Multitasking i nästa version av Iphone OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vad är problemet? Folk har ju redan kunnat ha reklam i sina apps ifall dom velat. Allt Apple gör nu är att erbjuda sin egna tjänst.

Jo men det är min åsikt. Jag är väl lite mer anti reklam än dom flesta här.
Kan säga att jag inte godtagit någon reklam i min mobil som jag betalt dyra pengar för.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vad är det för skit med iAd? Betyder det att det kommer komma upp en reklamruta och ta upp hela skärmen precis när man ska sätta rekordet i nåt spel?
Om det är fallet så hatar jag Steve Jobs...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad är det för skit med iAd? Betyder det att det kommer komma upp en reklamruta och ta upp hela skärmen precis när man ska sätta rekordet i nåt spel?
Om det är fallet så hatar jag Steve Jobs...

Jag tror i och för sig inte det blir så illa men är säker på att det kommer sitta som en finne i arslet.

Det är som men torch light till HD2 med sin Demovisning varje gång man startar den. gör ingen skada men efter 100 användningar så blir det drygt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Njo, frågan var vad han saknade, men tanken bakom frågan var att se hur många som saknar samma sak. Som misstänktes; väldigt få.

Mac-förespråkare anser jag generellt vara mer pålästa på andra plattformar än sin egen, något som inte är lika vanligt bland anti-Macare. Har ingen statistik, men det är helt klart åt det håll det lutar om man läser vad folk skriver.

Finns också en hel del exempel folk som kört Windows och sen testat och satt sig in i Mac och gått över till det och undrat varför de inte gjorde det tidigare. Windows 7 kan vara bättre, det ska erkännas att jag inte har så mycket erfarenhet av det även om jag gillar det mesta av det man hunnit testa.

Hmmm... Det var iofs iPhone vi snackade om...

Vad är det som är så hemskt med iTunes?

Jag gillar helt enkelt inte iTunes. Jag har inte sagt att det är dåligt.

Och när jag inte gillar något så är det väl rätt självklart att jag inte vill tvingas använda det för att Apple tycker att de vet vad som är bäst för mig?

Om jag vill föra över musik, film och applikationer vill jag bara kunna plugga in mig i valfri dator och lägga över. Snabbt, smidigt och enkelt.

Finns säkert sätt att lösa det på m h a jailbreak men det hör inte riktigt hit nu. Eftersom vi snackar om den breda massan.

OS X-användare är nog mer insatta i Windows än vad Windowsanvändare är insatta i OS X. Antagligen för att de själva använder/använde Windows och senare gick över till OS X eller liknande.

Jag använder mig själv utav Vista och det fungerar utmärkt för mig. Har använt OS X flertalet gånger, och har kompisar som använder det. Men det är inte för mig. Smaksak helt enkelt. Om någon försöker säga till mig vilket OS som är bäst kommer jag skratta dem i ansiktet för jag vet vad jag behöver och vad jag tycker om att använda.

Permalänk
Medlem

Bra läsning angående Iphone OS 4 Multitask

http://blog.rlove.org/2010_04_01_archive.html

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Multitask saknas tydligen.
Egna service saknas (se ovan)
Bunden till mac för att utveckla
Kräver itunes
Ej open source
Du får inte ha konkurrerande produkter på mobilen (ex annan webläsare)
osv

Det kräver inte itunes. Du kan föra in filmer och musik via flera program så som sharepod (gratis) som jag använde för att trycka in några filmer i min iphone via syrrans laptop när jag var i fjällen (har ingen laptop :/ ) för att överleva mina dagar som sjuk där uppe.

Jag vet inte hur det är med uppdateringar dock men man kan använda telefonen utan uppdateringar.
Telefonen är bara så begränsad så som det du gör den till. Jailbreakar du den så kan man säga att det är open-source?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Jag gillar helt enkelt inte iTunes. Jag har inte sagt att det är dåligt.

Och när jag inte gillar något så är det väl rätt självklart att jag inte vill tvingas använda det för att Apple tycker att de vet vad som är bäst för mig?

Om jag vill föra över musik, film och applikationer vill jag bara kunna plugga in mig i valfri dator och lägga över. Snabbt, smidigt och enkelt.

Finns säkert sätt att lösa det på m h a jailbreak men det hör inte riktigt hit nu. Eftersom vi snackar om den breda massan.

OS X-användare är nog mer insatta i Windows än vad Windowsanvändare är insatta i OS X. Antagligen för att de själva använder/använde Windows och senare gick över till OS X eller liknande.

Jag använder mig själv utav Vista och det fungerar utmärkt för mig. Har använt OS X flertalet gånger, och har kompisar som använder det. Men det är inte för mig. Smaksak helt enkelt. Om någon försöker säga till mig vilket OS som är bäst kommer jag skratta dem i ansiktet för jag vet vad jag behöver och vad jag tycker om att använda.

En av framgångarna med iTunes, iPhone etc. tror jag beror till stor del på att man bara kan göra vissa saker på ett sätt. Det blir mindre support för Apple om man inte stöder en massa olika sätt att få in grejor i sin pryl. Kan förstå att vissa inte gillar det, men då finns det andra vägar.

Man måste också inte att även om man inte gillar någonting i början så kan man ändra sig när man lärt och vant sig vid det nya. Ens smak baseras på någonting (ofta vana och vad man känner igen), tror inte den är orubblig.

Vissa saker är mer smidiga i längden i Mac OS X, som exempelvis att ha menyraden övers på skärmen så man inte kan missa den. Länkar till ”User Interface Friction”-dokumentet igen: http://pfeifferreport.com/trends/UIF_Report.pdf

Klart du får gilla Vista (även om jag inte begriper hur man inte kan bli vansinnig på sättet som alla program tar så mycket plats i Taskbaren – Microsoft fick till det först med Windows 7 när det blev som i Mac OS X; en ikon för varje program), men det handlar också om vana. En annan sak är ju Start-menyn som man inte kan ändra storlek på –_samma sak i Windows 7, inte sant?

Vissa saker kan man ju mäta och komma fram till vad som är mest effektivt. Men det är klart folk använder sin dator till olika saker och då spelar kanske vissa manövrer mindre roll.

Hursomhelst är det hela rätt komplicerat och vad jag vill komma fram till är att man inte bara ska såga saker utan att verkligen ha sett alla aspekter (vilket är mycket svårt att göra).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Citat:

En av framgångarna med iTunes, iPhone etc. tror jag beror till stor del på att man bara kan göra vissa saker på ett sätt. Det blir mindre support för Apple om man inte stöder en massa olika sätt att få in grejor i sin pryl. Kan förstå att vissa inte gillar det, men då finns det andra vägar.

Man måste också inte att även om man inte gillar någonting i början så kan man ändra sig när man lärt och vant sig vid det nya. Ens smak baseras på någonting (ofta vana och vad man känner igen), tror inte den är orubblig.

Vissa saker är mer smidiga i längden i Mac OS X, som exempelvis att ha menyraden övers på skärmen så man inte kan missa den. Länkar till ”User Interface Friction”-dokumentet igen: http://pfeifferreport.com/trends/UIF_Report.pdf

Klart du får gilla Vista (även om jag inte begriper hur man inte kan bli vansinnig på sättet som alla program tar så mycket plats i Taskbaren – Microsoft fick till det först med Windows 7 när det blev som i Mac OS X; en ikon för varje program), men det handlar också om vana. En annan sak är ju Start-menyn som man inte kan ändra storlek på –_samma sak i Windows 7, inte sant?

Vissa saker kan man ju mäta och komma fram till vad som är mest effektivt. Men det är klart folk använder sin dator till olika saker och då spelar kanske vissa manövrer mindre roll.

Hursomhelst är det hela rätt komplicerat och vad jag vill komma fram till är att man inte bara ska såga saker utan att verkligen ha sett alla aspekter (vilket är mycket svårt att göra).

De hade ju lätt kunnat fixa så att drag-n-drop-stöd för filer hade funnits, men samtidigt haft stöd för iTunes? Jag har upplevt att fler folk behöver hjälp att mecka med iTunes för sina iPods än vad de behövt med simpla spelare som har stöd för "plug-n-drop". Det är inte bra på något sätt att tvinga folk att använda iTunes. Det är bra om du sen tidigare använder iTunes, annars är det inget vidare.

Du har rätt i att smak ofta baseras på tidigare erfarenheter. Men jag gillar det sättet jag navigerar min dator på nu, och jag ser ingen superfördel med att lära mig använda OS X egenheter.
Vill jag föra över en fil till min mobiltelefon så pluggar jag bara in den (eller kör över bluetooth). Trycker windowstangent + e för att få upp explorer. Sedan drar jag bara över de filer (filmer, musik, textdokument osv.) som jag vill ha och det är fixat. Tror inte jag hade kunnat göra det mycket snabbare än så, under något operativsystem som inte gör det helt automatiskt.

Och när det kommer till taskbaren så föredrar du ett sätt, och jag ett sätt. Smaksak alltså.

Och nej, jag sågar inget operativsystem. Jag ser varför vissa väljer att använda Apples produkter, varför vissa väljer Microsoftprodukter och varför vissa använder sig av något hemmadonat linuxsystem där de navigerar allting enbart genom terminalen.

Permalänk
Medlem

Borde inte redaktionen ändra nyhetsrubriken med tanke att multitask för 3part program ej överhuvudtaget existerar i uppdateringen. Utvecklarna har begränsade möjligheter att använda de redan tidiga inbyggda tjänsterna(ex musiktjänsten som den inbyggda spelaren använder sig av). Det nya är genvägar till tidigare avslutade program.

Bara för att någon säger senap är ketchup betyder det inte att senap är ketchup...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag kan rapportera att min qtek 7070 (aka HTC Canary) kan multitaska. Ptja den är väl runt 6-7 år nu skulle jag tro, release 2003.

http://pdadb.net/img/qtek7070.jpg

Och det är knappast den första mobilen som kunde det.

iPhone OS har alltid haft stöd för multitasking. Apple har bara inte tillåtit andra utvecklare att utnyttja det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
till och med min gamla 1½ år gamla lg funkar att multitaska på. apple är verkligen verkligen efter.

Till och med min gamla Qtek 9090 som är över 5 år gammal fungkar med multitasking på...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill jag föra över en fil till min mobiltelefon så pluggar jag bara in den (eller kör över bluetooth). Trycker windowstangent + e för att få upp explorer. Sedan drar jag bara över de filer (filmer, musik, textdokument osv.) som jag vill ha och det är fixat. Tror inte jag hade kunnat göra det mycket snabbare än så, under något operativsystem som inte gör det helt automatiskt.

Och när det kommer till taskbaren så föredrar du ett sätt, och jag ett sätt. Smaksak alltså.

Det är nästan precis likadant med Macen, bara att man får trycka ctrl F3 och mellanslag för att komma till Finder om man nu inte vill växla till den med cmd tab, klicka på skrivbordet eller på Finder-iknonen i Dockan.

Taskbaren i Vista blir oöverskådlig när man kommer upp i ett visst antal program igång samtidigt (har rätt ofta runt 20 rullandes). Jag kan lova att man är mer effektiv i Mac OS X gällande detta – att du sen inte föredrar det är en annan sak. Effektivitet och vad man gillar går inte alltid hand i hand.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem

bara installera "backgrounder" så funkar det fint med multitasking....

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Ja det är sjukt svagt, men å andra sidan är 3G sjukt mycket segare än 3GS, deras egna multitasking kanske gör lite mer än vad den jailbreakade versionen gör?

Iaf, skaffa 4.0 sen jailbreaka igen? Undra om inte jailbreakarteamet kan kopiera 3GS versionen av multitasking och peta in så det fungerar i 3G?

Som Elvis hade sagt: DU HAR BLIVIT FISTAD!

Sluta försöka beskydda ett företag som skiter totalt i dig.

Jag gillar iPhonen, jag gillar iMacen, men jag har ingen anledning till att försöka *skydda* företaget som just fistat MIG!

Jävligt ologiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Jo men det är min åsikt. Jag är väl lite mer anti reklam än dom flesta här.
Kan säga att jag inte godtagit någon reklam i min mobil som jag betalt dyra pengar för.

Så du menar att för att några applikationer som man kan ladda ner av tredjepart från AppStore har reklam så hade du inte godtagit det? Ladda inte ner applikationerna, vad är det svåra?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Borde inte redaktionen ändra nyhetsrubriken med tanke att multitask för 3part program ej överhuvudtaget existerar i uppdateringen. Utvecklarna har begränsade möjligheter att använda de redan tidiga inbyggda tjänsterna(ex musiktjänsten som den inbyggda spelaren använder sig av). Det nya är genvägar till tidigare avslutade program.

Bara för att någon säger senap är ketchup betyder det inte att senap är ketchup...

Nu får du väl ändå ge dig

Visst, det är tjänster som kör i bakgrunden och inte applikationerna i sig men som sagt det är upplevelsen som viktig för den överväldigade majoriteten.

Kommer du kunna ta emot skype-samtal trots att du är inne i ett spel?...Lyssna på Spotify medans du surfar?... Få vägbeskrivningar från Navigon-appen medans du är i spotify? ...Kolla mailen medans du laddar upp en bild till flickr?...

Ja, det kommer du kunna göra och det är vad den stora majoriteten bryr sig om. Om det är en tjänst eller faktiska appliktionen som kör i bakgrunden är skitsamma.

Sen att Apples produkter bara skulle vara för dom som inte vet bättre är ju bara komiskt. Jag jobbar som systemutvecklare på ett stort företag och hos oss gick många över från Win/Linux till Mac när tillfälle gavs. Även majoriteten av de konsulter vi tar in har Mac nuförtiden. Besök JavaOne-konferensen och se att där är Mac användarna också en majoritet de senaste åren

Så nog är det långt fler än bara personer som inte vet bättre som använder Mac.

OS X är definitivt inte perfekt, det finns flera saker jag stör mig på som jag tycker kan bli bättre med de positiva sakerna väger klart tyngre än de negativa och personligen ser jag mig inte gå tillbaka till Win den närmsta tiden.

iPhone är såklart inte heller den perfekt. Att inte kunna surfa samtidigt som jag lyssnar på Spotify är otroligt irriterande. Men samma sak där, jag skulle inte byta bort den mot någon annan telefon i dagsläget för om man ser till helheten är den en förbannat bra produkt enligt mig.

Om man vill pilla en massa så visst då lämpar sig säkerligen någon Android eller tex Nokias N900 bätte men personligen har jag inget behov av det (det får jag nog av med på jobbet). Jag vill ha en smidig lur utan trassel för att surfa, spela, kolla mail/kalender och lyssna på musik. För det passar iPhone utmärkt!

Känner dock medlidande för er med iPhone 3G, håller med att det var snålt att inte ge någon möjlighet till multitasking alls.

Ursäkta att det blev så långt inlägg men som star-affinity säger, finns på tok för många anti-apple fanatiker på det här forumet så kände att jag behövde tillföra lite positiva vibbar

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt inget illa om Mac osx vet faktiskt inte varför ni skriver hela tiden om den när jag pratar om iPhone. jag kör hellre Mac osx än Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är nästan precis likadant med Macen, bara att man får trycka ctrl F3 och mellanslag för att komma till Finder om man nu inte vill växla till den med cmd tab, klicka på skrivbordet eller på Finder-iknonen i Dockan.

Taskbaren i Vista blir oöverskådlig när man kommer upp i ett visst antal program igång samtidigt (har rätt ofta runt 20 rullandes). Jag kan lova att man är mer effektiv i Mac OS X gällande detta – att du sen inte föredrar det är en annan sak. Effektivitet och vad man gillar går inte alltid hand i hand.

Jag känner mig effektiv med Vista, och det är ingen som kan säga annat.

Och jag sa heller inte att Vista var snabbast, självklart är finns det snabbknappar till filhanteraren på mac också.

Vi har egentligen inte kommit fram till något förutom att det är en smaksak. Som jag skrev ifrån början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Hade du velat att en del av skärmen haft reklam på sig när du är inne i en app eller en snutt reklambilder innan den startar?

Nope, jag gillar inte reklam, särskilt inte när den ska tryckas in på knepigt utvalda platser (i det här fallet i ett program som man betalat för) men jag antar att det inte går att göra något åt det. Apple ser att iPhone säljer bättre än smör, en liten reklamsnutt här och där drygar nog ut kassan en hel del.

Kan man inte sälja datorer får man väl kompensera med att sälja allt annat med reklam istället.

Permalänk
Medlem

Niiice.
Multitasking skiter jag fett i men multipla exchangekonton blir trevligt. iAd lär dra in en hel del cash för de som gör riktigt bra gratisappar. Lite drygt dock att os 4 inte kommer till iPad förrän i höst :/
Nu behövs bara en iPhone med A4 chip! Augusti hade varit lagom för min del eftersom jag medvetet köpte min iPhone med ett års bindningstid för att kunna uppgradera med gott samvete.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag känner mig effektiv med Vista, och det är ingen som kan säga annat.

Och jag sa heller inte att Vista var snabbast, självklart är finns det snabbknappar till filhanteraren på mac också.

Vi har egentligen inte kommit fram till något förutom att det är en smaksak. Som jag skrev ifrån början.

Vi har visst kommit fram till något: det är inte alltid det som är snabbast/effektivast som är viktigast. Det handlar om att användaren trivs och att det upplevs som det man gör funkar effektivt.

Sen måste du ändå hålla med om att man kan mäta hur snabbt det går att utföra vissa saker i ett operativsystem - när man kör många program (säg 20) så blir det i Windows klumpigare att ”jonglera” med dem (utan tredjepartsprogram) jämfört med Mac OS X.

Man kanske kan förklara vad jag menar så här: (ingen bilanalogi, jag lovar )

En väg till ett mål tar dig 20 minuter att springa i ett visst tempo medan en annan tar 15 minuter.
Vägen som tar 10 minuter tar dig till målet snabbare, men du kanske ändå föredrar vägen som tar 15 minuter för att där finns en massa vackra träd/brudar/vattenfall (eller vad du nu är).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra läsning angående Iphone OS 4 Multitask

http://blog.rlove.org/2010_04_01_archive.html

Vad jag ser nämner han inte något om att Apples vis att köra multitasking spara både batteri och ger telefonen mer processorkraft över till annat.
Om det inte är ”riktigt multitasking” spelar väl ingen roll så länge man får illusionen av det?

Vår fria vilja kanske ändå är en illusion.
http://www.physorg.com/news186830615.html

Man tror man är så jäkla medveten och har koll, men egentligen är det bara hjärnan som ”matar” medvetandet med saker baserat på vad man har upplevt och hur trådarna i skallen råkar vara kopplade.
Har ni tänkt på det ni som inte tycker ni är lurade då ni inte gått på Apples påstådda lurendrejeri?

Ni är lurade att ni inte är lurade!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag ser nämner han inte något om att Apples vis att köra multitasking spara både batteri och ger telefonen mer processorkraft över till annat.
Om det inte är ”riktigt multitasking” spelar väl ingen roll så länge man får illusionen av det?

Vår fria vilja kanske ändå är en illusion.
http://www.physorg.com/news186830615.html

Man tror man är så jäkla medveten och har koll, men egentligen är det bara hjärnan som ”matar” medvetandet med saker baserat på vad man har upplevt och hur trådarna i skallen råkar vara kopplade.
Har ni tänkt på det ni som inte tycker ni är lurade då ni inte gått på Apples påstådda lurendrejeri?

Ni är lurade att ni inte är lurade!

Helt off topic visserligen men det är en intressant verklighet.
Den information våra sinnen ger oss av världen är mindre än 1 miljarddel, eller tänk dig att du har en liten låda, och i den lådan har du 5 små hål som du kan kika ut genom...och du tror att du någon uppfattning om hur världen "där ute", världen vi lever i ser ut eller är.

Vi kan tycka det är svårt att föreställa sig hur världens måste se ut för en hund som ser världen i svartvit, och upplever att hunden ser en "ofullständig" version av världen. Men samma sak gäller oss, vi kan bara se ljus i ett litet spektra, inte UV ljus t.ex, så vi ser en blomma som gul, medans en papegoja som ser UV ljus upplever den som lila. Vi är alla lurade, ingen av oss har den blekaste aning om hur världen egentligen ser ut. Världen är färglös, smaklös, ljudlös, utan textur, den saknar solida objekt (en människa består av mer än 99.99% tomrum)

Ett försök till gissning är att världen kanske ser ut som för Neo i the Matrix filmerna, fast inte massa gröna tecken utan ett myrornas krig där du inte kan skilja mellan någonting och någonting annat...långt ifrån den värld vi upplever och tror är verklig...

Vi lever i en illusion, och om alla lever i en total illusion och där lurar någon dig...vad gör det? Samma lika...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Nope, jag gillar inte reklam, särskilt inte när den ska tryckas in på knepigt utvalda platser (i det här fallet i ett program som man betalat för) men jag antar att det inte går att göra något åt det. Apple ser att iPhone säljer bättre än smör, en liten reklamsnutt här och där drygar nog ut kassan en hel del.

Kan man inte sälja datorer får man väl kompensera med att sälja allt annat med reklam istället.

Har du sett hur iAd funkar?

Jag gillar inte heller reklam, men det lär inte försvinna från vår omgivning i första taget.

Många utvecklare har redan börjat slänga in reklam i sina ”appar” så vad Apple vill göra är att ge dem ett enhetligt sätt visa sin reklam.

Om man kikar på demon av iAd så finns det hela tiden ett kryss uppe till vänster för att stänga av reklamen. Det positiva är att (om utvecklare nu anamar iAd) man kommer kunna stänga all reklam på samma ställe istället för att varje utvecklare gör sin egen lösning.

Lite som en av skillnaderna mellan Mac OS X och Windows:

Mac OS X: inställningarna för programmet man kör hittas i princip alltid i programets meny (höger om Apple-menyn) med kortkommando cmd , (kringla komma).

Windows: inställningarna för programmet man kör hittas ofta på olika ställen. (Tools-menyn, Edit-menyn etc. och med olika kortkommandon)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Helt off topic visserligen men det är en intressant verklighet.
Den information våra sinnen ger oss av världen är mindre än 1 miljarddel, eller tänk dig att du har en liten låda, och i den lådan har du 5 små hål som du kan kika ut genom...och du tror att du någon uppfattning om hur världen "där ute", världen vi lever i ser ut eller är.

Vi kan tycka det är svårt att föreställa sig hur världens måste se ut för en hund som ser världen i svartvit, och upplever att hunden ser en "ofullständig" version av världen. Men samma sak gäller oss, vi kan bara se ljus i ett litet spektra, inte UV ljus t.ex, så vi ser en blomma som gul, medans en papegoja som ser UV ljus upplever den som lila. Vi är alla lurade, ingen av oss har den blekaste aning om hur världen egentligen ser ut. Världen är färglös, smaklös, ljudlös, utan textur, den saknar solida objekt (en människa består av mer än 99.99% tomrum)

Ett försök till gissning är att världen kanske ser ut som för Neo i the Matrix filmerna, fast inte massa gröna tecken utan ett myrornas krig där du inte kan skilja mellan någonting och någonting annat...långt ifrån den värld vi upplever och tror är verklig...

Vi lever i en illusion, och om alla lever i en total illusion och där lurar någon dig...vad gör det? Samma lika...

Offtopic, ja - men ack så intressant.

Det du reflekterar över i texten ovan är det nog inte så många som gör.
Menar inte att man ska göra det hela tiden, men tror det vore nyttigt för mänskligheten att stanna upp och göra det, i alla fall ibland.

Känns som den enda slutsatsen man kan dra är att ödmjukhet är det enda raka – man är inte i position att vara något annat! (även om man ibland kanske blir oödmjuk mot de oödmjuka)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lite offtopic, men är de bara jag som tycker att iPhonen idag är svindyr? Hur länge har ni tänkt att ha den?

Jag köpte själv en 2G för snart 3 år sedan för runt 4.5 laxar och fram tills nu så har jag "betalat" ~136kr per månad bara för iPhonen.

Permalänk

Finns väl ingen anledning att köpa Iphone OS nu när flera andra reklamfria och gratis alternativ dykt upp eller??

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Lite offtopic, men är de bara jag som tycker att iPhonen idag är svindyr? Hur länge har ni tänkt att ha den?

Jag köpte själv en 2G för snart 3 år sedan för runt 4.5 laxar och fram tills nu så har jag "betalat" ~136kr per månad bara för iPhonen.

Om det är dyrt beror väl till viss del på hur mycket man använder den.

Jag betalade strax under 6000 för min 3GS 32gb med ett 1års abonemang hos telia. Betalar alltså inget för telefonen i månaden utan bara abonnemangsavgifter.

För mig personligen är det lätt värt pengarna. iPhonen är den av mina elektronikprylar jag använder överlägset mest. Hemma kör jag spotify på den kopplad till stereon, i bilen har jag den som navigator och musikspelare, på pendeln till jobbet blir det surf/spel/musik och på jobbet kör jag mail och kalendern.

Använder man den mest som telefon och kanske spelar lite musik på den så ja, då är det en dyr pryl.

Självklart finns det ju modeller från andra tillverkare som klarar det jag använder min iPhone till och kostar mindre men personligen anser jag inte att någon har ett lika smidigt användargränssnintt som iPhone OS och det betalar jag gärna lite extra för.

Hur länge jag tänkt ha den? Måste erkänna att jag kan få svårt att motstå nästa generations iPhone om den visar sig vass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart

Vem har sagt att dom kommer tvinga in reklam i alla applikationer? Det är helt upp till utvecklarna om man vill använda tjänsten.

Är du arg över att man kan ta betalt för sina program i App-Store också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi har visst kommit fram till något: det är inte alltid det som är snabbast/effektivast som är viktigast. Det handlar om att användaren trivs och att det upplevs som det man gör funkar effektivt.

Sen måste du ändå hålla med om att man kan mäta hur snabbt det går att utföra vissa saker i ett operativsystem - när man kör många program (säg 20) så blir det i Windows klumpigare att ”jonglera” med dem (utan tredjepartsprogram) jämfört med Mac OS X.

Man kanske kan förklara vad jag menar så här: (ingen bilanalogi, jag lovar )

En väg till ett mål tar dig 20 minuter att springa i ett visst tempo medan en annan tar 15 minuter.
Vägen som tar 10 minuter tar dig till målet snabbare, men du kanske ändå föredrar vägen som tar 15 minuter för att där finns en massa vackra träd/brudar/vattenfall (eller vad du nu är).

Jag håller med om att det är lättare att pilla i taskbaren i OS X än Vista. Men sen kanske jag kör alt + tab ändå?

Självklart kan man mäta effektivitet i vissa moment. Men frågan är om det är någon skillnad att tala om i slutändan ändå.

Intressant jämförelse förresten. Inte ofta man ser folk på Sweclockers dra analogier som faktiskt stämmer bra.