Permalänk
Medlem

Matt vs Blank Macbook Pro 15"

Hejsan!

Till att börja med vill jag säga att jag vet att det finns 1000+ trådar om detta ämne.
Men jag skulle vilja ha svar på mina frågor utefter min situation och vad jag ska använda datorn till.

Jag sneglar på att köpa en Macbook Pro 15" med i7 processor. Som många kanske vet så är det en väldigt dyr dator och när jag lägger ut så mycket pengar känner jag att jag vill verkligen vara nöjd.

Det jag ska använda datorn till är att jag ska börja studera i höst och ska då ha den på högskolan och på fritiden så håller jag på mycket med photoshop och redigerar bilder och även designar hemsidor. Det jag även kommer att göra ganska mycket på datorn är ju att slösurfa och kanske kolla några filmer per vecka.

Vad är bäst? Matt eller Blank skärm? Är det sant att matta ger ifrån sig mer rätta färger än vad en blank gör?

Tack på förhand!

/Simon

Permalänk
Medlem

Apple's blanka skärmar är inte förfärligt blanka, men blir, som du kanske kan förstå, lite jobbiga att använda i solljus. Då du jobbar med bildredigering tror jag att du kommer att uppskatta skärmen i MBP då den är riktigt bra för att vara i en laptop
Vilket som är bäst är mycket av en smaksak, vissa tål inte blanka skärmar, vissa gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag har en 15" mbp i5 med blank skärm och den är underbar, hela datorn är perfektion.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Edit: Gjorde fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Apple's blanka skärmar är inte förfärligt blanka, men blir, som du kanske kan förstå, lite jobbiga att använda i solljus. Då du jobbar med bildredigering tror jag att du kommer att uppskatta skärmen i MBP då den är riktigt bra för att vara i en laptop
Vilket som är bäst är mycket av en smaksak, vissa tål inte blanka skärmar, vissa gillar det.

Så du tror alltså att den blanka skärmen skulle vara bäst för mig?

Skrivet av Sorath:

Jag har en 15" mbp i5 med blank skärm och den är underbar, hela datorn är perfektion.

Vad använder du datorn till? Vad var anledningen till att du tog blank skärm?

Permalänk
Medlem

Nej för helvete, INTE blank skärm för bildredigering! Det finns en anledning till varför så många inom den grafiska branschen har gnällt på Apple om att de tog bort den matta skärmen som alternativ och att den nu är tillbaka.

Spel/film/allmän användning = blank om man tycker att det är fint
Bild-/videoredigering/design = matt, oavsett

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på min 15" MBP, körde 15" hi-res glossy då jag inte kände att jag kunde motivera 600kr till för en matt skärm. Dessutom har jag en IPS-skärm med matt finish som jag kopplar in då jag pillar med bilder. När jag velade så gick jag helt enkelt på det faktum att min nuvarande VAIO har blank skärm vilket inte stör mig alls, så valet blev lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Nej för helvete, INTE blank skärm för bildredigering! Det finns en anledning till varför så många inom den grafiska branschen har gnällt på Apple om att de tog bort den matta skärmen som alternativ och att den nu är tillbaka.

Spel/film/allmän användning = blank om man tycker att det är fint
Bild-/videoredigering/design = matt, oavsett

Fungerar matt lika bra till spel/film/allmän användning som blank? Eller vad är det som gör att blank är lite bättre på detta? Att färgerna blir lite starkare?

Visst är det så att en matt skärm visar återger färger mer korrekt än vad en blank skärm gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diamond:

Fungerar matt lika bra till spel/film/allmän användning som blank? Eller vad är det som gör att blank är lite bättre på detta? Att färgerna blir lite starkare?

Visst är det så att en matt skärm visar återger färger mer korrekt än vad en blank skärm gör?

Man kan uppleva att kontrasten blir bättre med blank skärm, det "ser" bättre ut men ger inte helt korrekta färger vilket är A och O vid grafiskt arbete. Mer bling, mindre nytta liksom. Matt skärm ger en mer korrekt återgivning och dämpar reflexerna. Nackdelen är att du inte kan använda den som sminkspegel
Ska du ändå lägga så mycket pengar på en ny laptop som du tänker använda för grafisk produktion tycker jag definitivt att det är värt tillägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Man kan uppleva att kontrasten blir bättre med blank skärm, det "ser" bättre ut men ger inte helt korrekta färger vilket är A och O vid grafiskt arbete. Mer bling, mindre nytta liksom. Matt skärm ger en mer korrekt återgivning och dämpar reflexerna. Nackdelen är att du inte kan använda den som sminkspegel
Ska du ändå lägga så mycket pengar på en ny laptop som du tänker använda för grafisk produktion tycker jag definitivt att det är värt tillägget.

Jag har aldrig haft en dator med blank skärm utan bara testat några i butiker och hos någon kompis. Borde det inte vara jobbigt att sitta framför en dator med blank skärm och plugga en hel dag? Måste det inte störa ögonen ganska mycket att det hela tiden är något som reflekterar i skärmen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

matt alla dagar såklart. ser bättre ut. blankt = fail

i min mening. ser ingen anledning till o ta en blank skärm när matt finns som tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diamond:

Jag har aldrig haft en dator med blank skärm utan bara testat några i butiker och hos någon kompis. Borde det inte vara jobbigt att sitta framför en dator med blank skärm och plugga en hel dag? Måste det inte störa ögonen ganska mycket att det hela tiden är något som reflekterar i skärmen?

Jodå, men det "ser ju fräckt ut"... Trendgrej för prylbögar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kom precis att tänka på en sak. Kan det inte bli så att eftersom att fler och fler tillverkade har blanka skärmar att färginställningar osv anpassar sig till blanka skärmar istället för matta som det är idag? Kanske är lite lullig i min fråga men hoppas ni förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diamond:

Jag kom precis att tänka på en sak. Kan det inte bli så att eftersom att fler och fler tillverkade har blanka skärmar att färginställningar osv anpassar sig till blanka skärmar istället för matta som det är idag? Kanske är lite lullig i min fråga men hoppas ni förstår vad jag menar?

Tja, färgerna blir bara korrekta oavsett skärmtyp när skärmen profilerats med en kolorimeter. Men kontrasten kan upplevas mer referenstrogen på en matt skärm och framför allt slipper du blänket från omgivningen. Hur slutanvändare har sina skärma ställda kan man aldrig göra något åt.

Visa signatur