Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Någon som är skaplig på italienska?

Permalänk
Medlem

Någon som är skaplig på italienska?

Då jag ska till italien i sommar med scouterna så ska vi sätta samman en liten "bra att ha ord"-lista. Dock så vet jag av erfarenhet att google med flera automatiska översättare är så där, så jag undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig att över sätta och rätta denna lista?

Hej - Ehi
Hejdå - Addio
Ja - Si
Nej - No
Ursäkta mig - Mi scusi
Kan jag få låna toeletten? -
Please - Prego, Perfavore
Finns det någon mataffär i närheten? -
Kan vi tälta här? -
Jag pratar inte itaienska -

Vi är scouter från Sverige, och vi är på en vandring som heter Explorer
Belt. Vi ska gå 160km genom italien.
-

Permalänk

Lär dig bara att säga Jag pratar inte italienska så löser det sig

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Jo, det vore ju ett väldigt smidigt sätt att lösa det ^^ men arr vi att vi ska ta med oss listan till förträffen som är till helgen. Alt är att jag kör på google translate, och så får det bli som det blir...

Någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lyfalix:

Jo, det vore ju ett väldigt smidigt sätt att lösa det ^^ men arr vi att vi ska ta med oss listan till förträffen som är till helgen. Alt är att jag kör på google translate, och så får det bli som det blir...

Någon annan?

Ja man kan lära sig en del via böcker men lärde mig mer i södra Schweiz då jag även var i Italien..'
stavningen är jag inte så bra på...

Hej/hejdå = ciao

Hejdå, tex om du inte träffar personen på länge typ: arreviderci...

God dag: boun giorno
God kväll: bouna sera
Ursäkta: Scusi till folk som du inte känner så bra och Scusa till dom du känner, " om jag kom ihåg rätt..
Prego: Varsågod...
Om du tex öppnar dörren åt en italienare så säger den Gratsie=tack då säger du Prego!

aja med mera... iaf stor skillnad på böcker och verklighet tycker då jag. Var typ som att kasta boken i sjön och så lyssnar man på folket.. dock var jag mest i södra schweiz men som sakt det är Italienska där också så.
Viktigast är: Birra / Birre

Varma/kalla drycker har specielt också. tex Un/ona/onå osv ona/onå/un cafe osv... fan glömt bort vilken av dom det var. Betyder i princip samma men men en / ett

Grammatiken är inte enkel heller :/

sova dags, kluddrigt det blev och får förbli så!

DU kan lära dig säga:

Io none capisco, Io sono Svedese. Tu parla inglese?

Permalänk

Jag pratar inte itaienska - (Io) no parlo italiano

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

visserligen finns google translate och systransoft men såna sidor brukar vara dåliga på grammatik ..

Italienska är ett rätt skönt språk faktiskt, men lära sig det ? hm Känner ju en från Italien så whynot.

Lycka till med vandringen iaf

Vart ska ni gå ?

Permalänk
Medlem

Glöm inte frågan frågan var är Toan.:) Elller kan vi pissa och skita var vi vill??:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.