innebär att den som spelar mer välfungerande titlar kan göra ett kap genom att välja Arc över Radeon eller Geforce. Intel vill dock inte dela med sig om konkret information gällande priser, men om tidigare nämnda situation med halverad prestanda är utbredd kan också prislapparna få halva storleken. Sannolikt handlar det om mindre drastiska skillnader, men framtiden får utvisa exakt vad det handlar om.

Vad kan du tänka dig att betala för ett Arc-kort, och i vilka spel eller applikationer måste det prestera för att du ska överväga köp?