Var nära att köra på Macbook, men Asus gav mig andra tankar, HJÄLP ! (köpråd)

Permalänk
Medlem

Var nära att köra på Macbook, men Asus gav mig andra tankar, HJÄLP ! (köpråd)

Hej !

Jag har länge nu varit inne på att testa Macbook. Men är det verkligen värt det?

Det är den vanliga macbook jag varit inne på.

Macbook
http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

MEN sen dök denna dator upp
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3784239

Denna Asus är ju klart och tydligt en mycket bättre dator än macbook, eller?

Bättre Grafik, större hårddisk, mer ram och snabbare processor?

Jag är ute efter en dator att ha till min tv, spela spel, plugga på, smida att bära runt.

Något som också väger över mer till Asus fördel är att den har HDMI, vilket ju ioförsej kan lösas med Macbook också...

Jag har alltså en budget på max 9000, där macbook med studentpris ligger på 8999:- och Asus på 8490:-

Jag har väldigt svårt att bestämma mig just nu...
Men vad tycker ni ?

Permalänk
Medlem

Det är ett känt faktum att en dator i samma prisklass ger mer prestanda än en mac. Det du får istället är exempelvis ett rejälare chassi och mac os x, samt applemärket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmen1
smida att bära runt.

Och asusen väger 500 gram mer och är större i dess fysiska storlek.

Permalänk
Medlem

Okej !

Men hur stor är skillnaden prestanda mässigt?

Hur mycket skillnad märker jag tex på processorn? Grafikkortet?
Främst när det gäller att spela upp film på en 40" LED tv

Det som är lite + på Mac är ju att den har mycket högre andrahandsvärde

// Grim

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att spela TF2,QL och liknande spel på min MBP 13", bara att slänga in windows i dual boot(medföljer program för det). Det jag älskar med macen är att den är smidig och lätt. Den har äckligt bra batteritid och en trackpad som du inte kan slå. Dock tyckte jag att 160 gb hdd var lite lite (även med externa) så det uppgraderade jag själv.

Våga pröva mac, den har underbar skärm och är smidig att arbeta med. Jag klarar mig gbg-sthlm med x2000 på en laddning

Permalänk

Jag hade också kört på Macen. Hög kvalitet, grym batteritid, OS X. OS X är förmodligen den största anledningen till ett Macköp tycker i alla fall jag. Man får ut mycket mer prestanda av det än Windows så det märks förmodligen inte så mycket skillnad. Däremot fungerar inte Windowsprogram i OS X vilket kan vara krångligt när det gäller spel så om du spelar mycket endast-windows-spel så kanske det vore bättre med PC:n. I och för sig går det ju att installera Windows på Macen också om man nu skulle vilja det.

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita