Permalänk
Medlem

En lite konstig grej.. läskkylare

Jag fick en lite halvt konstig ide när nån på forumet gjorde ett
bord av ett "nätaggs tak". En läskkylare tänkte jag och började bygga (inte så mycke å bygge, men men) Jag satte en fläkt under nätaggs taket under ett hål för en fläkt..Så att den blåste uppåt..
Sen skulle det självklart på en list i den passande färgen blå,
jag skar upp en sladd och trädde på..

Ja, ni börjar väl förstå själva nu.. Den är till för lite mindre flaskor eller vanliga burkar..
Jag hade tänkt mig ett 12v batteri monterat under också..
Grym för lan.
Jag undrar om den är bra hehe

bild:

[EDIT]: Det ska alltså strömma ut luft runt om flaskan.

Permalänk
Medlem

Jo den såg fräsch ut. Hur bra funkar kylningen? Klarar den att kyla en läsk i ett rum med en temperatur utav 35C

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte testat än för att jag hittade bara en fläkt där sladdmojjerna var avskurna.. Så jag ska sitta och fixa lite med några sladdar och koppla in i datorn, har inget starkt batteri hemma,.

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog bra ska du se. Du kan ju annars fixa dit några extra fläktar så att det kommer luft från flera håll.

Permalänk
Medlem

Kommer ju bara kyla ner burken till rumstemperatur. Kommer inte kyla ett dugg.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trek
Kommer ju bara kyla ner burken till rumstemperatur. Kommer inte kyla ett dugg.

Snyft.. Jaja, den ser bra ut iaf.. hehe

Permalänk
Medlem

Rumstempererad läsk borde man vara van vid vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Om burken är kallare än rumstemp så kommer den nog att värma på läsken...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska jag byta namn på den? Ugn?

Permalänk
Medlem

Hjälper det om jag sätter nån kylgrej under så att fläkten tar kyld luft..
även om det är bättre att sätta läsken brevid kylgrejen isf.. men det är ju ballt med det kylbordet.

Permalänk
El-nisse

den kan nog fungera till att hålla läsken kall om läsken har stått en stund i kylen. då läsken ställs i rumstemperatur och har en lägre temperatur kommer det bilda kondensdroppar, och när sedan fläkten blåser på dropparna så avdunstar vattnet med följden av att läsken kyls ner. har hört en siffra om att det krävs 2200J för att en droppe vatten ska avdunsta, 2200J = 2200 W i en sekund

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man inte göra som en bong då? alla vet ju att blöta grejor blir kallare?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Det skulle juh fungera å sätta en kylfläns som kyls av en peltier, eller något, som fläkten får blåsa på så att det kommer kall luft på burken..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

detta börjar ju bli tjatigt med alla som tror att en fläkt kan kyla en läst

hur ska en cåca som står i en 25gradigt rum bli kyld bara för att den får 25gradig luft på sig... funkar inte..

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]

Permalänk
El-nisse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muerte
detta börjar ju bli tjatigt med alla som tror att en fläkt kan kyla en läst

hur ska en cåca som står i en 25gradigt rum bli kyld bara för att den får 25gradig luft på sig... funkar inte..

om du fuktar colan innan så kyls läsken tills det att allt vatten avdunstat, jag kyler mitt rum med en tygbit, vatten och en fläkt

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk

Jag har sätt nån stans en burkkylare som man satte direkt i ciggarettändaruttaget Det borde ju inte vara nåt problem att få dit ett sånt utag i datorn.

Fast jag skulle ju heldre ha en kaffebryggare

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

hihi det var jag som postade den bil-läsk-kylaren!

ne borde inte va svårt är ju 12v i cigg utaget...

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]

Permalänk

Det var en sån här jag menade: http://www.mobicool.com/pages/products/cancool/cancool.htm

Kanske inte lika kul som om man gör det själv

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muerte
hihi det var jag som postade den bil-läsk-kylaren!

ne borde inte va svårt är ju 12v i cigg utaget...

Hmm missade det Fast ett ciggutag borde ju va nått i datorn... fins ju en hel del grejer till cigg utagen

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

Drar man luften ur lådan från ett tak fläkt (har jag missuppfattat det?) så kommer ju burken värmas istället.

Permalänk
Medlem

Vira in fläkten i några varv blött papper och låt ett par fläktar blåsa på den. Fult kanske, men men

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan

om du fuktar colan innan så kyls läsken tills det att allt vatten avdunstat, jag kyler mitt rum med en tygbit, vatten och en fläkt

Sorry, det funkar inte på det viset.

Det du åstadkommer med fuktigt tyg etc. är att du höjer luftfuktigheten en smula i rummet och får luften i rörelse, vilket hjälper till att leda av värme från kroppen lite lättare, rumstemperaturen förblir dock oförändrad.

En fläkt på en cola kommer enbart att hjälpa till att värma upp colan snabbare.

Läs några kurser i fysik så förstår du hur det funkar sen.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Lika kul varje gång.. Det vi känner när vi har en fläkt eller något är pga våran kroppstemp..

Men då borde det inte kyla med en fläkt om det är 37 grader i rummet?

Permalänk
Medlem

kälm in ett kyl agg så kanske f0nkar, annars köp en jävla kyl?

Permalänk

Kyler inte din cola ett dugg. Det som den kanske kan lyckas med är att hålla redan befintlig burk kall längre än utan den där.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
El-nisse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz

Sorry, det funkar inte på det viset.

Det du åstadkommer med fuktigt tyg etc. är att du höjer luftfuktigheten en smula i rummet och får luften i rörelse, vilket hjälper till att leda av värme från kroppen lite lättare, rumstemperaturen förblir dock oförändrad.

En fläkt på en cola kommer enbart att hjälpa till att värma upp colan snabbare.

Läs några kurser i fysik så förstår du hur det funkar sen.

men hur funkar det då med en bong-kylare. det är ju ungefär samma princip. man får vatten att avdunsta och dra energi ifrån resten av vattnet vilket innebär att vattnet som inte avdunstat har en lägre temp än rumstemperaturen?

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem

Ampz: Hört talat om specifikt ångbildningdsvärme?

Permalänk
Medlem

Jodå, visst går det åt energi för att förånga vatten, men det hjälper inte colaburken eftersom du inte tillför något vatten att förånga. Men även om du bygger en fullfjädrad förångande kylare så har jag ännu inte sett en bong som klarar mer än ett par ynka grader under rumstemperatur.

23 gradig cola på ett 26 gradigt LAN *mums*
Det krävs aktiv kylning för att nå någon intressant temperatur.

En fläkt på en cola ser till att colan så snabbt som möjligt får rumstemperatur

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Ja eller så går man och köper ett litet kylskåp...
Jag fick tag på ett litet billigt på "MAXI ica stormarknad" för 400:-
får plats med 5 33cl läskburkar, funkar fin fint ISKALL läsk säger jag bara...

Sedan ännu ett plus med kylskåpet man kan switcha på en liten knapp så blir det plötsligt varmt så man kan värma en pirog lr liknade...
//haze

Visa signatur

Motto: Stå på dig annars gör någon annan det.

HQ08, 1,2GHz, 2x128mb 1x256mb RAM, GeForceII MX 32mb, 40+80Gb HDD, CD/CD-RW

Permalänk
El-nisse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Jodå, visst går det åt energi för att förånga vatten, men det hjälper inte colaburken eftersom du inte tillför något vatten att förånga. Men även om du bygger en fullfjädrad förångande kylare så har jag ännu inte sett en bong som klarar mer än ett par ynka grader under rumstemperatur.

23 gradig cola på ett 26 gradigt LAN *mums*
Det krävs aktiv kylning för att nå någon intressant temperatur.

En fläkt på en cola ser till att colan så snabbt som möjligt får rumstemperatur

det var iofs inte colan vi pratade om, det var väl min finfina luftkylare som funkade med en fläkt+tygbit och vatten som sugs upp via kapillärverkan i tygfibrerna

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas